12-11-2002
Nieuwe Nissan Micra onderscheidend en doordacht
De nieuwe Micra straalt een bijzonder soort frisheid uit. Hij trekt de
aandacht, roept emotie op met zijn aantrekkelijke, eigentijdse
uiterlijk en oogt tegelijk robuust.
Door dat innemende uiterlijk onderscheidt hij zich nadrukkelijk van de
andere modellen in zijn klasse. Het kenmerkende ontwerp valt verder op
door een aantal doordachte elementen. Door de compacte buitenmaten is
de Micra zeer wendbaar en makkelijk te parkeren in de stad. Het
interieur is daarentegen juist verrassend ruim en comfortabel. De auto
zit vol slimme technologie die het gebruiksgemak verhogen. De Micra
rijdt bovendien erg fijn met een natuurlijk soort balans dat
doordachte autos kenmerkt. Het zit hem in de perfecte mix van een
nieuw solide onderstel en een serie energieke, soepele motoren.
Met de nieuwe Micra lonkt Nissan naar mensen die graag persoonlijkheid
en zelfvertrouwen uitstralen. Automobilisten die op zoek zijn naar
iets waarmee zij zich kunnen onderscheiden van de massa. Slim, apart
en vriendelijk zijn daarbij de trefwoorden die van toepassing zijn op
de Micra en op zijn bestuurder.
Aanval
Nissan opent met het nieuwe model het volgende hoofdstuk van een
successtory. In 1993 is de Micra in Europa als eerste Japanse auto
bekroond met de prestigieuze titel Auto van het Jaar. In de afgelopen
tien jaar zijn er meer dan 1,3 miljoen Nissans Micra verkocht, waarmee
het een van de meest populaire autos in zijn klasse is. Net als het
huidige model rolt de nieuwe Micra eveneens van de band in het Engelse
Sunderland, de fabriek die tot de meest productieve van Europa
behoort. Nissan verwacht rond 160.000 Micras per jaar te verkopen.
Het ontwerp van deze auto oogt vriendelijk en schetst het beeld van ruimte en eenvoud. In het dagelijks gebruik ontpopt hij zich als een doordachte en verfijnde auto, zegt Christopher Reitz, leider van het Europese Nissan Design Center. De vormgeving heeft duidelijk elementen van het vorige model, maar door de brede flanken en de gedrongen gestalte heeft de nieuwe Micra een krachtiger uitstraling.
Boogvormige daklijn
Een team ontwerpers, afkomstig uit Europa en Japan, stond aan de wieg
van het nieuwe model. De Micra weerspiegelt een fraaie mix van Japanse
en Europese invloeden. Een duidelijk kenmerk in de styling is de
boogvormige daklijn, waardoor de Micra meer interieurruimte biedt dan
zijn voorganger. Het nieuwe model is 30 mm korter. De ruimtewinst is
geboekt doordat de auto breder en hoger is dan de vorige Micra. Verder
groeide de wielbasis met 70 mm.
Door het hoge dak zitten passagiers comfortabel rechtop. De bestuurder
heeft dankzij de hoge zit en de forse ramen goed zicht op de weg en
het verkeer. Het lichte interieur versterkt het gevoel van ruimte. Een
korte overhang voor en achter vergemakkelijkt parkeren.
Van voren gezien trekt de vleugelvormige Nissan-grille direct de aandacht. De vorm daarvan sluit aan bij die van de Primera. Verder heeft de Micra opvallend hoog in het front geplaatste koplampen met kenmerkende bobbels. Aan de hand hiervan zijn de afmetingen van de auto vanaf de bestuurderspositie goed in te schatten. Dat komt bijvoorbeeld van pas bij achteruit inparkeren. Aan de achterzijde springen de op juwelen lijkende achterlichtvensters in het oog. De richtingaanwijzers en de achteruitrijlampen zijn rond. De richtingaanwijzers vóór zijn in de grille opgenomen.
De nieuwe Micra is verstoken van agressieve kenmerken, aldus Reitz.
Voor het interieur is uitgegaan van de vorige Micra, waarbij extra
aandacht is geschonken aan een uitnodigend karakter,
gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit. In al deze opzichten zet de
Micra nieuwe standaards in zijn klasse.
Verschuifbare achterbank
Het interieur oogt en voelt aan als dat van een veel grotere auto. De
nieuwe Micra heeft een handige, verschuifbare achterbank. In de
achterste positie is er een immense beenruimte voor de
achterpassagiers. Moet er veel bagage mee, dan is de bagageruimte
aanzienlijk te vergroten van 237 liter inhoud naar 371 liter door de
bank 20 centimeter voorwaarts te stellen. Beladen gaat makkelijk
dankzij een lage tildrempel. De Micra heeft een groot aantal
opbergruimten voor kleine spullen. Er zit een bak onder de
passagiersstoel met een volume van 12 liter.
