Ahold President Cees van der Hoeven:
'Ambitieus initiatief gericht op groei en winstgevendheid; basisstrategie blijft van kracht'
Zaandam, 19 november 2002 - Ahold President Cees van der Hoeven gaf vandaag onderstaande speech tijdens de persconferentie op het Ahold-hoofdkantoor, ter toelichting op de derde kwartaal resultaten, zoals hedenochtend om 08.00 uur gepubliceerd:
Dames en heren,
Dank u voor uw aanwezigheid op deze korte termijn.
We stellen uw belangstelling voor onze onderneming als altijd bijzonder op prijs. Wij hebben de publicatie van de derde kwartaalresultaten vervroegd, omdat reeds nu alle informatie over het derde kwartaal beschikbaar was, inclusief de tweede herziening van onze verwachting voor geheel 2002. Gistermiddag hebben we dit met de leden van onze Raad van Commissarissen kunnen bespreken.
Zoals u uit het bericht zult hebben begrepen, hebben we veel te
bespreken. Ik heb de informatie onderverdeeld in vijf rubrieken:
1. de resultaten over het 3de kwartaal waren teleurstellend, maar
dit werd voornamelijk veroorzaakt door niet-operationele zaken;
2. de herziene verwachting voor geheel 2002 is het gevolg van het
aanhoudende moeilijke ondernemingsklimaat in het merendeel van
onze markten, met name in Zuid-Amerika, in combinatie met
niet-operationele zaken;
3. een nieuw initiatief voor heel Ahold richt zich op
rationalisering van onze portfolio en vermindering van de
schuldenlast;
4. de ongewijzigde voorlopige verwachting voor 2003; en
5. ons voornemen om versneld over te gaan op de International
Accounting Standards, waarbij we zoveel mogelijk richtlijnen
zullen toepassen van U.S. GAAP.
Laat ik de hoofdpunten even kort voor u samenvatten, waarna ik uw
vragen zal beantwoorden.
De resultaten over het derde kwartaal van 2002
Laten we beginnen met onze resultaten over het derde kwartaal, wat
een behoorlijk gevarieerd beeld oplevert..
Omzet
Zoals we al aangaven in ons omzetbericht van 25 oktober, was de omzet
zwak. De geconsolideerde omzet steeg met 5,8%, naar Euro 16,4
miljard. Exclusief valuta-invloeden betekent dit een stijging van
14,5%. De autonome omzetgroei bleef beperkt tot 1,5%.
Hoewel de omzet bij U.S. Foodservice toenam met 43,3%, nam de autonome omzetgroei in het derde kwartaal met 6,1% af. Deze cijfers werden sterk beïnvloed door het bewust afstoten van verliesgevende accounts bij Alliant en omzet die verloren ging als gevolg van het herstructureringsproces. We hebben bijvoorbeeld circa 300 miljoen dollar aan jaarlijkse intercompany omzet tussen U.S. Foodservice en Alliant laten vervallen. Verliesgevende activiteiten en accounts werden beëindigd en de distributie werd gerationaliseerd. U.S. Foodservice verwacht de integratie van Alliant af te ronden voor eind 2002, dat wil zeggen binnen 15 maanden, in plaats van 24 maanden. Als we het effect van het integratieproces buiten beschouwing laten, behoren de resultaten van U.S. Foodservice tot de beste in de sector.
De omzet van onze supermarktondernemingen in de Verenigde Staten
groeide zowel autonoom als door de consolidatie van Bruno's. De omzet
in lokale valuta nam toe met 11,5%, de autonome omzetgroei was 3,4%
en de vergelijkbare omzetgroei was 0,6%. Zoals we eerder aan hebben
gegeven in ons omzetbericht van oktober, nam de identieke omzet af
met 0,2%, maar zelfs dat cijfer was beter dan bij de meeste van onze
Amerikaanse retail-concurrenten.
