Novib

Koffieboeren op bezoek bij politici en bedrijven

15 november 2002

Volgende week komen vijf vertegenwoordigers van koffieboeren uit verschillende koffieproducerende landen naar Nederland. Zij komen hun product én hun inkomens- en levenssituatie onder de aandacht brengen. Ze bieden een petitie aan Nederlandse politici aan, voeren gesprekken met Nederlandse bedrijven en organisaties en doen mee aan publieksacties.

Door de aanhoudende crisis in de koffiesector leven miljoenen boeren ver onder het bestaansminimum. Tegelijkertijd loopt de kwaliteit van ons kopje koffie sterk terug. De verzorging van de koffieplanten, kwaliteitsbewaking en innovatie komen onder druk te staan omdat koffie te weinig opbrengt. De boeren pleiten, net als Novib (Oxfam), voor een minimum kwaliteitseis en daaraan gekoppeld een reële prijs voor het product.

De koffieproducenten bezoeken Nederland in het kader van de Koffie Campagne van Novib. Ontwikkelingsorganisatie Oxfam, waarvan Novib de Nederlandse tak is, voert deze campagne om aandacht te vragen voor de koffiecrisis: 25 miljoen koffieboeren worden bedreigd in hun bestaan. De opbrengst van hun product is de afgelopen jaren zo gedaald, dat zij hun kinderen van school moeten halen, dokterbezoek niet meer kunnen betalen en zelfs moeten bezuinigen op eten. Om het lot van de koffieboeren te verbeteren richt Oxfam zich op de politiek, de consument én het bedrijfsleven.

In Nederland voert Novib gesprekken met Douwe Egberts, met het doel de koffiebrander een hogere prijs voor de koffiebonen te laten betalen. Om de politiek te mobiliseren bieden Novib en de vijf vertegenwoordigers van de boeren gezamenlijk een petitie aan. Zo vragen wij om het opstellen van internationale regels met betrekking tot de handel in koffie, gedragscodes voor het bedrijfsleven, internationale kwaliteitseisen en het verminderen van de overproduktie. Hierdoor zullen de marktverhoudingen ten gunste van de boeren veranderen.

De petitie wordt woensdag 20 november aangeboden om 13.30 uur op Het Plein voor de Tweede Kamer. Tegelijkertijd wordt hier een publieksgerichte actie gevoerd. Novib wil het publiek mobiliseren om druk uit te oefenen op het inkoopbeleid van de grote koffiebranders. Door massaal over te stappen op koffie die wél op een eerlijke manier geproduceerd is, bijvoorbeeld Max Havelaar koffie, zal Douwe Egberts zich door de markt genoodzaakt voelen haar inkoopbeleid aan te passen. Rondom het aanbieden van de petitie zal vanuit vervoerscontainers, het symbool van de handelscampagne, gratis Fair Trade koffie worden geschonken. Om de aandacht van het publiek op de actie te vestigen lopen ezels rond met zakken koffie. In ontwikkelingslanden is dit dé manier waarop de grote zakken koffie vervoerd worden.

Bron: Novib, 15 november 2002
Auteur: Novib