Vakcentrum Levensmiddelen

13 - 11 - 2002
't Kaaspunt Oosterhout wint het Gouden Kaasmes, De Hoogheerlijkheid Oud-Beijerland de Trophique Supérieur (13 november 2002)

't Kaaspunt van Jan en Patrick Schouten bestaat nog geen twee jaar. Het winkelconcept en de uitvoering ervan zijn zo goed dat het bedrijf afgetekend de eretitel Neerlands Beste Kaasspeciaalzaak 2002-2003 met de bijbehorende wisselprijs, het Gouden Kaasmes, in de wacht sleept. 't Kaaspunt zat vorig jaar ook al bij de Beste-5 Kaasspeciaalzaken van Nederland.
In de harde strijd van dit jaar wordt:

* Tweede: Kaashandel de Brink, Deventer van Wim Maassen van den Brink.

* Derde: De Kaasspecialist Frederik Hendriklaan, Den Haag van Guus ten Berge.

* Vierde: Gertjan de Kaasboer, Dordrecht van Gertjan Hermsen.
* Vijfde: Zuivelland, Amstelveen van Marcel Verheul.
De Hoogheerlijkheid van Gerard en Alexandra Boender behoorde vorig jaar, een half jaar na de opening, al tot de Beste-5 Specialiteitenwinkels van Nederland. Twee weken na de finale brandde het winkelcentrum af. De Hoogheerlijkheid moest opnieuw beginnen. Sinds april van dit jaar draait de winkel weer op volle toeren. Zo goed, dat vak- en consumentenjury deze ondernemers graag belonen met de eretitel Beste Specialiteitenwinkel van Nederland 2002-2003 en de bijbehorende wisselprijs, de Trophique Supérieur. Het enthousiaste echtpaar Cees en Ingrid Ballering van De Lachende Koe in Rijswijk scoort met een tweede plaats. Het Tilburgse Lekkernij Delicatessen van Jan Pijnenborg is dit jaar derde. Domburg's kaas & noten in Putten van Henri Stoffelsen wordt vierde en
Mijn Hemel wijnen & spijzen van Gerard Wouterson en Gerdine Vermeijden uit Hilversum eindigt op de vijfde plaats.

Vier categorieprijzen
Tijdens de Nationale Competities is ook gestreden om vier categorieprijzen.

* De titel Beste Buitenlandse kaasspecialist 2002-2003 is gegaan naar Kaashuis De Trompwinkel, Beethovenstraat te Amsterdam van R. Ouwersloot en mevrouw I. Kuipers.

* De titel Beste Boerenkaasspecialist naar Zuivelland van Marcel Verheul, Groenhof, Amstelveen.

* De titel Beste Notenspecialist is voor E. van der Pol van De Kaasnoot, Emiclaerhof, Amersfoort.

* De Beste Vleeswarenspecialist is te vinden aan de Gijsbrecht van Amstelstraat in Hilversum. Die titel is gegaan naar Mijn Hemel wijnen & spijzen van Gerard Wouterson en Gerdine Vermeijden.

Eerst certificeren
De feestelijke finales van de eretitels en categorieprijzen voor de kaasspeciaalzaken en delicatessenwinkels werden dinsdag 12 november jl. gehouden in Evenementencentrum Hart van Holland te Nijkerk.
De Nationale Competities worden jaarlijks georganiseerd door de Stichting Kaas- en Delicatessenwinkels Nederland, onderdeel van de Vakcentrumgroep. Belangrijk doel is het bevorderen van de kwaliteit en de performance van de kaasspeciaalzaken en delicatessen/versspecialiteitenwinkels. De wedstrijden beginnen daarom met de zogenaamde certificering van deze specialiteitenwinkels. Zij worden door vakjury's onaangekondigd beoordeeld op meer dan 120 punten. De ondernemers en winkels die dit zware examen doorstaan, mogen een jaar het vignet voeren Beste Nederlandse Specialiteitenwinkels 2002-2003. Alleen gecertificeerde winkels mogen meedoen aan de Nati0onale Competities. Op de zojuist geopende website kunnen consumenten veel meer informatie vinden over deze activiteiten ter bevordering van de lekkere dingen des levens.


