Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid

PERSBERICHT

De toekomst van de nationale rechtsstaat:
WRR adviseert groot onderhoud om stabiele rechtsstaat te verzekeren rapport nr.63

---

12 november 2002

De WRR doet in zijn rapport De toekomst van de nationale rechtsstaat een groot aantal aanbevelingen om in de toekomst een stabiele rechtsstaat te verzekeren. Hoofdpunten zijn een effectievere misdaadbestrijding, de stofkam door veel regelgeving en een goed functionerende en transparante rechterlijke macht.

In een samenleving met een qua levensovertuiging en levensstijlen steeds heterogenere bevolking leveren de klassieke beginselen van de rechtsstaat, zoals binding van overheidsmacht aan rechtsregels, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid, een wezenlijke bijdrage aan de minimaal noodzakelijke cohesie tussen verschillende maatschappelijke groepen. Een goed functionerende rechtsstaat vraagt daarom voortdurende aandacht en onderhoud.

Spanningen door conflicterende belangen
De WRR is van mening dat een tekortschietende rechtshandhaving en toenemend gevoel van onveiligheid bij burgers leidt tot een ondermijning van het vertrouwen in de rechtsstaat. Burgers vinden de overheid in haar beschermende taak tekort schieten. De rechtsstaat krijgt zo een nieuw accent. Oorspronkelijk is het begrip immers uitgevonden om de vrijheid van de burgers te beschermen tegen willekeurig en te hardhandig ingrijpen door de overheid. Belangrijke zaken als scheiding van staatsmachten, onafhankelijke rechtspraak, grondrechten en de binding (ook) van de staat aan het recht, moesten de nodige garanties bieden. De WRR vindt dat de legitimiteit van de overheid in de democratische rechtsstaat primair een zaak blijft van binding aan breed gedragen rechtsregels. Outputlegitimatie is belangrijk, zeker ook voor het draagvlak van de rechtsstaat maar is niet alleen zaligmakend.

De burger dwingt tegenwoordig zelf via zijn democratische vertegenwoordigers en belangenorganisaties de overheid tot actie op een zeer breed geworden terrein van publieke belangen. Tegelijk hecht de burger er steeds meer aan dat procedurele en andere waarborgen van de rechtsstaat in stand blijven.

Vooral hier liggen de oorzaken van allerlei spanningen:
- spanning tussen misdaadbestrijding en bescherming tegen machtsuitoefening door de staat;

- spanning tussen de overheid die moet presteren en tegelijk aan de eisen van de rechtsstaat gebonden is;

- spanning tussen zorgplichten van de overheid en eigen verantwoordelijkheid van de burgers;

- spanning tussen de positie van de nationale staat en internationale rechtsregels.

Die spanningen tussen actie en beperking zijn niet nieuw maar manifesteren zich nu wel veel duidelijker dan vroeger het geval was. De burger wil rustig op straat kunnen lopen zonder beroofd te worden én zonder op elke straathoek door een politieman staande te worden gehouden.

Aanbevelingen
De WRR geeft een reeks van aanbevelingen om voor de nabije toekomst een werkbaar evenwicht te bereiken of te handhaven bij de genoemde spanningsvelden. Daarbij is ook rekening gehouden met fundamentele ontwikkelingen die de veranderingen mede verklaren, zoals de toegenomen mondigheid van de burger en de voortschrijdende internationalisering.

Verbeteringen in de strafrechtketen
Op het terrein van criminaliteitsbestrijding legt de raad het accent op maatregelen die effect kunnen sorteren zonder beperking van de waarborgen die het straf(proces)recht biedt. Hoofdpunten zijn een efficiëntere politieorganisatie, speciale aanpak van veelplegers tijdens en na de strafuitvoering (reclassering) en een betere doorstroming in de strafrechtketen. Kleinere misdrijven zouden eenvoudiger met boetes kunnen worden afgedaan, ernstige delicten zouden consequent en snel vervolgd moeten worden. Het opheffen van stagnatie in de rechtspleging maakt uitbreiding van de rechterlijke macht noodzakelijk.

Vermindering van regels en procedures
De soms overmatige beperkingen van de handelingsvrijheid van de actieve overheid door regels en procedures moeten en kunnen worden gesaneerd. Een realistischer verdeling van verantwoordelijkheden tussen overheid en particuliere sector, afstandelijker toezicht en een ruimer gebruik van open normen (zoals bijvoorbeeld in het milieubeleid), zijn hier andere hoofdpunten. Waar verlening van essentiële diensten door (semi-)particuliere instellingen in het geding is (onderwijs, gezondheidszorg), zouden juist rechtsstatelijke waarborgen verder moeten worden ontwikkeld.

Goed functionerende en transparante rechtspraak De rol van de onafhankelijke rechter blijft essentieel. Ook bij sanering van regels zal het relatieve gewicht van de rechter binnen de trias politica door internationalisering, meer open normen en uitwerking van rechtsstatelijkheid toenemen. Het verwijt van beperkte democratische legitimatie snijdt geen hout, want dit is juist de kern van de onafhankelijkheid. Wel kan de verantwoording van de werkwijze van de rechterlijke macht worden verbeterd door meer accent te leggen op efficiëntie in de werkwijze, op de motivering van uitspraken en op eenheid in rechtsvorming en -toepassing.

Nationale rechtsstaat blijft ankerpunt De WRR stelt dat de nationale rechtsstaat vooralsnog een centrale plaats blijft innemen te midden van allerlei vormen van internationalisering. Nationale rechtsstaten blijven voorlopig de ankerpunten van een internationale rechtsorde. Wel bestaat het gevaar dat Nederland als klein land bij de internationale rechtsontwikkeling buiten spel komt te staan. Buitenlands recht en buitenlandse advocatenkantoren maken op meerdere terreinen de dienst uit in ons land. Indien Nederland geen duidelijke strategie ontwikkelt waarbij wordt geprofiteerd van kansen, zoals de aanwezigheid van Den Haag als internationaal juridisch centrum, zal de uitholling van de Nederlandse rechtsvorming voortgaan.

Over de WRR
De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) is een onafhankelijke denktank voor de Nederlandse regering. De WRR geeft de regering gevraagd en ongevraagd advies over onderwerpen vanuit een langetermijnperspectief. Deze onderwerpen zijn sectoroverstijgend en hebben betrekking op maatschappelijke vraagstukken waarmee de regering in de toekomst te maken kan krijgen. De WRR-adviezen krijgen hun weerslag in openbare rapporten, die zowel een probleemstellend als adviserend karakter kunnen hebben.

---

Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, De toekomst van de nationale rechtsstaat, Rapporten aan de Regering nr. 63, Den Haag: Sdu Uitgevers, 2002.
ISBN 90 12 09733 9.

---

Deze publicatie (Prijs 34.95) is te bestellen bij: Sdu Servicecentrum Uitgeverijen
Postbus 20014
2500 EA 's-Gravenhage
tel. 070-378 9880
fax 070-378 9783
U kunt ook rechtstreeks via de bestelpagina op de internet site van de Sdu bestellen.

De publicatie is in zijn geheel vanaf 14 november 2002 ook beschikbaar op de website van de WRR.

---

Nadere inlichtingen zijn te verkrijgen bij het bureau van de WRR: A.A. Lamein tel. 070 - 356 4690
J.C.I. de Pree tel. 070 356 4674

---