Velsen, 11 november 2002
Samenwerking gemeenten Velsen en Uitgeest bij uitvoering Abw
De gemeente Uitgeest heeft de gemeente Velsen verzocht om de
administratie van uitkeringen en debiteuren in het kader van de
uitvoering van de Algemene bijstandswet en verwante regelingen uit te
gaan voeren. Hierdoor hoopt Uitgeest de continuïteit en de kwaliteit
van de uitvoering te kunnen waarborgen en te verbeteren. Dit verzoek
past in het proces van de steeds verdergaande samenwerking in de regio
op het terrein van de uitvoering van de bovengenoemde wetten en
regelingen. De samenwerking betreft niet de Wet voorzieningen
gehandicapten (WVG).
In de afgelopen jaren werd door de gemeenten Velsen, Beverwijk,
Heemskerk en Uitgeest op tal van onderdelen al samengewerkt. Zo is het
beleid in het kader van de bijzondere bijstand en het toeslagen en
verlagingbeleid al enkele jaren op elkaar afgestemd. In 2001 werd een
gezamenlijk fraudebeleidsplan vastgesteld. Ook op het terrein van
activering en uitstroom wordt steeds meer samengewerkt. Dit kan worden
geplaatst in het licht van de ontwikkeling dat steeds meer gemeenten
samenwerkingsverbanden aangaan voor wat betreft de uitvoering van de
sociale dienstverlening. In eerste instantie gebeurt dit mom de
continuïteit en de kwaliteit van de uitvoering te waarborgen, maar
daarnaast speelt daarbij ook kostenbesparing een rol.
Zeker op het terrein van automatisering is het aannemelijk dat samenwerking tot kostenbesparing kan leiden. Zo is het onderhoud van de systemen (applicatie-, systeem- en netwerkbeheer) goedkoper, omdat deze taak wordt uitgevoerd met een bepaalde formatie die niet samenhangt met de schaal. Grotere gemeenten kunnen financieel voordeel behalen door schaalvergroting. Voor hen ligt het voordeel meer in de mogelijkheid tot kostenreductie dan in het verlagen van de kwetsbaarheid, waar het de kleinere gemeenten vooral om te doen is. Het voordeel van de grotere gemeenten is dat zij hun specialismen, de aanwezige kennis, de opgebouwde infrastructuur en ontwikkelde producten kunnen inzetten voor een groter werkgebied. Daarbij worden vooral de personele kosten gespreid.
De samenwerking met Uitgeest is contractueel vastgelegd met als belangrijkste punten het feit dat de gemeente Uitgeest volledig verantwoordelijk is voor de beslissingen op aanvragen, de betalingen, het eigen beleid en het klantencontact. De gemeente Velsen fungeert puur als de instantie die de gegevens verwerkt en de output verzorgt, mede op basis waarvan Uitgeest de eigen taakstelling kan vervullen. Bij dit alles is beveiliging van gegevens van de klanten een belangrijk uitgangspunt geweest.
Periodiek wordt de samenwerking getoetst aan de gemaakte afspraken.
Verdere uitbreiding van de samenwerking is daarbij niet uit te
sluiten.