Rijksvoorlichtingsdienst
Het Koninklijk Huis

12/11/02 Toespraak van Z.K.H. de Prins van Oranje bij de opening van het 5e Mationaal E-Business Congres. Rotterdam, World Trade Centre, 12 november 2002

Dames en heren,
Het is mij een groot genoegen hier te zijn bij het eerste lustrumcongres van ECP.nl. ECP.nl heeft, in eerste instantie vanuit de Electronic Commerce hoek, maar later veel breder, door haar activiteiten een belangrijke bijdrage geleverd aan onder andere de introductie van het internet bij brede lagen van de bevolking.

Uw congres leek mij dan ook bij uitstek een mooie gelegenheid enkele woorden te wijden aan het Platform Internet voor Alledag, waar ik voorzitter van mag zijn. Wat de doelstellingen zijn, welke concrete resultaten het Platform Internet voor Alledag in de afgelopen anderhalf jaar heeft geboekt en met welke projecten dit platform tot de zomer van 2003 haar activiteiten voortzet. Overigens, mijn eigen bemoeienissen met internet hebben mij geleerd dat er onverwacht positieve, maar ook wel negatieve kanten aan kunnen zitten.Van elektronische cadeaulijsten voor vele vrienden en bekenden bij ons huwelijk, tot de hackers van onze chatsessie. Het kan allemaal!

Het maatschappelijk belang van het gebruik van het internet wordt steeds groter. Binnen een paar jaar zal het onbestaanbaar blijken dat mensen niet bereikbaar zijn via de e-mail. Zoals het nu reeds ondenkbaar is dat mensen geen brievenbus of telefoon hebben. Kabels waarlangs informatie vervoerd wordt zijn net zo belangrijk als de voorzieningen voor gas, water en licht. Nederland moet proberen zijn plaats in de kopgroep van landen met een hoge internetdichtheid te houden en liefst uit te bouwen. Dat kan doordat Nederlanders over het algemeen goed en breed zijn opgeleid. Maximaal gebruik maken van de mogelijkheden die het internet ons bieden, en dan bedoel ik niet alleen e-mailen of e-shoppen, is ook van landsbelang. De nationale economie van ons kennisland drijft in belangrijke mate op de internationale handel. Internet maakt zaken doen, vooral op afstand, een stuk eenvoudiger, omdat men doelmatiger kan werken. Ook daarom is het ieders belang dat internet een middel is dat bij alledaagse activiteiten, in werk en privé benut wordt.

Ik vertel u niets nieuws als ik zeg dat in de afgelopen jaren het gebruik van het internet door brede lagen van de bevolking van Nederland explosief is gestegen. Meer nog dan aanvankelijk door deskundigen voorspeld. Mensen gebruiken het internet zowel zakelijk als privé in toenemende mate.

Toch zijn er bevolkingsgroepen die het internet nog onvoldoende ontdekt hebben als middel om hun dagelijkse activiteiten te vergemakkelijken. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat nog geen kwart van de mensen boven de 55 jaar gebruik maakt van internet. Denkt u bijvoorbeeld aan de mogelijkheid voor ouderen om ook op die manier contact te onderhouden met hun kleinkinderen. Of de mogelijkheid ervoor te zorgen dat medewerkers in de zorg minder papieren hoeven in te vullen. Of het feit dat asielzoekers, in afwachting van de behandeling van hun procedure, geholpen worden bij het bouwen van een toekomst.
Grote groepen in Nederland maken dus nog niet of onvoldoende gebruik van het internet. En dat is wel nodig om op een dagelijkse basis doelmatiger te kunnen werken, maar ook om relaties te onderhouden en om zaken te doen.

Het Platform Internet voor Alledag heeft bij haar oprichting juist die groepen in de samenleving voor ogen gehad die ik zojuist noemde en waar het gebruik van internet nog niet of nauwelijks is doorgedrongen. De belangrijkste doelstelling van het Platform is het gewone dagelijkse leven, hetzij op het werk of thuis, door het gebruik van internet te vergemakkelijken.

Als opzet is gekozen om ondersteuning te bieden aan kleinschalige projecten van onderwerpen die nog niet zijn opgepakt door de overheid of het bedrijfsleven. Deze projecten moeten het praktisch en alledaags gebruik van het internet stimuleren en zij moeten een nationale uitstraling hebben. Deze projecten worden niet top down aangepakt maar bottom up: de gebruiker en zijn wensen staan centraal.

