Rabobank Nederland

Rabobank breidt dienstverlening fors uit
Rabobank Nederland, 19/11/2002 03:25 PM

---

'De Dichtbijbank van Nederland'
De Rabobank gaat de komende jaren het fijnmazige distributienetwerk verder uitbreiden. Daarmee versterkt de Rabobank haar positie in Nederland als de 'Dichtbijbank'.

Het aantal plaatsen waar geld kan worden opgenomen zal de komende vier jaar stijgen van 2.400 naar 4.000. Deze 'Rabobank Geldpunten' kennen verschillende verschijningsvormen: geldautomaten, kasdiensten bij lokale winkeliers en betaalservice in zorgcentra.

Daarnaast zal de Rabobank speciale 'Rabobank Servicepunten' gaan inrichten in kleine kernen en stadswijken. De bank wil deze servicepunten lokaal opzetten met andere lokale partijen, die vitale diensten bieden, die de leefbaarheid in kleine kernen en bepaalde stadswijken weer kunnen verbeteren. Ze denkt daarbij onder meer aan samenwerking met de lokale overheid, politie, thuiszorg, bibliotheken, lokale winkeliers, stomerijen, enz. De bank verwacht dat in tenminste 200 kleine kernen en wijken een Rabobank Servicepunt zal worden gerealiseerd.

De coöperatieve Rabobank, de 'Dichtbijbank', is de grootste financieel dienstverlener in Nederland en beschikt met 1.500 kantoren en meer dan 3.000 geldautomaten over het meest uitgebreide distributiennet van alle banken in ons land. Door het meer zelfdstandig gedrag van bankklanten enerzijds en de toenemende vergrijzing van de bevolking anderzijds, zal de samenstelling van het distributienet de komende jaren sterk veranderen. Daarop wil de bank inspelen.

Thomas van Rijckevorsel, directeur Marktmanagement van Rabobank Nederland: "De Rabobank zoekt in haar dienstverlening voortdurend naar de balans tussen haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en klantgerichtheid enerzijds en efficiency en doeltreffendheid anderzijds. Als coöperatieve bank staat de Rabobank dichtbij haar klanten. Dat willen we zo houden en zelfs versterken. De vorm waarin we als bank dicht bij de klant aanwezig zijn, hangt af van de lokale behoeften en mogelijkheden. We leveren daarom geen standaardoplossingen, maar maatwerk."

Volgens Van Rijckevorsel maakt de Rabobank zich zorgen over het volledig wegvallen van vitale functies in veel kleine kernen en stadswijken. Om de leefbaarheid van deze woongemeenschappen te verbeteren is het Rabobank Servicepunt ontwikkeld. Van Rijckevorsel: "Met deze serviceformule, die speciaal is ontworpen om ingezet te worden in kleine kernen of wijken, leveren we maatwerk. Zakelijke en particuliere klanten kunnen er geld opnemen en krijgen persoonlijke service en informatie. De Rabobank Servicepunten worden ondergebracht in of bij bestaande voorzieningen. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan om een supermarkt, een buurtgebouw of een gemeenschapshuis." Inmiddels zijn er al Rabobank Servicepunten in Mariahout, Vorstenbosch, Loosbroek, Epen en Oudega.

Evenals de Rabobank Servicepunten bieden de Rabobank Geldpunten maatwerk. De Geldpunten omvatten de ruim 3.000 geldautomaten, geldopnamemogelijkheden in supermarkten en de Rabobank Zorgservice in zorgcentra. In 2006 verwacht de Rabobank de Zorgservice in 1.000 zorgcentra te hebben ingevoerd.

Rabobank heeft zich in het verleden al gepositioneerd als de 'Dichtbijbank' door een aantal maatregelen om kwetsbare klantengroepen in staat stellen om zo lang mogelijk zelfstandig deel te nemen aan het betalingsverkeer. Naast 400 periodieke zittingen op speciale plaatsen (bejaardentehuizen, gemeentehuizen, dorpshuizen) startte de Rabobank in 2000 met de Rabobank Geldexpres - levering van geld aan huis voor immobiele klanten - en in 2001 met de Rabobank Zorgservice - invoering van chipknip betaalsystemen in zorgcentra.