Gemeente Hoogeveen
---
19 november 2002
Concept-visie ter inzage
Beleving van ruimte in nieuw Stationsgebied
Evenwicht tussen bebouwing en open landschap is de kern van de
concept-ontwikkelingsvisie Stationsgebied. Een belangrijk element erin
is de transparante, overdekte wandel-verbindingsbrug tussen de noord-
en zuidzijde van het station. Deze traverse moet te zijner tijd samen
met het station de motor worden voor de ontwikkeling van de noordkant
van het station. De concept-visie ligt ter inzage van donderdag 21
november tot en met woensdag 18 december.
Eén van de belangrijkste uitgangspunten van de gemeente bij de
visievorming is een balans te creëren tussen wonen, werken, verkeer en
verblijven. De concept-visie maakt deze balans inzichtelijk.
Verlenging Griendtsveenweg
De concept-visie onderscheidt kleinere en grotere stappen in de
ontwikkeling. De eerste zijn relatief kleine ingrepen, op korte
termijn voorstelbaar. Een voorbeeld hiervan is de herinrichting van
het Stationsplein. De verlenging van de Griendtsveenweg langs het
spoor naar de Stationsstraat maakt de binnenring (verkeersroute)
sluitend.
De grotere stappen zijn de omvangrijkste ingrepen in het gebied. Deze
volgen in principe pas na uitvoering van de kleinere stappen. Een
voorbeeld hiervan is de verlenging van de Griendtsveenweg via een
tunnel en het noordelijk Stationsgebied richting Toldijk. Hierlangs
kan verkeer vanuit west-Hoogeveen de stad verlaten zonder overlast
voor het zuidelijk Stationsgebied.
Centraal parkeerdek
Het plein voor het station is volgens de concept-visie toe aan een
herinrichting gericht op een efficiëntere afwikkeling van de
vervoersstromen. Een optie is twee 'zeer transparante' gebouwen aan
het plein tegenover het station (nu bushaltes), voor kantoren,
commerciële functies of woningen.
Ander voorstel is de bouw van een parkeerdek als centrale voorziening
voor treinreizigers, bewoners en kantoorgebruikers. Langs het spoor
aan de westzijde van het station is een 'buscomplex' gedacht, voor de
stalling van zowel (mini)bussen als taxi's en fietsen. Ook kantoren
kunnen boven de stalling een plek krijgen.
Kleinschalige kantoren
In het deel tussen de huidige Crerarstraat en het spoor ('parkbos') is
relatief kleinschalige kantorenbouw gedacht. Ontsluiting van de
gebouwen zou zijn vanaf de verlengde Griendtsveenweg parallel aan het
spoor. Aan de zijde van de Crerarstraat zouden mogelijkheden komen
voor woon-kantoorcombinaties, als overgang naar het park direct ten
zuiden ervan met de woningen aan de Eisenhowerstraat.
Vijverpark
De toekomst van het huidige terrein van verzorgingstehuis Jannes van
der Sleeden is nog niet zeker. De concept-visie noemt in dit gebied
('vijverpark') mogelijkheden voor appartementen, vrijstaande woningen
en woon-werkcombinaties.
Voorstel is de vijver uit te breiden en te verbinden met het water om
het voormalige TAS-gebouw (nu CWI). Het park moet alle ruimte krijgen.
De Eisenhowerstraat zal in de visie overgaan in het westelijk deel van
de huidige Crerarstraat, aansluitend op de Blankenslaan-west.
Stationsplein-noord
Aan de noordkant van het station is ook een stationsplein gedacht, als
schakel tussen stad en buitengebied. Het plein heeft minimaal een
P+R-voorziening, aansluitend op de Toldijk. De ontwikkeling van de
noordkant begint hier.
Voor de verbinding over het spoor zou de 'traverse' moeten zorgen. De
traverse moet ook uitzichtpunt, ontmoetingsplek en poort voor
treinreizigers worden. De concept-visie spreekt er daarnaast over als
blikvanger en herkenningspunt ('landmark') voor Hoogeveen. Wellicht
moet de brug ook door fietsers gebruikt kunnen worden.
Campus in het groen
De ontwikkeling van het stationsplein-noord is een voorwaarde voor een
'parkcampus' daaromheen. Bij een campus is te denken aan kantoren,
sociaal-culturele en educatieve doeleinden, eventueel met bijbehorende
sportvoorzieningen. Naast bebouwing is hier minstens zoveel aandacht
voor groen. Gras en water zouden hier worden afgewisseld door hogere
beplanting en bospercelen. In het beekdal is ruimte voor water en
aandacht voor ecologie.
Zichtlocatie
Langs de A28 moet volgens de concept-visie een zichtlocatie komen voor
een of meerdere grootschalige kantoorgebouwen. Water vult in dit deel
een relatief groot deel van het oppervlak.
Aanleiding
De ontwikkelingsvisie wordt een hoofdlijn voor de fysieke
veranderingen in het gebied. Een uitwerking in details moet volgen in
bestemmingsplannen, bouwplannen en (voor het openbaar gebied)
inrichtingsplannen. De aanleiding bij het college van B&W voor het
maken van de visie is het stimuleren van werkgelegenheid in Hoogeveen
door middel van een hoogwaardige kantorenlocatie.
Overleggroep
De concept-ontwikkelingsvisie Stationsgebied is geproduceerd door
ruimtelijk-ontwerpbureau Alle Hosper in opdracht van het college. De
inhoud is tot stand gekomen in nauw overleg met betrokkenen binnen en
buiten de gemeentelijke organisatie. Zo heeft een overleggroep van
bewoners en andere belanghebbenden de afgelopen maanden intensief
overlegd met de gemeentelijk projectleider en bureau Alle Hosper.
Besluit in februari
Deze zomer is de eerste belangrijke stap genomen bij de keus voor het
parkmodel. De gemeente zal de reacties op de concept-visie analyseren.
In overleg met Alle Hosper wordt de concept-visie eventueel aangepast.
In januari ligt er een visie-eindproduct van Alle Hosper. Het college
formuleert hierover medio januari een voorstel aan de gemeenteraad.
Dit voorstel staat op 3 februari 2003 op de agenda van de
raadscommissie Omgeving. Op 20 februari 2003 zal de gemeenteraad een
besluit nemen en een definitieve ontwikkelingsvisie Stationsgebied
vaststellen.
Bijeenkomst 2 december
De concept-visie ligt van donderdag 21 november tot en met woensdag 18
december ter inzage in het voorlichtingscentrum en op
www.hoogeveen.nl/stationsgebied. Iedereen kan in die periode
schriftelijk of via internet een reactie geven.
Daarnaast houdt de gemeente op maandag 2 december een bijeenkomst over de concept-visie. Deze vindt plaats in het raadhuis en begint om 19.30 uur. Iedereen is van harte welkom voor een toelichting en discussie.
© Copyright Gemeente Hoogeveen