Groot genoeg voor een paar sportschoenen of een laptopcomputer. Verder
heeft de auto een ruim dashboardkastje, grote portiervakken,
fleshouders achterin, vier bekerhouders en zelfs een geheim vak voor
een mobiele telefoon.
Intelligent key
Een reeks technische snufjes brengt de Micra extra op smaak. Boven aan
de lijst prijkt de intelligent key. Ontgrendelen en starten van de
auto kan zonder dat de sleutel uit de broekzak of uit een handtas
hoeft te worden gehaald. Het aanraken van een toets op de deurhendel
volstaat om de auto van het slot te halen en starten geschiedt met een
draai aan een schakelaar aan de stuurkolom.
Verder is de Micra uitgerust met een voorziening, friendly lighting,
om de koplampen te laten schijnen, nadat de motor is afgezet en de
auto is afgesloten. s Avonds, thuiskomend in het donker, kan deze
bijlichtfunctie bijzonder van nut zijn. Al is het maar om het
sleutelgat in de voordeur makkelijk te vinden. Na twee minuten doven
de koplampen. Mocht de bestuurder per ongeluk een interieurlampje
vergeten zijn, dan schakelt dat na een bepaalde tijd automatisch uit
dankzij de accu-spaarfunctie.
Met de vanaf het stuurwiel bedienbare audio en een regensensor voor de
ruitenwissers onderscheidt de Micra zich evenzeer in zijn klasse. Nog
zoiets: de achterruitwisser komt automatisch in actie als de
achteruitversnelling wordt ingeschakeld en de wissers vóór aan staan.
Verder is de Micra verkrijgbaar met automatische temperatuurregeling.
Een filter zuivert de inlaatlucht van stofdeeltjes en stuifmeelpollen.
Nieuwe, vlakke bodemplaat
Onder de fraaie carrosserie gaat een totaal nieuwe bodemplaat schuil.
De onderkant van de auto is nagenoeg vlak voor een zo laag mogelijke
luchtweerstand. De stalen structuur biedt een hoge mate van weerstand
bij een botsing en is daarnaast zo ontworpen dat de kosten bij
schadeherstel laag gehouden kunnen worden. Koersvastheid en comfort
zijn verzekerd door de aan de subframe bevestigde voorwielophanging en
de torsie-as achter met in lengterichting geplaatste draagarmen.
De nieuwe Micra heeft elektrische stuurbekrachtiging. Deze biedt bij parkeren en lage snelheid maximale assistentie. De bekrachtiging neemt geleidelijk af naarmate de snelheid van de auto toeneemt. De auto reageert zodoende kwiek op het stuur in de stad en stuurt stabiel op de snelweg. ABS, remassistent (Brake Assist) en elektronische remkracht -verdeling (EBD) zijn standaard. De Micra is daarmee een van de weinige in zijn klasse die met deze voorziening verkrijgbaar is.
Motoren
De motoren zijn vernieuwd of totaal nieuw. Er is te kiezen uit drie
benzinevarianten. Deze behoren stuk voor stuk tot de CR-serie
krachtbronnen met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen
per cilinder. Ze zijn uitgerust met variabele kleptiming. Er is een
1,2-litermotor met 48 kW (65 pk), een 1,2 met een hoger vermogen, 59
kW (80 pk), en de 1,4-litermotor ontwikkelt 65 kW (88 pk).
In april 2003 verschijnt een common-rail turbodieselmotor met een
inhoud van 1,5 liter en een vermogen van 48 kW (65 pk). In september
volgend jaar volgt een versie van 60 kW (82 pk). Dankzij een
intercooler levert deze 1,5-liter-dieselmotor de extra kracht. Deze
diesel biedt een hoog maximumkoppel van 185 Nm bij slechts 2000 toeren
per minuut.
De Micra heeft een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1,2-liter-
en 1,4-liter-benzineversies zijn ook met een viertrapsautomaat
leverbaar. Dankzij dichter op elkaar volgende
overbrengingsverhoudingen reageert de Micra feller op het gas dan zijn
voorganger. Verder zijn de motoren flink krachtiger. Bij de
1,4-litermotor is bijvoorbeeld een winst van 16 procent geboekt met
vermogen en met de trekkracht.
Veiligheid
In passieve veiligheid blinkt de Micra net zo uit als in actieve
veiligheid. De uitrusting omvat airbags voorin en zij-airbags in de
stoelleuningen. Curtain airbags zijn standaard vanaf de
Visia-uitvoering. Op alle zitplaatsen zijn er driepuntsgordels, ook op
de middenpositie achterin. De gordels voorin zijn uitgerust met
spanners en spankrachtbegrenzers.