Het Platform verleent geen directe financiële ondersteuning, maar brengt partijen bij elkaar die gezamenlijk de nodige kennis, financiële, organisatorische, commerciële, technische en publicitaire steun kunnen organiseren voor een project. Bij het Platform aangedragen projecten worden concreet ondersteund door management adviesbureaus, samen met een of meerdere ondernemingen en/of organisaties,zowel uit de publieke als de private sector. Deze managementadviesbureaus en ondernemingen doen dat om niet, naast hun eigen, commerciële activiteiten.
De afgelopen anderhalf jaar is een viertal projecten succesvol gestart met hulp van het Platform Internet voor Alledag. Het gaat daarbij om projecten op het gebied van duurzame landbouw, in de thuiszorg, voor asielzoekers en voor ouderen.

Het project over duurzame landbouw wil een meer duurzame agrarische productie in Nederland stimuleren door de kennis erover te bundelen en beter toegankelijk te maken via het medium internet. Daarom is een speciale boeren best-practice website ontwikkeld waarop boeren hun kennis en ervaring met elkaar kunnen uitwisselen. Stap voor stap wordt uitleg gegeven welke criteria voor welk keurmerk vereist zijn. De website laat ook zien hoe men schoner kan bemesten, materialen hergebruiken of welke bestrijdingsmiddelen juist minder schadelijk zijn. Momenteel testen twintig boeren die duurzaam produceren de website uit. Op basis van die bevindingen zal in december de site live gaan. Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt zal dan bij boeren internetcursussen geven en uitleggen hoe de site werkt.

Het regionale thuiszorgproject Caremore geeft thuiszorgwerkers de beschikking over internet en GPRS-technologie. Dit project in het Oosten van Nederland is er op gericht om verzorgenden en verpleegkundigen in de thuiszorg door middel van mobiele telefoons zorg over te laten nemen van verzorgingshuizen. Verpleegkundigen zijn door deze technologie onder meer in staat om de zorguren te registreren, de overdrachtsgegevens uit te wisselen en planningsgegevens op te vragen. Personeelstekorten in de thuiszorg worden mede veroorzaakt door het relatief grote tijdsbeslag van de administratie; zowel de daardoor verloren uren als ook de frustratie bij de mensen die ervoor kiezen voor de medemens te zorgen. Caremore leidt tot een drastische reductie van administratieve rompslomp en een verhoging van de job satisfaction. Patiënten kunnen als gevolg daarvan langer thuis blijven door betere en efficiëntere communicatie en informatie. De pilot in Oost-Nederland met veertig verzorgenden en verpleegkundigen was zeer geslaagd. Binnenkort zullen daarom ruim vierhonderd van hun collegas met dit systeem werken, waarna de landelijke uitrol van dit systeem mogelijk is.

Het project dat gericht is op ouderen is Junior helpt Senior gedoopt. Samen met SeniorWeb is een toegankelijk boekje uitgebracht onder te titel Help je ouders online. Zelf heb ik het eerste exemplaar mogen ontvangen van Ben Woldrink, de bekende jonge dot.com ondernemer die het mogelijk maakte telefoonprijzen te vergelijken. Het boek bevat een praktische handleiding om het internet te ontdekken, te leren e-mailen, tips en trucs voor computergebruik en verwijzingen naar voor ouderen interessante sites. Inmiddels is een tweede druk van dit boek uitgebracht.

Het project Asielzoekers is gericht op de groep asielzoekers die in de diverse centra in Nederland verblijven. Het project wil de zelfredzaamheid van deze groep bevorderen door het gebruik van internet. Een speciale website biedt onder andere informatie over de Nederlandse samenleving, de asielprocedure en internationaal nieuws. Informatie op de site is in nauw overleg met de pilot groep tot stand gekomen. U kunt het zich misschien moeilijk voorstellen, maar vragen als word ik wel begraven als ik hier overlijd terwijl ik nog geen status heb, zijn dingen die de mensen echt bezig houdt. Na een succesvolle pilot is voor de zomervakantie het internetcafé in het AZC te Crailo in gebruik genomen. Tegen een geringe betaling van 1.50 per uur kunnen bewoners van deze site gebruik maken. Een nationale uitrol is voorzien.

