12-11-2002
Waterafdunbare lakken in DAF's chassis-lakstraat
DAF Trucks in Eindhoven is overgeschakeld op het gebruik van
waterafdunbare lakken voor het spuiten van de chassis voor de trucks
uit de CF- en XF-serie. Waterafdunbare lakken belasten het milieu veel
minder dan de tot nu toe gebruikte 'solvent' lakken, waarvan de
oplosmiddelen bijdragen aan de vorming van smog en ozon in de
atmosfeer.
Al in 1990 was met het oog op toekomstige milieuwetgevingen duidelijk
dat DAF voor de chassis over zou stappen op waterafdunbare lakken.
Bewust werd gekozen voor het aanpakken van de vervuiling bij de bron,
in plaats van het doen van gevolgbestrijding, zoals bijvoorbeeld
naverbranding van schadelijke gassen. Met de bouw van een geheel
nieuwe chassis-lakstraat werd in 1994 een eerste stap gezet. Vanaf
1997 zijn daarin de eerste chassis op proefbasis met waterafdunbare
lak gespoten. De betreffende voertuigen zijn normaal ingezet bij
klanten en regelmatig gecontroleerd op corrosie en de duurzaamheid van
de lak. Uiteraard mocht er geen kwaliteitsverschil ontstaan tussen de
waterafdunbare en de 'solvent' lakken. De resultaten van deze
praktijkproeven waren dermate positief dat nu is overgeschakeld op
waterafdunbare lakken.
Ergonomie
Voor de omschakeling op waterafdunbare lak moest het hele spuitproces
van begin tot eind worden aangepast: het volkomen vetvrij prepareren
van de chassis, het droogproces dat meer tijd en hogere temperaturen
vereist, de spuitapparatuur en de lak. Overigens is de
chassis-lakstraat van DAF de enige waarbij het chassis tijdens het
spuiten gekanteld kan worden. Zo kan de spuiter alle hoeken van het
chassis makkelijk bereiken. Dat is ergonomisch beter en zorgt voor
minder lakverspilling en een optimale kwaliteit.
Milieubesparing
Het toepassen van waterafdunbare lak voor het spuiten van de chassis
is slechts een onderdeel van het beleid van DAF om de uitstoot van
koolwaterstoffen te reduceren. Zo worden de langsliggers van de
chassis al vanaf 1997 met een kataforese dompellak gelakt. Dat scheelt
3,4 kilo koolwaterstof per truck. De assen en motoren worden vanaf
2000 respectievelijk 2001 met waterafdunbare lakken gespoten. Dat
scheelt 2,5 kilo koolwaterstof per as en evenzoveel per motor. Nu ook
het chassis met watergedragen lak wordt gespoten, wordt de uitstoot
van koolwaterstof in totaal met 12,4 kilo per voertuig verminderd. Bij
een productie van 110 trucks per dag, scheelt dat zo'n 327 ton
koolwaterstof per jaar.