Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
80

Directie:
voorlichting

19-11-2002

Status:
informatie

Nederlandse bevolking: lerarentekort is grootste zorgpunt

Het grootste punt van zorg in het onderwijs is het lerarentekort, zo blijkt uit een onderzoek onder de Nederlandse bevolking. Het overgrote deel van de ouders (86%) heeft veel of zeer veel waardering voor de leraren van hun kinderen. De huidige maatregelen om het tekort te bestrijden, zoals zij-instroom en onderwijsassistenten, worden sterk ondersteund. Andere vormen zoals prestatiebeloning en hogere salarissen in grote steden zijn minder populair. Dat staat in de 'Onderwijsmeter 2002' die vandaag is gepubliceerd. Zowel het primair onderwijs als het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs worden positief beoordeeld. In totaal geven de Nederlanders bijna een 7 voor het onderwijs. Ouders van schoolgaande kinderen beoordelen hun eigen school zelfs nog iets beter. Ook wat betreft veiligheid laten ouders positieve geluiden horen, zij geven aan dat hun kind zich veilig voelt op school. Wel worden grote zorgen geuit over de gedragsproblemen bij kinderen en de individuele aandacht die door de school aan het kind wordt besteed. De bevolking in het algemeen vindt dat er meer aandacht moet komen voor waarden en normen in het onderwijs, terwijl ouders van schoolgaande kinderen vinden dat hier al voldoende aandacht aan wordt besteed.
De zorgen over middelen of geldgebrek in het onderwijs neemt af, maar is nog wel een punt van aandacht. Overigens is men tevreden over ICT in het onderwijs.

Achterstanden in het onderwijs moeten meer aandacht van de overheid krijgen, vindt driekwart van de bevolking. Ook voor- en vroegschoolse educatie voor kinderen met een taalachterstand worden sterk ondersteund. Het voorstel om lessen voor allochtone kinderen in hun eigen taal (OALT) ná schooltijd te geven, vindt bijna driekwart van de Nederlanders een goed idee.

Een ander punt van zorg is dat zes van de tien Nederlanders niet weet wat een ROC is. Een kwart heeft nog nooit van het VMBO gehoord. Slechts eenderde van de mensen weet een goede schatting te maken welk deel van de beroepsbevolking een beroepsopleiding heeft gevolgd. Ondanks deze lage bekendheid, is er wel veel waardering voor het beroepsonderwijs. Een overgrote meerderheid vindt het beroepsonderwijs een goede opleiding voor het krijgen van een goede baan.

De animo om leraar te worden neemt weer toe. Ook voor mannen wordt het beroep steeds aantrekkelijker gevonden. Nederlanders zijn niet goed op de hoogte van het salaris van een leraar. Ongeveer 20% van de ondervraagden die aangaf geen leraar te willen worden, noemde daarvoor als reden het salaris en de arbeidsomstandigheden. Eenderde van de mensen weet niet dat de salarispositie de afgelopen tien jaar is verbeterd.

Opvallend is dat veel mensen denken dat kleinere scholen beter zijn, terwijl in de resultaten van het onderzoek dit verschil niet terug vinden is. Ook voor 'witte' en 'zwarte' scholen zijn weinig verschillen terug te vinden in de tevredenheid, het rapportcijfer en de zorgpunten.

De 'Onderwijsmeter' is een onderzoek dat voor de vierde keer is gehouden en dat wordt uitgevoerd door het ITS, verbonden aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Het betreft hier een steekproef van ruim 1.600 respondenten, waarvan de helft een vertegenwoordiging is van de Nederlandse bevolking (incl. ouders met schoolgaande kinderen) en de andere helft van alleen ouders met schoolgaande kinderen. Een groot deel van de vragen is over de jaren hetzelfde gebleven om zodoende trends te kunnen waarnemen. Daarnaast zijn er enkele nieuwe vragen toegevoegd over het beroepsonderwijs en het integratie- en onderwijsachterstandenbeleid.

Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl