Provincie Utrecht

Persbericht

Proef met asfaltcollector in IJsselstein gaat niet door

19-11-2002
De proef om met asfaltcollectoren energie te winnen uit de provinciale weg N210 in IJsselstein is van de baan nu blijkt dat de kosten vier tot vijf keer zo hoog uitvallen. Dat hebben gedeputeerde staten vandaag besloten.

Dit voorjaar spraken provincie Utrecht, energiebedrijf REMU en het IJsselsteinse bedrijf Terberg af om gezamenlijk te investeren in een proefproject voor de winning van energie uit asfalt. Bij nader inzien blijken de kosten van het systeem vele malen hoger te zijn dan eerder voorzien was. Daardoor wordt het systeem onevenredig duur en daarom ziet de provincie af van de proef, aldus GS.

Duurzame energie
Energie uit asfalt is een duurzame vorm van energie. In een weg worden buizen aangelegd waardoor een vloeistof stroomt. De zon verwarmt de weg en ook de vloeistof, waarna de warmte wordt opgeslagen en gebruikt voor de verwarming van een gebouw. Door de onttrekking van warmte aan het asfalt wordt tegelijkertijd de weg gekoeld, zodat daar minder snel spoorvorming optreedt. Dit systeem heeft dus tegelijkertijd voordelen voor het milieu -er wordt minder CO2 uitgestoten voor de verwarming en de koeling van gebouwen - en voor het onderhoud van de weg. Dat wordt daarmee goedkoper.

Haalbaarheidsonderzoek
Uit een haalbaarheidsonderzoek dat de provincie had laten doen was gebleken dat het systeem in de N210 voor ongeveer 55.000 euro aangelegd kon worden. Milieugedeputeerde Rombouts legt uit dat de provincie enthousiast was over deze techniek: "We wilden als provincie graag ervaring opdoen met dit nieuwe systeem, dat twee vliegen in een klap slaat. Daarom waren we bereid geld beschikbaar te stellen uit het MAVI-budget, dat bedoeld is voor vernieuwende technieken en verkeersprojecten die het milieu ontzien."

Vijf keer zo duur
Bij de uitwerking van het bestek bleek dat het haalbaarheidsonderzoek geen goed beeld had gegeven van de werkelijke kosten. De wegcollector moest anderhalf keer zo groot worden om de afgesproken hoeveelheid energie te kunnen leveren. Vervolgens bleek dat ook de prijs van diverse onderdelen beduidend hoger was dan eerder berekend. Daardoor zouden de totale kosten voor het systeem in de N210 volgens de aannemer op 272.000 euro uitkomen. "Dat is ons echt te gortig", verklaart Rombouts. "De investeringen worden daarmee onevenredig hoog in verhouding tot de winst die voor het milieu wordt bereikt en de ervaring die we met de proef kunnen opdoen. Dat is maatschappelijk niet verantwoord en daarom hebben we besloten af te zien van het proefproject in IJsselstein. Maar we hebben er wel iets van geleerd en die kennis zullen we gebruiken bij de beoordeling van andere projecten met energie uit asfalt in de provincie." REMU zou de energie uit de collector afnemen. Nu de asfaltcollector niet doorgaat heeft REMU aan Terberg toegezegd toch een andere vorm van duurzame energie te ontwikkelen en wel warmtepompen in combinatie met een dakcollector.

Meer informatie: Karin Obdeijn, telefoon 030-258 21 92 of Karin.Obdeijn@provincie-utrecht.nl