BedrijfsautoRAI

19-11-2002

Citroën Berlingo bedrijfswagen en personenauto vernieuwd

Comfort en rijeigenschappen liggen op een niveau dat we tot dusver alleen bij personenautos tegenkwamen. De nieuwe Citroën Berlingo is op maat te verkrijgen met een 1.4 benzine-, 1.9 diesel- en 2,0 liter HDi commonrail-dieselmotor. De Berlingo gesloten bestelwagens zijn al leverbaar vanaf 9.000,- (excl. BTW).

Citroën heeft wereldwijd al bijna 800.000 Berlingo's verkocht. Bij zijn introductie in 1996 was de Berlingo de eerste kleine bedrijfswagen waarbij cabine en laadruimte perfect op elkaar aansluiten. Het was tevens de eerste bedrijfswagen met personenauto-eigenschappen op het gebied van vormgeving, comfort en wegligging. De auto wordt in bijna 90 landen op 5 continenten verkocht. Net zoals nu was de Citroën Berlingo ook in 97, 98 en 2000 marktleider in het F1-segment.

Met de nieuwe Berlingo bewijst Citroën dat ook bij een bedrijfswagen de combinatie mogelijk is van een aantrekkelijk uiterlijk en functionele kwaliteiten op topniveau, zoals inhoud en laadvermogen, betrouwbaarheid en exploitatiekosten.

De auto is compact, wendbaar en bijzonder praktisch dankzij de schuifdeur(en). Het interieur van de Berlingo bedrijfswagen en personenauto is hetzelfde, en biedt een comfortabele zit achter het stuur, een uitgebreide standaarduitrusting en talrijke extras. Airbags, ABS, airconditioning, audio-installatie en vele praktische opbergmogelijkheden maken de auto veilig, comfortabel en prettig in het dagelijkse gebruik.

De laadvloer van de 4,14 m lange Berlingo (4 cm meer dan de voorganger, dankzij een grotere overhang vóór) heeft een nuttige lengte van 1,70 m. Indien de rugleuning van de passagiersstoel wordt neergeklapt, beschikt de bestuurder over een praktisch werkblad; onder deze stoel bevindt zich een bergvak met een inhoud van 100 liter. Het nuttig laadvermogen van de Berlingo bedraagt 500 tot 800 kg - afhankelijk van de uitvoering -, het laadvolume zelfs 3 m3.

Verleidelijke en robuuste styling; een voorbeeld van zakelijke dynamiek
Het imposante front en de strakke lijnen van de nieuwe Berlingo geven de auto een stoere en robuuste uitstraling:

* De duidelijk geprofileerde motorkap ligt vlakker dan bij het vorige model (het voorste deel is 40 mm verhoogd).
* De grote kunststof bumper loopt door tot in de voorspatborden en biedt een goede bescherming van de auto bij kleine aanrijdingen.
* De voorspatborden en de grille sluiten perfect aan bij de vernieuwde voorzijde.

* Brede stootstrips op de flanken bieden een goede bescherming bij kleine aanrijdingen.

* De grote, hooggeplaatste koplampunits worden niet geraakt bij kleine aanrijdingen.

Ingrijpend gewijzigd interieur
Ook het interieur van de auto werd ingrijpend gewijzigd om comfort en gebruiksgemak op een nog hoger plan te brengen.

Nieuw, functioneel dashboard met veel opbergmogelijkheden Het nieuwe, functionele dashboard biedt veel ruimte om spullen op te bergen en is bijzonder ergonomisch ingedeeld:

* Aan bestuurderszijde zijn twee bergvakken voor kleine spullen zoals de mobiele telefoon aangebracht, aan beide zijden van het instrumentenpaneel.

* Aan passagierszijde is een open vak aan de bovenzijde aangebracht.
* Bij uitvoeringen zonder passagiersairbag is in het midden een open bergvak aangebracht.

* Het dashboardkastje is een brede, open ruimte, bij uitvoeringen met airconditioning voorzien van een klepje.
* In de middenconsole tussen beide voorstoelen is opbergruimte voor talrijke zaken, zoals drie bekerhouders voor 33 cl blikjes; een hiervan kan ook worden gebruikt om de losse asbak in te plaatsen.

Gehandhaafd zijn de vele opbergmogelijkheden, zoals bergvakken in de voor- en achterportieren, opbergnetten tegen het dak (afhankelijk van de uitvoering) en de praktisch ingedeelde rugleuning van de rechter voorstoel die als schrijftafel kan dienen.

Comfort en bedieningsgemak worden nog verder verbeterd door bijvoorbeeld:

* Een nieuw stuurwiel met airbag, afkomstig van de Xsara, dat bijzonder prettig in de hand ligt.

* Radiobediening op de stuurkolom, en een afzonderlijke display boven op het dashboard.

* Extra 12 Volt-aansluiting (afhankelijk van de uitvoering) naast de versnellingspook aan passagierszijde.

Technologische ontwikkelingen voor meer veiligheid en een optimaal gebruiksgemak
Variabele stuurbekrachtiging, standaard op alle versies De variabele stuurbekrachtiging is standaard op alle versies van de Berlingo. De mate van bekrachtiging is afhankelijk van het toerental van de motor.

