Ariba Category Management biedt dashboard-overzicht inkoopproces

Hoofddorp/New York, 12 november 2002 Ariba, leverancier van toepassingen op het gebied van Enterprise Spend Management, introduceert vandaag in New York een belangrijke aanvulling op haar productportfolio: Ariba Category Management. De nieuwe software fungeert als een soort dashboard en zorgt ervoor dat medewerkers continu inzicht hebben in alle actuele sourcing-processen. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om informatie uit te wisselen met partners, leveranciers en collega s die eveneens betrokken zijn bij de diverse sourcing-processen van een organisatie. Strategic sourcing is het gehele proces dat start bij het identificeren van een behoefte en het zoeken van potentiële leveranciers, op basis van een reeks van criteria.

Strategic sourcing
Teams die zich bezighouden met strategic sourcing nemen diverse stappen gedurende dit proces. Elke stap moet eenvoudig toegankelijk zijn voor - en gevolgd kunnen worden door - alle belanghebbenden: van administratie en accounting, engineering, inkoop- en productieafdelingen tot en met leveranciers. Tot op heden waren informatie en kennis met betrekking tot deze processen niet of nauwelijks centraal beschikbaar, waardoor het lastig was de middelen van een bedrijf optimaal in te zetten.

De eerste golf op het gebied van e-sourcing was gericht op het realiseren van een geautomatiseerde omgeving voor het voeren van onderhandelingen. Hierbij bleef het echte probleem van veel organisaties buiten schot, namelijk de processen voorafgaand aan en volgend op de onderhandelingen. Strategic sourcing is een uitgebreid proces met meerdere deelnemers, afdelingen en processen , zegt Tim Minahan, Vice President en Managing Director Supply Chain Research van The Aberdeen Group. Effectieve sourcing kan alleen tot stand komen bij een goede uitwisseling van kennis en informatie binnen en tussen ondernemingen.

Ariba Category Management is speciaal ontwikkeld om de diverse Spend Management-processen centraal te beheren en consequent te volgen. Daarnaast zorgt het ervoor dat kennis uit het bedrijf centraal wordt vastgelegd, waardoor deze optimaal kan worden gebruikt.

Meer dan prijsinformatie
Arjen Koonings, General Manager Noord-Europa voor Ariba: Met de nieuwe software reageert Ariba op een aantal heel concrete wensen vanuit de markt. Steeds meer bedrijven zien in dat sourcing veel meer is dan het simpelweg onderhandelen over prijzen. Voor de meer geavanceerde sourcing-processen is het essentieel dat teams met elkaar kunnen samenwerken en álle relevante kennis en informatie kunnen uitwisselen. Via één enkele interface, een soort dashboard, is het nu mogelijk dat iedereen op de juiste manier geïnformeerd is en het totaaloverzicht heeft van wat zich op het gebied van spend management binnen de organisatie afspeelt. Het is voor het eerst dat een dergelijke oplossing op de markt beschikbaar is.

De software maakt het gebruikers mogelijk vanaf de desktop:


- via standaardprocedures sourcingprocessen te volgen en te beheren;
- snel en eenvoudig nieuwe projecten aan te maken door het gebruik van bestaande templates of door het kopiëren en aanpassen van voorgaande projecten;
- category teams eenvoudig aan te wijzen of samen te stellen. Goedkeuringsprocedures, rolverdeling en gebruikersprofielen kunnen eenvoudig aangemaakt worden.
- met meerdere gebruikers tegelijkertijd offerteaanvragen te creëren en te herschrijven. Ariba Category Management biedt een veilige omgeving voor onder meer commentaar, versiecontrole en discussie over de documenten die worden opgesteld;
- gerelateerde kennis op een centrale plaats vast te leggen (als data van derden, links van belangrijke websites en onderzoeksrapporten);
- alle initiatieven bij te houden per werknemer of categorie om zo de inzet van middelen beter te kunnen coördineren.
Bob Calderoni, CEO van Ariba: Als bedrijven hun kosten willen verlagen, moeten inkopers meer resultaten behalen met minder middelen. De inkoopefficiency en -consistentie van het bedrijf moeten omhoog. Het delen van kennis is een belangrijk item om uiteindelijk besparingen te kunnen behalen. Met Ariba Category Management bieden we de klant een oplossing die niet alleen aan zijn behoefte tegemoetkomt, maar hem ook helpt de spend managementactiviteiten van het bedrijf te optimaliseren. Zo kan het bedrijfsresultaat positief worden beïnvloed.

Ariba Category Management zal eind december 2002 beperkt beschikbaar zijn in combinatie met de nieuwe versie van Ariba Enterprise Sourcing. Verwacht wordt dat het product aan het eind van het eerste kwartaal van 2003 algemeen beschikbaar is.

Over Ariba
Ariba, Inc. is de belangrijkste leverancier op het gebied van toepassingen voor Enterprise Spend Management (ESM). Ariba ondersteunt bedrijven die spend management willen ontwikkelen en benutten als kerncompetentie gericht op het significant verbeteren van bottom-line resultaten. Ariba spend management software en services stellen bedrijven in staat om hun organisaties en processen zodanig in te richten dat de totale uitgavencyclus centraal wordt gesteld met als doelstelling het realiseren van efficiency-verbeteringen en structurele besparingen.