Persberichten
11-11-2002
Metamorfose van kruispunten Tramsingel-Nieuwe Prinsenkade en
Academiesingel-Belcrumweg
Vanaf vorige week is de nieuwe verkeerslichteninstallatie op de
kruispunten Tramsingel-Nieuwe Prinsenkade en Academiesingel-Belcrumweg
in gebruik. Dit vormde de technische afronding voor een complete
metamorfose van deze kruispunten. Koppeling van deze moderne
verkeerslichteninstallaties van beide kruispunten zorgt voor een
snelle en verkeersveilige afwikkeling. Uit een eerste onderzoek blijkt
al dat wachttijden en wachtrijen voor alle verkeersstromen korter
zijn. De totale metamorfose heeft in totaal 675.000 euro gekost. De
Provincie heeft in het kader van de Stimuleringsregeling Verkeer en
Vervoer een subsidie van 230.000 euro toegekend voor de vervanging van
de installatie.
Metamorfose
Op de kruispunten zijn een nieuw type verkeerslantaarns toegepast.
Deze zijn een stuk kleiner en goed zichtbaar door een ander type lamp.
Om niet onnodig veel masten op een kruispunt te creëren, zijn alle
masten zoveel mogelijk gecombineerd. In combinatie met de
verkeerslichten is ook nieuwe openbare verlichting en
ANWB-bewegwijzering aangebracht. Daarnaast zijn ook de middenbermen,
het asfalt, de markering en de bebording vernieuwd. De kruispunten
hebben een complete metamorfose ondergaan.
Verouderd
De oude verkeerslichteninstallatie verkeerde in slechte technische
staat en voldeed niet meer aan de huidige eisen voor de
functionaliteit om de verkeersafwikkeling op een goede manier te
regelen. Het drukke verkeer en het verschil in tijden voor de
verschillende verkeersstromen uit verschillende richtingen kon niet
worden gestuurd.
De kruispunten Tramsingel-Nieuwe Prinsenkade en
Academisingel-Belcrumweg zijn nu aan elkaar gekoppeld. Het
rechtdoorgaande verkeer van de Tramsingel kan zonder te stoppen bij
het kruispunt met de Belcrumweg doorrijden. Dit is ook het geval voor
het verkeer in de tegenrichting. Ook het verkeer uit de Nieuwe
Prinsenkade richting Belcrumweg en Academiesingel is op deze manier
geregeld. Deze koppelingen leiden tot een snelle en verkeersveilige
verkeersafwikkeling. De regeling is voertuigafhankelijk. Dit wil
zeggen dat in principe alleen groen licht wordt getoond aan een
bepaalde richting als er daadwerkelijk verkeer aanwezig is. Op basis
van observaties in de spitsen blijkt dat de wachtrijen en wachttijden
voor alle verkeersstromen een stuk korter zijn geworden.
Breda, 11 november 2002