18-11-2002
Nieuwkomers Astra OPC en Astra OPC stationwagon: krachtig duo
Met de driedeurs Astra OPC en de Astra OPC stationwagon breidt Opel
het sportieve gamma verder uit met twee indrukwekkende autos die zowel
sportiviteit als comfort bieden.
Beide uitvoeringen worden voortbewogen door een 200 pk sterke, 2.0
liter ECOTEC turbomotor. Daarmee haalt de driedeurs versie van de
Astra OPC een topsnelheid van 240 km/u (stationwagen 231 km/u).
Overigens, de snelle OPC stationwagon vormt een uniek aanbod in de
compacte klasse: geen andere fabrikant biedt dezelfde combinatie van
dynamiek, functionaliteit en ruimteaanbod en dat voor een gunstige
prijs. Carl-Peter Forster, Voorzitter en Algemeen Directeur van Adam
Opel AG, verklaart: De Astra OPC en de Astra OPC stationwagon maken
deel uit van ons modeloffensief en zijn perfecte voorbeelden van de
Opelwaarden dynamiek, creativiteit en veelzijdigheid. Bij de
ontwikkeling hebben wij onze uitgebreide kennis en ervaring op het
gebied van autosport gecombineerd met onze kennis als innovatieve
autofabrikant.
Naast de Astra OPC stelde Opel eerder dit jaar de Vectra GTS voor met
een 3.2 V6 motor. Deze auto met 211 pk mag zich nog steeds de snelste
productie Opel aller tijden noemen, al komt de nieuwe Astra OPC in de
buurt. Ook de Zafira heeft zijn eigen OPC uitvoering en vormt hiermee
een uniek aanbod. Als zevenzitter vormt de auto een bijzondere
combinatie van sportiviteit en praktische eigenschappen. Daarnaast
stelt Opel de nieuwe Corsa GSI voor die een aantal belangrijke
wijzigingen ondergaan heeft voor het nieuwe modeljaar. De sportieve
prestaties van de auto zijn ongewijzigd gebleven, maar worden nu ook
door het uiterlijk kracht bijgezet. De lijn bestaat verder uit de
compromisloze Opel Speedster en de fraai gelijnde Astra Coupé en
Cabrio. De Cabrio is in het nieuwe modeljaar ook leverbaar met
dezelfde 200 pk sterke 2.0 turbomotor. Met deze modellen biedt Opel
inmiddels een uitgebreide sportieve reeks.
De Astra OPC is ontwikkeld in het Opel Performance Center (OPC) alwaar
het chassis, de wielen, remmen en het prestatiepotentieel zijn
aangepast. Samen met de soepele viercilinder, zestienkleps turbomotor
wordt uitgesproken rijplezier gecombineerd met een hoge
veiligheidsstandaard, zonder hierbij het comfort uit het oog te
verliezen. De Opel designers hebben er alles aan gedaan de autos een
atletische outfit volgens de discrete en sportieve OPC-stijl mee te
geven. Het interieur ademt een sportieve sfeer waarbij de comfort- en
veiligheidsvoorziening zeer compleet zijn.
2.0 Turbo ECOTEC motor: razendsnelle acceleratie, topsnelheid 240 km/u
De 2.0 liter ECOTEC motor, welke in aangepaste vorm ook in de Zafira
OPC, de Astra Coupé Turbo en de Astra Cabrio Turbo te vinden is,
garandeert topprestaties voor de Astra OPC en de Astra OPC
stationwagon. Met een vermogen van 147 kW (200 pk) accelereert de
driedeurs Astra OPC vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 7,5
seconden (stationwagon 7,8 seconden).
Daarnaast zijn beide autos ook bij de tussensprints zeer snel: de
sprint van 80 naar 120 km/u in de vijfde versnelling vergt
respectievelijk 9,5 en 10,5 seconden. De Astra OPC heeft een
topsnelheid van 240 km/u, de stationwagon gaat door tot 231 km/u.
Het indrukwekkende koppel van de turbomotor zorgt voor een snelle
respons op het gaspedaal en trekkracht bij ieder toerental. Het
maximum koppel van 250 Nm is beschikbaar bij een toerental van 1950
tot 5600, bij een turbodruk van 0,85 bar. De 200 pk komt vrij bij 5600
toeren per minuut. Bij volgas houdt het elektronische motormanagement
systeem de krachtreserves van de motor aan en wordt voor een korte
periode het maximum toerental verhoogd naar 6800 tpm in plaats van
6400 tpm.
