20-11-2002
Typisch Porsche - ook in het terrein
Met de terreinwaardige multi-purpose-modellen Cayenne S en Cayenne
Turbo betreedt Porsche nieuwe paden - waarbij toch karakteristieke
merkwaarden behouden blijven.
De beide modellen vertonen duidelijke stylingkenmerken waaruit de
verwantschap met de andere Porsche-modellen spreekt.
De V-vormige lijn van front en achterpartij, alsmede de V-vormige
motorkap, in combinatie met de hogere spatborden, de koplampen en de
markante uitlaten maken de Cayenne direct herkenbaar als Porsche.
Zoals gebruikelijk bij Porsche onderscheidt de Turbo-uitvoering zich
door een nog krachtiger styling. In plaats van twee, zoals bij de
Cayenne S, zijn bij de Cayenne Turbo vier edelstalen eindpijpen een
indicatie van het enorme vermogen onder de met twee powerdomes
uitgevoerde motorkap. Nog markanter is het Turbo-front: grote
luchtinlaten accentueren de styling en zijn een vereiste voor de grote
behoefte aan koellucht van de V8-turbomotor.
Opvallend is ook het innovatieve verlichtingsconcept, dat bestaat uit
bi-xenon-koplampen met geregelde bochtverlichting. Bij de Cayenne
Turbo is dit standaard, bij de Cayenne S kan het als optie worden
besteld. Afhankelijk van de snelheid en de stuurwielhoek zorgt de
bochtverlichting voor een betere verlichting van de rijbaan.
Overtuigende vermogensontplooiing en hoog prestatiepotentieel
Uitstekende prestaties, dynamische vermogensontwikkelling en
uitstekend aanspreekgedrag over nagenoeg het gehele toerenbereik,
karakteriseren de geheel nieuw ontwikkelde, atmosferische V8-motor van
deze Sport Utility Vehicle. Deze nieuwe Porsche-motor heeft 32
kleppen, die per cilinderrij steeds door twee nokkenassen worden
bediend. De Cayenne S ontwikkelt zijn maximum koppel van 420 Nm tussen
2.500 tpm en 5.500 tpm. Uit een cilinderinhoud van 4,5 liter
ontwikkelt hij 250 kW (340 pk) bij 6.000 tpm. Voor de acceleratie van
0 naar 100 km/h heeft de Cayenne S met de nieuwe zestraps Tiptronic S
slechts 7,2 seconden nodig. De topsnelheid bedraagt 242 km/h.
Daarnaast overtuigt deze krachtbron door zijn uitstekende
terreinwaardigheid en geschiktheid voor grote kantelhoeken in langs-
en dwarsrichting.
De Cayenne Turbo is nog aanzienlijk krachtiger. Dankzij twee
turbocompressoren met interkoelers ontwikkelt de V8-motor 331 kW (450
pk) bij 6.000 tpm. Daarmee sprint de Turbo in slechts 5,6 seconden van
0-100 km/h; zijn topsnelheid bedraagt 266 km/h. Het maximum koppel van
620 Nm is beschikbaar van 2.250 tot 4.750 tpm.
Geheel nieuw ontwikkelde 6-traps Tiptronic S
Ten tijde van de marktintroductie zijn beide Cayenne-modellen
uitgerust met de geheel nieuw ontwikkelde Tiptronic S met zes
versnellingen. De standaard handgeschakelde zesversnellingsbak voor de
Cayenne S wordt vanaf het volgende modeljaar aangeboden. Zoals
gebruikelijk bij Porsche kan de Tiptronic-transmissie via
wipschakelaars op het stuur ook handmatig worden geschakeld. De
versnellingen kunnen echter ook worden geschakeld door het naar voren
of achteren tippen van de keuzehendel. Deze extra
bedieningsmogelijkheid is vooral bestemd voor veilig schakelen in het
terrein.
