13 - 11 - 2002
't Kaaspunt Oosterhout wint het Gouden Kaasmes, De Hoogheerlijkheid
Oud-Beijerland de Trophique Supérieur (13 november 2002)
't Kaaspunt van Jan en Patrick Schouten bestaat nog geen twee jaar.
Het winkelconcept en de uitvoering ervan zijn zo goed dat het
bedrijf afgetekend de eretitel Neerlands Beste Kaasspeciaalzaak
2002-2003 met de bijbehorende wisselprijs, het Gouden Kaasmes, in
de wacht sleept. 't Kaaspunt zat vorig jaar ook al bij de Beste-5
Kaasspeciaalzaken van Nederland.
In de harde strijd van dit jaar wordt:
* Tweede: Kaashandel de Brink, Deventer van Wim Maassen van den
Brink.
* Derde: De Kaasspecialist Frederik Hendriklaan, Den Haag van Guus
ten Berge.
* Vierde: Gertjan de Kaasboer, Dordrecht van Gertjan Hermsen.
* Vijfde: Zuivelland, Amstelveen van Marcel Verheul.
De Hoogheerlijkheid van Gerard en Alexandra Boender behoorde vorig
jaar, een half jaar na de opening, al tot de Beste-5
Specialiteitenwinkels van Nederland. Twee weken na de finale
brandde het winkelcentrum af. De Hoogheerlijkheid moest opnieuw
beginnen. Sinds april van dit jaar draait de winkel weer op volle
toeren. Zo goed, dat vak- en consumentenjury deze ondernemers graag
belonen met de eretitel Beste Specialiteitenwinkel van Nederland
2002-2003 en de bijbehorende wisselprijs, de Trophique Supérieur.
Het enthousiaste echtpaar Cees en Ingrid Ballering van De Lachende
Koe in Rijswijk scoort met een tweede plaats. Het Tilburgse
Lekkernij Delicatessen van Jan Pijnenborg is dit jaar derde.
Domburg's kaas & noten in Putten van Henri Stoffelsen wordt vierde
en
Mijn Hemel wijnen & spijzen van Gerard Wouterson en Gerdine
Vermeijden uit Hilversum eindigt op de vijfde plaats.
Vier categorieprijzen
Tijdens de Nationale Competities is ook gestreden om vier
categorieprijzen.
* De titel Beste Buitenlandse kaasspecialist 2002-2003 is gegaan
naar Kaashuis De Trompwinkel, Beethovenstraat te Amsterdam van R.
Ouwersloot en mevrouw I. Kuipers.
* De titel Beste Boerenkaasspecialist naar Zuivelland van Marcel
Verheul, Groenhof, Amstelveen.
* De titel Beste Notenspecialist is voor E. van der Pol van De
Kaasnoot, Emiclaerhof, Amersfoort.
* De Beste Vleeswarenspecialist is te vinden aan de Gijsbrecht van
Amstelstraat in Hilversum. Die titel is gegaan naar Mijn Hemel
wijnen & spijzen van Gerard Wouterson en Gerdine Vermeijden.
Eerst certificeren
De feestelijke finales van de eretitels en categorieprijzen voor
de kaasspeciaalzaken en delicatessenwinkels werden dinsdag 12
november jl. gehouden in Evenementencentrum Hart van Holland te
Nijkerk.
De Nationale Competities worden jaarlijks georganiseerd door de
Stichting Kaas- en Delicatessenwinkels Nederland, onderdeel van de
Vakcentrumgroep. Belangrijk doel is het bevorderen van de
kwaliteit en de performance van de kaasspeciaalzaken en
delicatessen/versspecialiteitenwinkels. De wedstrijden beginnen
daarom met de zogenaamde certificering van deze
specialiteitenwinkels. Zij worden door vakjury's onaangekondigd
beoordeeld op meer dan 120 punten. De ondernemers en winkels die
dit zware examen doorstaan, mogen een jaar het vignet voeren Beste
Nederlandse Specialiteitenwinkels 2002-2003. Alleen
gecertificeerde winkels mogen meedoen aan de Nati0onale
Competities. Op de zojuist geopende website kunnen
consumenten veel meer informatie vinden over deze activiteiten ter
bevordering van de lekkere dingen des levens.