In Europa was de omzetontwikkeling redelijk stevig. Bij een
vertragende economische groei, was de autonome omzetgroei 4,8%,
exclusief valuta-invloeden. De omzet in Zuid-Amerika, uitgedrukt in
Euro's, nam af met 49%, met name als gevolg van valutadevaluaties. De
autonome omzetgroei, exclusief valuta-invloeden, was een positieve
6%. In Azië nam de omzet toe met 16,8%, tot Euro 109 miljoen; de
autonome omzetgroei, exclusief valuta-invloeden, bedroeg 21,7%.
Resultaat
In het licht van het moeilijke marktklimaat, was het operationeel
resultaat in het derde kwartaal uitstekend. Met een stijging van
13,3%, en als valuta-invloeden buiten beschouwing worden gelaten van
24%, bedroeg het operationeel resultaat Euro 756,2 miljoen. Een goede
prestatie, die duidelijk wordt weerspiegeld door de toegenomen
operationele marge, van 4,3% naar 4,6%, wat in lijn ligt met
voorgaande verbeteringen.
Het resultaat bij zowel onze foodservice-activiteiten als bij onze
supermarktondernemingen in de Verenigde Staten was uitstekend. Het
positieve effect van de integratie van Alliant, evenals de goede
resultaten bij de oorspronkelijke U.S. Foodservice-activiteiten,
waren zichtbaar in het operationeel resultaat van onze
foodservice-activiteiten. Bij onze Amerikaanse
supermarktondernemingen zette de trend van de voorgaande kwartalen
zich voort. De aanzienlijke resultaatverbetering bij Stop & Shop,
Giant Landover, Giant Carlisle en Tops werd marginaal tenietgedaan
door BI-LO.
In Europa was het operationeel resultaat naar verwachting, met
opnieuw uitstekende resultaten bij Albert Heijn en ICA Ahold in
Scandinavië. Hoewel nog steeds lager dan vorig jaar, verbeterde het
resultaat in Spanje in vergelijking met het vorige kwartaal. Het
resultaat in Zuid-Amerika was te verwaarlozen en lag daarmee
aanzienlijk lager dan verwacht. Dit was met name het gevolg van
valutadevaluaties en het buitengewoon moeilijke ondernemingsklimaat.
Het operationele verlies in Azië bedroeg Euro 4,9 miljoen.
Deze over het algemeen goede resultaten op operationeel niveau zijn,
zoals u hebt kunnen zien, aanzienlijk beïnvloed door een aantal
niet-operationele zaken.
Het netto resultaat lag Euro 46,6 miljoen lager dan vorig jaar, op
Euro 257,6 miljoen. Dit is met name te wijten aan de volgende
factoren:
* hogere afschrijving van goodwill, als gevolg van de acquisitie
van Alliant, ter versterking van onze positie in de Amerikaanse
foodservice-sector, en de overname van supermarktonderneming
Bruno's;
* hogere financiële lasten als gevolg van devaluatieverliezen en
verliezen door inflatiecorrecties in Argentinië;
* hogere belastingdruk als gevolg van de veranderde geografische
samenstelling van het resultaat; en
* valuta-invloeden, met name door de lagere Amerikaanse dollar.
Het belangrijkste effect op het nettoresultaat werd veroorzaakt door
belastingen. Een groot deel van ons resultaat was afkomstig uit
marktgebieden met een hoger belastingtarief: de Verenigde Staten,
Nederland en Zweden. Bovendien zorgde het toegenomen nettoverlies
voor belasting in Zuid-Amerika voor een stijging van de gemiddelde
belastingdruk. Onze mogelijkheden tot voorwaartse verliescompensatie
zijn in een aantal landen tijdelijk opgedroogd. Op het moment dat ons
resultaat in deze landen verbetert, zal de gemiddelde belastingdruk
weer dalen.
Het resultaat als geheel is echter zeer teleurstellend. De winst per
aandeel van Euro 0,34 voor dit kwartaal ligt 4,5% onder vorig jaar.