De turbineachtige prestaties van de 2.0 Turbo ECOTEC motor zijn
mogelijk door het innovatieve turbosysteem: uitlaatspruitstuk,
turbinehuis, de wastegate en andere componenten zijn geïntegreerd in
een compacte unit. Hierdoor zijn de Opeltechnici er in geslaagd ruimte
en gewicht te besparen. Het gehele turbosysteem weegt slechts 7,1 kg.
Een precies schakelende handgeschakelde vijfversnellingsbak brengt het
motorvermogen over naar de voorwielen.
De 2.0 liter zestienklepper neemt slechts 8,9 liter brandstof per 100
km tot zich voor de driedeurs en 9,1 liter voor de stationwagon
(MVEG-norm). Daarmee wordt aangetoond dat goede prestaties niet altijd
ten koste hoeven gaan van het brandstofverbruik. Dankzij een
uitlaatsysteem met een snel reagerende prekatalysator en twee
lambdasondes worden sportieve prestaties geboden en voldoet de Astra
OPC aan de Euro4 emissienorm die in 2005 van kracht wordt.
Raffinement is een andere sterke eigenschap van de turbomotor. Twee
tegengesteld draaiende balansassen compenseren vibraties en reduceren
het motorgeluid optimaal.
Carrosserie en aërodynamica: de vorm volgt de functie
Het sportieve design van de OPC modellen visualiseert het
prestatiepotentieel van de auto uitstekend. Ieder designonderdeel
heeft zijn eigen functie en is puur en functioneel verklaart Marin
Smith, Ontwerpdirecteur van Opel. Naast de OPC straatmodellen werden
ook alle Opel racewagens alle DTM autos vanaf 1990 en de zeer
succesvolle Astra Kit Car en de Corsa Super 1600 rallyauto ontworpen
door Smiths team.
De invloeden uit de autosport zijn duidelijk terug te zien in de Astra
OPC modellen. Het karaktervolle design van de carrosserie is niet
alleen ontworpen vanuit esthetisch oogpunt, de functionele kant was
een belangrijk uitgangspunt bij de ontwikkeling. Dit wordt onder meer
duidelijk door de achterspoiler van de driedeurs die de druk op de
achteras en de stabiliteit op hoge snelheden verhoogt.
Naast de exclusieve 17 inch aluminium wielen vallen gedistingeerde accenten zoals een speciale OPC-grille en gespierde wielkasten voor en achter op. Aan de voorkant zijn een enorme luchtinlaat met zwart rooster en luchtkoeler duidelijk zichtbaar. De naast de mislampen geplaatste luchtsleuven voeren lucht naar het remsysteem. De achterzijde herbergt speciale achterlichten en een verchroomde uitlaatmond. De nieuwe OPC varianten zijn daarnaast uitgerust met B-stijlen met koolstofvezel-look, deurhendels in de kleur van de carrosserie, aërodynamische buitenspiegels, dorpels, sierstrip en een korte dakantenne. De lichtmetalen wielen maken het geheel af.
De Astra OPC stationwagon vormt een uniek aanbod in het segment van
compacte autos met hoog vermogen. De auto combineert de functionele
eigenschappen van een stationwagon veelzijdigheid, een flexibel
interieur en een ruim bagage compartiment met sportieve prestaties en
dynamische eigenschappen. Geen andere fabrikant biedt zon
aantrekkelijk aanbod in het compacte segment.
Het DSA sportonderstel: getest op de Nürburgring Nordschleife
De ontwikkelaars van het Opel-chassis zochten naar de perfecte balans
tussen handelbaarheid, actieve veiligheid en comfort voor dagelijks
gebruik. De twee Astra-modellen verschaften een uitstekende basis
waaraan de OPC-specialisten hun motorsport ervaringen konden
toepassen. De ingenieurs pasten de componenten van het bewezen DSA
(Dynamic Safety) onderstel aan de veeleisende OPC filosofie aan. Het
onderstel is aan de voorkant met 20 millimeter verlaagd, bij de
stationwagen werd deze ook aan de achterkant met 10 mm richting asfalt
gebracht.
Door middel van stuggere dempers en veren in combinatie met het
Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP), tractie controle (TCPlus)
en het antiblokkeersysteem (ABS) komen deze autos tegemoet aan de
wensen van de veeleisende koper. De sportievere automobilisten kunnen
het ESP en de TCPlus tractie controle in beide Astra OPC modellen
uitschakelen door middel van een knop op het instrumentenpaneel. De
Astra OPC is uitgerust met 215/40 ZR 17-banden (de stationwagen met
215/45 ZR 17-banden) op speciale wielen waarmee de kracht optimaal
naar de weg wordt overgebracht.
