PRIORITY TELECOM N.V. MAAKT RESULTATEN OVER HET DERDE KWARTAAL 2002 BEKEND

Priority Telecom realiseert een positieve EBITDA

Amsterdam, 12 november 2002 - Priority Telecom N.V. (Euronext Amsterdam: PRIOR), aanbieder van telecommunicatiediensten voor de zakelijke markt, maakt vandaag haar resultaten over het derde kwartaal van 2002 bekend.

Highlights Q3 2002

Financieel

§ De omzet bedraagt EUR 29,0 miljoen met een brutomarge van EUR 17,1 miljoen, 59% van de omzet.

§ Priority Telecom heeft een positieve EBITDA gerealiseerd van EUR 0,5 miljoen in het derde kwartaal van 2002 terwijl in het tweede kwartaal van 2002 nog een EBITDA verlies werd geleden van EUR 1,5 miljoen.

§ De lange termijnschulden per 30 september 2002 bedragen slechts EUR 17,3 miljoen.

§ Dankzij strikte kostenbeheersingsmaatregelen en doordat de afsplitsing van de niet-kernactiviteiten bijna is afgerond, is onze cash outflow gereduceerd tot EUR 10,0 miljoen, vergeleken met EUR 28,2 miljoen in het tweede kwartaal. De beschikbare liquide middelen per 30 september 2002 bedragen EUR 27,9 miljoen en er is in-natura financiering van EUR 39,3 miljoen beschikbaar.

Operationeel

§ Priority Telecom Nederland heeft een overeenkomst gesloten met Vroom & Dreesmann voor de levering van een geïntegreerde call center oplossing voor het efficiënt afhandelen van meer dan 1,6 miljoen klantencontacten per jaar. Tevens zijn overeenkomsten gesloten met ROC Amsterdam en Eneco voor de levering van (Ethernet) huurlijnen, en met Lijbrandt Telecom voor de levering van ISDN30 spraakdiensten.

§ Priority Telecom Noorwegen heeft een contract afgesloten met Oslo & Akershus Studentsamskipnad voor de levering van een gecombineerde Internet- en spraak toepassing.

§ Priority Telecom Oostenrijk heeft contracten afgesloten met IMS AG en Hummanomed voor de levering van spraakdiensten.

§ Priority Telecom heeft met succes SingleView geïmplementeerd in Nederland en in Noorwegen; SingleView is het geïntegreerde billing platform van Priority Telecom dat de operationele efficiency van de onderneming ondersteunt en een verdergaande bundeling van diensten mogelijk maakt.

In een reactie op de resultaten over het derde kwartaal van 2002 zegt de CEO van Priority Telecom, David Chadwick: "Ik ben erg verheugd over het feit dat we een belangrijke mijlpaal voor de onderneming hebben bereikt met het realiseren van een positieve EBITDA, precies volgens planning. Onze financiële en operationele prestaties in het derde kwartaal zijn het directe gevolg van een zorgvuldig uitgevoerd plan, dat we aan het eind van vorig jaar in gang hebben gezet. Onze strategie blijft zorgen voor vooruitgang op ons pad naar winstgevendheid.

Wij hebben de effectieve verkoopinspanningen voortgezet, gericht op ondernemingen die in gebouwen op of vlakbij ons bestaande fijnmazige glasvezelnetwerk gevestigd zijn. Deze initiatieven hebben geleid tot een hogere order intake in het zakelijke marktsegment, wat zorgt voor een compensatie van de prijserosie waaraan het carrier segment onderhevig is. Hierdoor zijn we in staat geweest om in een lastige markt onze omzet- en brutomarge niveaus vast te houden.

Daarnaast hebben onze kostenmaatregelen geleid tot een vermindering van de operationele kosten van 19% ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar. De effectiviteit van onze strategie wordt eens te meer onderstreept door de voortdurende verbetering van onze EBITDA, die met EUR 27,5 miljoen ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar is verbeterd."