---
10 - 10 - 2002
Accent op gebrekkige dienstverlening én bereikbaarheid banken (9 oktober 2002)
Het Vakcentrum Levensmiddelen onderschrijft ondubbelzinnig de actiepunten uit het manifest veilig en efficiënt betalen zoals vandaag door het PlatformDetailhandel.nl gepresenteerd:
+ Veilig en efficiënt betaalgedrag

+ Kosten betalingsverkeer verlagen

+ Als marktpartij deel uitmaken van het betalingsverkeer
+ Transparantie in het betalingsverkeer
+ Toezicht op kwaliteit, marktwerking en technologie van het betalingsverkeer

+ Betere dienstverlening banken
De verslechtering van de dienstverlening baart het Vakcentrum de grootste zorgen. Een inventarisatie onder onze leden in de maand september, leverde een veelvoud van praktijkvoorbeelden die dienen ter illustratie van de toenemende verslechtering van de dienstverlening én bereikbaarheid van de banken en tevens hebben gediend als input voor het manifest.
De verslechtering van de dienstverlening leidt tot hogere kosten voor de ondernemer en een sterke afname van de veiligheid.

Bereikbaarheid, veiligheid en kosten
In toenemende mate worden ondernemers geconfronteerd met de sluiting van bankfilialen en een beperking van het aantal diensten geleverd door de bestaande filialen. Hoofdkantoren van de banken snijden steeds meer in hun filialennetwerk. Veel filialen kennen daarnaast nog beperkte openingstijden. De openingstijden van banken corresponderen niet met die van de detailhandel, die veel openingsuren nodig heeft voor klantenbinding. Naast het feit dat filialen beperkte openingstijden hebben en niet alle diensten beschikbaar, kan er niet van alle diensten gebruik worden gemaakt tijdens de gehele openingstijd. Ondernemers zijn hierdoor gedwongen om meer kilometers af te leggen.

Wisselgeld moet dagen van tevoren worden besteld. Ondernemers worden gedwongen om 3 of zelfs 4 dagen van tevoren hun bestelling door te geven. Dit betekent dat (met een 5-daagse opening van een bankfiliaal) er slechts één keer per week een bestelling door een ondernemer kan worden gedaan. Dit, terwijl de vraag door de introductie van de euro meer dan verdubbeld is. De geldautomaten geven veel hoge coupures uit. Daardoor betalen consumenten doorgaans met briefjes van 50 of meer. Ook is de consument nog (steeds) niet gewend aan de verschillende euromunten. Dit vraagt om extra wisselgeld. Wanneer men gebruik maakt van geldtransport, stijgen de kosten omdat er vaker gelopen dient te worden tussen kluis en transport.

Sealbag
Het afstorten mag niet meer aan de balie, maar moet met behulp van de sealbag. Er zijn gevallen bekend van ondernemers die uit veiligheidsoverwegingen binnen de sealbag wilde afgeven maar rigoureus naar buiten zijn gestuurd. In niet alle gevallen is de streepjescode van de sealbag direct leesbaar. Dus is men veelal buiten ook nog veel tijd kwijt.
Er zit een aantal fouten in dit systeem. Zo ontstaat er regelmatig discussie over de inhoud (verschil in telling), of sterker nog, er verdwijnen zakken.

De kosten voor het opnemen en afstorten stijgen. In veel gevallen was dit gratis. De kosten voor het wisselen van muntgeld zijn schrikbarend toegenomen. In veel gevallen worden ondernemers geconfronteerd met een stijging van duizenden euros per jaar. Vanwege de mindere kwaliteit van de eurobiljetten, krullen en kreukelen deze eerder dan de guldenbiljetten. De bank kan deze biljetten als niet schoon aangeleverd beschouwen en hierdoor extra stortingskosten in rekening brengen. Opmerkingen als zouden biljetten gestreken aangeleverd dienen te worden, zijn door ondernemers veelvuldig gemaakt.
Opvallend is bij incidentele gevallen de onderhandelingsruimte, wanneer opmerkingen worden gemaakt over de kosten. Dit is ook illustratief voor de willekeur.

