Peugeot Nederland

3.000.000 keer Peugeot 206
PSA Peugeot Citroën verdubbelt capaciteit 1.4 HDi-motor
3.000.000 keer Peugeot 206
Wereldwijd wordt de Peugeot 206 in zeven fabrieken gebouwd. Dagelijks rollen er circa 3600 exemplaren van de band. Inmiddels is op 12 november de 3.000.000-ste Peugeot 206 geproduceerd.

Het complete gamma van de Peugeot 206 bestaat op dit moment uit een drie- en vijfdeurs, een Coupé Cabriolet en een SW. Verder is er voor de 206 een heel scala aan benzinemotoren leverbaar die variëren van 60 pk tot 138 pk en twee HDi-motoren van respectievelijk 70 pk en 90 pk. Bovendien wordt komend voorjaar de 180 pk sterke 206 RC leverbaar.

Het 3.000.000ste exemplaar is in de fabriek van Mulhouse gemaakt en betreft een 206 in de kleur Gris Aluminium voor de Duitse markt. Hier is de 206 sinds zijn introductie tot dit jaar bekroond met «Het Gouden Stuur» en werd de auto « Beste Compacte Importauto».

De commerciële successen van de 206 zijn deels zeker te danken aan de sportieve successen van de 206 WRC. De 206 draagt immers voor het derde jaar in successie de overwinningskroon van het Wereldkampioenschap Rally (WRC). Zijn recente successen in de Rallys van Nieuw-Zeeland en Australië voegden weer een tweetal overwinningen toe aan de prestatie van nu inmiddels 20 overwinningen in drie seizoenen, waarvan 8 dubbele in het nu nog lopende seizoen.

De 206 is een referentie in het B-segment geworden. Met bijna 600.000 verkochte exemplaren in de eerste negen maanden van dit jaar, bewijst de auto zich wereldwijd in 121 landen. In West-Europa zijn dit jaar al meer dan 466.500 exemplaren verkocht, waarmee de auto een marktaandeel behaald van 4,2% en daarmee de best verkochte particuliere auto is. In Nederland is de 206 « Zakenauto van het Jaar 2002 » geworden.

Breukelen, 12 november 2002

PSA Peugeot Citroën verdubbelt capaciteit 1.4 HDi-motor In de motorenfabriek van PSA Peugeot Citroën te Trémery (Frankrijk) start een nieuwe productielijn, die bestemd is voor de productie van de 1.4 HDi-motoren. Op deze manier kan PSA Peugeot Citroën voldoen aan de stijgende vraag naar deze motor. De 1.4 HDi is onderdeel van de samenwerking tussen PSA Peugeot Citroën en de Ford Motor Company en maakt gebruik van de meest recente common rail-techniek met directe inspuiting.

De nieuwe productie-unit heeft een capaciteit van 2500 motoren per dag. Dit aantal komt boven op de dagelijkse 2500 exemplaren die al in de motorenfabriek van Douvrin (Frankrijk) gebouwd worden.

Tijdens de lancering van de 1.4 HDi-krachtbron in 2001 heeft de fabriek in Douvrin met de zogenaamde « productiemodules» een nieuw industrieel proces ontwikkeld. Deze module-opbouw bestond uit een homogene productie-unit die ook in andere motorenfabrieken gemakkelijk toepasbaar was. Zo werden de productielijnen van de hoofdonderdelen, zoals bijvoorbeeld een krukas of cilinderkop, verenigd met de assemblagelijnen van de motoren. Dit principe gebruikt PSA Peugeot Citroën nu ook voor de nieuwe installatie in Trémery. Op deze wijze wordt er aanzienlijk op de investeringskosten bespaard.

De nieuwe productieruimte heeft een oppervlakte van 40.000 m², kost EUR. 315 miljoen aan investeringsgelden en creëert 300 nieuwe arbeidsplaatsen op een totaal van 700 werknemers. Om de kwaliteit van de productie te garanderen heeft het personeel bij elkaar 134.000 uur aan cursussen en training gevolgd.

De motorenfabriek van Trémery produceerde in 2001 ongeveer 1.753.000 benzine- en dieselmotoren. Circa 83% van de productie betreft dieselmotoren. Daarmee is de PSA-fabriek van Trémery de belangrijkste producent van dieselmotoren ter wereld. Naast de befaamde HDi-motoren worden er ook HPi-benzinemotoren gebouwd.

Het doel van de ontwikkeling van 1.4 HDi-motor was om een lichtere en kleinere dieselmotor te ontwikkelen die met een beperkte motorinhoud in staat was om onovertroffen rijeigenschappen en prestaties neer te zetten. Inmiddels wordt de motor met succes geleverd in de Peugeot 206, de Peugeot 307, de Citroën C3, de Ford Fiesta en de Ford Fusion.

Breukelen/Amsterdam, 8 november 2002