Nog krachtiger remmen
De nieuwe Berlingo is leverbaar met ABS en elektronische remkrachtverdeling (EBD). Dit systeem zorgt ervoor dat de auto bij krachtig remmen onder alle omstandigheden volledig bestuurbaar blijft en het effectieve remvermogen maximaal wordt benut.

Een uitstekend contact met de weg, ongeacht de belading Het onderstel werd aangepast voor nog meer stabiliteit, met name bij uitwijkmanoeuvres:

* Nieuwe dempingkarakteristiek

* Nieuwe schroefveren vóór

* Dikkere stabilisatorstang voor en achter
De wielophanging is dezelfde als bij de vorige modellen, met McPherson-veerpoten en triangels voor, schroefveren en hydraulische schokdempers. De stabilisatorstang is rechtstreeks verbonden met de schokdempers voor een effectievere werking. De wielophanging achter bestaat uit getrokken draagarmen met torsiestangen en hydraulische schokdempers.

De Berlingo bedrijfswagen staat op Michelin-banden in de maat 175/65 R14 Agilis 51, die uitstekende rijeigenschappen bieden, ongeacht de belading van de auto.

De verstevigde structuur biedt meer bescherming aan de inzittenden De voorzijde van de auto werd op tal van punten verstevigd voor een nog betere weerstand bij eventuele aanrijdingen. De portieren werden extra verstevigd door onder meer een extra verstevigingplaat en een versteviging ter hoogte van de sloten.

Andere maatregelen die ertoe leiden dat de auto nog veiliger is geworden zijn bijvoorbeeld de horizontalere plaatsing van de motor en een andere plaats van de accu. De nieuwe Berlingo is bovendien leverbaar met zijairbags.

Nieuwe functies dankzij multiplextechnologie Net als andere recent geïntroduceerde Citroën-modellen beschikt de Berlingo dankzij de toepassing van multiplextechnologie over een aantal nieuwe functies op het gebied van veiligheid en comfort:

* Controlefunctie van de systemen (alle controlelampjes branden 10 seconden).

* Automatische vergrendeling tijdens het rijden bij een snelheid boven 10 km/h (bij uitvoeringen met centrale vergrendeling).
* Snelheidsafhankelijke ruitenwissers voor en achter.
* Automatisch inschakelen van de achterruitenwisser als de auto in zijn achteruit wordt gezet.

* Uitstelfunctie: de buitenverlichting brandt tot 1 minuut na het afzetten van het contact.

Uitgebreid motorenaanbod
Voor de aandrijving kan men bij de Berlingo kiezen tussen twee benzine- en twee dieselmotoren, aardgas en een elektrisch aangedreven Berlingo. De benzinemotoren zijn:

* 1.4i met een vermogen van 55 kW/75 pk bij 5.500 tpm en een koppel van 120 Nm bij 3.400 tpm

De beide dieselmotoren:

* 1.9 D met een vermogen van 51 kW/71 pk bij 4.600 tpm en een koppel van 125 Nm bij 2.500 tpm

* 2.0 HDi met een vermogen van 66 kW/90 pk bij 4.000 tpm en een koppel van 205 Nm bij 1.900 tpm

Alternatieve energiebronnen: de Berlingo biedt alternatieven(vanaf medio 2003)
Berlingo Electrique: ideaal voor stadsgebruik
Sinds 1997 zijn er meer dan 1.700 exemplaren van de Berlingo Electrique verkocht. In het kader van het voortdurende streven van Citroën naar vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen is ook de nieuwe Berlingo als Electrique leverbaar, die niet alleen bijzonder schoon (CO2-uitstoot = 0), maar ook bijzonder stil is.

De Berlingo Electrique levert tussen 1.600 tot 5.500 tpm een vermogen van 28 kW en van 0 tot 1.600 tpm een koppel van 180 Nm. De maximum snelheid bedraagt 95 km/h, bij gemiddeld verbruik ligt de actieradius op 95 km. Het nuttig laadvermogen van deze Berlingo bedraagt 500 kg, het laadvolume is gelijk aan dat van de andere Berlingos, 3 m3.

Berlingo op aardgas: bijzonder lage exploitatiekosten Citroën biedt de Berlingo 1.4i ook in een uitvoering met een combinatie van benzine en aardgas. Deze uitvoering is niet alleen goed voor het milieu, maar zorgt bovendien voor bijzonder lage exploitatiekosten en is vooral aantrekkelijk voor overheidsdiensten en grote ondernemingen (stadsdiensten, energiebedrijven, luchthavens). Aardgas bevat de helft van het aantal koolstofatomen in vergelijking tot benzine, waardoor de uitstoot van CO2 ongeveer 25% minder is dan bij benzinemotoren. Bovendien komt er bij de verbranding van aardgas geen zwavel, lood of roet vrij.

De Berlingo op aardgas is net zo gemakkelijk in het gebruik als alle andere Berlingo's. Het omschakelen op benzine gebeurt volledig automatisch zodra het aardgas op is. Door het dubbele brandstofsysteem heeft de auto een extra actieradius van 300 km bij een totale tankinhoud van 80 liter. Het aardgas wordt door vier speciale injecteurs rechtstreeks in de cilinderkop gespoten Dit sequentiële, multipoint injectiesysteem zorgt voor een gunstig verbruik, uitstekende prestaties en een soepel karakter.