Het Koninklijk Huis
12/11/02 Toespraak van Z.K.H. de Prins van Oranje bij de opening van
het 5e Mationaal E-Business Congres. Rotterdam, World Trade Centre, 12
november 2002
Dames en heren,
Het is mij een groot genoegen hier te zijn bij het eerste
lustrumcongres van ECP.nl. ECP.nl heeft, in eerste instantie vanuit de
Electronic Commerce hoek, maar later veel breder, door haar
activiteiten een belangrijke bijdrage geleverd aan onder andere de
introductie van het internet bij brede lagen van de bevolking.
Uw congres leek mij dan ook bij uitstek een mooie gelegenheid enkele woorden te wijden aan het Platform Internet voor Alledag, waar ik voorzitter van mag zijn. Wat de doelstellingen zijn, welke concrete resultaten het Platform Internet voor Alledag in de afgelopen anderhalf jaar heeft geboekt en met welke projecten dit platform tot de zomer van 2003 haar activiteiten voortzet. Overigens, mijn eigen bemoeienissen met internet hebben mij geleerd dat er onverwacht positieve, maar ook wel negatieve kanten aan kunnen zitten.Van elektronische cadeaulijsten voor vele vrienden en bekenden bij ons huwelijk, tot de hackers van onze chatsessie. Het kan allemaal!
Het maatschappelijk belang van het gebruik van het internet wordt
steeds groter. Binnen een paar jaar zal het onbestaanbaar blijken dat
mensen niet bereikbaar zijn via de e-mail. Zoals het nu reeds
ondenkbaar is dat mensen geen brievenbus of telefoon hebben. Kabels
waarlangs informatie vervoerd wordt zijn net zo belangrijk als de
voorzieningen voor gas, water en licht. Nederland moet proberen zijn
plaats in de kopgroep van landen met een hoge internetdichtheid te
houden en liefst uit te bouwen. Dat kan doordat Nederlanders over het
algemeen goed en breed zijn opgeleid. Maximaal gebruik maken van de
mogelijkheden die het internet ons bieden, en dan bedoel ik niet
alleen e-mailen of e-shoppen, is ook van landsbelang. De nationale
economie van ons kennisland drijft in belangrijke mate op de
internationale handel. Internet maakt zaken doen, vooral op afstand,
een stuk eenvoudiger, omdat men doelmatiger kan werken. Ook daarom is
het ieders belang dat internet een middel is dat bij alledaagse
activiteiten, in werk en privé benut wordt.
Ik vertel u niets nieuws als ik zeg dat in de afgelopen jaren het
gebruik van het internet door brede lagen van de bevolking van
Nederland explosief is gestegen. Meer nog dan aanvankelijk door
deskundigen voorspeld. Mensen gebruiken het internet zowel zakelijk
als privé in toenemende mate.
Toch zijn er bevolkingsgroepen die het internet nog onvoldoende
ontdekt hebben als middel om hun dagelijkse activiteiten te
vergemakkelijken. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat nog geen kwart
van de mensen boven de 55 jaar gebruik maakt van internet. Denkt u
bijvoorbeeld aan de mogelijkheid voor ouderen om ook op die manier
contact te onderhouden met hun kleinkinderen. Of de mogelijkheid
ervoor te zorgen dat medewerkers in de zorg minder papieren hoeven in
te vullen. Of het feit dat asielzoekers, in afwachting van de
behandeling van hun procedure, geholpen worden bij het bouwen van een
toekomst.
Grote groepen in Nederland maken dus nog niet of onvoldoende gebruik
van het internet. En dat is wel nodig om op een dagelijkse basis
doelmatiger te kunnen werken, maar ook om relaties te onderhouden en
om zaken te doen.
Het Platform Internet voor Alledag heeft bij haar oprichting juist die
groepen in de samenleving voor ogen gehad die ik zojuist noemde en
waar het gebruik van internet nog niet of nauwelijks is doorgedrongen.
De belangrijkste doelstelling van het Platform is het gewone
dagelijkse leven, hetzij op het werk of thuis, door het gebruik van
internet te vergemakkelijken.
Als opzet is gekozen om ondersteuning te bieden aan kleinschalige
projecten van onderwerpen die nog niet zijn opgepakt door de overheid
of het bedrijfsleven. Deze projecten moeten het praktisch en alledaags
gebruik van het internet stimuleren en zij moeten een nationale
uitstraling hebben. Deze projecten worden niet top down aangepakt maar
bottom up: de gebruiker en zijn wensen staan centraal.