Op het vlak van comfort, geluidsdemping en afwerking is de lat
duidelijk heel hoog gelegd. Een hydraulisch gedempte motorsteun
onderdrukt trillingen. Het subframe vóór dempt bandengeluid. Veel
geluiddempend materiaal en een nieuw soort deurrubbers dragen bij aan
de rust en het comfort. De nieuwe Micra biedt verder lage
gebruikskosten door het gunstige brandstofverbruik en door de lange
onderhoudsintervallen (benzine 15.000 of 1 jaar ; diesel 30.000 km of
2 jaar)
Alles bij elkaar genomen rest maar één conclusie: de Micra zet op alle
fronten de nieuwe standaard in de compacte klasse.
De nieuwe Micra is leverbaar vanaf 23 januari 2003. De prijzen zijn op
dit moment nog niet bekend.
Design Compact van buiten, groot van binnen
Het valt direct op dat de Micra totaal anders van vorm is dan een
doorsnee auto. Boogvormige lijnen monden uit in brede flanken. De
wielen staan dicht bij de hoeken. De korte overhang voor en achter
versterkt de bolle carrosserie. Van voren gezien springen direct de
hoog geplaatste, ovaalvormige koplampen in het oog.
Wie goed kijkt, ziet dat de nieuwe Micra is afgeleid van zijn
voorganger: het eerste model van een Japans automerk dat de
felbegeerde Europese titel Auto van het Jaar in de wacht sleepte.
Volgens Shiro Nakamura, Senior Vice President Design bij Nissan, zijn
in het uiterlijk veel elementen van de oorspronkelijke Micra bewaard
gebleven. De nieuwe Micra heeft de brede schouders en de karaktervolle
lijnen van het vorige model, maar wel zo dat de nieuwe toch anders
voor de dag komt.
Het ontwerp is het resultaat van een internationale aanpak. De
carrosserie is geschetst in Japan, terwijl het interieur uit de
Europese Design Studio komt. De Micra is ontwikkeld in het Engelse
Cranfield bij Nissan Technical Centre Europe. De productie vindt
plaats in de fabriek in het Britse Sunderland.
De styling oogt bedrieglijk eenvoudig. Achter dit aparte uiterlijk
huist echter een auto met verrassend veel ruimte en comfort. Want ook
al is de nieuwe Micra 30 mm korter dan zijn voorganger, de
binnenruimte is beduidend forser door de 70 mm langere wielbasis. De
nieuwe Micra is tevens breder en hoger, wat het in- en uitstappen
vergemakkelijkt. Door de hoge zitpositie zitten passagiers meer
rechtop en comfortabeler. Dankzij de grote ramen valt er opmerkelijk
veel licht in het interieur.
Enkele typische elementen voeden het unieke voorkomen, zoals eivormige
koplampen met aan de bovenkant bobbels die, gezien van de
bestuurderspositie, de voorkant van de auto keurig markeren. De
bobbels op de koplampen zijn een nuttige hulp bij manoeuvreren en
parkeren. Tussen de koplampen zit de kenmerkende vleugelvormige
Nissan-grille, met als bijzonderheid dat hierin de richtingaanwijzers
zijn opgenomen.
Bij de achterlichten bepalen ronde vormen de toon. Achter
cirkelvormige vensters zitten bijvoorbeeld de richtingaanwijzers en de
achteruitrijlampen. Deze lampen vormen een leuk contrast met de
langwerpig gevormde achterlichten. Een derde remlicht zit in een
subtiel gevormde achterspoiler boven de achterruit.
Veelzijdig interieur
Stijlvol en uitnodigend, dat is het interieur. Het is bovendien
verrassend veelzijdig. De boogvormen zijn doorgevoerd in de
deurpanelen en het dashboard om het ruimtelijke gevoel te versterken.
Er is gebruikgemaakt van hoogwaardige materialen. Een two-tone
kleurencombinatie accentueert de indruk van kwaliteit. Bijzonder zijn
de ivoorkleurige schakelaars van de climate control en de
audio-installatie.
De nieuwe Micra herbergt een aantal slimme oplossingen. Het
dashboardkastje is hiervan een prachtig voorbeeld. Dit is geen kale
bak, maar hij bestaat uit drie keurige compartimenten. Er zijn houders
aangebracht voor een fles, voor pennen, voor parkeerkaarten en voor
een pakje papieren zakdoekjes. Verder is een gedeelte gereserveerd
voor de gebruiksaanwijzing van de auto en voor andere documenten. Aan
de bovenkant bevindt zich een uitschuifbare lade voor het opbergen van
mappen (tot A4-formaat) en wegenkaarten. Het dashboardkastje heeft een
totale inhoud van 12,8 liter.
