Persbericht
12 november 2002
Altavista introduceert zoekfunctionaliteiten voor precisiewerk
Nieuwe gedetailleerde zoeksite ververst dagelijks 50 procent van getoonde
resultaten
AltaVista, wereldwijd aanbieder van online zoekdiensten, lanceert vandaag
een aantal nieuwe mogelijkheden op de Nederlandse website
http://www.altavista.nl en het internationale http://www.av.com. De
toevoegingen aan de zoekmachine zijn het resultaat van onderzoek van
AltaVista onder haar gebruikers. Daaruit blijkt de behoefte aan vermindering
van gemanipuleerde zoekresultaten, uitgebreide zoekmogelijkheden en actuele
resultaten.
Nieuwe zoekfunctionaliteiten op http://www.altavista.nl zijn:
* Dagelijkse verversing van 50 procent van de getoonde resultaten
* Verwijderen van pop-up advertenties
* Filter voor websites die zoekresultaten manipuleren en voor dubbele
websites
* Zoekfunctie voor PDF-bestanden
* Toevoeging van 'geavanceerd zoeken' en 'zoeken verfijnen'
"In de afgelopen zes maanden hebben we onderzocht wat gebruikers van een
zoekmachine verwachten. Gebaseerd op de onderzoeksresultaten hebben we grote
stappen gemaakt om er voor te zorgen dat AltaVista de beste zoekresultaten
levert. Onze nieuwe website is gericht op verbeteringen die een directe
impact hebben op de effectiviteit van zoekopdrachten van internetgebruikers"
aldus Jim Barnett, CEO van AltaVista Company. Tegelijk met de nieuwe
zoekmogelijkheden introduceert AltaVista een nieuw logo en een
overzichtelijk ontwerp van de homepage.
Over AltaVista Company
AltaVista.nl is onderdeel van AltaVista Company, een leidende wereldwijde
aanbieder van online zoekdiensten. AltaVista Company is continue bezig om de
zoekmachine uit te breiden met nieuwe technologieën en functies om de
internetgebruikers een zo goed mogelijk resultaat te bieden. AltaVista
Company is grotendeels in handen van CMGI, Inc. (Nasdaq: CMGI).
Voor meer informatie zie: http://www.altavista.nl en http://www.av.com.
###
Gedetailleerde uitleg over de nieuwe mogelijkheden:
* Dagelijkse verversing van de helft van de getoonde zoekresultaten
Gebruikers zoeken resultaten die relevant en actueel zijn. Daarom
introduceert AltaVista een dagelijkse verversing van 50 procent van de
getoonde resultaten. Omdat de relevantie van de resultaten belangrijker is
het aantal gevonden pagina's, heeft AltaVista meer dan vijf miljard
internetpagina's doorlopen en dubbele sites, dode links en spam verwijderd
om de gebruiker een zo relevant mogelijk resultaat te bieden.
* Verwijdering van opdringerige advertenties
Gebaseerd op feedback van klanten heeft AltaVista het advertentiebeleid
veranderd. AltaVista heeft pop-up en pop-under advertenties verwijderd en
introduceert nieuwe programma's die adverteerders helpen beter hun doelgroep
te bereiken.
* Index spam filter
AltaVista heeft meer dan 5 miljard websites doorlopen en dubbele pagina's,
dode links en gemanipuleerde sites verwijderd om een nauwkeurige indexering
van internetpagina's te kunnen ontwikkelen. Deze nieuwe filter heeft
geresulteerd in een tienvoudige vermindering van 'index spam'.
* Nieuwe zoekcapaciteit: zoeken naar PDF-bestanden
Aanvullend op de multimedia zoekfuncties, wil AltaVista uitgebreide en
relevante informatie leveren. De website ondersteunt nu een bredere
variëteit in multimedia formats zoals audio, video, beeld en PDF-bestanden.
* Uitgebreide zoekfunctionaliteiten
AltaVista heeft de geavanceerde zoekfuncties vernieuwd en een verfijnende
zoekoptie toegevoegd voor diegenen die zichzelf niet beschouwen als
doorgewinterde zoekers. Met deze mogelijkheid helpt AltaVista gebruikers om
meer precieze zoekopdrachten te geven zonder dat zij de Booleaanse Syntaxis
(zoektekens) hoeven te kennen.
* Zoeken in meerdere talen tegelijk
AltaVista geeft gebruikers de keuze om een aantal talen te kiezen waarin de
zoekmachine een zoekopdracht kan uitvoeren. Als iemand bijvoorbeeld
Nederlands, Engels en Duits spreekt, kan AltaVista zoeken in alle drie de
talen.
###