Het operationeel resultaat was goed en sommige onverwachte bijkomende
kosten onder de streep zijn, in ieder geval ten dele, tijdelijk van
aard zijn. Dus achter de wolken schijnt de zon.
De herziene verwachting voor 2002
Dit heeft het betreurenswaardige gevolg dat we onze verwachting voor
geheel 2002 opnieuw hebben moeten verlagen. "Een ongeluk komt nooit
alleen", en 2002 is niet echt een gelukkig jaar voor Ahold. De
teleurstellingen kwamen van verschillende kanten, maar met name uit
Zuid-Amerika, en allemaal in hetzelfde jaar. Wanneer je het extreem
moeilijke marktklimaat, het enorme effect van de devaluaties, het in
gebreke blijven van Velox, de invloed hiervan op de financiële lasten
en het gemiddelde belastingtarief bij elkaar neemt, verklaart
Zuid-Amerika het grootste deel.
Het is belangrijk te begrijpen dat onze problemen zich op een beperkt
aantal plaatsen voordoen. Behalve in Zuid-Amerika was de enige echte
tegenvaller Spanje, met een vergelijkbaar negatief effect op de
belastingdruk. Alle andere Ahold-werkmaatschappijen leveren
resultaten die variëren van bevredigend tot uitstekend.
De herziene verwachting bevat bovendien een aantal lasten als gevolg
van waardevermindering van materiële vaste activa die we voorzien aan
het einde van het boekjaar. Deze lasten worden veroorzaakt door
nieuwe waarderingsgrondslagen en vallen niet onder de noemer van
bijzondere lasten.
Derhalve verwachten we een daling van de groei van de winst per
aandeel voor 2002, inclusief opbrengsten uit de verkoop van onroerend
goed van Euro 100 miljoen tot Euro 110 miljoen, maar exclusief
afschrijving goodwill, buitengewone lasten en valuta-invloeden, van 6
- 8%. Dit betekent een verlaging van onze in juli herziene
doelstelling, waarbij werd uitgegaan van een groei van de winst per
aandeel van 5-8%.
Nieuw initiatief ter verbetering van de prestaties en de
concurrentiepositie
Met een blik op de toekomst beseft Ahold duidelijk dat de onderneming
zich moet richten op groei van haar winstgevende kernactiviteiten,
het terugdringen van de schuldenlast en het kritisch beoordelen van
haar portfolio. Omdat we zowel onze kernactiviteiten als onze
financiële positie willen versterken, maken we vandaag een
veelomvattend en ambitieus initiatief voor de gehele onderneming
bekend, dat moet leiden tot groei en winstgevendheid in de toekomst.
Dit doorlopende proces zal de drijvende kracht zijn achter onze strategie voor de periode 2003 - 2005. Het plan is ontwikkeld in het licht van de lage economische groei en een marktklimaat met een sterk concurrerend karakter. Het betekent echter geen grote verandering voor de werkwijze van Ahold. Het is een krachtige versnelling van het proces dat vorig jaar is begonnen met de implementatie van Economic Value Added, of EVA, binnen de gehele organisatie.
Onze missie, visie, waarden en principes blijven onverminderd van
kracht. Onze toewijding aan de klant is groot als altijd. We bieden
waar voor uw geld, producten van superieure kwaliteit, een uitstekend
assortiment, vriendelijke service en een aangename winkelomgeving.
Onze strategie om de markt te benaderen via twee kanalen, retail en
foodservice, gericht op lokale winkelmerken en -formules met grote
kennis van de plaatselijke klant, blijft ongewijzigd. Ahold is en
blijft een familie van lokale en regionale topondernemingen,
ondersteund door een virtueel netwerk dat is ontworpen om maximale
schaalvoordelen te realiseren.
Het plan is gericht op autonome omzetgroei, kostenvermindering,
efficiënte aanwending van kapitaal, kritische beoordeling van de
portfolio en desinvesteringen. Het doel is om ons te richten op de
kernactiviteit - voeding - met een evenwichtig portfolio en een
solide financiële positie. We willen sneller groeien dan de markt,
waarbij we tegelijkertijd een aanzienlijke vrije kasstroom genereren
om de schuldenlast aanmerkelijk te verminderen.
