maandag 11 november 2002
Pabo-studenten filosoferen over ideale school
Mini-onderwijsbeurs zoekt naar Utopia
Als onderdeel van het afstuderen presenteren acht groepen vierdejaars
studenten van Fontys PABO Tilburg op dinsdag 12 november hun ideeën
over de ideale school tijdens een mini-onderwijsbeurs. De presentatie
heeft de vorm van een tentoonstelling, die kritisch bekeken zal worden
door deskundige gasten, onder wie twee lectoren van Fontys
Hogescholen.
Tijdens deze onderwijsbeurs zullen de zelfbedachte schoolconcepten
getoetst worden aan de inhoudelijke en organisatorische onderwijsopzet
en de klassenindeling. Themas waar de studenten over na moeten denken
zijn bijvoorbeeld het schoolplan, de levensbeschouwelijke identiteit
van de school, de pedagogische opdracht van het onderwijs, leerlingen
met speciale zorg en hoe te rapporteren en beoordelen. Hierop zullen
de studenten beoordeeld worden door Ludo Heijlen (Universiteit van
Leuven en expert op het gebied van ervaringsgericht onderwijs), Jozef
Kok en Eric Verbiest (beiden als lector verbonden aan Fontys
Hogescholen).
Kritisch
Los van het feit dat alle kennis die door de jaren heen in de
opleiding is opgedaan nodig is om deze opdracht tot een goed einde te
brengen, verplicht het studenten ook zelf na te denken over wat zij
belangrijk vinden in het onderwijs in het algemeen en in een school in
het bijzonder. Ze leren de kennis te gebruiken, erover na te denken en
op grond van die overdenkingen keuzes te maken en die te
verantwoorden. De mini-onderwijsbeurs is dan ook bedoeld om nieuwe
ideeën op te doen en om kritisch te kijken naar de inrichting van het
onderwijs in Nederland.
Idealen
Anneke van Gool, teamleider van het vierde studiejaar aan Fontys PABO
Tilburg, is erg enthousiast over deze mini-onderwijsbeurs: Er ontstaan
scholen waar de groepen terecht heel erg trots op zijn. Je zou willen
dat je een subsidiepot wist om de scholen meteen werkelijk op te
richten. Het stelt studenten in staat goed na te denken over de
bedrijfstak waar ze in zullen komen te werken, zo stelt Van Gool. In
de teams leer je je idealen te verwoorden en door te denken over de
consequenties. Je wordt je bewust van wat voor jou de kern van het
onderwijs is. Haar verwachtingen zijn dan ook hoog gespannen. Ik
verwacht dat de studenten hun idealen onder woorden brengen en het
onderwijs inrichten volgens die idealen. Straks in de praktijk van de
bestaande basisschool kom je als beginner in een team en ben je druk
genoeg met overleven in de klas, dan duurt het even voor je weer aan
je idealen toekomt. Bovendien worden studenten zich bewust van het
feit dat je wel een ideaal kunt hebben maar dat in het onderwijs alles
met elkaar samenhangt. Elke keuze die je maakt, heeft gevolgen op
allerlei terreinen.