Koninklijke Ahold


Ahold President Cees van der Hoeven:

'Ambitieus initiatief gericht op groei en winstgevendheid; basisstrategie blijft van kracht'

Zaandam, 19 november 2002 - Ahold President Cees van der Hoeven gaf vandaag onderstaande speech tijdens de persconferentie op het Ahold-hoofdkantoor, ter toelichting op de derde kwartaal resultaten, zoals hedenochtend om 08.00 uur gepubliceerd:

Dames en heren,

Dank u voor uw aanwezigheid op deze korte termijn.

We stellen uw belangstelling voor onze onderneming als altijd bijzonder op prijs. Wij hebben de publicatie van de derde kwartaalresultaten vervroegd, omdat reeds nu alle informatie over het derde kwartaal beschikbaar was, inclusief de tweede herziening van onze verwachting voor geheel 2002. Gistermiddag hebben we dit met de leden van onze Raad van Commissarissen kunnen bespreken.

Zoals u uit het bericht zult hebben begrepen, hebben we veel te bespreken. Ik heb de informatie onderverdeeld in vijf rubrieken:
1. de resultaten over het 3de kwartaal waren teleurstellend, maar dit werd voornamelijk veroorzaakt door niet-operationele zaken;
2. de herziene verwachting voor geheel 2002 is het gevolg van het aanhoudende moeilijke ondernemingsklimaat in het merendeel van onze markten, met name in Zuid-Amerika, in combinatie met niet-operationele zaken;

3. een nieuw initiatief voor heel Ahold richt zich op rationalisering van onze portfolio en vermindering van de schuldenlast;

4. de ongewijzigde voorlopige verwachting voor 2003; en
5. ons voornemen om versneld over te gaan op de International Accounting Standards, waarbij we zoveel mogelijk richtlijnen zullen toepassen van U.S. GAAP.

Laat ik de hoofdpunten even kort voor u samenvatten, waarna ik uw vragen zal beantwoorden.

De resultaten over het derde kwartaal van 2002
Laten we beginnen met onze resultaten over het derde kwartaal, wat een behoorlijk gevarieerd beeld oplevert..

Omzet
Zoals we al aangaven in ons omzetbericht van 25 oktober, was de omzet zwak. De geconsolideerde omzet steeg met 5,8%, naar Euro 16,4 miljard. Exclusief valuta-invloeden betekent dit een stijging van 14,5%. De autonome omzetgroei bleef beperkt tot 1,5%.

Hoewel de omzet bij U.S. Foodservice toenam met 43,3%, nam de autonome omzetgroei in het derde kwartaal met 6,1% af. Deze cijfers werden sterk beïnvloed door het bewust afstoten van verliesgevende accounts bij Alliant en omzet die verloren ging als gevolg van het herstructureringsproces. We hebben bijvoorbeeld circa 300 miljoen dollar aan jaarlijkse intercompany omzet tussen U.S. Foodservice en Alliant laten vervallen. Verliesgevende activiteiten en accounts werden beëindigd en de distributie werd gerationaliseerd. U.S. Foodservice verwacht de integratie van Alliant af te ronden voor eind 2002, dat wil zeggen binnen 15 maanden, in plaats van 24 maanden. Als we het effect van het integratieproces buiten beschouwing laten, behoren de resultaten van U.S. Foodservice tot de beste in de sector.

De omzet van onze supermarktondernemingen in de Verenigde Staten groeide zowel autonoom als door de consolidatie van Bruno's. De omzet in lokale valuta nam toe met 11,5%, de autonome omzetgroei was 3,4% en de vergelijkbare omzetgroei was 0,6%. Zoals we eerder aan hebben gegeven in ons omzetbericht van oktober, nam de identieke omzet af met 0,2%, maar zelfs dat cijfer was beter dan bij de meeste van onze Amerikaanse retail-concurrenten.

