Ingezonden persbericht

Persbericht

12 november 2002

Altavista introduceert zoekfunctionaliteiten voor precisiewerk

Nieuwe gedetailleerde zoeksite ververst dagelijks 50 procent van getoonde resultaten

AltaVista, wereldwijd aanbieder van online zoekdiensten, lanceert vandaag een aantal nieuwe mogelijkheden op de Nederlandse website http://www.altavista.nl en het internationale http://www.av.com. De toevoegingen aan de zoekmachine zijn het resultaat van onderzoek van AltaVista onder haar gebruikers. Daaruit blijkt de behoefte aan vermindering van gemanipuleerde zoekresultaten, uitgebreide zoekmogelijkheden en actuele resultaten.

Nieuwe zoekfunctionaliteiten op http://www.altavista.nl zijn:
* Dagelijkse verversing van 50 procent van de getoonde resultaten
* Verwijderen van pop-up advertenties

* Filter voor websites die zoekresultaten manipuleren en voor dubbele websites

* Zoekfunctie voor PDF-bestanden

* Toevoeging van 'geavanceerd zoeken' en 'zoeken verfijnen'
"In de afgelopen zes maanden hebben we onderzocht wat gebruikers van een zoekmachine verwachten. Gebaseerd op de onderzoeksresultaten hebben we grote stappen gemaakt om er voor te zorgen dat AltaVista de beste zoekresultaten levert. Onze nieuwe website is gericht op verbeteringen die een directe impact hebben op de effectiviteit van zoekopdrachten van internetgebruikers" aldus Jim Barnett, CEO van AltaVista Company. Tegelijk met de nieuwe zoekmogelijkheden introduceert AltaVista een nieuw logo en een overzichtelijk ontwerp van de homepage.

Over AltaVista Company
AltaVista.nl is onderdeel van AltaVista Company, een leidende wereldwijde aanbieder van online zoekdiensten. AltaVista Company is continue bezig om de zoekmachine uit te breiden met nieuwe technologieën en functies om de internetgebruikers een zo goed mogelijk resultaat te bieden. AltaVista Company is grotendeels in handen van CMGI, Inc. (Nasdaq: CMGI). Voor meer informatie zie: http://www.altavista.nl en http://www.av.com.
###

Gedetailleerde uitleg over de nieuwe mogelijkheden:

* Dagelijkse verversing van de helft van de getoonde zoekresultaten Gebruikers zoeken resultaten die relevant en actueel zijn. Daarom introduceert AltaVista een dagelijkse verversing van 50 procent van de getoonde resultaten. Omdat de relevantie van de resultaten belangrijker is het aantal gevonden pagina's, heeft AltaVista meer dan vijf miljard internetpagina's doorlopen en dubbele sites, dode links en spam verwijderd om de gebruiker een zo relevant mogelijk resultaat te bieden.


* Verwijdering van opdringerige advertenties
Gebaseerd op feedback van klanten heeft AltaVista het advertentiebeleid veranderd. AltaVista heeft pop-up en pop-under advertenties verwijderd en introduceert nieuwe programma's die adverteerders helpen beter hun doelgroep te bereiken.


* Index spam filter
AltaVista heeft meer dan 5 miljard websites doorlopen en dubbele pagina's, dode links en gemanipuleerde sites verwijderd om een nauwkeurige indexering van internetpagina's te kunnen ontwikkelen. Deze nieuwe filter heeft geresulteerd in een tienvoudige vermindering van 'index spam'.


* Nieuwe zoekcapaciteit: zoeken naar PDF-bestanden Aanvullend op de multimedia zoekfuncties, wil AltaVista uitgebreide en relevante informatie leveren. De website ondersteunt nu een bredere variëteit in multimedia formats zoals audio, video, beeld en PDF-bestanden.


* Uitgebreide zoekfunctionaliteiten
AltaVista heeft de geavanceerde zoekfuncties vernieuwd en een verfijnende zoekoptie toegevoegd voor diegenen die zichzelf niet beschouwen als doorgewinterde zoekers. Met deze mogelijkheid helpt AltaVista gebruikers om meer precieze zoekopdrachten te geven zonder dat zij de Booleaanse Syntaxis (zoektekens) hoeven te kennen.


* Zoeken in meerdere talen tegelijk
AltaVista geeft gebruikers de keuze om een aantal talen te kiezen waarin de zoekmachine een zoekopdracht kan uitvoeren. Als iemand bijvoorbeeld Nederlands, Engels en Duits spreekt, kan AltaVista zoeken in alle drie de talen.

###