---
10 - 10 - 2002
Accent op gebrekkige dienstverlening én bereikbaarheid banken (9
oktober 2002)
Het Vakcentrum Levensmiddelen onderschrijft ondubbelzinnig de
actiepunten uit het manifest veilig en efficiënt betalen zoals
vandaag door het PlatformDetailhandel.nl gepresenteerd:
+ Veilig en efficiënt betaalgedrag
+ Kosten betalingsverkeer verlagen
+ Als marktpartij deel uitmaken van het betalingsverkeer
+ Transparantie in het betalingsverkeer
+ Toezicht op kwaliteit, marktwerking en technologie van het
betalingsverkeer
+ Betere dienstverlening banken
De verslechtering van de dienstverlening baart het Vakcentrum de
grootste zorgen. Een inventarisatie onder onze leden in de maand
september, leverde een veelvoud van praktijkvoorbeelden die dienen
ter illustratie van de toenemende verslechtering van de
dienstverlening én bereikbaarheid van de banken en tevens hebben
gediend als input voor het manifest.
De verslechtering van de dienstverlening leidt tot hogere kosten
voor de ondernemer en een sterke afname van de veiligheid.
Bereikbaarheid, veiligheid en kosten
In toenemende mate worden ondernemers geconfronteerd met de
sluiting van bankfilialen en een beperking van het aantal diensten
geleverd door de bestaande filialen. Hoofdkantoren van de banken
snijden steeds meer in hun filialennetwerk. Veel filialen kennen
daarnaast nog beperkte openingstijden. De openingstijden van
banken corresponderen niet met die van de detailhandel, die veel
openingsuren nodig heeft voor klantenbinding. Naast het feit dat
filialen beperkte openingstijden hebben en niet alle diensten
beschikbaar, kan er niet van alle diensten gebruik worden gemaakt
tijdens de gehele openingstijd. Ondernemers zijn hierdoor
gedwongen om meer kilometers af te leggen.
Wisselgeld moet dagen van tevoren worden besteld. Ondernemers
worden gedwongen om 3 of zelfs 4 dagen van tevoren hun bestelling
door te geven. Dit betekent dat (met een 5-daagse opening van een
bankfiliaal) er slechts één keer per week een bestelling door een
ondernemer kan worden gedaan. Dit, terwijl de vraag door de
introductie van de euro meer dan verdubbeld is. De geldautomaten
geven veel hoge coupures uit. Daardoor betalen consumenten
doorgaans met briefjes van 50 of meer. Ook is de consument nog
(steeds) niet gewend aan de verschillende euromunten. Dit vraagt
om extra wisselgeld. Wanneer men gebruik maakt van geldtransport,
stijgen de kosten omdat er vaker gelopen dient te worden tussen
kluis en transport.
Sealbag
Het afstorten mag niet meer aan de balie, maar moet met behulp van
de sealbag. Er zijn gevallen bekend van ondernemers die uit
veiligheidsoverwegingen binnen de sealbag wilde afgeven maar
rigoureus naar buiten zijn gestuurd. In niet alle gevallen is de
streepjescode van de sealbag direct leesbaar. Dus is men veelal
buiten ook nog veel tijd kwijt.
Er zit een aantal fouten in dit systeem. Zo ontstaat er regelmatig
discussie over de inhoud (verschil in telling), of sterker nog, er
verdwijnen zakken.
De kosten voor het opnemen en afstorten stijgen. In veel gevallen
was dit gratis. De kosten voor het wisselen van muntgeld zijn
schrikbarend toegenomen. In veel gevallen worden ondernemers
geconfronteerd met een stijging van duizenden euros per jaar.
Vanwege de mindere kwaliteit van de eurobiljetten, krullen en
kreukelen deze eerder dan de guldenbiljetten. De bank kan deze
biljetten als niet schoon aangeleverd beschouwen en hierdoor extra
stortingskosten in rekening brengen. Opmerkingen als zouden
biljetten gestreken aangeleverd dienen te worden, zijn door
ondernemers veelvuldig gemaakt.
Opvallend is bij incidentele gevallen de onderhandelingsruimte,
wanneer opmerkingen worden gemaakt over de kosten. Dit is ook
illustratief voor de willekeur.