In Europa was de omzetontwikkeling redelijk stevig. Bij een vertragende economische groei, was de autonome omzetgroei 4,8%, exclusief valuta-invloeden. De omzet in Zuid-Amerika, uitgedrukt in Euro's, nam af met 49%, met name als gevolg van valutadevaluaties. De autonome omzetgroei, exclusief valuta-invloeden, was een positieve
6%. In Azië nam de omzet toe met 16,8%, tot Euro 109 miljoen; de autonome omzetgroei, exclusief valuta-invloeden, bedroeg 21,7%.

Resultaat
In het licht van het moeilijke marktklimaat, was het operationeel resultaat in het derde kwartaal uitstekend. Met een stijging van 13,3%, en als valuta-invloeden buiten beschouwing worden gelaten van 24%, bedroeg het operationeel resultaat Euro 756,2 miljoen. Een goede prestatie, die duidelijk wordt weerspiegeld door de toegenomen operationele marge, van 4,3% naar 4,6%, wat in lijn ligt met voorgaande verbeteringen.

Het resultaat bij zowel onze foodservice-activiteiten als bij onze supermarktondernemingen in de Verenigde Staten was uitstekend. Het positieve effect van de integratie van Alliant, evenals de goede resultaten bij de oorspronkelijke U.S. Foodservice-activiteiten, waren zichtbaar in het operationeel resultaat van onze foodservice-activiteiten. Bij onze Amerikaanse
supermarktondernemingen zette de trend van de voorgaande kwartalen zich voort. De aanzienlijke resultaatverbetering bij Stop & Shop, Giant Landover, Giant Carlisle en Tops werd marginaal tenietgedaan door BI-LO.

In Europa was het operationeel resultaat naar verwachting, met opnieuw uitstekende resultaten bij Albert Heijn en ICA Ahold in Scandinavië. Hoewel nog steeds lager dan vorig jaar, verbeterde het resultaat in Spanje in vergelijking met het vorige kwartaal. Het resultaat in Zuid-Amerika was te verwaarlozen en lag daarmee aanzienlijk lager dan verwacht. Dit was met name het gevolg van valutadevaluaties en het buitengewoon moeilijke ondernemingsklimaat. Het operationele verlies in Azië bedroeg Euro 4,9 miljoen.

Deze over het algemeen goede resultaten op operationeel niveau zijn, zoals u hebt kunnen zien, aanzienlijk beïnvloed door een aantal niet-operationele zaken.

Het netto resultaat lag Euro 46,6 miljoen lager dan vorig jaar, op Euro 257,6 miljoen. Dit is met name te wijten aan de volgende factoren:

* hogere afschrijving van goodwill, als gevolg van de acquisitie van Alliant, ter versterking van onze positie in de Amerikaanse foodservice-sector, en de overname van supermarktonderneming Bruno's;

* hogere financiële lasten als gevolg van devaluatieverliezen en verliezen door inflatiecorrecties in Argentinië;
* hogere belastingdruk als gevolg van de veranderde geografische samenstelling van het resultaat; en

* valuta-invloeden, met name door de lagere Amerikaanse dollar. Het belangrijkste effect op het nettoresultaat werd veroorzaakt door belastingen. Een groot deel van ons resultaat was afkomstig uit marktgebieden met een hoger belastingtarief: de Verenigde Staten, Nederland en Zweden. Bovendien zorgde het toegenomen nettoverlies voor belasting in Zuid-Amerika voor een stijging van de gemiddelde belastingdruk. Onze mogelijkheden tot voorwaartse verliescompensatie zijn in een aantal landen tijdelijk opgedroogd. Op het moment dat ons resultaat in deze landen verbetert, zal de gemiddelde belastingdruk weer dalen.

Het resultaat als geheel is echter zeer teleurstellend. De winst per aandeel van Euro 0,34 voor dit kwartaal ligt 4,5% onder vorig jaar.

