Koffieboeren op bezoek bij politici en bedrijven
15 november 2002
Volgende week komen vijf vertegenwoordigers van koffieboeren uit
verschillende koffieproducerende landen naar Nederland. Zij komen hun
product én hun inkomens- en levenssituatie onder de aandacht brengen.
Ze bieden een petitie aan Nederlandse politici aan, voeren gesprekken
met Nederlandse bedrijven en organisaties en doen mee aan
publieksacties.
Door de aanhoudende crisis in de koffiesector leven miljoenen boeren
ver onder het bestaansminimum. Tegelijkertijd loopt de kwaliteit van
ons kopje koffie sterk terug. De verzorging van de koffieplanten,
kwaliteitsbewaking en innovatie komen onder druk te staan omdat koffie
te weinig opbrengt. De boeren pleiten, net als Novib (Oxfam), voor een
minimum kwaliteitseis en daaraan gekoppeld een reële prijs voor het
product.
De koffieproducenten bezoeken Nederland in het kader van de Koffie
Campagne van Novib. Ontwikkelingsorganisatie Oxfam, waarvan Novib de
Nederlandse tak is, voert deze campagne om aandacht te vragen voor de
koffiecrisis: 25 miljoen koffieboeren worden bedreigd in hun bestaan.
De opbrengst van hun product is de afgelopen jaren zo gedaald, dat zij
hun kinderen van school moeten halen, dokterbezoek niet meer kunnen
betalen en zelfs moeten bezuinigen op eten. Om het lot van de
koffieboeren te verbeteren richt Oxfam zich op de politiek, de
consument én het bedrijfsleven.
In Nederland voert Novib gesprekken met Douwe Egberts, met het doel de
koffiebrander een hogere prijs voor de koffiebonen te laten betalen.
Om de politiek te mobiliseren bieden Novib en de vijf
vertegenwoordigers van de boeren gezamenlijk een petitie aan. Zo
vragen wij om het opstellen van internationale regels met betrekking
tot de handel in koffie, gedragscodes voor het bedrijfsleven,
internationale kwaliteitseisen en het verminderen van de
overproduktie. Hierdoor zullen de marktverhoudingen ten gunste van de
boeren veranderen.
De petitie wordt woensdag 20 november aangeboden om 13.30 uur op Het
Plein voor de Tweede Kamer. Tegelijkertijd wordt hier een
publieksgerichte actie gevoerd. Novib wil het publiek mobiliseren om
druk uit te oefenen op het inkoopbeleid van de grote koffiebranders.
Door massaal over te stappen op koffie die wél op een eerlijke manier
geproduceerd is, bijvoorbeeld Max Havelaar koffie, zal Douwe Egberts
zich door de markt genoodzaakt voelen haar inkoopbeleid aan te passen.
Rondom het aanbieden van de petitie zal vanuit vervoerscontainers, het
symbool van de handelscampagne, gratis Fair Trade koffie worden
geschonken. Om de aandacht van het publiek op de actie te vestigen
lopen ezels rond met zakken koffie. In ontwikkelingslanden is dit dé
manier waarop de grote zakken koffie vervoerd worden.
Bron: Novib, 15 november 2002
Auteur: Novib