Voedingscentrum
Voedingscentrum start tv-campagne
18 november
Prikkelende communicatie noodzakelijk voor bewustwording en
gezondheidswinst
Om de Nederlandse consument bewust te maken en te houden van de vele
positieve en negatieve eigenschappen van zijn voedsel, start het
Voedingscentrum een intensieve campagne die op vrijwel alle
Nederlandse tv-zenders te zien zal zijn. Vanaf 18 november t/m 8
december voorzien vijf tv-spots de consument van aansprekende
voorbeelden en adviezen. Met name omdat de spots een relatie leggen
tussen bewustwording bij de consument en zijn gezondheidswinst, is een
prikkelende boodschap noodzakelijk. Neem bijvoorbeeld het 20 seconden
durende spotje waarin wordt gemeld dat kaas een icoon van Nederland
Zuivelland - voor eenderde deel uit vet bestaat. Het Voedingscentrum
heeft als standpunt vet en met name verzadigd vet iets is waar de
consument uit gezondheidsoogpunt altijd op moet letten!
In de overige tv-spots komen diverse andere thema's van het
Voedingscentrum aan bod. Het regelmatig eten van vis - wat helpt tegen
hart- en vaatziekten - de bekende 2 ons groente en 2 stuks fruit per
dag voor concrete gezondheidswinst, het vet in chips als voorbeeld van
de 'tussendoortjes' en het belang van goed gaar braden van kip om
voedselvergiftiging te voorkomen. Stuk voor stuk in de nieuwe stijl
van het Voedingscentrum. Prikkelend, maar nog steeds door-en-door
betrouwbaar én een bewijs dat wetenschappelijke inzicht zich
uitstekend laat vertalen naar de dagelijkse praktijk van miljoenen
Nederlanders.
Herkenbare onderwerpen zijn noodzaak voor bewustwording
Deze campagne is nadrukkelijk bedoeld om de Nederlandse consumenten
(opnieuw) stil te laten staan bij zijn of haar dagelijkse voedsel.
Daarom heeft het Voedingscentrum voor herkenbare, toegankelijke
onderwerpen gekozen. Het Voedingscentrum plaatst zich daarmee midden
tussen de mensen. En terecht, want alleen vanaf die plaats kan -
ondanks het dagelijkse commerciële communicatiebombardement - de
onafhankelijke stem van de redelijkheid goed en duidelijk hoorbaar
zijn.
Dat dit gewaardeerd wordt, bleek bij het testen van de spots. De
deelnemende consumenten die gezamenlijk een doorsnee van de
samenleving vormden realiseerden zich opnieuw hoe belangrijk het is om
stil te staan bij al hetgeen men zonder nadenken consumeert. Dit
(hernieuwde) bewustzijn werd nadrukkelijk positief genoemd.
Voedingscentrum is betrouwbare gids
Het Voedingscentrum ziet zichzelf als een betrouwbare gids die 16
miljoen Nederlanders wil helpen bij hun reis langs de duizenden keuzes
waar zij in termen van hun voedsel mee te maken krijgen. 'Denk na over
wat je eet en informeer jezelf!', is de rode draad in de tv-spots.
Naast bewustwording zijn dus ook de bereikbaarheid en naamsbekendheid
van het Voedingscentrum van belang. De website en de
Informatietelefoonlijn worden daarom nadrukkelijk gecommuniceerd. En
al zijn de tv-spots dan prikkelend, het Voedingscentrum is en blijft
een betrouwbare en deskundige bron van informatie, gemakkelijk
bereikbaar voor elke consument die voedselgerelateerde vragen heeft en
duidelijke antwoorden wil.