VODAFONE
http://www.vodafone.nl

Sterk half jaar voor Vodafone Nederland

Persbericht

Maastricht, 11 november 2002 - Vodafone Nederland heeft over de eerste zes maanden van het boekjaar uitstekende resultaten behaald met een netto winst van EURO 139 miljoen. Dat is een toename van 153% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De omzet groeide met 13% naar EURO 748 miljoen en de ARPU steeg met 14% tot EURO 36,50. Het aantal postpaid klanten steeg met 13% naar 1.239.000. Het totale klantenbestand bedroeg op 30 september 3.271.000.

   Resultaten over de zes maanden eindigend op 30 september 2002
   (in miljoenen EURO tenzij anders aangegeven)

                                                     % toename in
                                                 vergelijking met
                                                 dezelfde periode
                                                       vorig jaar

   Omzet                                     748             +13%

   EBITDA                                    293             +46%
   Als % van de omzet                                         39%

   Bedrijfsresultaat                         213             +75%

   Netto winst                               139            +153%

   Winst per gewoon aandeel (EURO)          0.45            +153%

   Vrije kasstroom                           247            +158%
David Jones, Chief Executive Officer van Vodafone Nederland: 'Vodafone Nederland is zeer succesvol geweest in de uitvoering van haar strategie die gericht is op het ontwikkelen van de kwaliteit van haar klantenbestand en de opbrengsten die daaruit voortkomen. De Nederlandse mobiele markt is een volwassen markt. Wij richten ons dan ook meer op de ontwikkeling van producten en diensten voor ons kwalitatief hoog klantenbestand. In de praktijk betekent dit dat wij onze klanten meer en meer centraal stellen. We richten ons op de succesvolle ontwikkeling en marketing van aantrekkelijke mobiele toepassingen om te voldoen aan de werkelijke klantbehoefte. De recente introduktie van Vodafone live! is een belangrijk tastbaar resultaat van onze strategie.

Marktontwikkeling
In de eerste helft van het boekjaar is de marktpenetratie stabiel gebleven met iets meer dan 12 miljoen mobiele gebruikers in Nederland. Terwijl het totaal aantal postpaidklanten een voortgaande groei liet zien, is voor de eerste maal het totaal aantal prepaidbellers gedaald. Dit is het gevolg van een volwassen markt met een totale penetratiegraad van iets meer dan 75%. In deze stabiele markt heeft Vodafone Nederland zijn sterke positie bevestigd met een marktaandeel van 27%.

Klantenbestand
De mix van klanten is wederom aanzienlijk verbeterd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal postpaidklanten is met 13% gestegen tot 1.239.000. Op 30 september 2002 bedroeg het prepaid klantenbestand 2.032.000, een daling van 95.000 vergeleken met vorig jaar.
Het totaal aantal klanten op 30 september 2002 was 3.271.000. Hiervan was 38% postpaid in vergelijking met 34% op 30 september 2001. De churn voor het totale klantenbestand verbeterde van 33% naar 24%. Activiteiten die gericht zijn op het behoud van postpaid klanten resulteerden in een 7% afname van postpaid churn tot 17%.

Financiële resultaten
Omzet
Met een een gemiddeld klantenbestand dat gelijk is gebleven, steeg de totale omzet met 13% van EURO 662 miljoen tot EURO 748. Dit is het resultaat van de flinke stijging van de airtime omzet (+17%) en een verdere verschuiving in de mix naar klanten met een hogere opbrengstwaarde.

Gemiddelde opbrengst per klant (ARPU)
De ARPU is met 14% gestegen van EURO 31,90 tot EURO 36,50 als gevolg van een toename in gebruik, zowel in spraak als niet-spraak, en de verbeterde kwaliteit van het klantenbestand door retentie-activiteiten waarbij een continue focus ligt op de klanten met een hoger opbrengst- en winstpotentieel. De prepaid ARPU is met 18% gestegen tot EURO 14,60 en postpaid ARPU is toegenomen met 6% tot EURO 67,30.

Het gebruik van SMS blijft sterk stijgen. In de eerste zes maanden van het financiële jaar zijn 429 miljoen SMS-berichten verwerkt, vergeleken met 198 miljoen berichten in dezelfde periode van vorig jaar.
Niet-spraak opbrengsten bedroegen 8,4% van de omzet in airtime in het eerste half jaar, vergeleken met 6,8% in dezelfde periode vorig jaar. In de maand september 2002 bedroeg niet-spraak 9,0% van de omzet in airtime.

EBITDA
Een stabiele omzetgroei en een strakke kostenbeheersing hebben geresulteerd in een EBITDA van EURO 293 miljoen, een stijging van 46% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar en, als gevolg hiervan, steeg de EBITDA marge van 30% naar 39%.