De remmen benadrukken eveneens het sportieve karakter van deze nieuwe
serie. Een 16-inch remsysteem met grote schijven rondom (voor
geventileerd, diameter 308 mm / achter 264 mm) garanderen krachtige
remprestaties.
We hebben het onderstel zeer nauwkeurig afgestemd. De uitgebreide
tests die zijn uitgevoerd op de Nordschleife van de Nürburgring waren
de moeite waard. Beide nieuwe Opel Astra OPC modellen beschikken over
een uitstekende wegligging. Ondanks de sportieve afstemming van de
autos zijn lange ritten met de Astra OPC en OPC stationwagen zeer
aangenaam, zegt de manager van Opel Motorsport, Volker Strycek.
Uitrusting: sportieve elegantie met veel veiligheid en comfort
Het interieur en de uitrusting sluiten naadloos aan op de dynamische
verschijning van deze nieuwe modellen, die beschikbaar zijn in de
kleuren Arden Blue (exclusief voor de OPC modellen) Star Silver,
Saphire Black, en Magma Red. Het interieur straalt sportiviteit en
kwaliteit uit en is ergonomisch uitermate doordacht. De uitvoerige
standaarduitrusting en de keuzemogelijkheid voor verschillende
hoogwaardige materialen, garanderen comfort en exclusiviteit. Zoals
bijvoorbeeld de speciale halflederen sportstoelen speciaal ontwikkelt
door Opel en stoelenspecialist Recaro voor de bestuurder en
voorpassagier.
De achterbank werd ontworpen in bijpassende Recaro-look. Het
driespaaks sportstuur met geïntegreerde afstandbediening voor de radio
en de tweekleurig geperforeerde afwerking ligt net zo goed in de hand
als de gepolijste aluminium schakelpook. De grijze middenconsole,
instrumenten met een witte achtergrond, rode wijzernaalden, mat
chromen ringen en het OPC logo op de toerenteller, de verchroomde
dorpelplaten met Turbo inscriptie en de gekleurde veiligheidsgordels
(alleen bij Arden Blue lak) dragen bij tot een sportieve en elegante
ambiance.
Airconditioning, een CDR 500 Radio CD speler, boordcomputer,
elektrische ramen op alle plaatsen, een regensensor, automatisch
dimmende binnenspiegel en centrale deurvergrendeling met
afstandbediening bieden extra comfort. De standaard Xenon-koplampen
met getint glas en een hoge druk schoonmaaksysteem en een automatisch
niveauregelsysteem garanderen optimaal zicht. Tot de uitgebreide lijst
van opties behoren onder andere: geheel lederen bekleding,
elektronische klimaatbeheersing, parkeerhulp, cruise control, audio-
en telefoonuitrusting, CD-wisselaar en een navigatiesysteem met
kleurenscherm.
De standaard OPC veiligheidsuitrusting is zeer uitgebreid en omvat
onder meer full-size airbags vóór en zij-airbags vóór en achter. De
Astra OPC en OPC stationwagon hebben beide de beschikking over
driepuntsgordels voor alle zitplaatsen, het gepatenteerde Pedal
Release System (PRS) en actieve hoofdsteunen voor de voorstoelen.
OPC: autosport technologie overgebracht naar de openbare weg De afkorting OPC staat voor Opel Performance Center, Opels speciale sportafdeling waar exclusieve en krachtige autos met sublieme rijeigenschappen en een gedistingeerd, sportief design, geschikt voor dagelijks gebruik worden ontwikkeld. De Astra OPC en Astra OPC stationwagon zijn de derde en vierde variant van de OPC serie. Beide autos volgen de gelimiteerde Astra OPC uit 1999, voorzien van een 2.0 liter motor met 118 kW / 160 pk en de succesvolle Zafira OPC, op.
Alle OPC modellen komen voort uit een intensieve samenwerking tussen Opel Special Vehicles (OSV), een dochter van Adam Opel AG het Opel Performance Center en de technici van het International Technical Development Center (ITDC) in Rüsselsheim. Door deze samenwerking profiteert de OPC straatversie van de ruime ervaring van de autosport ingenieurs van Opel en de Europese race ervaring van Adam Opel AGs autosportafdeling, onder meer in de DTM, Formule 3 en rallysport.
De Astra OPC stationwagon wordt gefabriceerd in de Opel-fabriek in
Bochum, Duitsland, de driedeurs in Antwerpen, België. De eindmontage
vindt plaats bij Opel Special Vehicles (OSV) in Rüsselsheim,
Duitsland.
De prijzen van de Astra OPC zijn vastgesteld op 32.495,- euro voor de
driedeurs, en 33.895,- euro voor de stationwagon. De sportieve Astras
zijn per direct leverbaar.