Fontys


maandag 11 november 2002

Pabo-studenten filosoferen over ideale school
Mini-onderwijsbeurs zoekt naar Utopia

Als onderdeel van het afstuderen presenteren acht groepen vierdejaars studenten van Fontys PABO Tilburg op dinsdag 12 november hun ideeën over de ideale school tijdens een mini-onderwijsbeurs. De presentatie heeft de vorm van een tentoonstelling, die kritisch bekeken zal worden door deskundige gasten, onder wie twee lectoren van Fontys Hogescholen.

Tijdens deze onderwijsbeurs zullen de zelfbedachte schoolconcepten getoetst worden aan de inhoudelijke en organisatorische onderwijsopzet en de klassenindeling. Themas waar de studenten over na moeten denken zijn bijvoorbeeld het schoolplan, de levensbeschouwelijke identiteit van de school, de pedagogische opdracht van het onderwijs, leerlingen met speciale zorg en hoe te rapporteren en beoordelen. Hierop zullen de studenten beoordeeld worden door Ludo Heijlen (Universiteit van Leuven en expert op het gebied van ervaringsgericht onderwijs), Jozef Kok en Eric Verbiest (beiden als lector verbonden aan Fontys Hogescholen).

Kritisch
Los van het feit dat alle kennis die door de jaren heen in de opleiding is opgedaan nodig is om deze opdracht tot een goed einde te brengen, verplicht het studenten ook zelf na te denken over wat zij belangrijk vinden in het onderwijs in het algemeen en in een school in het bijzonder. Ze leren de kennis te gebruiken, erover na te denken en op grond van die overdenkingen keuzes te maken en die te verantwoorden. De mini-onderwijsbeurs is dan ook bedoeld om nieuwe ideeën op te doen en om kritisch te kijken naar de inrichting van het onderwijs in Nederland.

Idealen
Anneke van Gool, teamleider van het vierde studiejaar aan Fontys PABO Tilburg, is erg enthousiast over deze mini-onderwijsbeurs: Er ontstaan scholen waar de groepen terecht heel erg trots op zijn. Je zou willen dat je een subsidiepot wist om de scholen meteen werkelijk op te richten. Het stelt studenten in staat goed na te denken over de bedrijfstak waar ze in zullen komen te werken, zo stelt Van Gool. In de teams leer je je idealen te verwoorden en door te denken over de consequenties. Je wordt je bewust van wat voor jou de kern van het onderwijs is. Haar verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen. Ik verwacht dat de studenten hun idealen onder woorden brengen en het onderwijs inrichten volgens die idealen. Straks in de praktijk van de bestaande basisschool kom je als beginner in een team en ben je druk genoeg met overleven in de klas, dan duurt het even voor je weer aan je idealen toekomt. Bovendien worden studenten zich bewust van het feit dat je wel een ideaal kunt hebben maar dat in het onderwijs alles met elkaar samenhangt. Elke keuze die je maakt, heeft gevolgen op allerlei terreinen.