BedrijfsautoRAI

12-11-2002

Waterafdunbare lakken in DAF's chassis-lakstraat

DAF Trucks in Eindhoven is overgeschakeld op het gebruik van waterafdunbare lakken voor het spuiten van de chassis voor de trucks uit de CF- en XF-serie. Waterafdunbare lakken belasten het milieu veel minder dan de tot nu toe gebruikte 'solvent' lakken, waarvan de oplosmiddelen bijdragen aan de vorming van smog en ozon in de atmosfeer.

Al in 1990 was met het oog op toekomstige milieuwetgevingen duidelijk dat DAF voor de chassis over zou stappen op waterafdunbare lakken. Bewust werd gekozen voor het aanpakken van de vervuiling bij de bron, in plaats van het doen van gevolgbestrijding, zoals bijvoorbeeld naverbranding van schadelijke gassen. Met de bouw van een geheel nieuwe chassis-lakstraat werd in 1994 een eerste stap gezet. Vanaf 1997 zijn daarin de eerste chassis op proefbasis met waterafdunbare lak gespoten. De betreffende voertuigen zijn normaal ingezet bij klanten en regelmatig gecontroleerd op corrosie en de duurzaamheid van de lak. Uiteraard mocht er geen kwaliteitsverschil ontstaan tussen de waterafdunbare en de 'solvent' lakken. De resultaten van deze praktijkproeven waren dermate positief dat nu is overgeschakeld op waterafdunbare lakken.

Ergonomie
Voor de omschakeling op waterafdunbare lak moest het hele spuitproces van begin tot eind worden aangepast: het volkomen vetvrij prepareren van de chassis, het droogproces dat meer tijd en hogere temperaturen vereist, de spuitapparatuur en de lak. Overigens is de chassis-lakstraat van DAF de enige waarbij het chassis tijdens het spuiten gekanteld kan worden. Zo kan de spuiter alle hoeken van het chassis makkelijk bereiken. Dat is ergonomisch beter en zorgt voor minder lakverspilling en een optimale kwaliteit.

Milieubesparing
Het toepassen van waterafdunbare lak voor het spuiten van de chassis is slechts een onderdeel van het beleid van DAF om de uitstoot van koolwaterstoffen te reduceren. Zo worden de langsliggers van de chassis al vanaf 1997 met een kataforese dompellak gelakt. Dat scheelt 3,4 kilo koolwaterstof per truck. De assen en motoren worden vanaf 2000 respectievelijk 2001 met waterafdunbare lakken gespoten. Dat scheelt 2,5 kilo koolwaterstof per as en evenzoveel per motor. Nu ook het chassis met watergedragen lak wordt gespoten, wordt de uitstoot van koolwaterstof in totaal met 12,4 kilo per voertuig verminderd. Bij een productie van 110 trucks per dag, scheelt dat zo'n 327 ton koolwaterstof per jaar.