We hebben scherpe nieuwe doelen bepaald met vier prioriteiten:
1. het stimuleren van autonome omzetgroei;
2. een aanzienlijke vermindering van de kosten;
3. een duidelijk efficiëntere aanwending van kapitaal; en
4. het scherp tegen het licht houden van de huidige portfolio van
activiteiten.
Deze vier prioriteiten moeten gezamenlijk leiden tot aanzienlijke
vergroting van de vrije kasstroom, waardoor na betaling van dividend
voldoende beschikbaar blijft om de schuldenlast te verminderen en de
balans te versterken.
De doelstellingen van de onderneming als geheel zijn ambitieus en
zullen strikt worden nagestreefd gedurende de gehele planperiode.
Gedetailleerde plannen worden geformuleerd door de
werkmaatschappijen. De gehele onderneming is gericht op het
realiseren van de gestelde doelen.
We zullen geen mogelijkheid onbenut laten. Alle niet-kernactiviteiten
zullen geheel of gedeeltelijk worden afgestoten. Kernactiviteiten die
langdurig onder de maat presteren, zullen scherp onder de loep
genomen worden, waarna wordt bepaald of verbetering mogelijk is of
moet worden overgegaan tot desinvestering. Kleinere acquisities, die
een versterking van de kernactiviteiten betekenen en bijdragen aan
rendementverbetering, behoren nog steeds tot de mogelijkheden, maar
zullen moeten worden gefinancierd uit beschikbare middelen.
De resultaten moeten voor zich spreken. Het besluit om de gestelde
doelen niet extern te communiceren, betekent waarschijnlijk een
teleurstelling voor de media en de financiële wereld.
Geloofwaardigheid heeft echter weinig te maken met beloften en alles
met het leveren van resultaten. Daarom moeten niet de doelen maar het
resultaat ons succes bepalen. We moeten worden afgerekend op onze
prestaties, afgemeten naar totaal rendement voor de aandeelhouders,
in vergelijking met de meest toonaangevende ondernemingen in onze
sector. De afgelopen periode waren die prestaties niet bijzonder. Het
nieuwe plan zal de hoeksteen zijn van ons streven om onze positie te
herwinnen als onderneming die waarde creëert voor haar stakeholders.
Hiermee willen we alle terrein dat we de afgelopen 12 maanden hebben
prijsgegeven terugwinnen.
De doelstellingen zijn zeer ambitieus en we willen onszelf ervan
verzekeren dat iedereen de noodzaak voelt en aandacht heeft voor de
onvoorwaardelijke uitvoering van de plannen. Daarom hebben we een
incentive- en retentieplan voor medewerkers op sleutelposities binnen
de organisatie opgezet om het plan met succes uit te voeren. Om de
belangen van onze medewerkers te laten aansluiten bij die van onze
aandeelhouders, heeft de Raad van Commissarissen ingestemd met een
eenmalig incentive- en retentieplan, dat is gebaseerd op het totale
resultaat voor de aandeelhouders, in vergelijking met een groep
toonaangevende ondernemingen in onze sector. Het betreft een
prestatiegerelateerde beloning in aandelen, die alleen wordt
toegekend indien de komende drie jaar bovengemiddeld wordt
gepresteerd.
Ik zal u een idee te geven van ons ambitieniveau. Volgens dit plan
kennen we in totaal 6 miljoen aandelen Ahold toe aan circa 1.500
mensen indien onze onderneming over de periode 2003 - 2005 33% beter
presteert dan de ondernemingen in de vergelijkingsgroep. Het aantal
aandelen kan oplopen tot maximaal 9 miljoen, wanneer we over deze
drie jaar 50% beter presteren dan de ondernemingen in de
vergelijkingsgroep. Dat is gemiddeld 14,5% per jaar. Omdat de
vergelijkingsgroep uit uitstekende ondernemingen in onze sector
bestaat, betekent succes een prestatie van formaat.
