Gemeente Breda

Persberichten

11-11-2002

Metamorfose van kruispunten Tramsingel-Nieuwe Prinsenkade en Academiesingel-Belcrumweg
Vanaf vorige week is de nieuwe verkeerslichteninstallatie op de kruispunten Tramsingel-Nieuwe Prinsenkade en Academiesingel-Belcrumweg in gebruik. Dit vormde de technische afronding voor een complete metamorfose van deze kruispunten. Koppeling van deze moderne verkeerslichteninstallaties van beide kruispunten zorgt voor een snelle en verkeersveilige afwikkeling. Uit een eerste onderzoek blijkt al dat wachttijden en wachtrijen voor alle verkeersstromen korter zijn. De totale metamorfose heeft in totaal 675.000 euro gekost. De Provincie heeft in het kader van de Stimuleringsregeling Verkeer en Vervoer een subsidie van 230.000 euro toegekend voor de vervanging van de installatie.

Metamorfose
Op de kruispunten zijn een nieuw type verkeerslantaarns toegepast. Deze zijn een stuk kleiner en goed zichtbaar door een ander type lamp. Om niet onnodig veel masten op een kruispunt te creëren, zijn alle masten zoveel mogelijk gecombineerd. In combinatie met de verkeerslichten is ook nieuwe openbare verlichting en ANWB-bewegwijzering aangebracht. Daarnaast zijn ook de middenbermen, het asfalt, de markering en de bebording vernieuwd. De kruispunten hebben een complete metamorfose ondergaan.

Verouderd
De oude verkeerslichteninstallatie verkeerde in slechte technische staat en voldeed niet meer aan de huidige eisen voor de functionaliteit om de verkeersafwikkeling op een goede manier te regelen. Het drukke verkeer en het verschil in tijden voor de verschillende verkeersstromen uit verschillende richtingen kon niet worden gestuurd.
De kruispunten Tramsingel-Nieuwe Prinsenkade en Academisingel-Belcrumweg zijn nu aan elkaar gekoppeld. Het rechtdoorgaande verkeer van de Tramsingel kan zonder te stoppen bij het kruispunt met de Belcrumweg doorrijden. Dit is ook het geval voor het verkeer in de tegenrichting. Ook het verkeer uit de Nieuwe Prinsenkade richting Belcrumweg en Academiesingel is op deze manier geregeld. Deze koppelingen leiden tot een snelle en verkeersveilige verkeersafwikkeling. De regeling is voertuigafhankelijk. Dit wil zeggen dat in principe alleen groen licht wordt getoond aan een bepaalde richting als er daadwerkelijk verkeer aanwezig is. Op basis van observaties in de spitsen blijkt dat de wachtrijen en wachttijden voor alle verkeersstromen een stuk korter zijn geworden.

Breda, 11 november 2002