Voedingscentrum
Voedingscentrum start tv-campagne
18 november

Prikkelende communicatie noodzakelijk voor bewustwording en gezondheidswinst

Om de Nederlandse consument bewust te maken en te houden van de vele positieve en negatieve eigenschappen van zijn voedsel, start het Voedingscentrum een intensieve campagne die op vrijwel alle Nederlandse tv-zenders te zien zal zijn. Vanaf 18 november t/m 8 december voorzien vijf tv-spots de consument van aansprekende voorbeelden en adviezen. Met name omdat de spots een relatie leggen tussen bewustwording bij de consument en zijn gezondheidswinst, is een prikkelende boodschap noodzakelijk. Neem bijvoorbeeld het 20 seconden durende spotje waarin wordt gemeld dat kaas een icoon van Nederland Zuivelland - voor eenderde deel uit vet bestaat. Het Voedingscentrum heeft als standpunt vet en met name verzadigd vet iets is waar de consument uit gezondheidsoogpunt altijd op moet letten!

In de overige tv-spots komen diverse andere thema's van het Voedingscentrum aan bod. Het regelmatig eten van vis - wat helpt tegen hart- en vaatziekten - de bekende 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag voor concrete gezondheidswinst, het vet in chips als voorbeeld van de 'tussendoortjes' en het belang van goed gaar braden van kip om voedselvergiftiging te voorkomen. Stuk voor stuk in de nieuwe stijl van het Voedingscentrum. Prikkelend, maar nog steeds door-en-door betrouwbaar én een bewijs dat wetenschappelijke inzicht zich uitstekend laat vertalen naar de dagelijkse praktijk van miljoenen Nederlanders.

Herkenbare onderwerpen zijn noodzaak voor bewustwording Deze campagne is nadrukkelijk bedoeld om de Nederlandse consumenten (opnieuw) stil te laten staan bij zijn of haar dagelijkse voedsel. Daarom heeft het Voedingscentrum voor herkenbare, toegankelijke onderwerpen gekozen. Het Voedingscentrum plaatst zich daarmee midden tussen de mensen. En terecht, want alleen vanaf die plaats kan - ondanks het dagelijkse commerciële communicatiebombardement - de onafhankelijke stem van de redelijkheid goed en duidelijk hoorbaar zijn.
Dat dit gewaardeerd wordt, bleek bij het testen van de spots. De deelnemende consumenten die gezamenlijk een doorsnee van de samenleving vormden realiseerden zich opnieuw hoe belangrijk het is om stil te staan bij al hetgeen men zonder nadenken consumeert. Dit (hernieuwde) bewustzijn werd nadrukkelijk positief genoemd.

Voedingscentrum is betrouwbare gids
Het Voedingscentrum ziet zichzelf als een betrouwbare gids die 16 miljoen Nederlanders wil helpen bij hun reis langs de duizenden keuzes waar zij in termen van hun voedsel mee te maken krijgen. 'Denk na over wat je eet en informeer jezelf!', is de rode draad in de tv-spots. Naast bewustwording zijn dus ook de bereikbaarheid en naamsbekendheid van het Voedingscentrum van belang. De website en de Informatietelefoonlijn worden daarom nadrukkelijk gecommuniceerd. En al zijn de tv-spots dan prikkelend, het Voedingscentrum is en blijft een betrouwbare en deskundige bron van informatie, gemakkelijk bereikbaar voor elke consument die voedselgerelateerde vragen heeft en duidelijke antwoorden wil.