AutoRai

20-11-2002

Typisch Porsche - ook in het terrein

Met de terreinwaardige multi-purpose-modellen Cayenne S en Cayenne Turbo betreedt Porsche nieuwe paden - waarbij toch karakteristieke merkwaarden behouden blijven.

De beide modellen vertonen duidelijke stylingkenmerken waaruit de verwantschap met de andere Porsche-modellen spreekt.

De V-vormige lijn van front en achterpartij, alsmede de V-vormige motorkap, in combinatie met de hogere spatborden, de koplampen en de markante uitlaten maken de Cayenne direct herkenbaar als Porsche. Zoals gebruikelijk bij Porsche onderscheidt de Turbo-uitvoering zich door een nog krachtiger styling. In plaats van twee, zoals bij de Cayenne S, zijn bij de Cayenne Turbo vier edelstalen eindpijpen een indicatie van het enorme vermogen onder de met twee powerdomes uitgevoerde motorkap. Nog markanter is het Turbo-front: grote luchtinlaten accentueren de styling en zijn een vereiste voor de grote behoefte aan koellucht van de V8-turbomotor.

Opvallend is ook het innovatieve verlichtingsconcept, dat bestaat uit bi-xenon-koplampen met geregelde bochtverlichting. Bij de Cayenne Turbo is dit standaard, bij de Cayenne S kan het als optie worden besteld. Afhankelijk van de snelheid en de stuurwielhoek zorgt de bochtverlichting voor een betere verlichting van de rijbaan.

Overtuigende vermogensontplooiing en hoog prestatiepotentieel Uitstekende prestaties, dynamische vermogensontwikkelling en uitstekend aanspreekgedrag over nagenoeg het gehele toerenbereik, karakteriseren de geheel nieuw ontwikkelde, atmosferische V8-motor van deze Sport Utility Vehicle. Deze nieuwe Porsche-motor heeft 32 kleppen, die per cilinderrij steeds door twee nokkenassen worden bediend. De Cayenne S ontwikkelt zijn maximum koppel van 420 Nm tussen 2.500 tpm en 5.500 tpm. Uit een cilinderinhoud van 4,5 liter ontwikkelt hij 250 kW (340 pk) bij 6.000 tpm. Voor de acceleratie van 0 naar 100 km/h heeft de Cayenne S met de nieuwe zestraps Tiptronic S slechts 7,2 seconden nodig. De topsnelheid bedraagt 242 km/h. Daarnaast overtuigt deze krachtbron door zijn uitstekende terreinwaardigheid en geschiktheid voor grote kantelhoeken in langs- en dwarsrichting.

De Cayenne Turbo is nog aanzienlijk krachtiger. Dankzij twee turbocompressoren met interkoelers ontwikkelt de V8-motor 331 kW (450 pk) bij 6.000 tpm. Daarmee sprint de Turbo in slechts 5,6 seconden van 0-100 km/h; zijn topsnelheid bedraagt 266 km/h. Het maximum koppel van 620 Nm is beschikbaar van 2.250 tot 4.750 tpm.

Geheel nieuw ontwikkelde 6-traps Tiptronic S
Ten tijde van de marktintroductie zijn beide Cayenne-modellen uitgerust met de geheel nieuw ontwikkelde Tiptronic S met zes versnellingen. De standaard handgeschakelde zesversnellingsbak voor de Cayenne S wordt vanaf het volgende modeljaar aangeboden. Zoals gebruikelijk bij Porsche kan de Tiptronic-transmissie via wipschakelaars op het stuur ook handmatig worden geschakeld. De versnellingen kunnen echter ook worden geschakeld door het naar voren of achteren tippen van de keuzehendel. Deze extra bedieningsmogelijkheid is vooral bestemd voor veilig schakelen in het terrein.

Innovatieve vierwielaandrijving: Porsche Traction Management Het Porsche Traction Management (PTM) heeft een belangrijke invloed op de totale rijdynamiek en is standaard op beide Cayenne-modellen. Deze volledig nieuwe generatie van vierwielaandrijving stuurt in de basis-modus 62 procent van het aandrijfkoppel naar de achterwielen en 38 procent naar de voorwielen. Al naar gelang de rijomstandigheden kan tot 100 procent van het aandrijfkoppel naar alleen de voor- of achterwielen worden gestuurd. Daarbij is slechte tractie niet de enige doorslaggevende factor. Sensoren meten bovendien de snelheid van de auto, de dwarsversnelling, de stuurhoek en de gaspedaalstand, zodat de optimale spergraad kan worden berekend. Voor rijden in zwaar terrein kan via het PTM ook de lage gearing in de tussenbak worden gekozen en een 100 procent langssper worden ingeschakeld.

