Rabobank breidt dienstverlening fors uit
Rabobank Nederland, 19/11/2002 03:25 PM
---
'De Dichtbijbank van Nederland'
De Rabobank gaat de komende jaren het fijnmazige distributienetwerk
verder uitbreiden. Daarmee versterkt de Rabobank haar positie in
Nederland als de 'Dichtbijbank'.
Het aantal plaatsen waar geld kan worden opgenomen zal de komende vier
jaar stijgen van 2.400 naar 4.000. Deze 'Rabobank Geldpunten' kennen
verschillende verschijningsvormen: geldautomaten, kasdiensten bij
lokale winkeliers en betaalservice in zorgcentra.
Daarnaast zal de Rabobank speciale 'Rabobank Servicepunten' gaan
inrichten in kleine kernen en stadswijken. De bank wil deze
servicepunten lokaal opzetten met andere lokale partijen, die vitale
diensten bieden, die de leefbaarheid in kleine kernen en bepaalde
stadswijken weer kunnen verbeteren. Ze denkt daarbij onder meer aan
samenwerking met de lokale overheid, politie, thuiszorg, bibliotheken,
lokale winkeliers, stomerijen, enz. De bank verwacht dat in tenminste
200 kleine kernen en wijken een Rabobank Servicepunt zal worden
gerealiseerd.
De coöperatieve Rabobank, de 'Dichtbijbank', is de grootste financieel
dienstverlener in Nederland en beschikt met 1.500 kantoren en meer dan
3.000 geldautomaten over het meest uitgebreide distributiennet van
alle banken in ons land. Door het meer zelfdstandig gedrag van
bankklanten enerzijds en de toenemende vergrijzing van de bevolking
anderzijds, zal de samenstelling van het distributienet de komende
jaren sterk veranderen. Daarop wil de bank inspelen.
Thomas van Rijckevorsel, directeur Marktmanagement van Rabobank
Nederland: "De Rabobank zoekt in haar dienstverlening voortdurend naar
de balans tussen haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en
klantgerichtheid enerzijds en efficiency en doeltreffendheid
anderzijds. Als coöperatieve bank staat de Rabobank dichtbij haar
klanten. Dat willen we zo houden en zelfs versterken. De vorm waarin
we als bank dicht bij de klant aanwezig zijn, hangt af van de lokale
behoeften en mogelijkheden. We leveren daarom geen
standaardoplossingen, maar maatwerk."
Volgens Van Rijckevorsel maakt de Rabobank zich zorgen over het
volledig wegvallen van vitale functies in veel kleine kernen en
stadswijken. Om de leefbaarheid van deze woongemeenschappen te
verbeteren is het Rabobank Servicepunt ontwikkeld. Van Rijckevorsel:
"Met deze serviceformule, die speciaal is ontworpen om ingezet te
worden in kleine kernen of wijken, leveren we maatwerk. Zakelijke en
particuliere klanten kunnen er geld opnemen en krijgen persoonlijke
service en informatie. De Rabobank Servicepunten worden ondergebracht
in of bij bestaande voorzieningen. Het kan daarbij bijvoorbeeld gaan
om een supermarkt, een buurtgebouw of een gemeenschapshuis." Inmiddels
zijn er al Rabobank Servicepunten in Mariahout, Vorstenbosch,
Loosbroek, Epen en Oudega.
Evenals de Rabobank Servicepunten bieden de Rabobank Geldpunten
maatwerk. De Geldpunten omvatten de ruim 3.000 geldautomaten,
geldopnamemogelijkheden in supermarkten en de Rabobank Zorgservice in
zorgcentra. In 2006 verwacht de Rabobank de Zorgservice in 1.000
zorgcentra te hebben ingevoerd.
Rabobank heeft zich in het verleden al gepositioneerd als de
'Dichtbijbank' door een aantal maatregelen om kwetsbare klantengroepen
in staat stellen om zo lang mogelijk zelfstandig deel te nemen aan het
betalingsverkeer. Naast 400 periodieke zittingen op speciale plaatsen
(bejaardentehuizen, gemeentehuizen, dorpshuizen) startte de Rabobank
in 2000 met de Rabobank Geldexpres - levering van geld aan huis voor
immobiele klanten - en in 2001 met de Rabobank Zorgservice - invoering
van chipknip betaalsystemen in zorgcentra.