U ziet, het Platform is concreet bezig haar doelstellingen te bereiken door internet initiatieven vanuit de samenleving te ondersteunen.

Inmiddels is het platform gestart met een viertal nieuwe projecten in de wereld van ziekenzorg, WAO, post en analfabeten. Ik nodig u graag uit, indien u interesse heeft in deze projecten, daarover contact op te nemen met het platform. Dat kan vrij eenvoudig, vanzelfsprekend via de website van het platform: www.internetvooralledag.nl. Maar toch loop ik de projecten kort met u door.

De opzet van het project Clinic Lounge is een veilige, afgeschermde, virtuele omgeving in het ziekenhuis te creëren die de patiënt algemene informatie biedt over zorg in Nederland maar ook persoonlijke informatie geeft over zijn of haar zorghistorie, ziekte en behandeling en nabehandeling.

Deze informatie is te vinden op de persoonlijke site van de patiënt. Dit is een standaard inlog site waar de bezoeker - patiënt of familielid - zelf een aantal instellingen kan activeren en aanpassen. Een voorbeeld:
Een nierdialyse patiënt die ongeveer 3 keer per week zon 4 uur in het ziekenhuis is, wordt in staat gesteld gedurende dit verblijf vanuit het ziekenhuis via de Clinic Lounge huishoudelijke zaken te regelen. Te denken valt aan de bezorging van boodschappen en honden uitlaatservice, maar ook inloggen bij de werkgever, e-mailen en internetten.Tijdens de pilot moet duidelijk worden dat het leven van alledag door het gebruik van Clinic Lounge gewoon door kan gaan.

Het WAO-project beoogt de WAOer weer nieuwe kansen te geven op communicatie en mogelijk werk.Het project bestaat uit het ontwerpen van een WAO community op internet en zal worden vormgegeven door een website waar de WAO-er centraal staat. De website zal worden ingericht op basis van een persoonlijk profiel. Een eerste stakeholders vergadering met deelnemers vanuit de publieke en private sector is inmiddels succesvol verlopen.
Het project Spaarpost zal een bijdrage leveren aan de reductie van ongewenste postvervuiling via de e-mail, de zogenaamde Spam. Dit gebeurt door consumenten aan te laten geven welke post zij wel willen ontvangen aan een onafhankelijke, niet op winst gerichte organisatie. De besparingen komen ten goede aan duurzame ontwikkelingen en goede doelen.

Tenslotte start binnenkort een project waarin voor analfabeten een eigen plek op het internet wordt gecreëerd. Doel van het project is het dagelijks functioneren van deze groep van 1,5 miljoen functioneel analfabeten in de huidige digitale samenleving in Nederland te vergemakkelijken. Daarnaast kan een bijdrage worden geleverd aan de educatie van deze groep.

In discussie zijn nog projecten op het gebied van chronisch zieke kinderen, en het basisonderwijs.

Alle projecten die ik heb genoemd worden, zoals gezegd, om niet ondersteund door Nederlandse management adviesbureaus en ondernemingen. Ik ben ze dankbaar en heb respect voor de maatschappelijke bijdrage die zij op die manier aan het bereiken van de doelstellingen van het Platform leveren.

Dames en heren, het Platform Internet voor Alledag is altijd bedoeld geweest als tijdelijke aanjager voor het gebruik van het internet door alle Nederlanders bij alledaagse situaties. Dat betekent ook dat het platform haar activiteiten in de zomer van 2003 zal staken. Dan heeft het platform een bijdrage kunnen leveren, zonder zichzelf te overleven. Ik mag als voorzitter best zeggen dat ik trots ben op wat er in korte tijd succesvol is afgerond en gestart.

Om alle activiteiten ook werkelijk een gezicht te geven heeft het Platform zoals ik al eerder aangaf een eigen website onder de naam www.internetvooralledag.nl
Op deze site is informatie te vinden over de doelstellingen en werkwijze van het Platform, de leden van het Platform, maar vooral over de projecten die door het Platform ondersteund worden, uiteraard via links naar de betreffende sites.

Ik dank U voor Uw aandacht en wens U verder een goed congres toe.