Innovatieve vierwielaandrijving: Porsche Traction Management
Het Porsche Traction Management (PTM) heeft een belangrijke invloed op
de totale rijdynamiek en is standaard op beide Cayenne-modellen. Deze
volledig nieuwe generatie van vierwielaandrijving stuurt in de
basis-modus 62 procent van het aandrijfkoppel naar de achterwielen en
38 procent naar de voorwielen. Al naar gelang de rijomstandigheden kan
tot 100 procent van het aandrijfkoppel naar alleen de voor- of
achterwielen worden gestuurd. Daarbij is slechte tractie niet de enige
doorslaggevende factor. Sensoren meten bovendien de snelheid van de
auto, de dwarsversnelling, de stuurhoek en de gaspedaalstand, zodat de
optimale spergraad kan worden berekend. Voor rijden in zwaar terrein
kan via het PTM ook de lage gearing in de tussenbak worden gekozen en
een 100 procent langssper worden ingeschakeld.
Standaard met Porsche Stability Management
Porsche Stability Management (PSM) is zowel standaard op de Cayenne S
als op de Cayenne Turbo. Het staat continu in contact met het PTM,
maar grijpt pas in het natuurkundige grensbereik van de wegligging in,
en stabiliseert de auto dan door het gericht afremmen van individuele
wielen. Indien de remfunctie niet voldoende is om de auto te
stabiliseren, dan grijpt PSM ook in het motormanagement in om via
ontstekingshoek en gasklepstand het aandrijfkoppel te reduceren.
Geraffineerde ondersteltechniek
Porsche heeft een onderstelconcept ontwikkeld dat een enorm wendbare
handelbaarheid biedt zowel bij sportief rijden als ook bij zwaar
off-road-gebruik. Dat is te danken aan een nieuw asconcept. De
voorwielophanging is uitgevoerd als een brede vooras met dubbele
dwarsarmen aan een apart subframe en voor de achteras wordt een
gecompliceerd multi-link-concept toegepast. De grote veerwegen
noodzakelijk voor rijden in het terrein zijn een bijzonder kenmerk.
De luchtvering standaard op de Turbo, optie op de Cayenne S -
garandeert door een automatisch iets verlagen van de auto bij
toenemende snelheid zowel extra rijplezier als nog meer actieve
veiligheid. In combinatie met het PTM maakt dit de Cayenne tot een
uitzonderlijke off-roader. In de stand zwaar terrein heeft de Cayenne
een bodemvrijheid van 273 millimeter, zodat de Turbo zelfs met
relatief steile hellingen raad weet. Ook heuveltoppen en bulten in het
terrein vormen geen onoverkomelijke hindernis. En met een
doorwaaddiepte van 555 millimeter zijn ritten door beekjes en diepe
plassen ook geen probleem. Eveneens standaard is het nieuw
ontwikkelde, variabele dempingssysteem Porsche Active Suspension
Management (PASM), dat in combinatie met de luchtvering wordt
aangeboden. Deze elektronische demperregeling past continu de
dempingskracht aan - afhankelijk van de toestand van het wegdek en de
rijstijl.
Cayenne doorstaat Porsche-fadingtest
Het remsysteem van de Cayenne voldoet uiteraard aan Porsches zeer
zware veiligheidseisen. Beide modellen hebben de beroemde
Porsche-fadingtest dan ook met succes doorstaan. Dat is het resultaat
van geavanceerde techniek. Bij beide modellen worden aan de vooras
inwendig geventileerde, 350 millimeter grote remschijven met vaste,
aluminium, zeszuiger-monobloc-remklauwen toegepast. De achterwielen
worden afgeremd door 330 millimeter grote remschijven met vaste
vierzuiger-monobloc-remklauwen.
Lichtmetalen velgen tot 20 inch
Voor de Cayenne zijn speciale, lichtgewicht lichtmetalen velgen
ontwikkeld. Beide modellen worden standaard uitgerust met 8J x
18-velgen met banden in de maat 255/55 R18. Daarnaast worden nog 19-
en 20-inch velgen aangeboden. Voor deze drie wielvarianten heeft
Porsche een volledig nieuwe bandenfamilie laten ontwikkelen, en
uitvoerig getest bij hoge snelheden. Het resultaat: de Cayenne rijdt
op Y-zomerbanden die zijn gehomologeerd voor een topsnelheid van 300
km/h.
