AutoRai

18-11-2002

Nieuwkomers Astra OPC en Astra OPC stationwagon: krachtig duo

Met de driedeurs Astra OPC en de Astra OPC stationwagon breidt Opel het sportieve gamma verder uit met twee indrukwekkende autos die zowel sportiviteit als comfort bieden.

Beide uitvoeringen worden voortbewogen door een 200 pk sterke, 2.0 liter ECOTEC turbomotor. Daarmee haalt de driedeurs versie van de Astra OPC een topsnelheid van 240 km/u (stationwagen 231 km/u). Overigens, de snelle OPC stationwagon vormt een uniek aanbod in de compacte klasse: geen andere fabrikant biedt dezelfde combinatie van dynamiek, functionaliteit en ruimteaanbod en dat voor een gunstige prijs. Carl-Peter Forster, Voorzitter en Algemeen Directeur van Adam Opel AG, verklaart: De Astra OPC en de Astra OPC stationwagon maken deel uit van ons modeloffensief en zijn perfecte voorbeelden van de Opelwaarden dynamiek, creativiteit en veelzijdigheid. Bij de ontwikkeling hebben wij onze uitgebreide kennis en ervaring op het gebied van autosport gecombineerd met onze kennis als innovatieve autofabrikant.

Naast de Astra OPC stelde Opel eerder dit jaar de Vectra GTS voor met een 3.2 V6 motor. Deze auto met 211 pk mag zich nog steeds de snelste productie Opel aller tijden noemen, al komt de nieuwe Astra OPC in de buurt. Ook de Zafira heeft zijn eigen OPC uitvoering en vormt hiermee een uniek aanbod. Als zevenzitter vormt de auto een bijzondere combinatie van sportiviteit en praktische eigenschappen. Daarnaast stelt Opel de nieuwe Corsa GSI voor die een aantal belangrijke wijzigingen ondergaan heeft voor het nieuwe modeljaar. De sportieve prestaties van de auto zijn ongewijzigd gebleven, maar worden nu ook door het uiterlijk kracht bijgezet. De lijn bestaat verder uit de compromisloze Opel Speedster en de fraai gelijnde Astra Coupé en Cabrio. De Cabrio is in het nieuwe modeljaar ook leverbaar met dezelfde 200 pk sterke 2.0 turbomotor. Met deze modellen biedt Opel inmiddels een uitgebreide sportieve reeks.

De Astra OPC is ontwikkeld in het Opel Performance Center (OPC) alwaar het chassis, de wielen, remmen en het prestatiepotentieel zijn aangepast. Samen met de soepele viercilinder, zestienkleps turbomotor wordt uitgesproken rijplezier gecombineerd met een hoge veiligheidsstandaard, zonder hierbij het comfort uit het oog te verliezen. De Opel designers hebben er alles aan gedaan de autos een atletische outfit volgens de discrete en sportieve OPC-stijl mee te geven. Het interieur ademt een sportieve sfeer waarbij de comfort- en veiligheidsvoorziening zeer compleet zijn.

2.0 Turbo ECOTEC motor: razendsnelle acceleratie, topsnelheid 240 km/u De 2.0 liter ECOTEC motor, welke in aangepaste vorm ook in de Zafira OPC, de Astra Coupé Turbo en de Astra Cabrio Turbo te vinden is, garandeert topprestaties voor de Astra OPC en de Astra OPC stationwagon. Met een vermogen van 147 kW (200 pk) accelereert de driedeurs Astra OPC vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 7,5 seconden (stationwagon 7,8 seconden).

Daarnaast zijn beide autos ook bij de tussensprints zeer snel: de sprint van 80 naar 120 km/u in de vijfde versnelling vergt respectievelijk 9,5 en 10,5 seconden. De Astra OPC heeft een topsnelheid van 240 km/u, de stationwagon gaat door tot 231 km/u.

Het indrukwekkende koppel van de turbomotor zorgt voor een snelle respons op het gaspedaal en trekkracht bij ieder toerental. Het maximum koppel van 250 Nm is beschikbaar bij een toerental van 1950 tot 5600, bij een turbodruk van 0,85 bar. De 200 pk komt vrij bij 5600 toeren per minuut. Bij volgas houdt het elektronische motormanagement systeem de krachtreserves van de motor aan en wordt voor een korte periode het maximum toerental verhoogd naar 6800 tpm in plaats van 6400 tpm.