Standaard met Porsche Stability Management
Porsche Stability Management (PSM) is zowel standaard op de Cayenne S als op de Cayenne Turbo. Het staat continu in contact met het PTM, maar grijpt pas in het natuurkundige grensbereik van de wegligging in, en stabiliseert de auto dan door het gericht afremmen van individuele wielen. Indien de remfunctie niet voldoende is om de auto te stabiliseren, dan grijpt PSM ook in het motormanagement in om via ontstekingshoek en gasklepstand het aandrijfkoppel te reduceren.

Geraffineerde ondersteltechniek
Porsche heeft een onderstelconcept ontwikkeld dat een enorm wendbare handelbaarheid biedt zowel bij sportief rijden als ook bij zwaar off-road-gebruik. Dat is te danken aan een nieuw asconcept. De voorwielophanging is uitgevoerd als een brede vooras met dubbele dwarsarmen aan een apart subframe en voor de achteras wordt een gecompliceerd multi-link-concept toegepast. De grote veerwegen noodzakelijk voor rijden in het terrein zijn een bijzonder kenmerk.

De luchtvering standaard op de Turbo, optie op de Cayenne S - garandeert door een automatisch iets verlagen van de auto bij toenemende snelheid zowel extra rijplezier als nog meer actieve veiligheid. In combinatie met het PTM maakt dit de Cayenne tot een uitzonderlijke off-roader. In de stand zwaar terrein heeft de Cayenne een bodemvrijheid van 273 millimeter, zodat de Turbo zelfs met relatief steile hellingen raad weet. Ook heuveltoppen en bulten in het terrein vormen geen onoverkomelijke hindernis. En met een doorwaaddiepte van 555 millimeter zijn ritten door beekjes en diepe plassen ook geen probleem. Eveneens standaard is het nieuw ontwikkelde, variabele dempingssysteem Porsche Active Suspension Management (PASM), dat in combinatie met de luchtvering wordt aangeboden. Deze elektronische demperregeling past continu de dempingskracht aan - afhankelijk van de toestand van het wegdek en de rijstijl.

Cayenne doorstaat Porsche-fadingtest
Het remsysteem van de Cayenne voldoet uiteraard aan Porsches zeer zware veiligheidseisen. Beide modellen hebben de beroemde Porsche-fadingtest dan ook met succes doorstaan. Dat is het resultaat van geavanceerde techniek. Bij beide modellen worden aan de vooras inwendig geventileerde, 350 millimeter grote remschijven met vaste, aluminium, zeszuiger-monobloc-remklauwen toegepast. De achterwielen worden afgeremd door 330 millimeter grote remschijven met vaste vierzuiger-monobloc-remklauwen.

Lichtmetalen velgen tot 20 inch
Voor de Cayenne zijn speciale, lichtgewicht lichtmetalen velgen ontwikkeld. Beide modellen worden standaard uitgerust met 8J x 18-velgen met banden in de maat 255/55 R18. Daarnaast worden nog 19- en 20-inch velgen aangeboden. Voor deze drie wielvarianten heeft Porsche een volledig nieuwe bandenfamilie laten ontwikkelen, en uitvoerig getest bij hoge snelheden. Het resultaat: de Cayenne rijdt op Y-zomerbanden die zijn gehomologeerd voor een topsnelheid van 300 km/h.

Flankbescherming met zij- en hoofd-airbags
Ook op het gebied van passieve veiligheid bieden de Cayenne Turbo en Cayenne S innovatieve techniek. De airbags voor bestuurder en voorpassagier worden elk door een tweetraps gasgenerator geactiveerd. Daarnaast biedt Porsche een nieuw flankbeschermingssysteem. Dit bestaat uit in de rugleuning van de voorstoel geïntegreerde zij-airbag en een in het dakframe ingebouwde curtain-airbag, die ook de achterpassagiers beschermt.

