Wet Elektronische Handtekeningen grote stimulans voor elektronisch zakendoen
Vermoedelijk sleutelrol voor softwarepakket Adobe Acrobat 5.0
Amsterdam, 11 November 2002 - De nieuwe Wet Elektronische Handtekeningen die
momenteel ter goedkeuring bij de Eerste Kamer ligt, zal na invoering een
enorme stimulans voor elektronisch zakendoen betekenen. Het software-pakket
Adobe Acrobat 5.0 combineert de mogelijkheid van een elektronische
handtekening met de bekende voordelen van de Adobe PDF-techniek en zal
daarom vermoedelijk een sleutelrol spelen bij de verwachte toename in
elektronisch zakendoen.
Met Adobe Acrobat 5.0 is het mogelijk ieder document te converteren naar
Adobe PDF (Portable Document Format). Het document kan vervolgens op
computers met de meest uiteenlopende hard- en software worden geopend en
ziet er dan exact hetzelfde uit als het origineel, inclusief de lay-out,
lettertypen, koppelingen en afbeeldingen.
Inmiddels hebben 400 miljoen mensen wereldwijd de gratis Adobe Acrobat
Reader gedownload, zodat iedereen PDF-documenten kan lezen en printen. De
mogelijkheid van het plaatsen van een elektronische handtekening met
dezelfde rechtsgeldigheid als een traditionele handtekening, betekent dat de
papierstroom aanzienlijk verminderd kan worden en transacties veel sneller
verlopen. Bovendien kan Acrobat 5.0 de productiviteit verhogen door de
optie om documenten vanuit een webbrowser goed te keuren en deze van
notities te voorzien.
Adobe levert twee methoden voor het digitaal tekenen van een document.
Enerzijds kunnen bedrijven en overheden bij zogenaamde Trusted Third Parties
(TTP's) terecht. In Nederland is binnen het TTP.nl-project, een
samenwerkingsverband tussen marktpartijen en de overheid, een richtlijn
opgesteld aan de hand waarvan een TTP wordt beoordeeld. De OPTA wordt belast
met het toezicht op de TTP's. Een TTP neemt de digitale handtekeningen van
de gebruikers in bewaring en garandeert dat ze authentiek blijven gedurende
hun hele levensduur. Dit betekent meestal zolang de gebruiker in dienst
blijft van de overheid of het bedrijf waar hij of zij documenten digitaal
ondertekent.
Anderzijds biedt Adobe een 'zelftekenend' systeem. Dit houdt in dat de
gebruiker een password kiest, waarna Acrobat een digitale handtekening
levert. Deze handtekening gebruikt de gebruiker vervolgens telkens als deze
een document ondertekent. Acrobat vraagt om de naam en het password en
vervolgens wordt het document zichtbaar 'verrijkt' met de digitale
handtekening van de gebruiker. Deze laatste methode is juridisch gezien
echter zonder waarde, omdat niemand bijvoorbeeld garandeert dat het systeem
van de gebruiker niet wordt gehackt.
Het Platform voor Elektronisch Zakendoen ECP www.ecp.nl faciliteert in
Nederland het TTP.nl-project. Meer informatie over de digitale handtekening
is verder te vinden op: www.pki-overheid.nl.
Over Adobe
Adobe Systems Incorporated, de leider op het gebied van Network Publishing
(www.adobe.com) werd opgericht in 1982 en ontwikkelt software voor zakelijke
en professionele gebruikers. Met de software van Adobe kunnen klanten
visueel aantrekkelijke informatie met een fascinerende en betrouwbare
content creëren en beheren. Adobe, met het hoofdkantoor gevestigd in San
Jose (Californië), is een van de grootste softwarebedrijven ter wereld.
Voor aanvullende informatie, of een interview met een woordvoerder van Adobe
over de mogelijkheden van de digitale handtekening in combinatie met Acrobat
5.0 kunt u contact opnemen met:
Text 100 BV
Wilmer Heck
Tel: 020 530 4349
E-mail: wilmerh@text100.nl