19-11-2002 Herbouw afgebrande zemelpoldermolen
detail: Herbouw afgebrande zemelpoldermolen Hoewel er aan de 1e
Poellaan nog niet veel is te zien, vordert de herbouw van de molen
gestaag.
In de werkplaats van Molenmakersbedrijf Verbij Hoogmade B.V. wordt
hard gewerkt aan de houtconstructie van de molen. Inmiddels is een
aantal onderdelen gereed.
De bouwplaats aan de 1e Poellaan is intussen ingericht voor de herbouw
van de molen. Er is een baan van stalen rijplaten aangelegd voor het
zwaar transport. Een aantal onderdelen van de molen wordt namelijk met
een grote bouwkraan geplaatst. Ook zijn er enkele containers
aangevoerd voor de molenbouwers en hun gereedschappen.
Momenteel wordt gewerkt aan het herstel van de veldmuren. Dit zijn de
muren die de onderbouw van de molen vormen. De oude watergang is
afgedamd en droog gemaakt. Op de plaats waar voorheen de elektrisch
aangedreven vijzel zat, komt straks een ronddraaiend scheprad. Hiertoe
moet een deel van de vloer gesloopt worden zodat er voldoende ruimte
is voor dat rad.
Als de veldmuren klaar zijn, kan begonnen worden met het aanbrengen
van de tafelelementen. Aansluitend daarop kan de opbouw van het
achtkant plaatsvinden.
Afhankelijk van de voortgang van de werkzaamheden zal de kap vlak vóór
of vlak na de jaarwisseling worden geplaatst.
Hoewel een molen vier wieken heeft, worden deze opgebouwd uit twee
zogenaamde roeden die elkaar kruisen in de kop van de molenas. Deze
roeden zijn gemaakt door een constructiebedrijf en inmiddels
afgeleverd bij de werkplaats van Verbij voor verdere bewerking. De
roeden zijn 17 meter lang en worden dan ook middels "buitengewoon
transport" vervoerd.
Of de molen op de Landelijke Molendag op 10 mei 2003 gereed zal zijn,
is nog niet bekend.
Wij zullen u regelmatig op de hoogte houden van de voortgang van de
werkzaamheden.