Het Platform verleent geen directe financiële ondersteuning, maar
brengt partijen bij elkaar die gezamenlijk de nodige kennis,
financiële, organisatorische, commerciële, technische en publicitaire
steun kunnen organiseren voor een project. Bij het Platform
aangedragen projecten worden concreet ondersteund door management
adviesbureaus, samen met een of meerdere ondernemingen en/of
organisaties,zowel uit de publieke als de private sector. Deze
managementadviesbureaus en ondernemingen doen dat om niet, naast hun
eigen, commerciële activiteiten.
De afgelopen anderhalf jaar is een viertal projecten succesvol gestart
met hulp van het Platform Internet voor Alledag. Het gaat daarbij om
projecten op het gebied van duurzame landbouw, in de thuiszorg, voor
asielzoekers en voor ouderen.
Het project over duurzame landbouw wil een meer duurzame agrarische
productie in Nederland stimuleren door de kennis erover te bundelen en
beter toegankelijk te maken via het medium internet. Daarom is een
speciale boeren best-practice website ontwikkeld waarop boeren hun
kennis en ervaring met elkaar kunnen uitwisselen. Stap voor stap wordt
uitleg gegeven welke criteria voor welk keurmerk vereist zijn. De
website laat ook zien hoe men schoner kan bemesten, materialen
hergebruiken of welke bestrijdingsmiddelen juist minder schadelijk
zijn. Momenteel testen twintig boeren die duurzaam produceren de
website uit. Op basis van die bevindingen zal in december de site live
gaan. Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt zal dan bij boeren
internetcursussen geven en uitleggen hoe de site werkt.
Het regionale thuiszorgproject Caremore geeft thuiszorgwerkers de
beschikking over internet en GPRS-technologie. Dit project in het
Oosten van Nederland is er op gericht om verzorgenden en
verpleegkundigen in de thuiszorg door middel van mobiele telefoons
zorg over te laten nemen van verzorgingshuizen. Verpleegkundigen zijn
door deze technologie onder meer in staat om de zorguren te
registreren, de overdrachtsgegevens uit te wisselen en
planningsgegevens op te vragen. Personeelstekorten in de thuiszorg
worden mede veroorzaakt door het relatief grote tijdsbeslag van de
administratie; zowel de daardoor verloren uren als ook de frustratie
bij de mensen die ervoor kiezen voor de medemens te zorgen. Caremore
leidt tot een drastische reductie van administratieve rompslomp en een
verhoging van de job satisfaction. Patiënten kunnen als gevolg daarvan
langer thuis blijven door betere en efficiëntere communicatie en
informatie. De pilot in Oost-Nederland met veertig verzorgenden en
verpleegkundigen was zeer geslaagd. Binnenkort zullen daarom ruim
vierhonderd van hun collegas met dit systeem werken, waarna de
landelijke uitrol van dit systeem mogelijk is.
Het project dat gericht is op ouderen is Junior helpt Senior gedoopt.
Samen met SeniorWeb is een toegankelijk boekje uitgebracht onder te
titel Help je ouders online. Zelf heb ik het eerste exemplaar mogen
ontvangen van Ben Woldrink, de bekende jonge dot.com ondernemer die
het mogelijk maakte telefoonprijzen te vergelijken. Het boek bevat een
praktische handleiding om het internet te ontdekken, te leren
e-mailen, tips en trucs voor computergebruik en verwijzingen naar voor
ouderen interessante sites. Inmiddels is een tweede druk van dit boek
uitgebracht.
Het project Asielzoekers is gericht op de groep asielzoekers die in de
diverse centra in Nederland verblijven. Het project wil de
zelfredzaamheid van deze groep bevorderen door het gebruik van
internet. Een speciale website biedt onder andere informatie over de
Nederlandse samenleving, de asielprocedure en internationaal nieuws.
Informatie op de site is in nauw overleg met de pilot groep tot stand
gekomen. U kunt het zich misschien moeilijk voorstellen, maar vragen
als word ik wel begraven als ik hier overlijd terwijl ik nog geen
status heb, zijn dingen die de mensen echt bezig houdt. Na een
succesvolle pilot is voor de zomervakantie het internetcafé in het AZC
te Crailo in gebruik genomen. Tegen een geringe betaling van 1.50 per
uur kunnen bewoners van deze site gebruik maken. Een nationale uitrol
is voorzien.
