Persbericht: 12 november 2002, no. 204
Gemeenteraad stelt tarieven voor komend jaar vast
Parkeergarages aantrekkelijker voor lang parkeren
Parkeren in Eindhoven wordt weliswaar duurder, maar er komen extra
mogelijkheden om tegen gereduceerd tarief de hele dag de auto te
stallen. Verder gelden in parkeergarages dezelfde tarieven voor kort
parkeren als in de buitenlucht en zijn ze voor lang parkeren
goedkoper. Zo worden de parkeergarages voor langparkeerders
aantrekkelijker. In totaal blijft parkeren in Eindhoven zeer
betaalbaar als je het vergelijkt met de tarieven van andere grote
steden in Brabant. Ook de tarieven voor het stallen van fietsen en
brommers gaan omhoog.
Dat is de voornaamste lijn in het gemeentelijk tarievenbeleid voor
parkeren in de komende drie jaren. De tarieven voor 2002 werden
gisteren door de gemeenteraad van Eindhoven op hoofdlijnen
vastgesteld, het door het college van burgemeester en wethouders
goedgekeurde beleid komt volgende maand in de raad.
Voorop staat dat goede parkeervoorzieningen belangrijk zijn voor de
verdere ontwikkeling van de stad. Ze leveren een belangrijke bijdrage
aan de bereikbaarheid maar ook aan de leefbaarheid: een goede
spreiding van parkeren maakt de verkeersstroom niet onnodig groot.
Eindhoven bevindt zich daarbij in de gunstige positie dat er op dit
moment geen structureel tekort aan parkeerplaatsen is.
Twee standaardtarieven
Het nieuwe tarievenbeleid onderscheidt twee standaardtarieven: een
hoog tarief van 0,20 per 8 minuten en een laag tarief van 0,20 per 12
minuten. Deze standaardtarieven gelden zowel voor parkeerterreinen in
de binnenstad als voor de parkeergarages. Het hoge tarief geldt voor
terreinen en parkeergarages die in het winkelcentrum liggen, het lage
tarief voor parkeerplaatsen die meer aan de rand van dat centrum*
liggen.
Voor de parkeergarages worden deze tarieven zo toegepast dat kort
parkeren duurder uitvalt dan lang parkeren: de eerste vijf uur betaalt
men het hoge tarief ( 0,20 per 8 minuten), de tweede vijf uur het lage
tarief ( 0,20 per 12 minuten).
Na tien uur heeft men het maximum dagtarief van 12,50 betaald. Zo
worden de tarieven conform de reguliere prijsstijging 6 procent
duurder voor de kortparkeerders. Ook het maximum dagtarief gaat
omhoog, maar parkeerders die een gewone werk- of winkeldag in een
garage staan (tussen de 6 en de 8 uur) zijn een fractie goedkoper uit.
Op parkeerterreinen die bestemd zijn voor lang parkeren geldt voor het
dagtarief de prijs van 3 uur parkeren, afhankelijk van het geldend
hoge of lage standaardtarief wordt dat 4,50 of 3,00.
Maximum parkeerduur
Op parkeerterreinen ( en de parkeerplaatsen langs wegen) in het
centrum zal overigens vaak een maximum parkeerduur van 1 of 2 uur gaan
gelden. Daarmee wordt de doorstroming op deze terreinen bevorderd, en
zullen langparkeerders eerder kiezen voor een parkeergarage. De tijden
dat men moet betalen voor het parkeren in het centrum worden zoveel
mogelijk gelijk getrokken, datzelfde geldt voor de openingstijden van
parkeergarages. Ook daarmee wil het Parkeerbedrijf van de gemeente
zoveel mogelijk duidelijkheid voor de klant scheppen.
De twee standaardtarieven worden volgens het voorstel van het college
van burgemeester en wethouders in 2004 aangepast: het hoge tarief
wordt dan 0.50 per 20 minuten, het lage tarief 0.50 per 30 minuten.
Door het verlengen van de tijdseenheden wordt onder meer het gebruik
van kleinere munten tegen gegaan.
In 2005 wordt alleen voor de gunstig gelegen parkeerterreinen en
parkeergarages het tarief verhoogd tot 0.50 per 15 minuten. Ook dan
blijven de parkeertarieven in Eindhoven nog ruimschoots in de pas
lopen met de ontwikkelingen in andere steden. Overigens zal in 2003
een nieuwe parkeergarage in gebruik worden genomen. Onder het Kennedy
Business Center komen er naar verwachting eind maart 360
parkeer-plaatsen voor het publiek bij.
Fietsenstalling
De bewaakte fietsenstallingen in Eindhoven kosten meer dan ze
opbrengen. Een kostendekkend tarief zou zo hoog worden dat daarmee de
functie van de stalling in het gedrang zou komen. Wel wordt voor de
komende jaren een meer marktconform tarief ingevoerd dat bijvoorbeeld
wat dichter ligt bij de tarieven zoals die voor de bewaakte
fietsenstallingen van de NS gelden. Voor fietsen gaat het tarief in
2003 naar 0,70 per dag. Als avondtarief geldt 1,40. Voor brommers
betaalt men overdag 1,10 en savonds 2,20.
* Met centrum wordt hier het gebied bedoeld dat wordt omgeven door
Fellenoord / Dorgelolaan in het noorden, Vonderweg /Mauritsstraat /
Edenstraat in het westen en De Dommel in het zuiden en oosten.