Colt telecom en airfiber bieden samen netwerkdiensten voor mtv europe music awards 2002

Amsterdam, 14 november 2001 - COLT Telecom Group plc (COLT), de Europese marktleider in het aanbieden van zakelijke communicatiediensten, en AirFiber, ontwikkelaar van draadloze telecommunicatieapparatuur van hoge capaciteit, en MTV Networks Europe kondigen vandaag een samenwerking aan voor het verzorgen van de netwerkdiensten voor de MTV Music Awards 2002, dat op 14 november wordt uitgezonden. COLT en AirFiber zetten hiervoor hun kerndiensten in.

"De MTV Europe Music Awards is ons belangrijkste evenement, ons vlaggenschip. In heel Europa kijken er 107 miljoen mensen naar" aldus Cory Branton-Speak, netwerkarchitect voor MTV Networks Europe. "Om ervoor te zorgen dat een show van dit kaliber succesvol is, moeten we kunnen vertrouwen op goede breedband communicatieverbindingen tussen de locatie van het evenement en ons hoofdkantoor. Deze verbindingen worden zowel gebruikt voor de datacommunicatie die bij een dergelijke grootschalige productie hoort, als voor de real-time verspreiding van hoge kwaliteit beeldmateriaal naar andere landen. COLT en AirFiber kunnen ons dit bieden."

"De betrokkenheid bij zo'n topevenement als de MTV Europe Music Awards biedt ons een geweldige mogelijkheid om de kwaliteit en betrouwbaarheid van onze pan-Europese diensten nogmaals te tonen," zei Steve Akin, president en CEO van COLT.

COLT zet voor het evenement een aantal breedband data-, video- en voicediensten in, die twee locaties in Londen via het pan-Europese netwerk met Barcelona verbinden. AirFiber zorgt voor de verbinding van het Palau Sant Jordi in Barcelona met de COLT-node, die op meer dan een kilometer afstand ligt. De apparatuur die daarvoor wordt ingezet, AirFiber 5800, maakt gebruik van free space optics, een technologie waarmee twee punten draadloos met elkaar worden verbonden. Voor deze optische draadloze oplossing zijn geen spectrumlicenties nodig.

"Met dit project tonen we aan dat we zeer snel betrouwbare breedbanddiensten kunnen leveren in gebieden die normaal niet van glasvezel kunnen profiteren," zei Brett Helm, president en CEO van AirFiber. "De AirFiber 5800 kan voor allerlei doeleinden worden ingezet, waaronder dit soort tijdelijke projecten."

Een case study en een white paper over MTV Europe en de door COLT en AirFiber geboden diensten zijn binnen een week beschikbaar op www.colt.net en www.airfiber.com.

Over COLT
COLT Telecom Group plc is een vooraanstaande Europese aanbieder van zakelijke telecommunicatiediensten. COLT Telecom heeft meer dan 15.000 klanten voor netwerk- en eBusiness-diensten, via lokale breedbandverbindingen in 32 steden en dertien landen, ondersteund door een aantal Internet Solution Centres, en onderling verbonden door een breedband glasvezelnetwerk met een lengte van 15.000 kilometer. De aandelen van COLT Telecom Group plc staan genoteerd aan de London Stock Exchange (CTM.L) en Nasdaq (COLT). Meer informatie over COLT en haar producten en diensten is te vinden op www.colt.net of www.colt-telecom.nl.

Over AirFiber
AirFiber is een ontwikkelaar van unlicensed draadloze apparatuur die breedbandcapaciteit - vergelijkbaar met glasvezel - en betrouwbaarheid biedt tegen een fractie van de tijd en kosten van een 'echte' glasvezelverbinding. De verbindingsapparatuur van AirFiber overbrugt de 'last mile', door gebruik te maken van free space optics (een technologie gebaseerd op oogveilige optische - ofwel laser - signalen) of millimeter wave technologie (gebaseerd op zeer hoge radiofrequenties). De producten van AirFiber zijn ontworpen om te voldoen aan de meest strenge eisen van telecommunicatie carriers, om naadloos in hun systemen te kunnen worden opgenomen en onder de meest zware omstandigheden goed te functioneren. Voor meer informatie kunt u terecht op de AirFiber website: www.airfiber.com.

Over MTV Networks Europe
MTV Europe is de grootste muziektelevisiezender van Europa. Via kabel en satelliet wordt er 24 uur per dag uitgezonden met een bereik van meer dan 107 miljoen huishoudens in 44 regio's. MTV Europe omvat op dit moment de volgende kanalen: MTV UK & Ireland, MTV Italia, MTV España, MTV Germany (voor Duitsland, Oostenrijk en Duitssprekend Zwitserland), MTV2Pop (een popzender in Duitsland), MTV France (voor France, België (Wallonië) & Franssprekend Zwitserland), MTV NL, MTV Polska, MTV Nordic, MTV Romania en MTV European (een Engelstalig kanaal dat in 23 landen te ontvangen is, waaronder Hongarije, Israël en Portugal), VH1 UK, VH1 European en MTV Classic (gericht op Poolse kijkers in de leeftijdscategorie 25-40). MTV Europe is tevens eigenaar van TMF in Nederland en België, dat naast MTV NL en MTV European/MTV France wordt uitgezonden in België (Wallonië en Vlaanderen), en van het recent gelanceerde TMF UK in het Verenigd Koninkrijk. In het Verenigd Koninkrijk zijn 5 digitale kanalen beschikbaar: MTV Dance, Base, Hits, MTV2 en VH1 Classic. De kanalen Base, Hits, MTV2 en VH1 Classic zijn ook op het vasteland van Europa te ontvangen. Daarnaast is MTV Networks Europe nog eigenaar van 17 lokale on-line diensten: mtve.com voor MTV Nordic en mtve.com/european voor MTV European in het Engels; mtv.fr voor Frankrijk, mtv.de en mtv2pop.de beide voor de Duitse markt, mtv.it, gericht op Italiaanse gebruikers, mtvnl.com voor de Nederlandse markt samen met tmf.nl, tmfweb.nl and tmf.be; mtv.es voor de MTV España-markt; mtv.co.uk voor de MTV UK & Ireland-markt, mtv.pl en mtvclassic.pl, gericht op de MTV Polska markt en mtv2europe - een Engelstalige site die naast het digitale MTV2-kanaal wordt geboden. vh1.co.uk is er voor de VH1 UK-markt en vh1e.com voor de Europese markt. Alle merken zijn speciaal aangepast aan de smaak en nuance van iedere markt, door middel van lokale presentatoren, programmering en muziekkeuze.


- EINDE PERSBERICHT -

NOOT VOOR DE REDACTIE (