Provincie Overijssel

Provincie tevreden met kabinetsmeerderheid voor spoedige aanleg Hanzelijn

De provincie Overijssel is tevreden met de ruime kamermeerderheid voor de motie die vanmiddag werd behandeld om financiering mogelijk te maken voor een aantal infrastructurele projecten, waaronder de aanleg van de Hanzelijn. De Tweede Kamer heeft aangegeven dat volgend jaar al wordt begonnen met de eerste voorbereidingen van de aanleg van de Hanzelijn, de spoorverbinding Zwolle-Lelystad.

"Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald", is de eerste reactie van een tevreden gedeputeerde Thijs Bennink, die de lobby samen met de provincie Flevoland richting Den Haag heeft geleid. Na de aanvankelijke boosheid van het Overijssels bestuur, is de provincie blij dat de kamer goed heeft geageerd tegen de wijze waarop de bereikbaarheid van Oost-Nederland per spoor in het geding dreigde te komen. Openbaar vervoer staat hoog in het vaandel van de provincie.Aanvankelijk zou de reeds toegezegde steun van het kabinet door bezuinigingen worden ingetrokken.

Uiterlijk 2006 wordt nu toch een begin gemaakt met de daadwerkelijke aanleg van de spoorverbinding. De Kamer heeft een motie hiertoe van CDA, LPF en VVD dinsdag met ruime meerderheid aangenomen. Hierdoor kunnen er volgens planning in 2009 / 2010 de eerste treinen rijden over het nieuw aan te leggen traject, in tegenstelling tot het jaar 2014 waar het huidige kabinet aanvankelijk van uitging. Deze laatste maatregelen werden aangekondigd in het kader van forse bezuinigingen op het gebied van infrastructuur. Door het aannemen van de motie is vanuit diverse financieringsbronnen toch dekking gevonden voor de oorspronkelijke planning voor de aanleg. "Gelukkig is er daarom nu de juiste prioriteit gegeven aan dit voor Oost-Nederland belangrijke project," aldus Bennink, Overijssels portefeuillehouder voor infrastructuur.

De provincie gaat ervan uit dat het kabinet de uitspraak van de kamer respecteert. Het provinciebestuur spreekt de hoop uit dat met dit besluit de discussie rond de aanleg van deze spoorlijn tot het verleden behoort. Bennink: "Dit besluit brengt Overijssel per spoor 20 minuten dichter bij de randstad, dus belangrijk voor onze positionering."

Op 24 augustus 2001 heeft het Kabinet het voorkeurstracé vastgesteld overeenkomstig de wens van de betrokken provincies en gemeenten in Flevoland en Overijssel. Het tracé kruist, komend uit Dronten, het Drontermeer via een tunnel bij het eiland Reve en buigt dan richting Kampen, waar een nieuw station wordt gebouwd aan de zuidwestzijde van de stad.
Dan volgt het tracé de N50 (noordzijde) naar het knooppunt Hattemerbroek. Dit knooppunt wordt met een viaduct gekruist. Daarna daalt de lijn naar maaiveld en wordt samengevoegd met de lijn Amersfoort-Zwolle. Er komt een nieuwe brug over de IJssel in plaats van de bestaande. Dit tracé wordt nu uitgewerkt tot een ontwerptracébesluit (OTB).

Bron: Toon Schuiling, provincie Overijssel, tel. 06533 75 892


© 12-11-2002 Provincie Overijssel