Datum 12-11-2002 13:38:00
Onderwerp Stuurgroep stelt Regioakkoord N201+ vast
Sacha Boedijn
Op het Projectbureau in Aalsmeer hebben de Stuurgroepleden maandag 4
november 2002 het Regioakkoord N201+ vastgesteld.
Op het Projectbureau in Aalsmeer hebben de Stuurgroepleden maandag 4
november 2002 het Regioakkoord N201+ vastgesteld.
De Stuurgroep N201+ legt met dit Regioakkoord vast wat de vruchten
zijn van anderhalf jaar werken onder de Bestuursovereenkomst. Daarbij
stelt ze met spijt vast dat Amstelveen vooralsnog afhaakt. Het akkoord
biedt deugdelijke oplossingen voor vraagstukken van bereikbaarheid,
leefbaarheid, veiligheid en gezonde economische ontwikkeling van het
gehele gebied. Vraagstukken die het belang van de regio overschrijden.
De Stuurgroep stelt met genoegen vast dat ze een streep zet onder
veertig jaar discussies over de N201.
De stuurgroep heeft een akkoord bereikt over:
* het tracé van de weg (omlegging Aalsmeer/Uithoorn, drie
aansluitingen op A4, A5 en A9)
* de totale kosten: 675 miljoen + 40 miljoen risicofonds
* de regionale bijdrage van ca. 400 miljoen (bronnen:
bedrijfsterreinen, private partijen, ROA, BONRoute, Provincie
Noord-Holland en gemeenten)
* de planning voor de aanleg van de weg:
* 2003: voorbereiden
* 2004: aanbesteden
* 2005/2008: start aanleg fase 1 en fase 2
* 2011: oplevering nieuwe N201
* de realisatie van ontwikkelgebieden in Haarlemmermeer en Aalsmeer
* de gemeenschappelijke organisatie
De N201+ is een uniek project door:
* de combinatie van vraagstukken van nationaal-economische aard
(Schiphol, Bloemenveiling Aalsmeer) en die van
regionaal-landschappelijke aard (Groene hart)
* de randvoorwaardelijke koppeling tussen wegaanleg en
gebiedsontwikkeling
* de rol van private partijen als medefinancier en als
risicodragende partij in de bouw
* de nauwe samenwerking tussen rijk, provincie Noord-Holland,
Utrecht, ROA, de gemeenten Aalsmeer, Uithoorn, Haarlemmermeer en
de Ronde Venen
* de provinciale bijdrage komt beschikbaar uit de UNA-gelden. Nog
nooit heeft de provincie Noord-Holland zoveel geïnvesteerd in een
infrastructureel project
Zicht op rijksfinanciering
In verband met de nationale aspecten van het plan is een beroep gedaan
op Den Haag voor aanvullende financiering. Het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat heeft in het meest recente Meerjarenprogramma
Infrastructuur en Transport 2003 een taakstellend budget opgenomen,
waaruit een aanvullende rijksbijdrage van ca. 300 miljoen verwacht mag
worden. Eén van de rijksvoorwaarden is dat de regio als eerste
duidelijk maakt wat zij wil en wat zij zelf aan het plan bijdraagt.
Partijen maken haast met een volgend gesprek met de Minister van
Verkeer en Waterstaat.
Bij voorkeur willen ze op korte termijn definitief uitsluitsel hebben
over op welke termijn de gereserveerde aanvullende rijksbijdrage voor
fase twee beschikbaar komt.
Het regioakkoord is ons antwoord op deze voorwaarde.
Besluitvorming
De Stuurgroep N201+ legt dit Regioakkoord ter goedkeuring voor aan de
betrokken colleges van Burgemeester en Wethouders en van Gedeputeerde
Staten. Vervolgens is de instemming vereist van gemeenteraden en
provinciale staten. In december worden informatieavonden voor het
publiek georganiseerd.
Een nieuwe Bestuursovereenkomst zal in januari 2003 het Regioakkoord
en nieuwe verhoudingen vastleggen.
Inlichtingen: Germa Bakker, tel. (023) 514 52 35
Inlichtingen voor de pers, Sacha Boedijn, tel. (023) 514 44 58