Gemeente Amsterdam

Naar menu

Burgemeester en stadsdelen ondertekenen Bestuursakkoord 19 november 2002 - Mirjam Otten

Het college van B&W en de dagelijks besturen van de Amsterdamse stadsdelen hebben overeenstemming bereikt over het Bestuursakkoord stad en stadsdelen 2002-2006.

Burgemeester Cohen en de stadsdeelvoorzitters ondertekenen vanmiddag (18 november) om 17.00 uur het akkoord in de ambtswoning.

Het bestuursakkoord regelt de samenwerking tussen stad en stadsdelen voor de komende vier jaar. Concrete resultaten, het vermijden van bestuurlijke drukte en bureaucratie, en gemeentebrede samenwerking zijn de sleutelbegrippen in het bestuursakkoord.

Het akkoord bestaat uit drie onderdelen.

In het eerste onderdeel hebben het college en de stadsdeelbesturen afspraken gemaakt over 20 concrete kwesties. Onderwerpen die voor de stad als geheel van belang zijn, maar waarvoor de medewerking van de stadsdelen onmisbaar is. Een deel van deze onderwerpen vloeit voort uit het stedelijk Programakkoord Alleen het resultaat telt.

Het betreft onder meer:

* wijkveiligheid en het bestrijden van de jeugdcriminaliteit
* het verbeteren van de huisvesting van scholen
* het bouwen van 16.000 woningen in deze bestuursperiode
* het verbeteren van sportaccommodaties

* investeren in culturele buurtaccommodaties ter bevordering van de culturele diversiteit

* een beter onderhouden en veiliger wegennet
* het genereren van extra toeristisch bezoek door spreiding over de stad.

Het tweede onderdeel houdt in dat met de stadsdelen overeenstemming is bereikt over hun inzet voor deze onderwerpen en de concrete streefcijfers die voor elk onderwerp worden gehanteerd. In de stedelijke begroting 2003 is in aanvulling op bestaande middelen een extra bedrag van 10 miljoen euro voor de stadsdelen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de genoemde opgaven. Later in deze bestuursperiode komt daar nog eens 10 miljoen euro bij. De stadsdelen zullen de resultaten op een eenduidige en eenvoudige manier verantwoorden, namelijk in hun jaarrekening.

Het tweede onderdeel van het bestuursakkoord betreft de operatie Financiële decentralisatie en terugdringen bureaucratie. Deze operatie beoogt de in de loop van de jaren gegroeide opeenstapeling van financiële regelingen tussen centrale diensten en de stadsdelen te saneren. De stadsdelen krijgen hierdoor meer slagkracht en zullen zo veel mogelijk worden bevrijd van de administratieve druk die uit de veelheid van regelingen voortvloeit.

Tenslotte bevat het bestuursakkoord een aantal afspraken die gemeentebreed zijn, en waarin de eenheid van de totale gemeentelijke organisatie en de bijbehorende schaalvoordelen worden benadrukt.

Afspraken in dit onderdeel betreffen:

* de Stijl van Amsterdam (over de herkenbaarheid van de gemeentelijke onderdelen in huisstijl en dergelijke)
* de handhaving van regels

* de integriteit binnen het concern

* de kwaliteit van de dienstverlening aan burgers en bedrijven
* de efficiënte en effectieve inzet van personeel binnen de gemeentelijke organisatie.

© Gemeente Amsterdam