STICHTING ALCOHOLPREVENTIE
Heineken opnieuw veroordeelt door Reclame Code Commissie
De biergigant Heineken is vorige week veroordeeld door de Reclame Code
Commissie naar aanleiding van een klacht van de Stichting
Alcoholpreventie (STAP). Dat is al de tweede veroordeling dit jaar
voor Heineken.
De Reclame Code Commissie hekelde een advertentie van Heineken in het
jeugdblad VoetbalTotaal van de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond
(KNVB). In dit blad voor jeugdige leden van de KNVB plaatste Heineken,
als sponsor van de KNVB, een paginagrote advertentie voor het drinken
van bier. STAP werd door een vader van een 6-jarig juniorenlid van de
KNVB attent gemaakt op de advertentie.
De Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank verbiedt dat alcoholreclame
in het bijzonder is gericht op jongeren.
Heineken gaf in haar verweer te kennen dat de advertentie in het blad
VoetbalTotaal een vergissing was. Zij gaf aan niet tijdig door de KNVB
ervan op de hoogte te zijn gesteld dat het KNVB-ledenblad werd
opgedeeld in een editie voor junioren en senioren.
Biertje? Niet bij het skiën.
In het voorjaar werd Heineken eveneens door de Reclame Code Commissie
op de vingers getikt. Toen betrof het een uiting van de campagne
Biertje? gericht op skiërs; deze uiting werd veroordeeld omdat ten
onrechte werd gesuggereerd dat het skiën onder invloed van alcohol
geen risico met zich meebrengt.
De Reclame Code Commissie behandelt op dit moment een derde klacht van
STAP tegen Heineken; deze klacht is gericht tegen een nieuwe
tv-commercial uit de campagne Biertje?.
Alcohol is geen dorstlesser
De Reclame Code Commissie heeft onlangs bepaald dat in
reclameboodschappen niet mag worden beweerd dat het drinken van
alcohol de dorst lest. De Commissie noemt dat misleidend. STAP had de
Reclame Code Commissie uitgelegd dat het drinken van alcohol juist
dorst veroorzaakt omdat alcohol de nieren prikkelt tot verhoogde
vochtafscheiding.
Op grond van deze overweging werd een klacht van STAP tegen de
alcoholhoudende drank ICE TEA van United Beverages te Leersum gegrond
verklaard. In een advertentie voor Refreshing Alcoholic Ice Tea werd
beweerd dat het drankje dorstlessend, verfrissend en uitstekend
doordrinkbaar is. De Commissie was tevens van mening dat met de
uitdrukking -uitstekend doordrinkbaar- onvoldoende terughoudendheid
werd betracht bij reclame voor alcohol.
Alcoholic Ice Tea bevat 5,5% alcohol en het product wordt in de
advertentie te gemakkelijk verward met alcoholvrije Ice Tea, aldus
STAP.
Alcohol is geen power drank
Van alcoholhoudende dranken mag niet worden beweerd dat het een power
drank is. Ook dat is misleidend volgens de Reclame Code Commissie.
In een advertentie van Vrumona BV te Bunnik voor het drankje Xi Climax
Wodka Ice (5,6% alcohol) stond als extra kenmerk vermeld: The first
bottled alcoholic power drink.
STAP maakte bezwaar tegen de reclametekst en diende een klacht in bij
de Reclame Code Commissie. De klacht werd gehonoreerd.
Einde bericht
Bunnik, 12 november 2002
Voor informatie:
Stichting Alcoholpreventie (STAP)
Tel 030-6565041
www.alcoholpreventie.nl
Informatie: Ir. W.E. van Dalen, directeur
Mobiel: 06 53 29 55 44
STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de
overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve
voorlichting.
12 nov 02 13:42