Het operationeel resultaat was goed en sommige onverwachte bijkomende kosten onder de streep zijn, in ieder geval ten dele, tijdelijk van aard zijn. Dus achter de wolken schijnt de zon.

De herziene verwachting voor 2002
Dit heeft het betreurenswaardige gevolg dat we onze verwachting voor geheel 2002 opnieuw hebben moeten verlagen. "Een ongeluk komt nooit alleen", en 2002 is niet echt een gelukkig jaar voor Ahold. De teleurstellingen kwamen van verschillende kanten, maar met name uit Zuid-Amerika, en allemaal in hetzelfde jaar. Wanneer je het extreem moeilijke marktklimaat, het enorme effect van de devaluaties, het in gebreke blijven van Velox, de invloed hiervan op de financiële lasten en het gemiddelde belastingtarief bij elkaar neemt, verklaart Zuid-Amerika het grootste deel.

Het is belangrijk te begrijpen dat onze problemen zich op een beperkt aantal plaatsen voordoen. Behalve in Zuid-Amerika was de enige echte tegenvaller Spanje, met een vergelijkbaar negatief effect op de belastingdruk. Alle andere Ahold-werkmaatschappijen leveren resultaten die variëren van bevredigend tot uitstekend.

De herziene verwachting bevat bovendien een aantal lasten als gevolg van waardevermindering van materiële vaste activa die we voorzien aan het einde van het boekjaar. Deze lasten worden veroorzaakt door nieuwe waarderingsgrondslagen en vallen niet onder de noemer van bijzondere lasten.

Derhalve verwachten we een daling van de groei van de winst per aandeel voor 2002, inclusief opbrengsten uit de verkoop van onroerend goed van Euro 100 miljoen tot Euro 110 miljoen, maar exclusief afschrijving goodwill, buitengewone lasten en valuta-invloeden, van 6
- 8%. Dit betekent een verlaging van onze in juli herziene doelstelling, waarbij werd uitgegaan van een groei van de winst per aandeel van 5-8%.

Nieuw initiatief ter verbetering van de prestaties en de concurrentiepositie
Met een blik op de toekomst beseft Ahold duidelijk dat de onderneming zich moet richten op groei van haar winstgevende kernactiviteiten, het terugdringen van de schuldenlast en het kritisch beoordelen van haar portfolio. Omdat we zowel onze kernactiviteiten als onze financiële positie willen versterken, maken we vandaag een veelomvattend en ambitieus initiatief voor de gehele onderneming bekend, dat moet leiden tot groei en winstgevendheid in de toekomst.

Dit doorlopende proces zal de drijvende kracht zijn achter onze strategie voor de periode 2003 - 2005. Het plan is ontwikkeld in het licht van de lage economische groei en een marktklimaat met een sterk concurrerend karakter. Het betekent echter geen grote verandering voor de werkwijze van Ahold. Het is een krachtige versnelling van het proces dat vorig jaar is begonnen met de implementatie van Economic Value Added, of EVA, binnen de gehele organisatie.

Onze missie, visie, waarden en principes blijven onverminderd van kracht. Onze toewijding aan de klant is groot als altijd. We bieden waar voor uw geld, producten van superieure kwaliteit, een uitstekend assortiment, vriendelijke service en een aangename winkelomgeving. Onze strategie om de markt te benaderen via twee kanalen, retail en foodservice, gericht op lokale winkelmerken en -formules met grote kennis van de plaatselijke klant, blijft ongewijzigd. Ahold is en blijft een familie van lokale en regionale topondernemingen, ondersteund door een virtueel netwerk dat is ontworpen om maximale schaalvoordelen te realiseren.

Het plan is gericht op autonome omzetgroei, kostenvermindering, efficiënte aanwending van kapitaal, kritische beoordeling van de portfolio en desinvesteringen. Het doel is om ons te richten op de kernactiviteit - voeding - met een evenwichtig portfolio en een solide financiële positie. We willen sneller groeien dan de markt, waarbij we tegelijkertijd een aanzienlijke vrije kasstroom genereren om de schuldenlast aanmerkelijk te verminderen.

