STICHTING ALCOHOLPREVENTIE

Heineken opnieuw veroordeelt door Reclame Code Commissie

De biergigant Heineken is vorige week veroordeeld door de Reclame Code Commissie naar aanleiding van een klacht van de Stichting Alcoholpreventie (STAP). Dat is al de tweede veroordeling dit jaar voor Heineken.
De Reclame Code Commissie hekelde een advertentie van Heineken in het jeugdblad VoetbalTotaal van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond (KNVB). In dit blad voor jeugdige leden van de KNVB plaatste Heineken, als sponsor van de KNVB, een paginagrote advertentie voor het drinken van bier. STAP werd door een vader van een 6-jarig juniorenlid van de KNVB attent gemaakt op de advertentie.

De Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank verbiedt dat alcoholreclame in het bijzonder is gericht op jongeren.
Heineken gaf in haar verweer te kennen dat de advertentie in het blad VoetbalTotaal een vergissing was. Zij gaf aan niet tijdig door de KNVB ervan op de hoogte te zijn gesteld dat het KNVB-ledenblad werd opgedeeld in een editie voor junioren en senioren.

Biertje? Niet bij het skiën.
In het voorjaar werd Heineken eveneens door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt. Toen betrof het een uiting van de campagne Biertje? gericht op skiërs; deze uiting werd veroordeeld omdat ten onrechte werd gesuggereerd dat het skiën onder invloed van alcohol geen risico met zich meebrengt.
De Reclame Code Commissie behandelt op dit moment een derde klacht van STAP tegen Heineken; deze klacht is gericht tegen een nieuwe tv-commercial uit de campagne Biertje?.

Alcohol is geen dorstlesser
De Reclame Code Commissie heeft onlangs bepaald dat in reclameboodschappen niet mag worden beweerd dat het drinken van alcohol de dorst lest. De Commissie noemt dat misleidend. STAP had de Reclame Code Commissie uitgelegd dat het drinken van alcohol juist dorst veroorzaakt omdat alcohol de nieren prikkelt tot verhoogde vochtafscheiding.
Op grond van deze overweging werd een klacht van STAP tegen de alcoholhoudende drank ICE TEA van United Beverages te Leersum gegrond verklaard. In een advertentie voor Refreshing Alcoholic Ice Tea werd beweerd dat het drankje dorstlessend, verfrissend en uitstekend doordrinkbaar is. De Commissie was tevens van mening dat met de uitdrukking -uitstekend doordrinkbaar- onvoldoende terughoudendheid werd betracht bij reclame voor alcohol.
Alcoholic Ice Tea bevat 5,5% alcohol en het product wordt in de advertentie te gemakkelijk verward met alcoholvrije Ice Tea, aldus STAP.

Alcohol is geen power drank
Van alcoholhoudende dranken mag niet worden beweerd dat het een power drank is. Ook dat is misleidend volgens de Reclame Code Commissie. In een advertentie van Vrumona BV te Bunnik voor het drankje Xi Climax Wodka Ice (5,6% alcohol) stond als extra kenmerk vermeld: The first bottled alcoholic power drink.
STAP maakte bezwaar tegen de reclametekst en diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie. De klacht werd gehonoreerd.

Einde bericht
Bunnik, 12 november 2002
Voor informatie:
Stichting Alcoholpreventie (STAP)
Tel 030-6565041
www.alcoholpreventie.nl
Informatie: Ir. W.E. van Dalen, directeur
Mobiel: 06 53 29 55 44

STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve voorlichting.

12 nov 02 13:42