U ziet, het Platform is concreet bezig haar doelstellingen te bereiken
door internet initiatieven vanuit de samenleving te ondersteunen.
Inmiddels is het platform gestart met een viertal nieuwe projecten in
de wereld van ziekenzorg, WAO, post en analfabeten. Ik nodig u graag
uit, indien u interesse heeft in deze projecten, daarover contact op
te nemen met het platform. Dat kan vrij eenvoudig, vanzelfsprekend via
de website van het platform: www.internetvooralledag.nl. Maar toch
loop ik de projecten kort met u door.
De opzet van het project Clinic Lounge is een veilige, afgeschermde,
virtuele omgeving in het ziekenhuis te creëren die de patiënt algemene
informatie biedt over zorg in Nederland maar ook persoonlijke
informatie geeft over zijn of haar zorghistorie, ziekte en behandeling
en nabehandeling.
Deze informatie is te vinden op de persoonlijke site van de patiënt.
Dit is een standaard inlog site waar de bezoeker - patiënt of
familielid - zelf een aantal instellingen kan activeren en aanpassen.
Een voorbeeld:
Een nierdialyse patiënt die ongeveer 3 keer per week zon 4 uur in het
ziekenhuis is, wordt in staat gesteld gedurende dit verblijf vanuit
het ziekenhuis via de Clinic Lounge huishoudelijke zaken te regelen.
Te denken valt aan de bezorging van boodschappen en honden
uitlaatservice, maar ook inloggen bij de werkgever, e-mailen en
internetten.Tijdens de pilot moet duidelijk worden dat het leven van
alledag door het gebruik van Clinic Lounge gewoon door kan gaan.
Het WAO-project beoogt de WAOer weer nieuwe kansen te geven op
communicatie en mogelijk werk.Het project bestaat uit het ontwerpen
van een WAO community op internet en zal worden vormgegeven door een
website waar de WAO-er centraal staat. De website zal worden ingericht
op basis van een persoonlijk profiel. Een eerste stakeholders
vergadering met deelnemers vanuit de publieke en private sector is
inmiddels succesvol verlopen.
Het project Spaarpost zal een bijdrage leveren aan de reductie van
ongewenste postvervuiling via de e-mail, de zogenaamde Spam. Dit
gebeurt door consumenten aan te laten geven welke post zij wel willen
ontvangen aan een onafhankelijke, niet op winst gerichte organisatie.
De besparingen komen ten goede aan duurzame ontwikkelingen en goede
doelen.
Tenslotte start binnenkort een project waarin voor analfabeten een
eigen plek op het internet wordt gecreëerd. Doel van het project is
het dagelijks functioneren van deze groep van 1,5 miljoen functioneel
analfabeten in de huidige digitale samenleving in Nederland te
vergemakkelijken. Daarnaast kan een bijdrage worden geleverd aan de
educatie van deze groep.
In discussie zijn nog projecten op het gebied van chronisch zieke
kinderen, en het basisonderwijs.
Alle projecten die ik heb genoemd worden, zoals gezegd, om niet
ondersteund door Nederlandse management adviesbureaus en
ondernemingen. Ik ben ze dankbaar en heb respect voor de
maatschappelijke bijdrage die zij op die manier aan het bereiken van
de doelstellingen van het Platform leveren.
Dames en heren, het Platform Internet voor Alledag is altijd bedoeld
geweest als tijdelijke aanjager voor het gebruik van het internet door
alle Nederlanders bij alledaagse situaties. Dat betekent ook dat het
platform haar activiteiten in de zomer van 2003 zal staken. Dan heeft
het platform een bijdrage kunnen leveren, zonder zichzelf te
overleven. Ik mag als voorzitter best zeggen dat ik trots ben op wat
er in korte tijd succesvol is afgerond en gestart.
Om alle activiteiten ook werkelijk een gezicht te geven heeft het
Platform zoals ik al eerder aangaf een eigen website onder de naam
www.internetvooralledag.nl
Op deze site is informatie te vinden over de doelstellingen en
werkwijze van het Platform, de leden van het Platform, maar vooral
over de projecten die door het Platform ondersteund worden, uiteraard
via links naar de betreffende sites.
Ik dank U voor Uw aandacht en wens U verder een goed congres toe.