We hebben scherpe nieuwe doelen bepaald met vier prioriteiten:
1. het stimuleren van autonome omzetgroei;

2. een aanzienlijke vermindering van de kosten;
3. een duidelijk efficiëntere aanwending van kapitaal; en
4. het scherp tegen het licht houden van de huidige portfolio van activiteiten.
Deze vier prioriteiten moeten gezamenlijk leiden tot aanzienlijke vergroting van de vrije kasstroom, waardoor na betaling van dividend voldoende beschikbaar blijft om de schuldenlast te verminderen en de balans te versterken.

De doelstellingen van de onderneming als geheel zijn ambitieus en zullen strikt worden nagestreefd gedurende de gehele planperiode. Gedetailleerde plannen worden geformuleerd door de werkmaatschappijen. De gehele onderneming is gericht op het realiseren van de gestelde doelen.

We zullen geen mogelijkheid onbenut laten. Alle niet-kernactiviteiten zullen geheel of gedeeltelijk worden afgestoten. Kernactiviteiten die langdurig onder de maat presteren, zullen scherp onder de loep genomen worden, waarna wordt bepaald of verbetering mogelijk is of moet worden overgegaan tot desinvestering. Kleinere acquisities, die een versterking van de kernactiviteiten betekenen en bijdragen aan rendementverbetering, behoren nog steeds tot de mogelijkheden, maar zullen moeten worden gefinancierd uit beschikbare middelen.

De resultaten moeten voor zich spreken. Het besluit om de gestelde doelen niet extern te communiceren, betekent waarschijnlijk een teleurstelling voor de media en de financiële wereld. Geloofwaardigheid heeft echter weinig te maken met beloften en alles met het leveren van resultaten. Daarom moeten niet de doelen maar het resultaat ons succes bepalen. We moeten worden afgerekend op onze prestaties, afgemeten naar totaal rendement voor de aandeelhouders, in vergelijking met de meest toonaangevende ondernemingen in onze sector. De afgelopen periode waren die prestaties niet bijzonder. Het nieuwe plan zal de hoeksteen zijn van ons streven om onze positie te herwinnen als onderneming die waarde creëert voor haar stakeholders. Hiermee willen we alle terrein dat we de afgelopen 12 maanden hebben prijsgegeven terugwinnen.

De doelstellingen zijn zeer ambitieus en we willen onszelf ervan verzekeren dat iedereen de noodzaak voelt en aandacht heeft voor de onvoorwaardelijke uitvoering van de plannen. Daarom hebben we een incentive- en retentieplan voor medewerkers op sleutelposities binnen de organisatie opgezet om het plan met succes uit te voeren. Om de belangen van onze medewerkers te laten aansluiten bij die van onze aandeelhouders, heeft de Raad van Commissarissen ingestemd met een eenmalig incentive- en retentieplan, dat is gebaseerd op het totale resultaat voor de aandeelhouders, in vergelijking met een groep toonaangevende ondernemingen in onze sector. Het betreft een prestatiegerelateerde beloning in aandelen, die alleen wordt toegekend indien de komende drie jaar bovengemiddeld wordt gepresteerd.

Ik zal u een idee te geven van ons ambitieniveau. Volgens dit plan kennen we in totaal 6 miljoen aandelen Ahold toe aan circa 1.500 mensen indien onze onderneming over de periode 2003 - 2005 33% beter presteert dan de ondernemingen in de vergelijkingsgroep. Het aantal aandelen kan oplopen tot maximaal 9 miljoen, wanneer we over deze drie jaar 50% beter presteren dan de ondernemingen in de vergelijkingsgroep. Dat is gemiddeld 14,5% per jaar. Omdat de vergelijkingsgroep uit uitstekende ondernemingen in onze sector bestaat, betekent succes een prestatie van formaat.