Communicatie via glasvezelkabels
In de nieuwe Cayenne wordt voor de uitwisseling van multimedia-informatie een nieuwe technologie toegepast: de zogenoemde MOST-databus (Media Oriented Systems Transport). Bij deze techniek wordt via glasvezelkabels de informatie tussen de individuele componenten uitgewisseld zonder kwaliteitsverlies en met hoge snelheid. Om vooral audiosignalen met hoge kwaliteit over te kunnen dragen, zijn zowel de componenten radio, cd-wisselaar en versterker, alsmede de telefoonmodule via MOST-glasvezelkabels met elkaar verbonden. Welke componenten geïntegreerd zijn, bepaalt de klant bij de keuze van de individuele uitrusting. Door de enorme capaciteiten van het nieuwe glasvezel-datanetwerk kunnen radiozender, muziektitel, binnenkomende telefoongesprekken en navigatiepictogrammen worden weergegeven op het informatiedisplay in het instrumentenpaneel.

Nieuw PCM met 6,5-inch TFT-beeldscherm
Het nieuwe Porsche Communication Management (PCM) met dubbele tuner, cd-speler, navigatiemodule en als optie een dual-band GSM-telefoon alle via de MOST-databus met elkaar verbonden is standaard op de Cayenne Turbo. Het valt op door een volledig nieuw en gebruiksvriendelijk ontwerp. Het TFT-kleurendisplay (Thin-Film-Transistor) kon in vergelijking met de modellen 911 en Boxster (5,8 inch) worden vergroot tot 6,5 inch. Een van de bijzonderheden is de navigatiemodule, die onder meer dynamisch navigeren, kaart-scrollen op het beeldscherm en rittenplanning door het tegelijkertijd opslaan van meerdere (tussen)bestemmingen mogelijk maakt. Ook de speciale navigatie-cd-ROM-speler verdient extra aandacht: deze is ook geschikt voor het met de allerhoogste kwaliteit afspelen van muziek-cds.

BOSE-systeem met Surround-Sound
In de Cayenne Turbo biedt Porsche voor het eerst het speciaal op de Cayenne afgestemde BOSE-Surround-Sound-System aan. Optioneel is dit systeem leverbaar op de Cayenne S. Dit geeft een tot nu toe unieke 360 graden muziekbeleving, zoals in grote bioscopen. Het BOSE Surround-Sound-System omvat een 100 watt subwoofer en 13 luidsprekers voor hoge, midden en lage tonen met een totaal vermogen van 250 watt. De zogenoemde AudioPilot regelt automatisch de klankkleur en het volume afhankelijk van stoorgeluiden, die continu door een in de auto ingebouwde microfoon worden gemeten.

Sportief op de weg en in het terrein
Sportief, krachtig en veilig met deze drie woorden kan Porsches debuut in de sportieve 4x4-sector kort en bondig worden samengevat. Met de Cayenne S en de nog sterkere Cayenne Turbo ontwikkelden de Porsche-ingenieurs twee Sport Utility Vehicles (SUV), die zowel overtuigen door hun terreinvaardigheid als door hun hoge comfortniveau. Tegelijkertijd voldoen beide modellen aan alle verwachtingen die men qua prestaties, rijdynamiek en veiligheid van een Porsche heeft.

De Porsche familie-identiteit is al op het eerste gezicht herkenbaar. De Cayenne heeft krachtig gelijnde spatborden, de karakteristieke Porsche-koplampen, een V-vormige motorkap, alsmede talloze andere karakteristieke Porsche-designelementen. De krachtige styling wordt versterkt door de zijruiten. Met ronde en gestrekte lijnen stralen ze een geslaagde combinatie van elegantie en sportiviteit uit. Daardoor oogt de auto compacter dan zijn lengte van 4,78 doet vermoeden.