Onder in de middenconsole zit een uitklapbare bekerhouder. In geopende
positie biedt de bekerhouder tevens toegang tot een vakje dat groot
genoeg is om een mobiele telefoon uit het zicht in op te bergen. Bij
een aantal versies is er bovendien een opbergruimte onder de
passagiersstoel met een inhoud van 12 liter voor bijvoorbeeld een
eerstehulpset, een paar sportschoenen of een laptopcomputer. Deze
uitneembare bak is te bereiken door de zitting van de passagiersstoel
naar voren te klappen.
Verder zijn er talrijke andere plaatsen om spulletjes op te bergen,
zoals de portiervakken voorin en achterin of de inklapbare houder voor
twee bekers achterin. Ook heeft de Micra voorin bij de voetenruimte
van de passagier een onnavolgbaar handige curry-hook. Deze haak is
bedoeld om de plastic tas van de afhaalchinees of boodschappentas mee
vast te zetten. Alles bij elkaar biedt de Micra meer dan twee keer
zoveel opbergruimte als zijn voorganger.
Verschuifbare achterbank
Veel compacte autos hebben maar een beperkte ruimte achterin. En als
er wel voldoende ruimte is, dan biedt zon auto bijvoorbeeld genoeg
beenruimte voor volwassenen achterin, maar is de kofferbak weer erg
klein. Of de kofferbak is juist ruim en de beenruimte achterin is weer
beperkt. Bij de Micra is dat anders opgelost. De over een afstand van
20 cm naar achteren of naar voren te verstellen achterbank maakt het
mogelijk de ruimte op maat in te delen. Staat de achterbank naar
achteren, dan is er royale beenruimte. Voor de bagage resteert dan nog
een behoorlijk volume van 237 liter. Met de bank in de voorste positie
bedraagt de bagageruimte 371 liter.
Het verstellen van de achterbank (die trouwens ook neerklapbaar is)
kan met behulp van een hendel onder de zitting of met een
bedieningsmechanisme dat via de achterklep binnen handbereik ligt. De
verstelbare achterbank is bovendien reuze handig voor wie een kind in
een veiligheidszitje vervoert. Door de achterbank naar voren te
schuiven is het kind bovendien dichterbij de bestuurder.
Nissan levert de Micra in drie uitrustingniveaus. De Visia is het instapmodel, bij de Tekna ligt het accent op een sportieve uitrusting en bij de Acenta spelen luxe zaken de hoofdrol.
Technologie in dienst van de mens
Nissan stelt techniek in dienst van de mens. De Micra zit dan ook vol
handige, technische snufjes. De intelligente sleutel is nieuw in deze
klasse. Hij is speciaal ontworpen voor de Micra. In plaats van een
conventionele contactsleutel levert Nissan een kleine zender in de
vorm van een sleutelhouder. Binnen een afstand van 80 centimeter
signaleert de Micra de zender, ook als deze in een broekzak of in een
tas zit. De deuren ontgrendelen vervolgens door een schakelaar op de
portiergreep aan te raken.
De zender is op twee manieren in te stellen. In de positie convenience
zijn alle portieren te ontgrendelen. In de stand security gaat alleen
het bestuurdersportier open. Zo wordt voorkomen dat ongenode personen
aan de andere kant in de auto kunnen stappen. Bij een tweede druk op
de schakelaar van de deurhendel openen ook de overige deuren. Het
programmeren van de zender gaat eenvoudig door de twee knoppen
(afstandsfunctie) van de zender gedurende enkele seconden ingedrukt te
houden.
De achterklep is voorzien van een elektrisch openingsmechaniek. Na het
indrukken van een knop opent de klep automatisch, waarna hij met de
minst mogelijke krachtsinspanning is te liften. Met de handen vol
boodschappen laat dit handigheidje zich onmiddellijk waarderen.
Het starten van de motor geschiedt met een draaiknop aan de
stuurkolom. Mits uiteraard de intelligente sleutel aan boord is. Maar
ook ditmaal kan die in de broekzak of in de tas blijven. De zender
deactiveert de startonderbreker. Uit veiligheidsoverwegingen dient de
bestuurder bij het starten het rempedaal ingedrukt te houden. Eerder
komt de startmotor niet in actie.
Voor het afzetten met de motor volstaat het tegen de wijzers van de
klok in draaien van de startknop op de stuurkolom. Met een drukknop is
vervolgens het stuurslot in te schakelen. Zodra alle deuren dicht
zijn, is een aanraking van de toets op de deurgreep voldoende om de
auto op slot te zetten. De alarmlichten flitsen kort ter bevestiging.
Bij het ontwikkelen van Intelligent Key zijn alle mogelijke scenarios
bekeken om misbruik uit te sluiten en de veiligheid te garanderen.
Stel dat de Micra stilstaat voor een rood verkeerslicht en iemand
trekt het portier open en steelt de tas waarin de sleutel zit, dan
blijft de motor lopen. Een waarschuwingslampje op het dashboard geeft
aan dat de sleutel niet langer in de auto aanwezig is. Of stel dat de
batterij van de zender leeg is. In dat geval kan een metalen sleutel
die in de sleutelhouder zit worden gebruikt om de portieren te
ontgrendelen en de motor te starten.