We willen de aandelen in de loop van de tijd aankopen op de vrije markt, met gebruik van verschillende instrumenten, en in deze beheer houden. Dit programma is met circa 1.500 deelnemers breder dan gewoonlijk, maar we willen zoveel mogelijk van onze managers bereiken en zoveel mogelijk van ons talent vasthouden.

De komende drie jaar zult u zien dat de concurrentiepositie van onze onderneming aanzienlijk is verbeterd en dat Ahold beschikt over een uitgebalanceerde portfolio van winstgevende, toonaangevende werkmaatschappijen, met aantrekkelijke resultaten, waarbij de onderneming een autonome groei vertoont die aanzienlijk sneller is dan de markt. Bovendien zullen we onze balans versterken en onze schuldenlast verminderen.

We laten de teleurstelling van afgelopen jaar achter ons in de wetenschap dat onze kernactiviteiten opnieuw goed hebben gepresteerd in een extreem moeilijk markt- en financieel klimaat.

Voorlopige verwachting voor 2003
Het zal u niet verrassen dat onze voorlopige verwachting voor 2003, zoals gepubliceerd in augustus, onveranderd blijft. Onze focus is gericht op winstgevende autonome omzetgroei, naar verwachting 4 - 5%, en op autonome winstgroei bij gelijkblijvende valutakoersen. We verwachten een voortzetting van de margeverbetering dankzij toenemende synergieën en verdere programma's voor reductie van de kosten. We werken hard aan de efficiëntere aanwending van kapitaal en vermindering van het werkkapitaal. Door deze inspanningen tezamen zullen de rendementen op geïnvesteerd vermogen toenemen. Tegelijkertijd zal de vrije kasstroom groeien zodat de schuldenlast kan worden verminderd en er geld beschikbaar is voor de contante betaling van dividenden. Dit moet vervolgens leiden tot een respectabele groei van de winst per aandeel. Op 5 maart 2003, bij de presentatie van onze resultaten over 2002, zullen we meer inzicht geven in de bandbreedtes en kwalitatieve parameters voor 2003.

Overgang naar International Accounting Standards
Mijn laatste onderwerp is de versnelde overgang naar de International Accounting Standards, waarbij we waar mogelijk de principes en richtlijnen van U.S. GAAP zullen toepassen. Met name het volledig toepassen van FAS 87 met betekking tot de pensioenlasten betekent een grote verandering. Andere waarderingsgrondslagen zullen minder effect hebben omdat vele hiervan reeds met elkaar gelijklopen.

Ter afsluiting zou ik graag van de gelegenheid gebruik maken om onze toegewijde medewerkers wereldwijd te bedanken voor hun inzet. Ondanks alle kritiek waaraan onze onderneming het afgelopen jaar heeft blootgestaan, bleef de toewijding van onze medewerkers aan de klanten, hun collega's en het management onverminderd groot. We zijn gezegend met een sterk gevoel van onderlinge saamhorigheid en de overtuiging dat het fijn is om bij deze onderneming te kunnen werken.

En nu geef ik gaarne antwoord op eventuele vragen.

C.H. van der Hoeven
Ahold President

Ahold Corporate Communicatie:
075.659.5720

GSM:
Annemiek Louwers 06.53.98.16.06
Nick Gale: 06.55.77.22.83


---

Dit Ahold persbericht bevat toekomstgerichte informatie. Werkelijke resultaten kunnen afwijken van de prognoses omdat ze worden beïnvloed door factoren waarover de onderneming geen controle heeft, zoals aangegeven in het Ahold jaarverslag over 2001.

---

Koninklijke Ahold N.V
Postbus 3050
1500 HB Zaandam
tel: +31 (0)75 659 57 20
fax: +31 (0)75 659 83 02
http://www.ahold.nl