De turbineachtige prestaties van de 2.0 Turbo ECOTEC motor zijn mogelijk door het innovatieve turbosysteem: uitlaatspruitstuk, turbinehuis, de wastegate en andere componenten zijn geïntegreerd in een compacte unit. Hierdoor zijn de Opeltechnici er in geslaagd ruimte en gewicht te besparen. Het gehele turbosysteem weegt slechts 7,1 kg. Een precies schakelende handgeschakelde vijfversnellingsbak brengt het motorvermogen over naar de voorwielen.

De 2.0 liter zestienklepper neemt slechts 8,9 liter brandstof per 100 km tot zich voor de driedeurs en 9,1 liter voor de stationwagon (MVEG-norm). Daarmee wordt aangetoond dat goede prestaties niet altijd ten koste hoeven gaan van het brandstofverbruik. Dankzij een uitlaatsysteem met een snel reagerende prekatalysator en twee lambdasondes worden sportieve prestaties geboden en voldoet de Astra OPC aan de Euro4 emissienorm die in 2005 van kracht wordt.

Raffinement is een andere sterke eigenschap van de turbomotor. Twee tegengesteld draaiende balansassen compenseren vibraties en reduceren het motorgeluid optimaal.

Carrosserie en aërodynamica: de vorm volgt de functie Het sportieve design van de OPC modellen visualiseert het prestatiepotentieel van de auto uitstekend. Ieder designonderdeel heeft zijn eigen functie en is puur en functioneel verklaart Marin Smith, Ontwerpdirecteur van Opel. Naast de OPC straatmodellen werden ook alle Opel racewagens alle DTM autos vanaf 1990 en de zeer succesvolle Astra Kit Car en de Corsa Super 1600 rallyauto ontworpen door Smiths team.

De invloeden uit de autosport zijn duidelijk terug te zien in de Astra OPC modellen. Het karaktervolle design van de carrosserie is niet alleen ontworpen vanuit esthetisch oogpunt, de functionele kant was een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling. Dit wordt onder meer duidelijk door de achterspoiler van de driedeurs die de druk op de achteras en de stabiliteit op hoge snelheden verhoogt.

Naast de exclusieve 17 inch aluminium wielen vallen gedistingeerde accenten zoals een speciale OPC-grille en gespierde wielkasten voor en achter op. Aan de voorkant zijn een enorme luchtinlaat met zwart rooster en luchtkoeler duidelijk zichtbaar. De naast de mislampen geplaatste luchtsleuven voeren lucht naar het remsysteem. De achterzijde herbergt speciale achterlichten en een verchroomde uitlaatmond. De nieuwe OPC varianten zijn daarnaast uitgerust met B-stijlen met koolstofvezel-look, deurhendels in de kleur van de carrosserie, aërodynamische buitenspiegels, dorpels, sierstrip en een korte dakantenne. De lichtmetalen wielen maken het geheel af.

De Astra OPC stationwagon vormt een uniek aanbod in het segment van compacte autos met hoog vermogen. De auto combineert de functionele eigenschappen van een stationwagon veelzijdigheid, een flexibel interieur en een ruim bagage compartiment met sportieve prestaties en dynamische eigenschappen. Geen andere fabrikant biedt zon aantrekkelijk aanbod in het compacte segment.

Het DSA sportonderstel: getest op de Nürburgring Nordschleife De ontwikkelaars van het Opel-chassis zochten naar de perfecte balans tussen handelbaarheid, actieve veiligheid en comfort voor dagelijks gebruik. De twee Astra-modellen verschaften een uitstekende basis waaraan de OPC-specialisten hun motorsport ervaringen konden toepassen. De ingenieurs pasten de componenten van het bewezen DSA (Dynamic Safety) onderstel aan de veeleisende OPC filosofie aan. Het onderstel is aan de voorkant met 20 millimeter verlaagd, bij de stationwagen werd deze ook aan de achterkant met 10 mm richting asfalt gebracht.

Door middel van stuggere dempers en veren in combinatie met het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP), tractie controle (TCPlus) en het antiblokkeersysteem (ABS) komen deze autos tegemoet aan de wensen van de veeleisende koper. De sportievere automobilisten kunnen het ESP en de TCPlus tractie controle in beide Astra OPC modellen uitschakelen door middel van een knop op het instrumentenpaneel. De Astra OPC is uitgerust met 215/40 ZR 17-banden (de stationwagen met 215/45 ZR 17-banden) op speciale wielen waarmee de kracht optimaal naar de weg wordt overgebracht.

