Einde campagne 'Kom winkelen in Amersfoort'
Uitreiking prijswinnaar op 19 december
datum: 27 november 2002
In februari van dit jaar is de gemeente gestart met de eenmalige
campagne 'Kom winkelen in Amersfoort'. Inwoners van Amersfoort en
omgeving zijn met opvallende ansichtkaarten maandelijks uitgenodigd
het centrum van Amerfoort te bezoeken om kennis te maken met de
veelzijdigheid en aantrekkelijkheid van de bonte binnenstad van
Amersfoort.
Vanaf woensdag 27 november wordt de laatste ansichtkaart uit de serie
(met de titel Vredeoppaard) verzonden naar 130.000 adressen in
Amersfoort en omgeving.
Verzamelaars maken kans op een prijs
Gedurende het hele jaar is erop gewezen dat ontvangers van de
ansichtkaarten een leuke prijs kunnen verdienen als zij alle
exemplaren bewaren. Tussen 27 november en 11 december kunnen mensen
hun set ansichtkaarten inleveren in de informatiewinkel van het
stadsinformatiecentrum de Observant aan Stadhuisplein 7 te Amersfoort.
Uit deze inzenders worden 10 prijswinnaars getrokken. Na afloop
ontvangt men de eigen kaarten weer retour. Op 19 december om 19.30 uur
vindt de officiële prijsuitreiking plaats in de V&D aan de
Utrechtsestraat. Daarmee is het einde van de winkelcampagne echt een
feit.
Resultaat van de campagne
Er is op verschillende manieren onderzoek gedaan om het resultaat van
deze campagne te kunnen meten. Uit de jaarlijkse stadspeiling die dit
jaar is gehouden is gebleken dat de helft van de Amersfoorters de
campagne had opgemerkt. Zo'n 40% vond het leuk om deze informatie te
ontvangen. Zo'n 5000 mensen hebben door de actie winkels ontdekt die
ze voorheen niet kenden. Uit een passantenonderzoek in het
kernwinkelgebied van Amersfoort bleek 33% van de bezoekers bekend met
de campagne. Hierbij viel op dat Amersfoorters bekender waren met de
campagne dan mensen van buiten de stad. De bekendheid was het grootst
bij mensen van 55 tot 64 jaar (43%) en het kleinst bij het winkelend
publiek van 15 tot 19 jaar (17%). Tweederde van het winkelend publiek
dat de campagne kende bleek de plattegrond en ansichtkaarten
daadwerkelijk te hebben ontvangen. Verschillende mensen stellen voor
om de campagne te gebruiken als welkomstgeschenk voor nieuwkomers in
Amersfoort en de campagne meertalig te maken en/of uit te breiden naar
de evenementen. Daarnaast geven mensen aan dat ze de aansluiting naar
de winkeliers hebben gemist. Deze respondenten denken dat de campagne
beter was aangeslagen als de winkeliers kortingsacties hadden gehouden
in het kader van de actie of als ze hun aanbod hadden afgestemd op het
thema van de ansichtkaarten.
Hoe zag de campagne eruit?
Vanaf februari tot en met november is een stadsplattegrond en zijn 7
opvallende ansichtkaarten verstuurd naar 130.000 adressen in
Amersfoort en omgeving (Nijkerk, Nijkerkerveen, Hoevelaken,
Achterveld, Stoutenburg, Leusden, Soesterberg, Soest, Bunschoten,
Spakenburg, Den Dolder, Baarn, Eemnes/Eemdijk, Putten en Woudenberg).
De plattegrond en ansichtkaarten zijn als bijlage verschenen bij de
huis aan huisbladen van de BDU (zoals Stad Amersfoort). Mensen met een
nee-sticker en/of een ja-nee-sticker op hun brievenbus hebben de
kaarten helaas niet ontvangen, maar konden deze alsnog ophalen bij de
VVV, bij de gemeentelijke informatiewinkel in het
Stadsinformatiecentrum de Observant of bij Dierenpark Amersfoort
(zolang de voorraad strekte).
Aanleiding voor deze campagne
In het stadscentrum van Amersfoort is de afgelopen jaren veel
vernieuwd en veranderd. Er zijn veel nieuwe winkels bijgekomen en
bestaande winkelstraten zijn in een nieuw jasje gestoken. Het centrum
heeft een andere uitstraling gekregen en een groter en gevarieerder
aanbod van winkels. Hoogste tijd om mensen uit Amersfoort en omgeving
uit te nodigen het centrum te bezoeken en kennis te maken met het
aantrekkelijk en veelzijdig winkelaanbod van Amersfoort.