De koplampen van de Micra zijn uitgerust met een bijlichtfunctie,
friendly lighting. Als deze functie is ingesteld, blijven de koplampen
nog twee minuten branden na het afzetten van de motor en het afsluiten
van de auto. Dit kan van pas komen om het pad naar de voordeur te
verlichten, s avonds als het donker is. De functie is te activeren
door even de grootlichthendel aan te tippen voor het verlaten van de
auto.
Een lege accu is nagenoeg uitgesloten, want de Micra heeft een
accu-spaarsysteem, Battery Save. Mocht de bestuurder vergeten zijn de
verlichting of een lampje uit te doen na het afzetten van de motor,
dan schakelt het spaarsysteem de verlichting na enige tijd uit. Voor
de interieurverlichting is de tijd van uitschakelen in te stellen van
10 minuten tot twee uur.
Regensensor
De regensensor is ook zon voorziening die doorgaans alleen bij grotere
autos is te vinden. Staat de schakelaar in de stand auto, dan
activeert de sensor de ruitenwissers zodra er druppels op de ruit
vallen. De wissersnelheid wordt automatisch geregeld, van interval tot
aan een hoog continu tempo. De Micra heeft ook een automatische
achterruitwisser. Deze treedt in werking als de achteruitversnelling
wordt gekozen en de wissers op de voorruiten al zijn ingeschakeld.
Airconditioning begint gemeengoed te worden. In de klasse van de Micra
zijn er echter weinig modellen met een volledig automatische climate
control. De climate control in de Micra heeft een bijzonder eenvoudige
bediening met twee ivoorkleurige toetsen op de centrale console. In
het dashboard zit een LCD-beeldscherm dat de luchtstromen en de
ingestelde temperatuur weergeeft.
In het stuurwiel geplaatste knoppen voor de bediening van de
audio-installatie verhogen het bedieningsgemak. Tal van functies
liggen letterlijk onder handbereik. De handen hoeven het stuur geen
seconde los te laten en de ogen kunnen op de weg en het verkeer
gericht blijven. Ook de tripcomputer is vanaf het stuurwiel te
bedienen.
Op een kleine display net boven de audio-installatie geeft deze
computer informatie weer, zoals datum, tijd en buitentemperatuur.
Informatie over de auto is eveneens op het display te vinden, zoals
het brandstofverbruik en de te rijden afstand met de in de tank
aanwezige brandstof. Verder zijn totale reisafstand, reistijd en
gemiddelde snelheid op het display af te lezen. De tripcomputer geeft
ook een signaal als het tijd is voor een servicebeurt.
Nissan gaat echter nog een stapje verder, want in het geheugen van
deze tripcomputer zijn ook data van belangrijke dagen of verjaardagen
te programmeren. De bestuurder krijgt tijdig een herinnering. Sterker
nog, hij kan zichzelf laten feliciteren.
Geavanceerd nieuw onderstel gericht op rijplezier
In de ontwerpfase is maximaal aandacht geschonken aan een vlotte,
lichte besturing en aan wendbaarheid. Daarnaast biedt de Micra veel
comfort en heeft hij een opvallend stil interieur. Bodemsectie en
wielophanging zijn in nauwe samenwerking met partner Renault
ontwikkeld. De lat is zeer hoog gelegd. De Micra beschikt over één van
de beste onderstellen in zijn klasse. Door de coöperatie zijn de
kosten van ontwikkeling zo laag mogelijk gebleven.
Voor is de wielophanging bevestigd aan een subframe. De ophanging bestaat uit een schokdemper/schroefveer en een draagarm onder. De stabilisatorstang is rechtstreeks verbonden met de veerpoot waardoor hij overhellen in bochten zeer effectief onderdrukt. Het subframe heeft een isolerende functie. In rubber gevatte ophangpunten voorkomen het doorgeven van trillingen en geluid aan de carrosserie. Door de wrijving in de veerpoten zo laag mogelijk te houden, reageert de vering vlot op oneffenheden wat het comfort ten goede komt.
Achter heeft de Micra een nieuwe ophanging met een torsie-as, in de lengterichting geplaatste wieldraagarmen en van elkaar gescheiden schokdempers en schroefveren. Net als in de ophanging voor is er bij de ophanging achter sprake van minimale wrijving. Dat is onder meer bereikt door de uitgekiende positie van de schokdempers. Een passief sturend effect van de achterwielen is bereikt door de montagebussen voor de wieldraagarmen in een horizontale positie te zetten.
Door de veren en de schokdempers van elkaar te scheiden, zijn de
wielkasten zeer compact. Samen met de lage vloer 432 mm gemeten vanaf
het wegdek, wat het laagste is in deze klasse levert dat een maximum
aan bruikbare ruimte in de kofferbak op.