Het grotere prestatiepotentieel van de Cayenne Turbo is aan de buitenkant duidelijk af te lezen. De opvallendste exterieurverschillen tussen de Cayenne S en de Cayenne Turbo zijn de grotere luchtinlaten in het front in verband met de grotere behoefte aan koellucht van de V8 turbomotor, en de vier in plaats van twee edelstalen uitlaatpijpen aan de achterzijde. Een ander stilistisch accent vormen de twee powerdomes op de motorkap. En profil zijn de verschillen klein en beperken zich tot het verschillende design van de velgen en de rode remklauwen bij de Turbo. Verder is de Cayenne Turbo standaard uitgerust met een innovatief verlichtingsconcept. Dit bestaat uit Bi-Xenon-koplampen met een geregelde H3-bochtverlichting. Afhankelijk van de snelheid en de stuurhoek zorgt de bochtverlichting voor een betere verlichting van de rijbaan. Bij terreinrijden zorgt deze nieuwe technologie ervoor dat zijdelingse hindernissen eerder worden ontdekt.

Geheel nieuwe V8-motor
Voor de Cayenne heeft Porsche een geheel nieuwe V8-motor ontwikkeld met een cilinderinhoud van 4,5 liter. In de Cayenne S levert hij als atmosferische motor een vermogen van 250 kW (340 pk) bij 6.000 t/min. De Cayenne Turbo biedt dankzij twee turbocompressoren met interkoeling nog aanzienlijk meer: 331 kW (450 pk) bij 6.000 tpm.

De achtcilinder basismotor van de Cayenne S heeft vier kleppen per cilinder en geïntegreerde dry-sump-smering, en onderscheidt zich door een blokhoek van 90 graden en continu verstelbare inlaatnokkenassen. De kantelbestendigheid bedraagt 45 graden, waardoor een grote terreinvaardigheid wordt gegarandeerd. Het motorblok is aan de bovenzijde tegen de cilinderkop afgedicht met een dekplaat (closed-deck-construction) voor een grotere stijfheid en vormt met de cilinder-koelkanalen een gesloten systeem. Vanwege de goede ervaringen met de cilinder-basisgeometrie van de Boxster-motor werden bepaalde afmetingen ook toegepast voor de nieuwe V8-motor. Zo werkt de krukas met een slag van 83 millimeter, wat in combinatie met de van de Boxster S bekende cilinderboring van 93 millimeter resulteert in een cilinderinhoud van 4.511 cm3. In de Cayenne S worden gegoten aluminium zuigers toegepast. In verband met de grotere belastingen heeft de Turbo gesmede zuigers, die bovendien met oliesproeiers worden gekoeld. Door de aparte nokkenassen-cassette met schotelstoters en nokkenaslagering kon voor de cilinderkop van de Cayenne S een voor hoge temperaturen geschikte aluminium-silicium-legering worden toegepast. De cilinderkop van de Turbo is daarentegen gemaakt van een zeer temperatuurbestendige aluminiumlegering, die zich in de autosport heeft bewezen.

Dankzij de beproefde VarioCam-techniek, die een nokkenasverstelhoek van 25 graden mogelijk maakt, heeft de V8-motor een groot specifiek vermogen en een hoog koppelniveau. Ook het nieuwe inlaatsysteem (met resonantieoplading) van de V8-motor speelt een belangrijke rol bij het massieve koppelverloop.

Bij de Cayenne Turbo zijn de beide turbocompressoren parallel geschakeld. Een gering inlaatkanaalvolume, korte uitlaatspruitstukken en een zogenoemd Mixed-Flow-Turbine met gering massatraagheidsmoment zorgen voor een goed aanspreekgedrag. De maximale turbodruk bedraagt bij vollast circa 1,6 bar (absoluut) en wordt bij een toerental van 2.250 tpm bereikt. Bij hogere toeren wordt de turbodruk begrensd en bedraagt bij maximum vermogen (331 kW bij 6.000 tpm) circa 1,5 bar (absoluut).

Topprestaties over het gehele toerengebied
In het segment van de Sport Utility Vehicles presenteert de nieuwe Cayenne zich als een echte Porsche. Dat blijkt niet alleen uit het karakteristieke Porsche-design, de krachtige motorisering en het toonaangevende remsysteem, maar ook uit andere technische hoogtepunten die voor het eerst in dit segment hun intrede doen. De Cayenne S ontwikkelt zijn maximum koppel tussen 2.500 en 5.500 tpm. Met de nieuwe 6-traps Tiptronic-transmissie sprint hij in 7,2 seconden van 0-100 km/h; zijn topsnelheid bedraagt 242 km/h. De Cayenne Turbo overtreft deze waarden nogmaals aanzienlijk en biedt een prestatiepotentieel van sportwagenniveau. Zijn maximum koppel bedraagt 620 Nm van 2.250 tot 4.750 tpm. Soeverein sprint hij in 5,6 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 266 km/h.