Afschrijvingen
Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar waren de afschrijvingen slechts marginaal hoger, waarbij nog geen afschrijving heeft plaatsgevonden inzake de UMTS-licentie en UMTS gerelateerde netwerk investeringen. Dat zal gaan plaatsvinden vanaf de commerciële ingebruikname in het eerste half jaar van 2003.

Bedrijfsresultaat
Het bedrijfsresultaat is sterk gestegen met 75% tot EURO 213 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Behalve interconnectie kosten, die toegenomen zijn met EURO 31 miljoen als gevolg van de groei van de omzet in airtime, zijn de kosten over het algemeen op hetzelfde niveau gebleven als afgelopen jaar en in sommige gevallen zelfs afgenomen. Acquisitiekosten zijn significant lager dan vorig jaar door de afname in toestelsubsidies en een lager aantal bruto aansluitingen. In de eerste zes maanden zijn de totale acquisitiekosten gedaald met EURO 41 miljoen. De gemiddelde netto acquisitiekosten per nieuwe klant zijn gedaald van EURO 131 vorig jaar tot EURO 75 dit jaar, een daling van 43%.

Rentekosten
De rentekosten laten een sterke daling zien vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dit is het gevolg van een lager niveau van leningen en lagere rentepercentages. De 'interest coverage ratio' verbeterde van 6,9 naar 17,9.

Resultaat uit deelnemingen
Het aandeel van Vodafone Nederland in de negatieve resultaten van Vizzavi Nederland B.V. resulteerde in een verlies van EURO 2,5 miljoen vergeleken met een verlies van EURO 4,3 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

In de eerste zes maanden van dit financiële jaar heeft een financiële herstructurering van Vizzavi Nederland B.V. plaatsgevonden. De herstructurering bevatte een kwijtschelding van schulden voor een bedrag van EURO 87 miljoen tegenover de uitgifte van nieuwe aandelen. Als gevolg van deze herstructurering bezit Vodafone Nederland nu 16% van Vizzavi Nederland B.V. (voorheen 20%). Vanwege de wijziging in de netto vermogenswaarde van Vizzavi Nederland B.V. heeft Vodafone Nederland een bijzondere bate gerealiseerd van EURO 13,8 miljoen.

Belastingen
Belastingen stegen als gevolg van een hogere winst voor belasting. De effectieve belastingdruk is 33%. Dit is lager dan het wettelijke belastingtarief van 34,5%, als gevolg van de niet-belastbare bijzondere bate, die gedeeltelijk gecompenseerd wordt door een niet-aftrekbare afschrijving van goodwill en een niet-aftrekbaar resultaat uit deelnemingen.

Nettoresultaat en winst per aandeel
Het nettoresultaat is toegenomen met 153% tot EURO 139 miljoen dankzij een gestegen bedrijfsresultaat, de bijzondere bate inzake de deelneming in Vizzavi Nederland B.V. in combinatie met lagere rentekosten.

De winst per aandeel steeg van EURO 0,18 naar EURO 0,45 per aandeel, een stijging van 153%.

Investeringen
De investeringen gerelateerd aan materiële vaste activa bedroegen EURO 74 miljoen vergeleken met EURO 57 miljoen in dezelfde periode van vorig jaar. De stijging is het gevolg van de bouw van het UMTS-netwerk.

Kasstroom
De kasstroom uit operationele activiteiten nam toe van EURO 169 miljoen tot EURO 321 miljoen. Deze toename is het gevolg van een hogere EBITDA en een verbeterd werkkapitaal. Dit wordt gedeeltelijk teniet gedaan door hogere investeringen en belastingen. De vrije kasstroom was EURO 247 miljoen ten opzichte van EURO 96 miljoen in dezelfde periode van het vorige jaar.

Balans
De financiële positie is sterk verbeterd. Het eigen vermogen is nu meer dan 33% van het balanstotaal (vorig jaar 19%). De nettoschulden positie is afgenomen van EURO 1.052 miljoen per 30 september 2001 tot EURO 646 miljoen. De verhouding 'netto schuld / EBITDA' verbeterde van 2,6 tot 1,1.