De interieurafmetingen tonen aan dat de Nissan Micra binnen de
compacte carrosserie een maximum aan ruimte biedt. Dat komt door de
lange wielbasis van 2430 mm (was 2360 mm). Nog een voordeel zijn de
korte overhang voor en achter. Ten opzichte van het vorige model is
deze voor met 28 mm verminderd en achter met 50 mm. De auto is
daardoor uiterst wendbaar. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de krappe
draaicirkel van slechts 9,2 meter.
Wegligging
De Micra mag dan compact zijn, hij rijdt als een grote auto. Hij is
door zijn afmetingen handig voor gebruik in de stad en hij valt op
door zijn hoge koersvastheid op de snelweg. De stand van de voorwielen
(grote naspoorhoek) garandeert een goede rechtuitstabiliteit. De grote
en brede banden bieden flink grip. De benzineversies zijn uitgerust
met 14-inch wielen met bandenmaat 165/70 (Visia) of15-inch wielen met
de bandenmaat 175/60 (Tekna, Acenta). Onder de dieselversies zijn
15-inch wielen in de maat 175/65 geplaatst.
Nieuw bij de Micra is een snelheidsafhankelijke elektrische
stuurbekrachtiging, die zeer scherp reageert doordat het systeem elke
honderdste kilometer de snelheidsverandering meet en de
stuurbekrachtiging daarop traploos aanpast. Bij het parkeren en bij
het rijden met lage snelheden is de assistentie maximaal, waardoor de
auto dan licht stuurt. Naarmate de snelheid toeneemt, vermindert de
bekrachtiging zodat de bestuurder via het stuurwiel de weg goed voelt.
Dat draagt bij aan een stabiel rijgedrag.
De elektromotor van de stuurbekrachtiging is gemonteerd in de
stuurkolom. Er is dus een minimum aan bewegende delen en wrijving ten
opzichte van een conventioneel hydraulische bekrachtiging. Verder is
de slijtage minder en dat bespaart op de lange duur onderhoudskosten.
De elektromotor vergt nauwelijks energie van de motor, wat ten gunste
komt aan het brandstofverbruik.
ABS, EBD en Brake Assist
Elke Micra is standaard uitgerust met ABS, Brake Assist en
elektronische remkrachtverdeling (EBD). De Brake Assist (remassistent)
grijpt in bij een noodstop. Het systeem herkent die aan de abrupte
manier waarmee de bestuurder het rempedaal intrapt. Vervolgens zorgt
het systeem ervoor dat de maximale remkracht wordt bereikt, ongeacht
de kracht waarmee op het pedaal wordt gedrukt. Hierbij maakt Brake
Assist gebruik van EBD om continu de remdruk tussen voor- en achteras
optimaal in balans te houden. De remweg van de Micra behoort tot de
kortste in zijn klasse.
Soepele motoren en verfijnde aandrijving
De Micra rijdt zo fijn doordat onderstel, motoren en aandrijflijn
nauwgezet op elkaar zijn afgestemd. Direct bij de marktintroductie
zijn er drie benzinemotoren beschikbaar. In april 2003 volgt een
common-rail turbodiesel en hiervan verschijnt in september volgend
jaar nog een extra krachtige variant.
De benzinekrachtbronnen behoren tot de CR-generatie van Nissan. De
1,2-litermotor is verkrijgbaar met een vermogen van 48 kW/65 pk en met
een hoger vermogen van 59 kW/80 pk. De 1,4-litermotor biedt 65 kW/88
pk. Alle krachtbronnen hebben variabele kleptiming en een elektronisch
geregelde gasbediening. Ten opzichte van de vorige generatie
krachtbronnen is duidelijk te merken dat geluid en trillingen naar een
heel laag niveau zijn gebracht. Nissan heeft dan ook talrijke nieuwe
onderdelen gebruikt, bijvoorbeeld lichtere zuigers, die de inwendige
weerstand en dus het brandstofverbruik verminderen.
Variabele kleptiming
De variabele kleptiming levert een goede respons op het gaspedaal op.
De motor reageert heerlijk soepel en dat verhoogt het rijplezier. De
uitlaatgassen zijn ook schoner, waardoor de emissie van de 1,2- en de
1,4-litermotoren voldoet aan de toekomstige Euro IV-eisen. De soepele
reactie op het gas komt tevens voor rekening van de elektronische
gasbediening, de zogenoemde drive by wire.
Een gering motorgeluid is mede bereikt door een nieuw ontwikkelde
kettingaandrijving voor de nokkenassen. Deze constructie garandeert
een grote duurzaamheid. Verder is winst geboekt in trekkracht door een
inlaatspruitstuk met lange aanzuigbuizen.
