Provincie Noord-Holland

Datum 12-11-2002 13:38:00

Onderwerp Stuurgroep stelt Regioakkoord N201+ vast

Sacha Boedijn
Op het Projectbureau in Aalsmeer hebben de Stuurgroepleden maandag 4 november 2002 het Regioakkoord N201+ vastgesteld. Op het Projectbureau in Aalsmeer hebben de Stuurgroepleden maandag 4 november 2002 het Regioakkoord N201+ vastgesteld.

De Stuurgroep N201+ legt met dit Regioakkoord vast wat de vruchten zijn van anderhalf jaar werken onder de Bestuursovereenkomst. Daarbij stelt ze met spijt vast dat Amstelveen vooralsnog afhaakt. Het akkoord biedt deugdelijke oplossingen voor vraagstukken van bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en gezonde economische ontwikkeling van het gehele gebied. Vraagstukken die het belang van de regio overschrijden. De Stuurgroep stelt met genoegen vast dat ze een streep zet onder veertig jaar discussies over de N201.

De stuurgroep heeft een akkoord bereikt over:

* het tracé van de weg (omlegging Aalsmeer/Uithoorn, drie aansluitingen op A4, A5 en A9)

* de totale kosten: 675 miljoen + 40 miljoen risicofonds
* de regionale bijdrage van ca. 400 miljoen (bronnen: bedrijfsterreinen, private partijen, ROA, BONRoute, Provincie Noord-Holland en gemeenten)

* de planning voor de aanleg van de weg:

* 2003: voorbereiden

* 2004: aanbesteden

* 2005/2008: start aanleg fase 1 en fase 2
* 2011: oplevering nieuwe N201


* de realisatie van ontwikkelgebieden in Haarlemmermeer en Aalsmeer
* de gemeenschappelijke organisatie

De N201+ is een uniek project door:

* de combinatie van vraagstukken van nationaal-economische aard (Schiphol, Bloemenveiling Aalsmeer) en die van regionaal-landschappelijke aard (Groene hart)
* de randvoorwaardelijke koppeling tussen wegaanleg en gebiedsontwikkeling

* de rol van private partijen als medefinancier en als risicodragende partij in de bouw

* de nauwe samenwerking tussen rijk, provincie Noord-Holland, Utrecht, ROA, de gemeenten Aalsmeer, Uithoorn, Haarlemmermeer en de Ronde Venen

* de provinciale bijdrage komt beschikbaar uit de UNA-gelden. Nog nooit heeft de provincie Noord-Holland zoveel geïnvesteerd in een infrastructureel project

Zicht op rijksfinanciering
In verband met de nationale aspecten van het plan is een beroep gedaan op Den Haag voor aanvullende financiering. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in het meest recente Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 2003 een taakstellend budget opgenomen, waaruit een aanvullende rijksbijdrage van ca. 300 miljoen verwacht mag worden. Eén van de rijksvoorwaarden is dat de regio als eerste duidelijk maakt wat zij wil en wat zij zelf aan het plan bijdraagt. Partijen maken haast met een volgend gesprek met de Minister van Verkeer en Waterstaat.

Bij voorkeur willen ze op korte termijn definitief uitsluitsel hebben over op welke termijn de gereserveerde aanvullende rijksbijdrage voor fase twee beschikbaar komt.

Het regioakkoord is ons antwoord op deze voorwaarde.

Besluitvorming
De Stuurgroep N201+ legt dit Regioakkoord ter goedkeuring voor aan de betrokken colleges van Burgemeester en Wethouders en van Gedeputeerde Staten. Vervolgens is de instemming vereist van gemeenteraden en provinciale staten. In december worden informatieavonden voor het publiek georganiseerd.

Een nieuwe Bestuursovereenkomst zal in januari 2003 het Regioakkoord en nieuwe verhoudingen vastleggen.

Inlichtingen: Germa Bakker, tel. (023) 514 52 35 Inlichtingen voor de pers, Sacha Boedijn, tel. (023) 514 44 58