Flankbescherming met zij- en hoofd-airbags
Ook op het gebied van passieve veiligheid bieden de Cayenne Turbo en
Cayenne S innovatieve techniek. De airbags voor bestuurder en
voorpassagier worden elk door een tweetraps gasgenerator geactiveerd.
Daarnaast biedt Porsche een nieuw flankbeschermingssysteem. Dit
bestaat uit in de rugleuning van de voorstoel geïntegreerde zij-airbag
en een in het dakframe ingebouwde curtain-airbag, die ook de
achterpassagiers beschermt.
Communicatie via glasvezelkabels
In de nieuwe Cayenne wordt voor de uitwisseling van
multimedia-informatie een nieuwe technologie toegepast: de zogenoemde
MOST-databus (Media Oriented Systems Transport). Bij deze techniek
wordt via glasvezelkabels de informatie tussen de individuele
componenten uitgewisseld zonder kwaliteitsverlies en met hoge
snelheid. Om vooral audiosignalen met hoge kwaliteit over te kunnen
dragen, zijn zowel de componenten radio, cd-wisselaar en versterker,
alsmede de telefoonmodule via MOST-glasvezelkabels met elkaar
verbonden. Welke componenten geïntegreerd zijn, bepaalt de klant bij
de keuze van de individuele uitrusting. Door de enorme capaciteiten
van het nieuwe glasvezel-datanetwerk kunnen radiozender, muziektitel,
binnenkomende telefoongesprekken en navigatiepictogrammen worden
weergegeven op het informatiedisplay in het instrumentenpaneel.
Nieuw PCM met 6,5-inch TFT-beeldscherm
Het nieuwe Porsche Communication Management (PCM) met dubbele tuner,
cd-speler, navigatiemodule en als optie een dual-band GSM-telefoon
alle via de MOST-databus met elkaar verbonden is standaard op de
Cayenne Turbo. Het valt op door een volledig nieuw en
gebruiksvriendelijk ontwerp. Het TFT-kleurendisplay
(Thin-Film-Transistor) kon in vergelijking met de modellen 911 en
Boxster (5,8 inch) worden vergroot tot 6,5 inch. Een van de
bijzonderheden is de navigatiemodule, die onder meer dynamisch
navigeren, kaart-scrollen op het beeldscherm en rittenplanning door
het tegelijkertijd opslaan van meerdere (tussen)bestemmingen mogelijk
maakt. Ook de speciale navigatie-cd-ROM-speler verdient extra
aandacht: deze is ook geschikt voor het met de allerhoogste kwaliteit
afspelen van muziek-cds.
BOSE-systeem met Surround-Sound
In de Cayenne Turbo biedt Porsche voor het eerst het speciaal op de
Cayenne afgestemde BOSE-Surround-Sound-System aan. Optioneel is dit
systeem leverbaar op de Cayenne S. Dit geeft een tot nu toe unieke 360
graden muziekbeleving, zoals in grote bioscopen. Het BOSE
Surround-Sound-System omvat een 100 watt subwoofer en 13 luidsprekers
voor hoge, midden en lage tonen met een totaal vermogen van 250 watt.
De zogenoemde AudioPilot regelt automatisch de klankkleur en het
volume afhankelijk van stoorgeluiden, die continu door een in de auto
ingebouwde microfoon worden gemeten.
Sportief op de weg en in het terrein
Sportief, krachtig en veilig met deze drie woorden kan Porsches debuut
in de sportieve 4x4-sector kort en bondig worden samengevat. Met de
Cayenne S en de nog sterkere Cayenne Turbo ontwikkelden de
Porsche-ingenieurs twee Sport Utility Vehicles (SUV), die zowel
overtuigen door hun terreinvaardigheid als door hun hoge
comfortniveau. Tegelijkertijd voldoen beide modellen aan alle
verwachtingen die men qua prestaties, rijdynamiek en veiligheid van
een Porsche heeft.
