---

Brieven aan de Kamer
---

Agenda voor de bijeenkomst van de EU-defensieministers op 19 november 2002

13-11-2002

Agenda voor de bijeenkomst van de EU-defensieministers op 19 november 2002 in het kader van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen

Op 19 november a.s. komen de EU-ministers van Defensie bijeen in het kader van de Raad Algemene Zaken en Externe Betrekkingen in Brussel. Het voorzitterschap, dit half jaar waargenomen door Griekenland wat betreft de militaire aspecten van het EVDB, heeft de volgende onderwerpen op de agenda geplaatst: voortgang versterking van de militaire capaciteiten en de financiering van defensie-investeringen, ontwikkeling van een snelle reactiemacht, militaire commandovoering bij EVDB-operaties en de rol van hoofdkwartieren, gemeenschappelijke training, de Mediterrane dimensie van het EVDB en een mogelijke EU-Navo crisismanagementoefening,

Militaire capaciteiten De voortgang in de verwerving van Europese militaire capaciteiten, waaronder de werkzaamheden van de ECAP-panels, vormt een belangrijk gespreksonderwerp. Meer dan een tussenstand kan in deze fase nog niet worden verschaft. De ECAP-panels dienen voorjaar 2003 hun eindrapportages uit te brengen en het Griekse voorzitterschap stelt zich voor in die periode weer een "Capabilities Conference" te houden. Op dat moment kan worden vastgesteld welke militaire implicaties uit de panels voortvloeien en op welke manier daaraan het beste invulling gegeven kan worden. De resultaten van het "Prague Capabilities Commitment "van de Navo spelen hierbij uiteraard eveneens een belangrijke rol. Evenals tijdens de informele bijeenkomst van de defensieministers op 4 en 5 oktober j.l. zal van gedachten worden gewisseld over de financiering van defensie-investeringen. Zoals bekend is de Franse regering, daarbij gesteund door de Italiaanse, van oordeel dat defensie-investeringen uitgezonderd zouden moeten worden van het Stabiliteitspact. Nederland is evenwel van oordeel dat van versoepeling van de Europese begrotingsregels geen sprake kan zijn.

Ontwikkeling snelle reactiemacht Binnen de Headline Goal van de Europese Raad van Helsinki zijn snel inzetbare eenheden voorzien, die in geval van een crisis op korte termijn in actie kunnen komen, het "Rapid Response"-concept. De discussies hierover bevinden zich nog in een beginstadium. Hierbij komen vragen aan de orde als voor welke operaties zijn snel inzetbare eenheden noodzakelijk en onder welke condities? Naar het oordeel van Nederland zullen de ontwikkelingen binnen Navo en in het bijzonder de ontwikkeling van het concept van de "NATO Response Force" hierbij eveneens betrokken moeten worden.

Commandovoering en de rol van hoofdkwartieren Dit onderwerp, dat nauw samenhangt met het bovenstaande onderwerp, is evenmin al uitvoerig besproken onder de EVDB-partners. De bespreking hiervan zal derhalve een verkennend karakter hebben, waarbij de vraag centraal staat op welke manier nationale en/ of multinationale hoofdkwartieren kunnen worden ingezet en welke nadere voorzieningen getroffen moeten worden. Voor het gebruik van bepaalde hoofdkwartieren is de totstandkoming van een EU-Navo regeling (Berlijn plus) van belang.

Gemeenschappelijke training Het Griekse voorzitterschap heeft de discussie over dit onderwerp geopend. Gemeenschappelijke trainingen zouden zich met name dienen te richten op het oefenen van crisismanagementprocedures, de werkwijze van de EU, de samenwerking met en binnen het civiele crisismanagement en de onderlinge samenwerking. Het betreft in feite opleidingen en cursussen voor in Brussel en bij operationele staven te plaatsen personeel. Training van militaire eenheden is niet aan de orde in dit verband. Dat blijft een nationale verantwoordelijkheid.

Mediterrane dimensie Naar verwachting zal eveneens stil worden gestaan bij de betekenis van het EVDB voor de Mediterrane regio. Afgezien van de organisatie van seminars en workshops hebben de EU-lidstaten voor dit onderwerp nog weinig concrete initiatieven ontplooid, ondanks de potentiële mogelijkheden van het EVDB voor een bijdrage aan de stabiliteit in deze regio.

EU-crisismanagementoefening Oorspronkelijk lag het in de bedoeling om elke twee jaar, beginnend in 2003, een gezamenlijke EU-Navocrisismanagement-oefening te houden. Nederland is sterk voorstander van een dergelijke oefening. Het uitblijven van een EU-Navoregeling vormt de oorzaak van het feit dat de Navo vooralsnog niet in de omstandigheid verkeert hieraan mee te doen. Derhalve heeft de EU besloten, in afwachting van een mogelijk positieve beslissing van de Navo hierover, al te beginnen met de voorbereiding van een aparte EU-crisismanagementoefening. Uiterlijk tijdens de Praagse NAVO-top wordt alsnog besloten of een gezamenlijke EU-NAVO oefening in 2003 toch doorgang kan vinden. Uiteraard veronderstelt dit een doorbraak inzake het participatievraagstuk (Berlijn plus).

DE MINISTER VAN DEFENSIE

Nieuws Ministerie van Defensie