Nieuwe zestraps Tiptronic S
De standaarduitrusting van de Cayenne Turbo omvat onder meer een geheel nieuw ontwikkelde zestraps Tiptronic-transmissie. Deze is speciaal afgestemd op de hoge koppel- en vermogenswaarden van de V8 turbomotor. Door de uitbreiding met een zesde overbrenging maakt hij nog individueler schakelen in alle snelheidsgebieden mogelijk. Net als bij de 911 Turbo gaat de aanpassing van de schakelpunten aan rijstijl en rijomstandigheden geheel traploos. Zoals gebruikelijk bij Porsche kan het handmatig schakelen ook via wipschakelaars in het stuur. De versnellingen kunnen ook door het aantippen van de keuzehendel worden geschakeld. Deze extra bedieningsmogelijkheid is vooral bestemd voor veilig schakelen in het terrein.

Actieve veiligheid door innovatieve vierwielaandrijving en PSM Beide Cayenne-modellen zijn standaard uitgerust met de nieuwe, permanente vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM). Deze speelt een belangrijke rol bij de totale rijdynamiek van de auto. In de basisafstemming stuurt deze 62 procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 38 procent naar de voorwielen. Via een elektromotorisch bediende en elektronisch geregelde lamellenkoppeling kan de aandrijfverdeling al naar gelang de omstandigheden worden gevarieerd. Zo kan indien noodzakelijk al het motorvermogen (100 %) naar de voor- of achterwielen worden gestuurd.

Bovendien reageren de referentieveldgeregelde langssper en het als optie verkrijgbare sperdifferentieel voor de achteras niet alleen op tractieverlies aan de voor- of achteras. Sensoren meten bijvoorbeeld ook de snelheid van de auto, de dwarsversnelling, de stuurhoek en de gaspedaalstand. Zo kan PTM steeds de optimale spergraad voor beide assen berekenen en het actueel benodigde aandrijfkoppel intelligent over voor- en achteras kan verdelen. De vooruitziende blik van de PTM-elektronica zorgt bijvoorbeeld voor een uitstekende rijstabiliteit, een betere bestuurbaarheid en een betere controle over de auto in het rijdynamische grensbereik.

Het eveneens standaard geïntegreerde Porsche Stability Management (PSM) staat constant in verbinding met PTM, maar grijpt pas in het grensbereik van de wegligging in. PSM, dat belangrijke systemen als ABS, ASR en het automatische remdifferentieel (ABD) aanstuurt, is bijvoorbeeld direct paraat bij kritisch over- of onderstuur. Het geeft PTM dan de opdracht om de sperren te openen, zodat de auto vervolgens door het gericht afremmen van individuele wielen snel kan worden gestabiliseerd. Indien de remfunctie niet voldoende is voor het stabiliseren van de auto, dan grijpt PSM ook in het motormanagement in en regelt dan het aandrijfkoppel via de ontsteking en de gasklep.

De uitstekende rijeigenschappen op de weg worden optimaal aangevuld door de off-road-capaciteiten in het terrein. In zwaarder terrein kan het Porsche Traction Management terugvallen op de in de tussenbak geïntegreerde terreinoverbrenging. Indien het terrein dermate geaccidenteerd wordt dat individuele wielen het bodemcontact verliezen, dan garandeert een 100%-langssper in de vierwielaandrijving dat toch kan worden doorgereden.

Ideaal onderstel voor weg en terrein
De Cayenne S en de Cayenne Turbo beschikken over een nieuw onderstelconcept dat de basis vormt voor optimale rijdynamiek bij maximale actieve veiligheid, rijcomfort en terreinvaardigheid. De voorwielophanging is uitgevoerd als een brede vooras met dubbele dwarsarmen aan een apart subframe. De grote afstand van de dwarsarmen tot elkaar houdt de krachten in de wielophanging gering. Het gevolg is een precieze wielgeleiding voor een uitstekende wendbaarheid bij uiterst geringe storingsinvloeden. Daarnaast reduceert de elastische ophanging van het subframe met grote rubber lagers eventuele onderstelgeluiden in het interieur tot een minimum.

Om te kunnen voldoen aan de hoge rijdynamische eisen wordt voor de achteras een gecompliceerd multi-link-concept toegepast. Dit is optimaal berekend op zowel de tractiekrachten als de mogelijke belastingen van de Cayenne. Voor meer comfort en meer rust is de achteras eveneens via een subframe met grote, hydraulisch gedempte rubber lagers aan de carrosserie bevestigd. Ongewenste inveerbewegingen bij accelereren en remmen (anti-duik-geometrie) worden gereduceerd door het ontwerp van de askinematiek. De grote veerwegen maken rijden in het terrein comfortabeler. Bij het onderstel met stalen schroefveren van de Cayenne S bedragen de in- en uitveerwegen aan de vooras respectievelijk 104 en 116 millimeter en aan de achteras 135 en 98 millimeter. Bij een bodemvrijheid van 217 millimeter bedraagt de aanloophoek 29,1 graden en de afloophoek 25,7 graden. De overloophoek is 159,6 graden en de doorwaaddiepte is 500 millimeter.

Uit deze waarden blijkt wel dat de Cayenne S reeds in de standaarduitvoering een echte terreinspecialist is. Als optie is de Cayenne S ook verkrijgbaar met de luchtvering die standaard is op de Cayenne Turbo. Deze verschaft hem een nog grotere bodemvrijheid en daarmee een nog betere terreinvaardigheid. Dankzij de luchtvering bedragen de in- en uitveerwegen aan de vooras respectievelijk 102 en 118 millimeter en aan de achteras 124 en 125 millimeter. De luchtvering garandeert een grotere bodemvrijheid in het terrein, terwijl de niveauregeling een constante rijhoogte mogelijk maakt die onafhankelijk is van de belading. Daarnaast zorgt het luchtgeveerde onderstel door een automatisch iets verlagen van de auto bij toenemende snelheid voor extra rijplezier en nog meer actieve veiligheid. De luchtvering biedt met zes verschillende hoogteniveaus een verstelbereik van 116 millimeter. Deze variëren van de stand Inladen met 157 millimeter tot de stand Zwaar Terrein, die de Cayenne een bodemvrijheid van 273 millimeter verschaft. In deze stand bedraagt de aanloophoek 32,4 graden en de afloophoek 27,3 graden, zodat de Turbo zelfs met relatief steile hellingen raad weet. Ook heuveltoppen en bulten in het terrein vormen met een overloophoek van 155,3 graden geen onoverkomelijke hindernis. En met een doorwaaddiepte van 555 millimeter zijn ritten door beekjes en diepe plassen ook geen probleem.

Porsche biedt de luchtvering aan in combinatie met het eveneens nieuw ontwikkelde, variabele dempingssysteem Porsche Active Suspension Management (PASM). Deze elektronische demperregeling past continu de dempingskracht aan. Dat gebeurt afhankelijk van de toestand van het wegdek en de rijstijl.

Remsysteem in perfecte Porsche-traditie
Ook in dit voor het merk nieuwe segment gelden de oude en strenge maatstaven die Porsche op remgebied hanteert. Zo moest de Cayenne onder meer de beroemde en zwaarste remmentest ter wereld doorstaan: de Porsche-fadingtest. Hier hebben de ingenieurs uit Weissach wederom hun kennis en ervaring op remgebied bewezen. Voor een veilige en constante vertraging en dat bij een toelaatbaar totaalgewicht van ruim 3.000 kg worden aan de vooras inwendig geventileerde, 350 millimeter grote en 34 mm dikke remschijven met vaste, aluminium,
zeszuiger-monobloc-remklauwen toegepast. De achterwielen worden afgeremd door 330 millimeter grote en 28 mm dikke remschijven met vaste vierzuiger-monobloc-remklauwen. In verband met mogelijke vervuiling bij off-road-rijden is afgezien van het perforeren van de remschijven.

Hoge-snelheidsbanden met homologatie tot 300 km/h Voor de Cayenne werden speciale lichtmetalen velgen ontwikkeld in de maten 18, 19 en 20 inch. Ook deze zijn ontworpen voor een zo laag mogelijk gewicht en worden volgens de zogenoemde Flow-Forming-techniek geproduceerd. Daarbij wordt het velgbed dunwandig uitgewalst. Dat resulteert al naar gelang de velgmaat in een gewichtsreductie variërend van een tot anderhalve kilogram. Af-fabriek staan de Cayenne S en Cayenne Turbo op 8J x 18-velgen met 255/55 R 18-banden. Porsche heeft voor de drie wielvarianten een volledig nieuwe bandenfamilie laten ontwikkelen (terrein-, all-season-, winter- en zomerbanden) en op hoge-snelheidsbestendigheid getest. Het resultaat: de Cayenne staat op Y-zomerbanden, die zijn gehomologeerd voor een topsnelheid van 300 kilometer per uur.

Zeer sterke staalsoorten voor grote passieve veiligheid De carrosserie is een uitstekend voorbeeld van de uitzonderlijke kennis van Porsche op het gebied van lichtgewicht, stalen constructies. Door de toepassing van de allermodernste materialen is een uitstekende passieve veiligheid en een uitzonderlijk grote carrosseriestijfheid gerealiseerd. Met een aandeel van 60 procent aan zeer sterke staalsoorten neem de Cayenne een toppositie in de auto-industrie in. Ongebruikelijk en bijzonder effectief is daarbij de combinatie van verschillende materialen, hetgeen een grote vakkennis op het gebied van verbindingstechnieken vereist. Een innovatie is de toepassing van meerfase-staalsoorten, zogenoemd Dual-phase- en TRIP-staal. Deze bezitten in verhouding tot zeer sterk staal een grotere sterkte bij een goede onvormbaarheid. Het binnendeel van de B-stijlen en de versterkingen in de A- en B-stijlen zijn als rolbescherming uitgevoerd in TRIP-staal. Meerfase-staal met de grootste sterkte wordt toegepast voor de dwarsdragers onder de stoelen en bij de achterste dwarsdrager in de bodemplaat. Met de toepassing van de reeds uit de Porsche sportwagens bekende, maatgesneden, voorgevormde staaldelen, de zogenoemde Tailored Blanks, zijn lichte en tegelijkertijd uiterst stabiele constructies voor de langsdragers en de zijdelen van het dakframe gerealiseerd.

In het front van de auto wordt een langs- en dwarsdragerconstructie toegepast die een intelligente verdeling van de bij een botsing optredende krachten garandeert. Drie boven elkaar liggende belastingniveaus nemen deformatie-energie op, verdelen de krachten over de stijve bodemlangsdrager-, dorpel- en tunnelconstructie, alsmede over de portierstructuur en reduceren zo de deformatie van het interieur. Ook de schaalconstructie van de dorpels is uitzonderlijk. Deze wordt aangevuld door een zeer sterk buiselement in het inwendige van de dorpel om zo de indringing te reduceren bij het zijdelings botsen tegen een paal of boom.

Nieuw: combinatie van zij- en curtain-airbags
In het interieur van de Cayenne wordt het concept van passieve veiligheid consequent voortgezet. De fullsize-airbags voor bestuurder en voorpassagier worden beide geactiveerd door een tweetraps gasgenerator, die de intensiteit van de belasting op de inzittenden reduceert. Tegelijkertijd presenteert de Cayenne een nieuw flankbeschermingssysteem. Dit bestaat uit een in de stoel geïntegreerde zij-airbag en een in het dakframe geïntegreerde curtain-airbag, die zowel de voor- als de achterpassagiers beschermt. De zij-airbags worden geactiveerd via vier extra sensoren ter hoogte van de B-stijlen en de achterste wielkasten. Met name bij een zijdelingse botsing tegen smalle hindernissen, zoals bijvoorbeeld palen of bomen, biedt het systeem een grote bescherming.

Hoogwaardig en functioneel interieur
Ook bij het interieur van de Cayenne volgt Porsche zijn eigen stijl. Daarvoor zorgen onmiskenbare ontwerpelementen als het contactslot aan de linkerzijde van het stuur, de ronde instrumenten met centraal multifunctioneel display of het driespaaks stuurwiel met gekleurd Porsche-wapen. De standaarduitrusting van de Cayenne S omvat onder andere alarmsysteem, centrale vergrendeling met radiografische afstandsbediening, boordcomputer, getint warmtewerend glas, elektrisch bedienbare ramen en elektrisch verstelbare voorstoelen. Uiteraard zijn de stoelen inclusief de achterbank bekleed met hoogwaardig leder.

Ook stuurwielrand, portiergrepen, handgrepen aan de middenconsole, keuzehendel, armsteunen in de portierbekleding en deksel/armsteun van middenconsole-bergvak zijn in de Cayenne S met leder bekleed. De automatische airconditioning, inclusief actieve-koolstoffilter, met individuele regeling voor bestuurder en voorpassagier, alsmede een radio-cd-speler met dubbele tuner en tien luidsprekers zorgen in deze basisuitvoering voor een goede klankkleur en een aangenaam interieurklimaat.

Het interieur van de Cayenne Turbo onderscheidt zich door een hoogwaardige ambiance, die is uitgevoerd met tal van karakteristieke Porsche stylingelementen. Net als in de Cayenne S zijn dat bijvoorbeeld het links van het stuur geplaatste contactslot, het driespaaks stuurwiel met Tiptronic-functie en de vijf ronde instrumenten die het sportieve karakter accentueren. Even grote, ronde instrumenten voor snelheidsmeter en toerenteller maken de integratie van een groot, centraal display met alle vereiste functies mogelijk. Bij de Cayenne Turbo is dit centrale display uitgevoerd als een vijf inch groot (beeldschermdiagonaal), TFT
(Thin-Film-Transistor)-LCD-display met hoog oplossend vermogen. De Turbo wordt standaard uitgerust met het nieuw ontwikkelde Porsche Communication Management (PCM) inclusief navigatiemodule, boordcomputer, antenne-diversity en het speciaal op de Cayenne afgestemde BOSE-Surround-Sound-System met 13 luidsprekers en een uitgangsvermogen van 250 watt. Dit geeft een tot nu toe unieke 360 graden muziekbeleving, zoals in grote bioscopen. Bij het luidsprekersysteem hoort tevens een actieve subwoofer met een vermogen van 100 watt. De zogenoemde AudioPilot regelt automatisch de klankkleur en het volume afhankelijk van stoorgeluiden die continu door een in de auto ingebouwde microfoon worden gemeten.

De standaarduitvoering is nog omvangrijker dan in de Cayenne S. Zo wordt bijvoorbeeld voor uitrustingsdetails als paneeltjes in portieren en op het dashboard aluminium toegepast. De exclusieve standaarduitrusting omvat verder nog een uitgebreidere lederen bekleding, 6-traps Tiptronic S-transmissie, luchtvering, Bi-Xenon-koplampen met bochtverlichting, een elektrisch verstel- en verwarmbaar stuurwiel, elektrisch verstelbare comfortstoelen voorin met memory-functie en stoelverwarming, een verwarmbare achterbank en ParkAssistent voor gemakkelijk in- en uitparkeren.

Overtuigend vervoersconcept
De bagageruimte van de Cayenne-modellen, die standaard zijn uitgerust met een bagagevangnet en een afdekking van de bagageruimte, heeft een inhoud van 540 liter. Met enkele handgrepen kan de asymmetrisch gedeelde (40:60) rugleuning van de achterbank voor een deel of in zijn geheel worden neergeklapt. Daarmee kan de laadruimte tot maximaal
1.770 liter worden uitgebreid. Door de lage tildrempel kan bagage gemakkelijk worden in- of uitgeladen. Voor het inladen van kleine voorwerpen hoeft de achterklep niet eens te worden geopend, want ook de apart openende achterruit biedt toegang tot de bagageruimte. Wintersporters kunnen voor hun skis de doorlaadmogelijkheid met skifoedraal gebruiken. En sportief ingestelde mensen met hele grote bagage, zoals zweefvliegers of watersporters, kunnen hun Cayenne met een trekhaak laten uitrusten. Het maximum aanhangergewicht van de nieuwe Porsche bedraagt 3,5 ton. De klant heeft de keuze uit twee verschillende trekhaaksystemen. Ten eerste is dat de handmatig afneembare versie. De tweede, aanzienlijk comfortabelere variant is een absolute wereldprimeur. Met een druk op de knop kan de trekhaak elektrisch worden uitgeklapt (niet beschikbaar voor de USA-markt).