1,2-liter-benzinemotor
Nissan verwacht dat de 1,2-literversie van de Micra het grootste
aandeel in de verkopen krijgt dankzij de uitstekende balans tussen
prestaties en een laag brandstofverbruik. De krachtbron van deze Micra
heeft een inhoud van 1240 cm3. Hij levert een vermogen van 59 kW/80 pk
bij 5200 toeren per minuut en heeft een maximumkoppel van 110 Nm bij
3600 toeren per minuut. De topsnelheid bedraagt 167 km/uur en de
acceleratie van 0-100 km/uur verloopt in 14,3 seconden. Het gemiddeld
brandstofverbruik is 5,9 liter/ 100 km. De CO2-emissie zit op 143
g/km.
De minder krachtige versie van de1,2-literkrachtbron levert een
vermogen van 48 kW/65 pk bij 5200 toeren per minuut en heeft een
maximumkoppel van 110 Nm bij 3600 toeren per minuut.. Daarmee haalt de
Micra een topsnelheid van 154 km/uur. Hij accelereert in 16,3 seconden
van 0-100 km/uur. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt 5,9
liter/100 km met een CO2-uitstoot van 143 g/km.
1,4-liter-benzinemotor
De meest krachtige motorvariant van de Micra heeft een inhoud van 1386
cm3. Het maximale vermogen van 65 kW/88 pk en het royale koppel van
128 Nm bij 3200 toeren per minuut zorgen voor prima prestaties. De
topsnelheid bedraagt 172 km/uur en de acceleratie van 0-100 km/uur
gebeurt in slechts 11,4 seconden. Dat gaat gepaard met een gunstige
brandstofinname van 6,3 liter/100 km. De uitstoot van CO2 bedraagt 154
g/km. Samen met het lagere brandstofverbruik en de grotere tankinhoud
van 46 liter (was 42 liter) legt de nieuwe Micra meer kilometers af
met een volle tank dan zijn voorganger.
1,5-liter-dieselmotor
Met twee versies van de common-rail dieselmotor ieder met een inhoud
van 1,5 liter, stapt de Micra doeltreffend in de sterk groeiende
Europese dieselmarkt. De dCi-krachtbron levert 48 kW/65 pk of 60 kW/82
pk. Beide versies stammen van partner Renault en zijn uitgerust met
moderne directe brandstofinspuiting en een turbo. De krachtige variant
heeft daarbij een intercooler.
De dieselmotor blinkt uit door souplesse, door zijn stille loop en
door het lage verbruik. Ten opzichte van de 1,2-liter-benzinemotor
(laag vermogen) levert de minst krachtige 1.5 dCi weliswaar hetzelfde
vermogen, de trekkracht van 160 Nm bij slechts 2000 toeren per minuut
zorgt ervoor dat deze diesel aanvoelt als de 1,4-liter-benzineversie.
Iets wat nog beter uit de verf komt bij de 1.5 dCi van 60 kW/82 pk met
een maximumkoppel van maar liefst 185 Nm.
Versnellingsbakken
De Micra heeft nog meer componenten die het resultaat zijn van de
alliantie met Renault. Dat betreft de handgeschakelde
vijfversnellingsbak. De bediening via kabels verloopt direct en kort.
Enkele aanpassingen in de overbrengingsverhoudingen garanderen dat de
trekkracht van de Micra-motoren prima is te benutten.
Verder is er als optie een elektronisch geregelde automatische
transmissie met een verder ontwikkelde lock-upfunctie om de
schakelsouplesse te verhogen en het brandstofverbruik naar een zo laag
mogelijk niveau te brengen.
Veilig tot in detail
De Micra heeft een bijzonder veilige en sterke carrosserie. De
constructie is uit en te na beproefd aan de hand van met de computer
gesimuleerde crashes en een hele serie botsproeven. Het compartiment
voor de passagiers is verstevigd met staal dat een hoge weerstand
tegen vervorming biedt. Kreukelzones voor en achter zijn ontworpen om
het leeuwendeel van de botskrachten op te vangen.
Een solide stalen geraamte beschermt de inzittenden bij een aanrijding
van opzij. Het bestaat uit versterkte balken die als één geheel
veerkrachtig de kracht van een botsing verwerken. Dwarsverbindingen in
de bodemplaat, de dorpels, de deurstijlen en de balken in het dak
maken deel uit van deze beschermende cocon. In het interieur zijn
constructies en materialen toegepast die de kans op letsel
minimaliseren.
Airbags
De Micra heeft twee airbags voorin en zij-airbags in de rugleuningen
van de voorstoelen. Verder zijn in de dakrand curtain airbags
aangebracht die doorlopen tot aan de achterste dakstijl. Deze curtain
airbags zorgen ervoor dat de hoofden van inzittenden voorin en
achterin extra bescherming krijgen in geval van een aanrijding van
opzij. De gordels zijn voorzien van spanners en spankrachtbegrenzers.