Financieel overzicht

Priority Telecom heeft de eerste mijlpaal op het gebied van winstgevendheid in het derde kwartaal van 2002 behaald met de realisatie van een EBITDA winst van EUR 0,5 miljoen ten opzichte van een EBITDA verlies van EUR 1,5 miljoen in het tweede kwartaal van 2002.

Steve Beebe, financieel directeur van Priority Telecom, zegt over de resultaten: "Ik voel mij gesterkt door onze financiële en operationele prestaties. Wij zijn in staat geweest om onze omzet in stand te houden, zelfs bij de huidige prijsdruk, we hebben onze eerste EBITDA winst behaald en we zijn in staat geweest om ons investeringsniveau voortdurend te reduceren. Door de gerichte uitvoering van ons plan zijn we in staat geweest onze middelen te focussen op de winstgevende marktsegmenten en tegelijkertijd onze operationele kosten met 24% te verminderen ten opzichte van het eerste kwartaal van 2002, toen we de rationalisatie van onze organisatie aankondigden."


Financiële resultaten 
(EUR miljoen) 1e kwartaal 2002 2e kwartaal 20022 3e kwartaal 2002
Omzet                   29,0    28,9    29,0
Directe kosten          (11,9)  (10,0)  (11,8)
Bruto marge             17,1    18,9    17,1
Bruto marge %           59%     65%     59%

Operationele kosten     (21,8)  (20,4)  (16,6)
EBITDA                  (4,7)   (1,5)   0,5

Investeringen           9,0     8,0     7,1

Toelichting op de resultaten

De omzet bleef met EUR 29,0 miljoen in het derde kwartaal van 2002 stabiel ten opzichte van een omzet van EUR 28,9 miljoen in het tweede kwartaal.

De directe kosten bedroegen EUR 11,8 miljoen, resulterend in een solide bruto marge van 59%, ten opzichte van een 65% bruto marge in het tweede kwartaal van 2002. De toegenomen directe kosten in het derde kwartaal 2002 zijn deels gerelateerd aan kosten uit voorgaande periodes die in het derde kwartaal zijn geboekt.

De operationele kosten zijn significant gedaald met EUR 3,8 miljoen tot EUR 16,6 miljoen in het derde kwartaal van 2002, een daling van 19% vergeleken met het tweede kwartaal van 2002.

EBITDA is in het derde kwartaal positief geworden en bedroeg EUR 0,5 miljoen terwijl in het vorige kwartaal nog een EBITDA verlies geleden werd van EUR 1,5 miljoen.

De netto financiële lasten bedroegen in het derde kwartaal EUR 1,0 miljoen en bestonden voornamelijk uit rente, valutaresultaten en aflossingen van door leveranciers gefinancierde middelen.

Het netto verlies over het derde kwartaal 2002 bedroeg EUR 18,2 miljoen. Hierin inbegrepen is een afwaardering van EUR 1,9 miljoen gerelateerd aan een voice switch in Frankrijk en een bate van EUR 3,3 miljoen gerelateerd aan het reorganisatie en rationalisatieproces.

De investeringen voor het netwerk, apparatuur bij de klant en andere investeringen daalden tot EUR 7,1 miljoen in het derde kwartaal van 2002 door strikte bewaking van de investeringsprogrammas.

Goodwill Priority Telecom is begonnen met een waarderingsproces, waarbij de marktwaarde wordt vergeleken met de boekwaarde inclusief goodwill. De eerste stap van de goodwill herwaarderingstoets is afgerond en de onderneming verwacht dat significante aanpassingen noodzakelijk zullen zijn. Priority Telecom voert momenteel de tweede stap uit om de exacte omvang van de herwaardering van de goodwill te bepalen. De vaststelling hiervan zal in het vierde kwartaal van dit jaar worden afgerond.

Vorderingen op handelsdebiteuren en Schulden aan handelscrediteuren zijn significant afgenomen als gevolg van de verrekening van de intercompany schulden en vorderingen met UPC aan het begin van het derde kwartaal.

