heliview
Business-to-business information
Online bestellen door particulieren stijgt licht
Ongeveer 37 procent van de huishoudens met Internet heeft in de afgelopen 12 maanden een online aankoop of reservering gedaan. Ten opzichte van de voorgaande drie jaren stijgt de mate waarin online wordt besteld en/of gereserveerd door particulieren licht. In 2000 was het 32 procent; in 2001 ongeveer 30 procent. Dit blijkt uit een recente meting van de ICT Consumer Monitor van het Bredase marktonderzoeksbureau Heliview Marketingservice. Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder ongeveer 1.500 huishoudens in Nederland.
Men bestelt met name vrijetijdsproducten (23 procent) en CD's, boeken
en computerspelletjes (17 procent). Financiële producten worden
nauwelijks online besteld (1 procent). Er worden over het algemeen
geen grote bedragen via het Internet uitgegeven. Gemiddeld wordt er
245 euro per jaar besteed, waarbij ruim een derde minder dan 45 euro
uitgeeft op het Internet. Respondenten met een eigen bedrijf,
huishoudens in de Randstad, met een HBO/WO of bovenmodaal inkomen
besteden meer dan gemiddeld online.
De meest genoemde redenen voor het online bestellen en/of reserveren
zijn: het gemak (46 procent noemt dat) en dat deze manier van aankopen
tijd bespaart: ongeveer 20 procent geeft (ook) deze reden.
Over Heliview
Heliview Marketingservice bv is een full-service marketingorganisatie,
gespecialiseerd in de business-to-business-markt op het gebied van
o.a. HRM, ICT, financiële dienstverlening en kantoorbenodigdheden.
Voor meer informatie over dit persbericht, Heliview onze producten
kunt u contact opnemen met dhr. Thanassis Vassiliadis, tel.: 076-548
40 00. Ons e-mailadres is: info@heliview.nl