Een andere kostenpost blijven de valutadagen. Er bestaat nog
steeds niet de mogelijkheid om binnen één dag de gepinde bedragen
bij te kunnen schrijven. Vrijdag gepind door de klant, betekent in
veel gevallen dinsdag pas bijgeschreven op de rekening van de
ondernemer.
Tenslotte
Uit de consumententrends van 2002 zoals uitgevoerd door de Erasmus
Universiteit blijkt dat de consument extra gelduitgifte-automaat
en extra geld pinnen steeds vaker gaan beschouwen als de basis
dienstverlening van een supermarkt. Stonden deze voorzieningen in
1999 op respectievelijk de 5e en 6e plaats, in 2002 zijn deze
doorgeschoten met stip naar de 2e en 3e positie op het
wensenlijstje van de consument. Het wekt dan ook geen verbazing,
dat de consumenten niet op de barricades gaan staan wanneer het
filialennetwerk van de banken wordt uitgehold. Voor deze
voorziening kan men immers ook terecht bij de plaatselijk
supermarkt. Het is alleen wrang dat deze voorzieningen niet worden
gehonoreerd en sterker nog, zelfs worden belast.
Als hét voorbeeld van een supermarkt die de bankfunctie heeft
overgenomen, geldt een onderneming die meer geld moet uitgeven aan
bijpinnen dan er in de kassa komt.
---
02 - 10 - 2002
Vakcentrum en AGF Detailhandel Nederland niet samen verder (2
oktober 2002)
AGF Detailhandel Nederland (ADN) en Vakcentrum Levensmiddelen
hebben besloten geen uitvoering te geven aan de eerder getekende
intentieverklaring, voor het op zo kort mogelijke termijn
realiseren van een intensieve samenwerking binnen één organisatie.
De beide brancheorganisaties hadden elkaar gevonden in de
filosofie dat samengaan zou leiden tot een grotere effectiviteit
en verbetering van de dienstverlening. Beide organisaties waren en
zijn ervan overtuigd dat de activiteiten, de kennis en expertise
uitermate complementair zijn.
Uitgangspunt was ook dat zowel de in het Vakcentrum reeds
vertegenwoordigde ledengroepen supermarkten, kaas &
delicatessenspeciaalzaken, natuurvoeding- en reformwinkels en
conveniencewinkels alsook de AGF-zaken hun eigenheid zouden kunnen
behouden binnen het grote geheel.
De Ledenraad van de ADN was niet overtuigd van het bovenstaande en
daarmee is de voorgenomen samenwerking tussen het Vakcentrum
Levensmiddelen en de ADN geëindigd.
---
26 - 09 - 2002
Bespaar maximaal 1,10% loonkosten (26 september 2002)
Het kabinet heeft besloten om per 1 januari 2003 de Wet PEMBA voor
bedrijven met een loonsom minder dan 600.000 af te schaffen. Deze
bedrijven gaan in 2003 een vaste premie betalen van 2,38% over de
loonsom, die de gedifferentieerde vervangt.
De basispremie blijft gehandhaafd. Ondernemers hebben nog tot en
met aanstaande maandag om te reageren en te kiezen om
eigen-risico-drager te worden en 1,10% te besparen op hun
loonkosten.
De WAO kent de mogelijkheid van het eigen-risico-dragen. Indien
ondernemers uit het publieke bestel stapt, betaalt hij geen
gedifferentieerde premie meer. Het Vakcentrum biedt ondernemers de
mogelijkheid om via SuperGarant het eigen risico te herverzekeren.
Er zijn wel enkele voorwaarden aan deze oplossing verbonden. De
totale loonsom, exclusief loon directeur/grootaandeelhouders, mag
niet meer dan 600.000 bedragen. In de afgelopen 5 jaar mag de
ondernemer geen WAO-instroom hebben gehad. Op dit moment mag hij
geen langdurig ziek personeel (> 3 weken) in dienst hebben. En er
mogen op dit moment geen werknemers in dienst zijn, die hun
werkzaamheden niet kunnen uitvoeren en wellicht in de WAO kunnen
komen.
Indien aan de bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, kan de
ondernemer ervoor kiezen de volgen stappen te ondernemen.