Aandelenkapitaal Als resultaat van de aanpassing van de Statuten op 13 september 2002 is de nominale waarde van de gewone aandelen aangepast van EUR 4,00 naar EUR 0,20 en zijn de reeds bestaande niet-genoteerde converteerbare preferente aandelen gesplitst in de verhouding 1:10.000, waardoor er nu 56 miljoen converteerbare preferente aandelen uitstaan.

Liquiditeit Priority Telecom heeft EUR 27,9 miljoen in beschikbare liquide middelen per 30 september 2002. Daarnaast was er in-natura financiering van EUR 39,3 miljoen per 30 september 2002 beschikbaar.

Operationeel overzicht

Priority Telecom heeft haar strategie voortgezet van gerichte groei in de winstgevende marktsegmenten en het aantrekken van nieuwe klanten dichtbij het bestaande fijnmazige glasvezelnetwerk. De omzet uit zakelijke spraakdiensten bedroeg EUR 11,0 miljoen in het derde kwartaal en de omzet uit value added data, IP en hosting diensten bedroeg EUR 18,0 miljoen.

In het derde kwartaal van 2002 is het aantal werknemers (fte) van Priority Telecom afgenomen van 548 tot 493 als gevolg van de rationalisatie van de onderneming die in het eerste kwartaal was aangekondigd. Deze rationalisatie heeft geleid tot verbetering van de operationele efficiency en een herverdeling van de middelen. Deze werden toegewezen aan de kerntaken verkoop, levering, service en facturatie van telecommunicatie diensten.

De resultaten van het derde kwartaal van 2002 laten zien dat er sprake is van een continue verbetering, wat uiteindelijk heeft geleid tot een positieve EBITDA, een belangrijke mijlpaal voor Priority Telecom. Wij hebben vertrouwen in de vooruitzichten van Priority Telecom en verwachten dat de verbeteringen zich zullen voortzetten in het laatste kwartaal van 2002 door onze voortdurende focus op winstgevende omzet en strikte beheersing van de kosten.

Priority Telecom N.V.

Priority Telecom, gevestigd in Amsterdam, is een aanbieder van telecommunicatiediensten voor de zakelijke markt die zich voornamelijk concentreert op haar belangrijke stedelijke markten in Nederland, Oostenrijk en Noorwegen. Priority Telecom levert high speed internet toegang, private data netwerken, op maat gemaakte netwerkdiensten en spraakdiensten aan zakelijke klanten. Priority Telecom richt zich met name op middelgrote en grote zakelijke klanten en stedelijke en nationale telecommunicatieaanbieders en maakt hierbij optimaal gebruik van haar fijnmazige stedelijke glasvezelnetwerk en haar ervaren lokale salesteams. Priority Telecom is genoteerd aan Euronext Amsterdam met het symbool "PRIOR". Nieuws en informatie is te vinden op www.prioritytelecom.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Priority Telecom N.V.
Marc Eilering
Manager Corporate Development
Tel: 020 - 778 2760
E-mail: investor.relations@prioritytelecom.com

Forward-looking statements

Dit persbericht bevat "verklaringen over de toekomst", waaronder verklaringen over plannen, toekomstige gebeurtenissen of prestaties en onderliggende aannames en andere verklaringen die geen opsomming van historische feiten zijn. Priority Telecom waarschuwt de lezer dat zo'n verklaring over de toekomst geen garanties bevat over toekomstige prestaties en bepaalde belangrijke factoren zouden in de toekomst de daadwerkelijke resultaten van Priority Telecom kunnen aantasten, en zouden ervoor kunnen zorgen dat de daadwerkelijke resultaten van Priority Telecom wezenlijk verschillen van de resultaten die in de verklaringen over de toekomst zijn geuit door of namens Priority Telecom. Priority Telecom heeft geen verplichtingen om de resultaten van zo'n vooruitzicht openbaar te maken als dit tot misvattingen leidt na de datum van deze openbaarmaking.

Tabellen volgen