CMG


Onderzoek Heliview signaleert grote behoefte aan inzicht in ICT-kosten

Amstelveen, 19 november 2002 - Nederlandse organisaties hebben meer behoefte aan transparantie voor wat betreft ICT-kosten en -investeringen. De meerderheid geeft aan dat ICT voor hen van strategisch belang is, terwijl het erg moeilijk blijkt om de ICT-kosten te bepalen. Een duidelijk inzicht in én een solide beheer van de ICT-kosten is echter noodzakelijk voor adequaat management. Dit zijn de voornaamste conclusies van een onderzoek dat in opdracht van CMG is uitgevoerd door Heliview.

CMG heeft dit onderzoek laten uitvoeren om inzicht te krijgen in hoe Nederlandse organisaties staan ten opzichte van ICT-kosten en -investeringen. Heliview heeft zowel een kwalitatief als een kwantitatief onderzoek uitgevoerd. Het kwalitatieve onderzoek omvatte een groepsdiscussie alsmede face-to-face interviews met managers, afkomstig van organisaties met meer dan 500 medewerkers. Het kwantitatieve onderzoek bestond uit 140 interviews met ICT-budget-verantwoordelijken onder een breed scala aan organisaties met meer dan 200 medewerkers.

De ICT-afdelingen zijn bij de meeste organisaties georganiseerd als 'cost center' en de ICT- budgetten blijken voor 80 procent uit exploitatiekosten te bestaan en voor 20 procent uit investeringen. Indien wordt bezuinigd, doen deze organisaties dat door investeringen stop te zetten en de exploitatiekosten aan te pakken, bijvoorbeeld door centralisering en outsourcing.

ICT-kosten worden, zo blijkt uit het onderzoek, in veel gevallen nauwelijks binnen de organisatie doorbelast. In de gevallen waar dit wel gebeurt, beperkt dit zich tot het omslaan van de totale kosten per werkplek of per werknemer en dus niet per product of dienst. Hierdoor lijkt ICT 'gratis', met als gevolg een onbegrensde vraag naar ICT-middelen binnen de organisatie. ICT wordt daarom niet anders dan op kosten gestuurd en managers kunnen alleen grip houden door een constante druk op de kosten te zetten.

Volgens het onderzoek worden veel ICT-investeringsbeslissingen alleen op basis van uitgaven genomen. Hoewel de overgrote meerderheid van de organisaties aangeeft dat de financiële onderbouwing belangrijk is bij het nemen van een investeringsbeslissing, wordt gedoeld op de kosten die met een bepaalde investeringsbeslissing gemoeid zijn. Naast de financiële onderbouwing blijkt de toegevoegde waarde ook erg belangrijk bij het nemen van een investeringsbeslissing. Organisaties hebben in de praktijk echter moeite met het meetbaar maken hiervan.

De uitkomsten van het Heliview-onderzoek komen overeen met de ervaringen van CMG. ICT-kosten zijn vaak verborgen in een groter geheel en de eventuele toegevoegde waarde van ICT wordt veelal op gevoel bepaald. Voor het in de hand houden van ICT-kosten is het enerzijds dus noodzakelijk om deze kosten transparant te maken en anderzijds om de toegevoegde waarde van ICT te concretiseren. Zolang het inzicht in de kosten ontbreekt en niet op de juiste wijze binnen de organisatie wordt doorbelast, blijft de vraag naar ICT 'oneindig groot'. CMG bepleit het ICT-budget te koppelen aan de bedrijfsprocessen, waarbij een duidelijke scheiding wordt gemaakt tussen investeringsuitgaven en exploitatiekosten. Het inzichtelijk maken hiervan levert mogelijkheden op tot sturing en een betere onderbouwing van de investeringen in ICT.

CMG
CMG plc, een wereldwijd opererende ICT-groep (Informatie- en CommunicatieTechnologie), is een toonaangevende leverancier van oplossingen voor Mobile Business, Advanced Security, Business Process Outsourcing en Advanced Payroll. CMG bevindt zich in het hart van de bedrijfskritische activiteiten van haar klanten en combineert daarbij branchekennis en technische expertise met praktijkgerichte innovatie. CMG streeft naar de hoogste kwaliteit in dienstverlening. Dit komt tot uiting in een compleet service aanbod, uiteenlopend van managementadviezen, systeemontwikkeling en systeemintegratie tot extern beheer van specifieke bedrijfsprocessen. CMG is tevens een wereldwijde marktleider op het gebied van draadloos berichtenverkeer en mobiele Internetverbindingen.

CMG is opgericht in 1964, heeft meer dan 13.000 werknemers en ondersteunt klanten in meer dan 20 landen over de gehele wereld. CMG plc is genoteerd aan de beurzen van Londen en Amsterdam. Meer informatie is te vinden op www.cmg.com.