Nieuwe producten en diensten
Vodafone heeft in de eerste helft van het jaar haar inspanningen op het gebied van produktontwikkeling primair geconcentreerd op de recente succesvolle introductie van Vodafone live! voor de consumentenmarkt en in de nabije toekomst Vodafone Mobile Office voor de zakelijke markt. Vodafone live! biedt onze klanten een breed scala aan mobiele diensten naast voice en SMS, ook MMS, de modernste polyfonische ringtones, de beste mobiele games, de nieuwste mobiele content-, e-mail- en chat functionaliteiten in kleur. Het biedt onze klanten een nieuwe wereld van kleur, geluid en beeld, maar bovenal een duidelijk en makkelijk te gebruiken menustructuur. Daarnaast heeft Vodafone Nederland Business Connect geïntroduceerd, een nieuw tarief voor haar zakelijke klanten waarbij de klant, naast spraak en SMS-diensten, ook standaard mobiel toegang heeft tot het internet via GPRS. Ook voor de Vodafone iZi-klanten is roaming geïntroduceerd, waardoor preapid gebruikers nu SMS-berichten kunnen versturen in meer dan 160 landen.

Merk
De naamsbekendheid van Vodafone in Nederland is toegenomen tot meer dan 90%, gelijk aan het niveau van het voormalige Libertel-merk. Communicatie-activiteiten zullen het merk verder blijven ontwikkelen in alle Vodafone ondernemingen.

Bouw UMTS-netwerk
In augustus 2002 heeft Vodafone Nederland als eerste operator in Nederland met succes databestanden over haar UMTS-netwerk verstuurd. Vodafone Nederland is in april gestart met de bouw van haar 3G-netwerk en in juli voerde Vodafone Group Chief Executive Sir Christopher Gent het eerste 3G-telefoongesprek. Vodafone Nederland verwacht haar eerste diensten die gebruik maken van dit netwerk in de eerste helft van 2003 aan te bieden.

Vizzavi
Vodafone Nederland overweegt de overname van de resterende 84% van de aandelen van Vizzavi Nederland B.V. die momenteel in het bezit zijn van Vodafone Group.

Regelgeving
In september 2002 heeft OPTA nieuwe richtlijnen gepubliceerd met betrekking tot interconnectie tarieven en heeft OPTA een beslissing genomen in de geschillen tussen de mobiele operators waarin significante verlagingen van de interconnectie tarieven worden opgelegd per december 2002 en april 2003.
Vodafone Nederland heeft sterk bezwaar gemaakt tegen de inmenging van OPTA in een zeer concurrerende markt waar regelgeving niet nodig is. Vodafone Nederland bestrijdt de richtlijnen van OPTA en gelooft dat het de dynamiek van deze concurrerende markt zal schaden en dat dit op termijn nadelige gevolgen heeft voor haar klanten. Vodafone Nederland is van mening dat OPTA op dit gebied buiten haar terrein en bevoegdheden treedt, en dat OPTA haar aanbevelingen heeft gebaseerd op incorrecte benchmark gegevens. Als OPTA succesvol blijkt in het opleggen van haar tarieven, zal dit ertoe leiden dat Vodafone Nederland haar interconnectie tarieven met 35 - 40% moet verlagen. De negatieve gevolgen zullen gedeeltelijk gecompenseerd worden door lagere interconnectiekosten. Daarnaast zal het voor Vodafone Nederland ook noodzakelijk zijn om andere acties te ondernemen, zoals het verhogen van de retail-tarieven, om de verlaging van de interconnectietarieven te compenseren.

Verwachtingen voor het gehele jaar 2003
Vodafone Nederland verwacht dat het aantal mobiele gebruikers in Nederland stabiel zal blijven gedurende de tweede helft van het financiële jaar, maar dat het aantal gebruikers van GPRS-toestellen significant zal stijgen door de ontwikkeling van nieuwe diensten zoals Vodafone live! en Vodafone Mobile Office.

Voor het gehele financiële jaar 2003 verwachten we een substantiële stijging in omzet en winst in vergelijking met het vorige financiële jaar. Hoewel wij positief zijn over de financiële performance voor de rest van het jaar zullen de groeipercentages voor het hele jaar waarschijnlijk niet zo hoog zijn als die van het eerste halfjaar. Bovendien is groei in omzet en winst afhankelijk van de uitspraak in het geschil met OPTA inzake interconnectie tarieven.

De investeringen in vaste activa zullen in de tweede helft van het boekjaar verder stijgen ten opzichte van het eerste half jaar. Dit is met name gerelateerd aan de verdere bouw van het UMTS-netwerk. Vodafone Nederland heeft gepland om in de eerste helft van 2003 commerciële UMTS-diensten aan te bieden.


---

Vodafone
Vodafone is één van de grootste mobiele telecommunicatiebedrijven in Nederland en maakt deel uit van de wereldwijde Vodafone Group, een van de grootste telecommunicatiebedrijven voor mobiele telefonie ter wereld. De Vodafone Group heeft wereldwijd ruim 103 miljoen klanten in 28 landen. Sinds 15 juni 1999 is Vodafone Libertel N.V. genoteerd aan de Euronext Amsterdam.