Achterin zijn alle drie de zitplaatsen voorzien van driepuntsgordels.
De gordel van de middelste zitplek is geïntegreerd in de achterbank.
ISOfix-bevestigingsankers voor een kinderzitje zijn achterin aanwezig.
In actieve veiligheid kan de Micra zich meten met de top in zijn
klasse. ABS, Brake Assist (remassistent) en elektronische
remkrachtverdeling (EBD) zijn standaard in de uitrusting. Micra en
zijn markt
De Micra heeft een trouwe groep kopers vergaard. Nissan mikt met het
nieuwe model nadrukkelijk op gebruikers in de leeftijd van 26 tot en
met 35 jaar. Met dit oogmerk dat de auto vooral in de smaak zal vallen
bij alleenstaanden en dat de Micra in een aantal gevallen deel
uitmaakt van een huishouden met meerdere autos.
Het slimme design, dat verrassend veel ruimte oplevert, trekt zonder
meer de aandacht van automobilisten die doorgaans kijken naar een
klasse grotere modellen. Ook de talrijke innovatieve ideeën en de
slimme technologie oefenen aantrekkingskracht uit op deze groep. De
Micra biedt dan ook de perfecte balans tussen emotie en
functionaliteit, aangevuld met Nissan-waarden als betrouwbaarheid en
kwaliteit in afwerking.
CUPID
Om de voorkeuren en de wensen van potentiële kopers goed te leren
kennen heeft Nissan gebruikgemaakt van zijn CUPID-programma. Dit heeft
niets te maken met de gelijknamige Romeinse god van de liefde. Het is
een afkorting van Customer Understanding for Process In Design. Met
andere woorden: hoe gebruikt de toekomstige koper zijn Micra.
Gedurende een periode van ruim zes maanden zijn rijders van Nissans Micra en van andere modellen uit de compacte klasse bestudeerd en ondervraagd. Teams hebben gepost bij supermarkten en bij parkeerplaatsen van luchthavens om te zien hoe mensen bagage inladen. Al gauw bleek dat een lage tildrempel heel belangrijk is en dat een verschuifbare achterbank een groot voordeel oplevert.
De ontwerpers van de Micra zijn ook in de weer geweest met een groot
aantal verschillende kinderbuggys om er zeker van te zijn dat die
moeiteloos in de bagageruimte van de auto zijn op te bergen. Hierbij
is de hulp ingeschakeld van een Britse ouderorganisatie (National
Childbirth Trust), dezelfde die destijds ook is benaderd voor de
ontwikkeling van de Almera Tino.
Gebruikersonderzoek
Tijdens het gebruikersonderzoek bleek dat er grote behoefte bestaat
aan plekjes waar spullen uit het zicht zijn op te bergen. Daarom is
bijvoorbeeld gekozen voor een hoedenplank die meegroeit met de
bagageruimte als de achterbank voorwaarts wordt geschoven. Ook het
opbergvak onder de passagiersstoel voorin en het geheime vakje onder
in de middenconsole zijn het resultaat van de uitkomst van het
gebruikersonderzoek.
Van standaardmaat flesjes en blikjes is al lang geen sprake meer. Dus
heeft de Micra beker- en fleshouders waarin alles past met afmetingen
van een klein plastic espressobekertje tot een fles met een inhoud van
1,5 liter.
De nieuwe 16-kleppenmotor met een inhoud van 1,2 liter is evenzeer een
antwoord op voorkeuren van potentiële kopers. In die zin dat mensen
een pittige, compacte auto verlangen, die tegelijk spaarzaam is met
brandstof.
Testprocedure
De eerste nieuwe Nissans Micra zijn aan een zeer zwaar testprogramma
onderworpen. Enkele honderdduizenden kilometers zijn afgelegd om de
duurzaamheid en de kwaliteit te beproeven. Daarbij heeft Nissan niet
puur getest in onherbergzame oorden als hete woestijnen en bitterkoude
poolgebieden. Er is ook een Micra ingezet in de nauwe straten en de
verkeerschaos van het Italiaanse Genua om de wendbaarheid fijn te
slijpen en er zeker van te zijn dat motor en aandrijflijn opgewassen
zijn tegen constant rijden in de eerste en de tweede versnelling. Ook
zijn testen afgewerkt in Londen en in Brussel, evenals op de Duitse
Autobahn en op buitenwegen in Frankrijk, Italië, Duitsland en
Groot-Brittannië.
Om de ruis tussen ontwerper en gebruiker uit te vlakken, is de Micra
tot slot min of meer in het wild losgelaten. Een aantal exemplaren uit
de voorproductie is aan potentiële klanten beschikbaar gesteld, onder
anderen aan rijschoolhouders en wijkverpleegkundigen. Hun commentaar
is gebruikt voor de finishing touch.