Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen

persbericht

Nummer:
81

Directie:
voorlichting

20-11-2002

Status:
informatie

Organisatie publieke omroep moet efficiënter

De publieke omroep moet zich voorbereiden op bezuinigingen. Als de Tweede Kamer instemt, krijgt de landelijke publieke omroep in 2003 706 miljoen euro. Vanaf 2004 zal het budget lager zijn. Het demissionaire kabinet houdt vast aan zijn voornemen om de rijksbijdrage aan de omroepbegroting vanaf 2004 met 30 miljoen euro te verminderen. Bovendien dalen door de slechtere economische situatie ook de reclame-inkomsten van de STER. Hierdoor heeft de publieke omroep de komende jaren waarschijnlijk nog eens zo'n 20 miljoen euro minder te besteden. Dat blijkt uit de brief bij de mediabegroting die staatssecretaris Van Leeuwen (Media) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Onzekerheid is er over een eenmalig bedrag van 32 miljoen euro dat de Tweede Kamer in april 2002 aan de mediabegroting heeft toegevoegd. De Tweede Kamer wilde hiermee de daling van de omroepreserve compenseren die voortvloeide uit de fiscalisering van de omroepbijdrage. Het kabinet heeft de Tweede Kamer gevraagd het betreffende amendement te heroverwegen.

In lijn met het Strategisch Akkoord wil de staatssecretaris allereerst besparen op de kosten van organisatie en overhead bij de publieke omroep. Hij verwacht dat het beter en efficiënter kan. Begin volgend jaar start hij hiernaar een onderzoek, met medewerking van de landelijke zendgemachtigden. Ook de Wereldomroep zal bij dit onderzoek worden betrokken.
Door de efficiency te verbeteren moet het budget voor de programmering op radio en televisie zoveel mogelijk op peil blijven. Voorlopig ziet de staatssecretaris ook geen reden om minder te investeren in internet: "Weliswaar hebben bedrijven hun hooggespannen verwachtingen over de winstgevendheid van internetactiviteiten teruggeschroefd, maar het gebruik van internet bij de bevolking neemt nog steeds toe. De publieke omroep moet die ontwikkeling volgen."

In de brief gaat de staatssecretaris verder in op het programmabeleid en het bereik van de publieke omroep. Hij constateert dat de programmering voldoet aan de wettelijke eisen en onderscheidend is ten opzichte van het commerciële omroepaanbod. Ook kijkers herkennen de verschillen. Volgens een imago-onderzoek van NOS Kijk en Luisteronderzoek scoort de publieke omroep beter op 'diepgang', 'maatschappelijke betrokkenheid' en 'betrouwbaar', terwijl kijkers de commerciële omroepen beschrijven als 'vlot', 'vrolijk' en 'ontspannend'.
Zorgen heeft de staatssecretaris over het marktaandeel van Nederland3 (8 procent) en over het geringe bereik van de publieke zenders bij bepaalde groepen binnen de Nederlandse bevolking, in het bijzonder bij jongeren.

Van Leeuwen toont zich een voorstander van de inzet van media in het integratiebeleid. In de mediabegroting van 2003 reserveert hij 1 miljoen euro voor de nieuwe radiozender FunX. FunX is een initiatief van de lokale publieke omroepen en zal zich met een mix van muziek en informatie richten op een multicultureel jongerenpubliek in de grote steden. Een even groot bedrag zullen de wethouders van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht gezamenlijk opbrengen.

Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl