persbericht
Nummer:
81
Directie:
voorlichting
20-11-2002
Status:
informatie
Organisatie publieke omroep moet efficiënter
De publieke omroep moet zich voorbereiden op bezuinigingen. Als de
Tweede Kamer instemt, krijgt de landelijke publieke omroep in 2003 706
miljoen euro. Vanaf 2004 zal het budget lager zijn. Het demissionaire
kabinet houdt vast aan zijn voornemen om de rijksbijdrage aan de
omroepbegroting vanaf 2004 met 30 miljoen euro te verminderen.
Bovendien dalen door de slechtere economische situatie ook de
reclame-inkomsten van de STER. Hierdoor heeft de publieke omroep de
komende jaren waarschijnlijk nog eens zo'n 20 miljoen euro minder te
besteden. Dat blijkt uit de brief bij de mediabegroting die
staatssecretaris Van Leeuwen (Media) naar de Tweede Kamer heeft
gestuurd.
Onzekerheid is er over een eenmalig bedrag van 32 miljoen euro dat de
Tweede Kamer in april 2002 aan de mediabegroting heeft toegevoegd. De
Tweede Kamer wilde hiermee de daling van de omroepreserve compenseren
die voortvloeide uit de fiscalisering van de omroepbijdrage. Het
kabinet heeft de Tweede Kamer gevraagd het betreffende amendement te
heroverwegen.
In lijn met het Strategisch Akkoord wil de staatssecretaris allereerst
besparen op de kosten van organisatie en overhead bij de publieke
omroep. Hij verwacht dat het beter en efficiënter kan. Begin volgend
jaar start hij hiernaar een onderzoek, met medewerking van de
landelijke zendgemachtigden. Ook de Wereldomroep zal bij dit onderzoek
worden betrokken.
Door de efficiency te verbeteren moet het budget voor de programmering
op radio en televisie zoveel mogelijk op peil blijven. Voorlopig ziet
de staatssecretaris ook geen reden om minder te investeren in
internet: "Weliswaar hebben bedrijven hun hooggespannen verwachtingen
over de winstgevendheid van internetactiviteiten teruggeschroefd, maar
het gebruik van internet bij de bevolking neemt nog steeds toe. De
publieke omroep moet die ontwikkeling volgen."
In de brief gaat de staatssecretaris verder in op het programmabeleid
en het bereik van de publieke omroep. Hij constateert dat de
programmering voldoet aan de wettelijke eisen en onderscheidend is ten
opzichte van het commerciële omroepaanbod. Ook kijkers herkennen de
verschillen. Volgens een imago-onderzoek van NOS Kijk en
Luisteronderzoek scoort de publieke omroep beter op 'diepgang',
'maatschappelijke betrokkenheid' en 'betrouwbaar', terwijl kijkers de
commerciële omroepen beschrijven als 'vlot', 'vrolijk' en
'ontspannend'.
Zorgen heeft de staatssecretaris over het marktaandeel van Nederland3
(8 procent) en over het geringe bereik van de publieke zenders bij
bepaalde groepen binnen de Nederlandse bevolking, in het bijzonder bij
jongeren.
Van Leeuwen toont zich een voorstander van de inzet van media in het
integratiebeleid. In de mediabegroting van 2003 reserveert hij 1
miljoen euro voor de nieuwe radiozender FunX. FunX is een initiatief
van de lokale publieke omroepen en zal zich met een mix van muziek en
informatie richten op een multicultureel jongerenpubliek in de grote
steden. Een even groot bedrag zullen de wethouders van Amsterdam,
Rotterdam, Den Haag en Utrecht gezamenlijk opbrengen.
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl