Nederlandse Spoorwegen Nederlandse Spoorwegen
Persvoorlichting

Onderstaande informatie stuur ik u n.a.v. de berichtgeving in het Algemeen Dagblad van hedenochtend.

Persinformatie
Utrecht, 19 november 2002
Betere bijsturing treinverkeer
Artikel in Algemeen dagblad wekt verkeerde indruk over omgang met calamiteiten

In een artikel in het Algemeen Dagblad van vandaag wordt gesuggereerd dat machinisten en conducteurs pas na een kwartier telefonisch om assistentie mogen vragen wanneer zij betrokken zijn bij een calamiteit. Dit is niet zo! Machinisten en/of conducteurs moeten bij calamiteiten altijd direct alarm slaan. Het artikel in het AD refereert aan een nieuwe werkwijze die juist geen betrekking heeft op communicatie over de calamiteit zelf, maar op de wijze waarop het overige treinverkeer na zo'n calamiteit zo goed mogelijk kan worden bijgestuurd en de reizigers geïnformeerd kunnen worden.

De nieuw werkwijze heeft betrekking op het omgaan met calamiteiten op het drukbereden Nederlandse spoorwegnet, zoals bovenleidingbreuken, aanrijdingen op overwegen, defecte treinen en andere verstoringen van het treinverkeer. De communicatie over de calamiteit zelf, inclusief stilleggen treinverkeer, alarmeren hulpdiensten etc. vindt via het systeem 'Telerail' plaats met de treindienstleider van Railverkeersleiding, de organisatie die namens de overheid het treinverkeer regelt op het gehele net.

Daarnaast ontstaat door zo'n calamiteit een grote behoefte aan uitwisseling van informatie per GSM met het personeel van andere treinen dan de trein die direct bij het incident betrokken was. Binnen korte tijd kunnen tientallen treinen stil komen te staan. Het personeel op die treinen wil weten wat er aan de hand is, hoe lang het gaat duren, wat er verder gaat gebeuren met 'hun' trein en wat de beste adviezen zijn aan de reizigers. Op al die vragen moet, voor zover het treinen betreft van NS, een antwoord komen van de afdeling 'Transportbesturing' van NS. Transportbesturing kan nooit direct na aanvang van de calamiteit op al deze vragen een passend antwoord geven. Eerst moet geïnventariseerd worden wat er precies gebeurd is, wat voor mogelijkheden er nog zijn, resp. niet meer zijn om treinen te laten rijden en welke maatregelen genomen zullen worden nu een bepaald deel van het spoorwegnet gedurende een nog onbekende tijd niet gebruikt kan worden. Dat kan allemaal niet in een paar minuten, hoe graag we het ook anders zouden zien.

In die eerste minuten na het ontstaan van de problemen zijn telefoontjes vanaf de diverse treinen naar de Transportbesturing dus niet zinvol, want er kan op de vragen nog geen antwoord gegeven worden. Bovendien belemmeren ze een snelle besluitvorming over hetgeen de Transportbesturing juist naar de treinen wil doorgeven.
In het afgelopen jaar is in samenspraak met het personeel van de Transportbesturing, machinisten en conducteurs gekeken naar mogelijkheden om knelpunten in de communicatie op te lossen. Een van de gekozen veranderingen in de werkwijze is: niet meteen allemaal bellen voor nadere bijzonderheden, maar een kwartiertje geduld, dan verloopt alle communicatie sneller en doeltreffender. Dat is dus niet bedacht vanachter een bureau - zoals in het AD wordt beweerd - maar samen met mensen uit de praktijk.

De veranderde werkwijze betekent niet dat reizigers in de stilstaande treinen geen informatie kunnen krijgen: vaak weten machinisten, doordat zij na het tot stilstand komen wel altijd contact opnemen met de treindienstleider, (globaal) wat er aan de hand is: aanrijding, gebroken bovenleiding etc. Het personeel op de trein kan en moet die informatie doorgeven aan de reizigers, met de toevoeging dat meer specifieke informatie zal volgen zodra er meer bekend is. En ook als er nog helemaal niets bekend is, wordt het personeel geacht in ieder geval de reizigers te informeren dat de trein voorlopig niet verder kan rijden en dat nadere informatie zal volgen.

De suggestie in het artikel in het AD dat het probleem zou kunnen worden opgelost door de afdeling Transportbesturing uit te breiden, wijst NS van de hand. Nog snellere besluitvorming en communicatie zo kort na het ontstaan van een calamiteit bereik je niet door er nog meer mensen bij te betrekken.

De richtlijn 'wacht een kwartier alvorens te bellen' is onderdeel van een groter pakket aan maatregelen, gericht op betere bijsturing van het treinverkeer in geval van verstoringen. De doelstelling is: 'keep on rolling', laat het treinverkeer niet onnodig op grote schaal vastlopen als er ergens een kink in de kabel komt.

Meer informatie voor redacties: NS Persvoorlichting 030-2357070