Een andere kostenpost blijven de valutadagen. Er bestaat nog steeds niet de mogelijkheid om binnen één dag de gepinde bedragen bij te kunnen schrijven. Vrijdag gepind door de klant, betekent in veel gevallen dinsdag pas bijgeschreven op de rekening van de ondernemer.

Tenslotte
Uit de consumententrends van 2002 zoals uitgevoerd door de Erasmus Universiteit blijkt dat de consument extra gelduitgifte-automaat en extra geld pinnen steeds vaker gaan beschouwen als de basis dienstverlening van een supermarkt. Stonden deze voorzieningen in 1999 op respectievelijk de 5e en 6e plaats, in 2002 zijn deze doorgeschoten met stip naar de 2e en 3e positie op het wensenlijstje van de consument. Het wekt dan ook geen verbazing, dat de consumenten niet op de barricades gaan staan wanneer het filialennetwerk van de banken wordt uitgehold. Voor deze voorziening kan men immers ook terecht bij de plaatselijk supermarkt. Het is alleen wrang dat deze voorzieningen niet worden gehonoreerd en sterker nog, zelfs worden belast.

Als hét voorbeeld van een supermarkt die de bankfunctie heeft overgenomen, geldt een onderneming die meer geld moet uitgeven aan bijpinnen dan er in de kassa komt.


---
02 - 10 - 2002
Vakcentrum en AGF Detailhandel Nederland niet samen verder (2 oktober 2002)
AGF Detailhandel Nederland (ADN) en Vakcentrum Levensmiddelen hebben besloten geen uitvoering te geven aan de eerder getekende intentieverklaring, voor het op zo kort mogelijke termijn realiseren van een intensieve samenwerking binnen één organisatie.

De beide brancheorganisaties hadden elkaar gevonden in de filosofie dat samengaan zou leiden tot een grotere effectiviteit en verbetering van de dienstverlening. Beide organisaties waren en zijn ervan overtuigd dat de activiteiten, de kennis en expertise uitermate complementair zijn.

Uitgangspunt was ook dat zowel de in het Vakcentrum reeds vertegenwoordigde ledengroepen supermarkten, kaas & delicatessenspeciaalzaken, natuurvoeding- en reformwinkels en conveniencewinkels alsook de AGF-zaken hun eigenheid zouden kunnen behouden binnen het grote geheel.

De Ledenraad van de ADN was niet overtuigd van het bovenstaande en daarmee is de voorgenomen samenwerking tussen het Vakcentrum Levensmiddelen en de ADN geëindigd.


---
26 - 09 - 2002
Bespaar maximaal 1,10% loonkosten (26 september 2002) Het kabinet heeft besloten om per 1 januari 2003 de Wet PEMBA voor bedrijven met een loonsom minder dan 600.000 af te schaffen. Deze bedrijven gaan in 2003 een vaste premie betalen van 2,38% over de loonsom, die de gedifferentieerde vervangt.

De basispremie blijft gehandhaafd. Ondernemers hebben nog tot en met aanstaande maandag om te reageren en te kiezen om eigen-risico-drager te worden en 1,10% te besparen op hun loonkosten.

De WAO kent de mogelijkheid van het eigen-risico-dragen. Indien ondernemers uit het publieke bestel stapt, betaalt hij geen gedifferentieerde premie meer. Het Vakcentrum biedt ondernemers de mogelijkheid om via SuperGarant het eigen risico te herverzekeren.

Er zijn wel enkele voorwaarden aan deze oplossing verbonden. De totale loonsom, exclusief loon directeur/grootaandeelhouders, mag niet meer dan 600.000 bedragen. In de afgelopen 5 jaar mag de ondernemer geen WAO-instroom hebben gehad. Op dit moment mag hij geen langdurig ziek personeel (> 3 weken) in dienst hebben. En er mogen op dit moment geen werknemers in dienst zijn, die hun werkzaamheden niet kunnen uitvoeren en wellicht in de WAO kunnen komen.

Indien aan de bovenstaande voorwaarden wordt voldaan, kan de ondernemer ervoor kiezen de volgen stappen te ondernemen.