De Porsche familie-identiteit is al op het eerste gezicht herkenbaar.
De Cayenne heeft krachtig gelijnde spatborden, de karakteristieke
Porsche-koplampen, een V-vormige motorkap, alsmede talloze andere
karakteristieke Porsche-designelementen. De krachtige styling wordt
versterkt door de zijruiten. Met ronde en gestrekte lijnen stralen ze
een geslaagde combinatie van elegantie en sportiviteit uit. Daardoor
oogt de auto compacter dan zijn lengte van 4,78 doet vermoeden.
Het grotere prestatiepotentieel van de Cayenne Turbo is aan de buitenkant duidelijk af te lezen. De opvallendste exterieurverschillen tussen de Cayenne S en de Cayenne Turbo zijn de grotere luchtinlaten in het front in verband met de grotere behoefte aan koellucht van de V8 turbomotor, en de vier in plaats van twee edelstalen uitlaatpijpen aan de achterzijde. Een ander stilistisch accent vormen de twee powerdomes op de motorkap. En profil zijn de verschillen klein en beperken zich tot het verschillende design van de velgen en de rode remklauwen bij de Turbo. Verder is de Cayenne Turbo standaard uitgerust met een innovatief verlichtingsconcept. Dit bestaat uit Bi-Xenon-koplampen met een geregelde H3-bochtverlichting. Afhankelijk van de snelheid en de stuurhoek zorgt de bochtverlichting voor een betere verlichting van de rijbaan. Bij terreinrijden zorgt deze nieuwe technologie ervoor dat zijdelingse hindernissen eerder worden ontdekt.
Geheel nieuwe V8-motor
Voor de Cayenne heeft Porsche een geheel nieuwe V8-motor ontwikkeld
met een cilinderinhoud van 4,5 liter. In de Cayenne S levert hij als
atmosferische motor een vermogen van 250 kW (340 pk) bij 6.000 t/min.
De Cayenne Turbo biedt dankzij twee turbocompressoren met interkoeling
nog aanzienlijk meer: 331 kW (450 pk) bij 6.000 tpm.
De achtcilinder basismotor van de Cayenne S heeft vier kleppen per
cilinder en geïntegreerde dry-sump-smering, en onderscheidt zich door
een blokhoek van 90 graden en continu verstelbare inlaatnokkenassen.
De kantelbestendigheid bedraagt 45 graden, waardoor een grote
terreinvaardigheid wordt gegarandeerd. Het motorblok is aan de
bovenzijde tegen de cilinderkop afgedicht met een dekplaat
(closed-deck-construction) voor een grotere stijfheid en vormt met de
cilinder-koelkanalen een gesloten systeem. Vanwege de goede ervaringen
met de cilinder-basisgeometrie van de Boxster-motor werden bepaalde
afmetingen ook toegepast voor de nieuwe V8-motor. Zo werkt de krukas
met een slag van 83 millimeter, wat in combinatie met de van de
Boxster S bekende cilinderboring van 93 millimeter resulteert in een
cilinderinhoud van 4.511 cm3. In de Cayenne S worden gegoten aluminium
zuigers toegepast. In verband met de grotere belastingen heeft de
Turbo gesmede zuigers, die bovendien met oliesproeiers worden gekoeld.
Door de aparte nokkenassen-cassette met schotelstoters en
nokkenaslagering kon voor de cilinderkop van de Cayenne S een voor
hoge temperaturen geschikte aluminium-silicium-legering worden
toegepast. De cilinderkop van de Turbo is daarentegen gemaakt van een
zeer temperatuurbestendige aluminiumlegering, die zich in de autosport
heeft bewezen.
Dankzij de beproefde VarioCam-techniek, die een nokkenasverstelhoek
van 25 graden mogelijk maakt, heeft de V8-motor een groot specifiek
vermogen en een hoog koppelniveau. Ook het nieuwe inlaatsysteem (met
resonantieoplading) van de V8-motor speelt een belangrijke rol bij het
massieve koppelverloop.
Bij de Cayenne Turbo zijn de beide turbocompressoren parallel
geschakeld. