Gemeente Hoogeveen


---

19 november 2002

Concept-visie ter inzage

Beleving van ruimte in nieuw Stationsgebied

Evenwicht tussen bebouwing en open landschap is de kern van de concept-ontwikkelingsvisie Stationsgebied. Een belangrijk element erin is de transparante, overdekte wandel-verbindingsbrug tussen de noord- en zuidzijde van het station. Deze traverse moet te zijner tijd samen met het station de motor worden voor de ontwikkeling van de noordkant van het station. De concept-visie ligt ter inzage van donderdag 21 november tot en met woensdag 18 december.

Eén van de belangrijkste uitgangspunten van de gemeente bij de visievorming is een balans te creëren tussen wonen, werken, verkeer en verblijven. De concept-visie maakt deze balans inzichtelijk.

Verlenging Griendtsveenweg

De concept-visie onderscheidt kleinere en grotere stappen in de ontwikkeling. De eerste zijn relatief kleine ingrepen, op korte termijn voorstelbaar. Een voorbeeld hiervan is de herinrichting van het Stationsplein. De verlenging van de Griendtsveenweg langs het spoor naar de Stationsstraat maakt de binnenring (verkeersroute) sluitend.

De grotere stappen zijn de omvangrijkste ingrepen in het gebied. Deze volgen in principe pas na uitvoering van de kleinere stappen. Een voorbeeld hiervan is de verlenging van de Griendtsveenweg via een tunnel en het noordelijk Stationsgebied richting Toldijk. Hierlangs kan verkeer vanuit west-Hoogeveen de stad verlaten zonder overlast voor het zuidelijk Stationsgebied.

Centraal parkeerdek

Het plein voor het station is volgens de concept-visie toe aan een herinrichting gericht op een efficiëntere afwikkeling van de vervoersstromen. Een optie is twee 'zeer transparante' gebouwen aan het plein tegenover het station (nu bushaltes), voor kantoren, commerciële functies of woningen.

Ander voorstel is de bouw van een parkeerdek als centrale voorziening voor treinreizigers, bewoners en kantoorgebruikers. Langs het spoor aan de westzijde van het station is een 'buscomplex' gedacht, voor de stalling van zowel (mini)bussen als taxi's en fietsen. Ook kantoren kunnen boven de stalling een plek krijgen.

Kleinschalige kantoren

In het deel tussen de huidige Crerarstraat en het spoor ('parkbos') is relatief kleinschalige kantorenbouw gedacht. Ontsluiting van de gebouwen zou zijn vanaf de verlengde Griendtsveenweg parallel aan het spoor. Aan de zijde van de Crerarstraat zouden mogelijkheden komen voor woon-kantoorcombinaties, als overgang naar het park direct ten zuiden ervan met de woningen aan de Eisenhowerstraat.

Vijverpark

De toekomst van het huidige terrein van verzorgingstehuis Jannes van der Sleeden is nog niet zeker. De concept-visie noemt in dit gebied ('vijverpark') mogelijkheden voor appartementen, vrijstaande woningen en woon-werkcombinaties.

Voorstel is de vijver uit te breiden en te verbinden met het water om het voormalige TAS-gebouw (nu CWI). Het park moet alle ruimte krijgen. De Eisenhowerstraat zal in de visie overgaan in het westelijk deel van de huidige Crerarstraat, aansluitend op de Blankenslaan-west.

Stationsplein-noord

Aan de noordkant van het station is ook een stationsplein gedacht, als schakel tussen stad en buitengebied. Het plein heeft minimaal een P+R-voorziening, aansluitend op de Toldijk. De ontwikkeling van de noordkant begint hier.

Voor de verbinding over het spoor zou de 'traverse' moeten zorgen. De traverse moet ook uitzichtpunt, ontmoetingsplek en poort voor treinreizigers worden. De concept-visie spreekt er daarnaast over als blikvanger en herkenningspunt ('landmark') voor Hoogeveen. Wellicht moet de brug ook door fietsers gebruikt kunnen worden.

Campus in het groen

De ontwikkeling van het stationsplein-noord is een voorwaarde voor een 'parkcampus' daaromheen. Bij een campus is te denken aan kantoren, sociaal-culturele en educatieve doeleinden, eventueel met bijbehorende sportvoorzieningen. Naast bebouwing is hier minstens zoveel aandacht voor groen. Gras en water zouden hier worden afgewisseld door hogere beplanting en bospercelen. In het beekdal is ruimte voor water en aandacht voor ecologie.

Zichtlocatie

Langs de A28 moet volgens de concept-visie een zichtlocatie komen voor een of meerdere grootschalige kantoorgebouwen. Water vult in dit deel een relatief groot deel van het oppervlak.

Aanleiding

De ontwikkelingsvisie wordt een hoofdlijn voor de fysieke veranderingen in het gebied. Een uitwerking in details moet volgen in bestemmingsplannen, bouwplannen en (voor het openbaar gebied) inrichtingsplannen. De aanleiding bij het college van B&W voor het maken van de visie is het stimuleren van werkgelegenheid in Hoogeveen door middel van een hoogwaardige kantorenlocatie.

Overleggroep

De concept-ontwikkelingsvisie Stationsgebied is geproduceerd door ruimtelijk-ontwerpbureau Alle Hosper in opdracht van het college. De inhoud is tot stand gekomen in nauw overleg met betrokkenen binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Zo heeft een overleggroep van bewoners en andere belanghebbenden de afgelopen maanden intensief overlegd met de gemeentelijk projectleider en bureau Alle Hosper.

Besluit in februari

Deze zomer is de eerste belangrijke stap genomen bij de keus voor het parkmodel. De gemeente zal de reacties op de concept-visie analyseren. In overleg met Alle Hosper wordt de concept-visie eventueel aangepast. In januari ligt er een visie-eindproduct van Alle Hosper. Het college formuleert hierover medio januari een voorstel aan de gemeenteraad. Dit voorstel staat op 3 februari 2003 op de agenda van de raadscommissie Omgeving. Op 20 februari 2003 zal de gemeenteraad een besluit nemen en een definitieve ontwikkelingsvisie Stationsgebied vaststellen.

Bijeenkomst 2 december

De concept-visie ligt van donderdag 21 november tot en met woensdag 18 december ter inzage in het voorlichtingscentrum en op www.hoogeveen.nl/stationsgebied. Iedereen kan in die periode schriftelijk of via internet een reactie geven.

Daarnaast houdt de gemeente op maandag 2 december een bijeenkomst over de concept-visie. Deze vindt plaats in het raadhuis en begint om 19.30 uur. Iedereen is van harte welkom voor een toelichting en discussie.

© Copyright Gemeente Hoogeveen