Datum 12-11-2002 13:06:00
Onderwerp Spijkerbedmethode maakt busbaan langs N247 in Waterland
mogelijk
Sacha Boedijn
Medio 2003 wordt het laatste deel van de busbaan langs de N247,
gelegen tussen t Schouw en Edam in gebruik genomen. De busbaan is een
antwoord op de groeiende files tussen Waterland en Amsterdam.
Medio 2003 wordt het laatste deel van de busbaan langs de N247,
gelegen tussen t Schouw en Edam in gebruik genomen. De busbaan is een
antwoord op de groeiende files tussen Waterland en Amsterdam. Het
zorgt voor een aanzienlijk kortere reistijd voor de OV reiziger. De
busbaan kon alleen tot stand komen met behulp van de zogenaamde
Spijkerbedmethode.
In 1998 is Provincie Noord-Holland gestart met dit grootschalige
project. De weg tussen Edam en Amsterdam moest worden uitgebreid met
één rijstrook om ruimte te bieden voor een aparte busbaan. Deze
verbreding zou aan de oostelijke zijde van de weg gerealiseerd worden.
Deze nieuwe strook is bestemd voor het verkeer richting Edam. Op deze
wijze kwam ruimte vrij om de westelijke rijstrook richting Amsterdam,
te gebruiken als busbaan. De afmetingen waren echter minimaal.
Een andere factor waarmee rekening gehouden moest worden, was de instabiele ondergrond. De bodem bestaat ter plekke uit slecht draagkrachtige klei- en veenpakketten. Bovendien heeft de bodem waarop de verbreding moest komen te liggen een geheel andere structuur dan de ondergrond van de bestaande provinciale weg (N247). De laatste factor was de factor tijd. Vanwege de lange files wilde Provincie Noord-Holland dit project zo snel mogelijk realiseren.
Deze factoren stelden het projectteam op de proef. De Spijkerbedmethode biedt een oplossing voor zowel de beperkte (werk)ruimte, de slechte draagkracht van de ondergrond als de beperkte tijd. Om het principe in de praktijk te toetsen werd in 1999 een proefvlak van ongeveer 200 meter aangelegd. Een uitgebreide monitoring van het proefvlak is uitgevoerd. Hieruit is gebleken dat de constructie zich goed houdt. De provincie heeft daarom besloten het gehele traject van de busbaan met de Spijkerbedmethode uit te voeren.
Terwijl normaliter minimaal een jaar gemoeid zou zijn geweest met
stabilisatie van de ondergrond, was deze nu binnen een paar maanden
klaar om de asfaltlaag te dragen.
Bij de spijkerbedmethode worden betonpalen in een specifiek patroon in
de grond geheid. Op elk van deze palen komt een constructief gewapende
betonplaat. Vervolgens wordt er een laag puin aangebracht, gescheiden
door drie lagen geogrid (kunststof wapeningsmat met starre ribbe en
vormvaste knooppunten). De Spijkerbedmethode was genomineerd voor de
bouwprijs 2001
Woensdag 13 november 2002 organiseert de provincie Noord-Holland in
Partyhuis La Mère Anne in Oudendijk een bijeenkomst over de busbaan en
de Spijkerbedmethode. Door middel van enkele presentaties en een
werkbezoek aan de busbaan kunt u worden bijgespijkerd.
Inlichtingen: Ed Puts, tel. (023) 514 46 37
Inlichtingen voor de pers: Sacha Boedijn, tel. (023) 514 44 58