We willen de aandelen in de loop van de tijd aankopen op de vrije
markt, met gebruik van verschillende instrumenten, en in deze beheer
houden. Dit programma is met circa 1.500 deelnemers breder dan
gewoonlijk, maar we willen zoveel mogelijk van onze managers bereiken
en zoveel mogelijk van ons talent vasthouden.
De komende drie jaar zult u zien dat de concurrentiepositie van onze
onderneming aanzienlijk is verbeterd en dat Ahold beschikt over een
uitgebalanceerde portfolio van winstgevende, toonaangevende
werkmaatschappijen, met aantrekkelijke resultaten, waarbij de
onderneming een autonome groei vertoont die aanzienlijk sneller is
dan de markt. Bovendien zullen we onze balans versterken en onze
schuldenlast verminderen.
We laten de teleurstelling van afgelopen jaar achter ons in de
wetenschap dat onze kernactiviteiten opnieuw goed hebben gepresteerd
in een extreem moeilijk markt- en financieel klimaat.
Voorlopige verwachting voor 2003
Het zal u niet verrassen dat onze voorlopige verwachting voor 2003,
zoals gepubliceerd in augustus, onveranderd blijft. Onze focus is
gericht op winstgevende autonome omzetgroei, naar verwachting 4 - 5%,
en op autonome winstgroei bij gelijkblijvende valutakoersen. We
verwachten een voortzetting van de margeverbetering dankzij
toenemende synergieën en verdere programma's voor reductie van de
kosten. We werken hard aan de efficiëntere aanwending van kapitaal en
vermindering van het werkkapitaal. Door deze inspanningen tezamen
zullen de rendementen op geïnvesteerd vermogen toenemen.
Tegelijkertijd zal de vrije kasstroom groeien zodat de schuldenlast
kan worden verminderd en er geld beschikbaar is voor de contante
betaling van dividenden. Dit moet vervolgens leiden tot een
respectabele groei van de winst per aandeel. Op 5 maart 2003, bij de
presentatie van onze resultaten over 2002, zullen we meer inzicht
geven in de bandbreedtes en kwalitatieve parameters voor 2003.
Overgang naar International Accounting Standards
Mijn laatste onderwerp is de versnelde overgang naar de International
Accounting Standards, waarbij we waar mogelijk de principes en
richtlijnen van U.S. GAAP zullen toepassen. Met name het volledig
toepassen van FAS 87 met betekking tot de pensioenlasten betekent een
grote verandering. Andere waarderingsgrondslagen zullen minder effect
hebben omdat vele hiervan reeds met elkaar gelijklopen.
Ter afsluiting zou ik graag van de gelegenheid gebruik maken om onze
toegewijde medewerkers wereldwijd te bedanken voor hun inzet. Ondanks
alle kritiek waaraan onze onderneming het afgelopen jaar heeft
blootgestaan, bleef de toewijding van onze medewerkers aan de
klanten, hun collega's en het management onverminderd groot.
We zijn gezegend met een sterk gevoel van onderlinge saamhorigheid en
de overtuiging dat het fijn is om bij deze onderneming te kunnen
werken.
En nu geef ik gaarne antwoord op eventuele vragen.
C.H. van der Hoeven
Ahold President
Ahold Corporate Communicatie:
075.659.5720
GSM:
Annemiek Louwers 06.53.98.16.06
Nick Gale: 06.55.77.22.83
---
Dit Ahold persbericht bevat toekomstgerichte informatie. Werkelijke
resultaten kunnen afwijken van de prognoses omdat ze worden beïnvloed
door factoren waarover de onderneming geen controle heeft, zoals
aangegeven in het Ahold jaarverslag over 2001.
---
Koninklijke Ahold N.V
Postbus 3050
1500 HB Zaandam
tel: +31 (0)75 659 57 20
fax: +31 (0)75 659 83 02
http://www.ahold.nl