GOLDEN SERVICE AWARDS

Elkerliek Ziekenhuis overall winnaar

Embargo tot uitreiking prijs: 15.00 uur 19-11-2002

Uitslag Golden Service Awards 2002:

Sali Jetullahi uit Utrecht Schoonmaker van het Jaar

Elkerliek Ziekenhuis uit Helmond overall winnaar

Overall winnaar van de Golden Service Awards 2002 is het Elkerliek Ziekenhuis uit Helmond. Objectleider Sali Jetullahi van ISS Facility Services uit Utrecht is uitgeroepen tot Schoonmaker van het Jaar. De Golden Service Opleidingsaward is gegaan naar Asito Aviation in Schiphol voor het gezamenlijke project met de Kingma School, een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Daarnaast zijn er awards uitgereikt voor het best schoongemaakte project in verschillende sectoren.

De winnaars zijn dinsdag 19 november bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst in Slot Zeist. Het is voor de eerste maal dat deze prijzen in Nederland zijn uitgereikt. In Engeland bestaan de Golden Service Awards daar ook wel bekend als de Oscars van de Schoonmaakindustrie, inmiddels 12 jaar. De prijzen bekronen opmerkelijke prestaties in de schoonmaakbranche. De Golden Service Awards willen een bijdrage leveren aan het kwaliteitsbewustzijn binnen en het imago van de schoonmaakbranche. Aanmelding staat open voor schoonmaakbedrijven en schoonmaakdiensten van bedrijven en organisaties. De finalisten zijn bezocht door een onafhankelijke jury.

Initiatiefnemer van de awards is Kimberly-Clark Professional. In Nederland is de competitie tot stand gekomen dankzij betrokkenheid en ondersteuning van de Vereniging Schoonmaak Research (VSR), de beroepsvereniging voor facilitair management in de gezondheidszorg MIG-VKFD en het vakblad Service Management.

De uitslagen in de verschillende categorieën

Winnaars Best schoongemaakte project
Al scoorden ook de andere genomineerden hoog, in de categorie Best schoongemaakte project in de gezondheidszorg is de award overtuigend gegaan naar de eigen schoonmaakdienst van het Elkerliek Ziekenhuis uit Helmond. Een zinsnede uit het juryrapport: Dit ziekenhuis maakt een geweldige indruk, m.n. door de wijze waarop de schoonmaak is georganiseerd. Alle procedures zijn beschreven in een gedegen kwaliteitsplan. De kwaliteit van de schoonmaak is navenant evenals de klanttevredenheid, zo blijkt uit interne
kwaliteitsbelevingsonderzoeken. De eigen schoonmaakdienst van het Elkerliek Ziekenhuis is gecertificeerd volgens NEN-EN ISO 9001:2000.

De genomineerden in categorie Best Schoongemaakte project, kantoren waren bijzonder aan elkaar gewaagd. Winnaar is CSU Schoonmaak met het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Met name de moeilijkheidsgraad van het project heeft daarbij de doorslag gegeven. Zo speelt geheimhouding een belangrijke rol en staan de medewerkers steeds onder streng toezicht.

Winnaar in de categorie Best schoongemaakte project, recreatie is Ditshuizen Dienstverleners met de Deventer Schouwburg. Citaat uit het juryrapport: De schoonmaak is een totaalonderdeel van de schouwburg. De werkzaamheden worden naar eigen inzicht flexibel en goed afgestemd op het schema van de voorstellingen. Bijzonder hoge kwaliteit van schoonmaak.

Hectas Schoonhouden heeft met de Topografische Dienst uit Emmen de award voor Best schoongemaakte project in de industrie gewonnen. De jury was ronduit lovend: Zeer hoge efficiencygraad en toch een topkwaliteit. Zo scoort de schoonmaak in alle NIC controles 76 tot 80 punten. Hoge betrokkenheid van de medewerkers, die ook bij calamiteiten direct klaarstaan.

In de categorie Best schoongemaakte project in het onderwijs was er geen winnaar maar wel een eervolle vermelding voor IBN Facilitair met het Fioretti College uit Veghel. Een school dagelijks schoonhouden met 1200 leerlingen. Ga er maar aanstaan, aldus de jury. De sanitaire reiniging heeft hoge prioriteit en de inspraak bij aanschaf van het meubilair is beslist een sterk punt. Lovende woorden dus. Dat er geen winnaar is, heeft dan ook niet te maken met de kwaliteit van de inzending maar wel met het gebrek aan concurrentie. Omdat de schoonmaak in scholen een actueel thema is, heeft de jury als aanmoediging een eervolle vermelding heeft verleend.

Schoonmaker van het Jaar
Een trotse Sali Jetullahi van ISS Facility Services uit Utrecht is uitgeroepen tot Schoonmaker van het Jaar. Begonnen als schoonmaker en inmiddels objectleider bij Fujitsu Service Center in Maarssen, wordt hij zowel door het team als de opdrachtgever bijzonder gewaardeerd. Uit het juryrapport: Sali Jetullahi heeft in een paar maanden tijd een ongemotiveerd team van 17 tot 18 medewerkers uit 6 tot 7 verschillende culturen weten om te vormen tot een zeer hecht team. Hij is streng doch rechtvaardig.

Opleidingsaward
In de categorie opleidingen heeft de jury Asito Aviation uit Schiphol met het project Kingma School tot winnaar uitgeroepen, mede gezien de maatschappelijke relevantie van deze inzending. In dit project worden leerlingen van de Kingma School (onderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen) begeleid en opgeleid tot volwaardige medewerkers bij de schoonmaak van vliegtuigen. Jongeren die normaal niet mee kunnen in de maatschappij, hebben door veel te oefenen in de werkzaamheden en een jaar mee te draaien, bij gebleken geschiktheid uitzicht op een baan. Geen loze woorden, want inmiddels zijn een aantal leerlingen daadwerkelijk in dienst bij Asito Aviation.

Overall winnaar
Na het bekendmaken van de categoriewinnaars is het Elkerliek Ziekenhuis uit Helmond uitgeroepen tot overall winnaar van de Golden Service Awards 2002. Een opvallende winnaar, want als enige genomineerde wordt de schoonmaak in het Elkerliek Ziekenhuis volledig verzorgd door een eigen, interne dienst. De jury is bijzonder te spreken over zowel de organisatie van de schoonmaak als de kwaliteit en klantgerichtheid.

Noot voor de redactie;