De remmen benadrukken eveneens het sportieve karakter van deze nieuwe serie. Een 16-inch remsysteem met grote schijven rondom (voor geventileerd, diameter 308 mm / achter 264 mm) garanderen krachtige remprestaties.

We hebben het onderstel zeer nauwkeurig afgestemd. De uitgebreide tests die zijn uitgevoerd op de Nordschleife van de Nürburgring waren de moeite waard. Beide nieuwe Opel Astra OPC modellen beschikken over een uitstekende wegligging. Ondanks de sportieve afstemming van de autos zijn lange ritten met de Astra OPC en OPC stationwagen zeer aangenaam, zegt de manager van Opel Motorsport, Volker Strycek.

Uitrusting: sportieve elegantie met veel veiligheid en comfort Het interieur en de uitrusting sluiten naadloos aan op de dynamische verschijning van deze nieuwe modellen, die beschikbaar zijn in de kleuren Arden Blue (exclusief voor de OPC modellen) Star Silver, Saphire Black, en Magma Red. Het interieur straalt sportiviteit en kwaliteit uit en is ergonomisch uitermate doordacht. De uitvoerige standaarduitrusting en de keuzemogelijkheid voor verschillende hoogwaardige materialen, garanderen comfort en exclusiviteit. Zoals bijvoorbeeld de speciale halflederen sportstoelen speciaal ontwikkelt door Opel en stoelenspecialist Recaro voor de bestuurder en voorpassagier.

De achterbank werd ontworpen in bijpassende Recaro-look. Het driespaaks sportstuur met geïntegreerde afstandbediening voor de radio en de tweekleurig geperforeerde afwerking ligt net zo goed in de hand als de gepolijste aluminium schakelpook. De grijze middenconsole, instrumenten met een witte achtergrond, rode wijzernaalden, mat chromen ringen en het OPC logo op de toerenteller, de verchroomde dorpelplaten met Turbo inscriptie en de gekleurde veiligheidsgordels (alleen bij Arden Blue lak) dragen bij tot een sportieve en elegante ambiance.

Airconditioning, een CDR 500 Radio CD speler, boordcomputer, elektrische ramen op alle plaatsen, een regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel en centrale deurvergrendeling met afstandbediening bieden extra comfort. De standaard Xenon-koplampen met getint glas en een hoge druk schoonmaaksysteem en een automatisch niveauregelsysteem garanderen optimaal zicht. Tot de uitgebreide lijst van opties behoren onder andere: geheel lederen bekleding, elektronische klimaatbeheersing, parkeerhulp, cruise control, audio- en telefoonuitrusting, CD-wisselaar en een navigatiesysteem met kleurenscherm.

De standaard OPC veiligheidsuitrusting is zeer uitgebreid en omvat onder meer full-size airbags vóór en zij-airbags vóór en achter. De Astra OPC en OPC stationwagon hebben beide de beschikking over driepuntsgordels voor alle zitplaatsen, het gepatenteerde Pedal Release System (PRS) en actieve hoofdsteunen voor de voorstoelen.

OPC: autosport technologie overgebracht naar de openbare weg De afkorting OPC staat voor Opel Performance Center, Opels speciale sportafdeling waar exclusieve en krachtige autos met sublieme rijeigenschappen en een gedistingeerd, sportief design, geschikt voor dagelijks gebruik worden ontwikkeld. De Astra OPC en Astra OPC stationwagon zijn de derde en vierde variant van de OPC serie. Beide autos volgen de gelimiteerde Astra OPC uit 1999, voorzien van een 2.0 liter motor met 118 kW / 160 pk en de succesvolle Zafira OPC, op.

Alle OPC modellen komen voort uit een intensieve samenwerking tussen Opel Special Vehicles (OSV), een dochter van Adam Opel AG het Opel Performance Center en de technici van het International Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim. Door deze samenwerking profiteert de OPC straatversie van de ruime ervaring van de autosport ingenieurs van Opel en de Europese race ervaring van Adam Opel AGs autosportafdeling, onder meer in de DTM, Formule 3 en rallysport.

De Astra OPC stationwagon wordt gefabriceerd in de Opel-fabriek in Bochum, Duitsland, de driedeurs in Antwerpen, België. De eindmontage vindt plaats bij Opel Special Vehicles (OSV) in Rüsselsheim, Duitsland.

De prijzen van de Astra OPC zijn vastgesteld op 32.495,- euro voor de driedeurs, en 33.895,- euro voor de stationwagon. De sportieve Astras zijn per direct leverbaar.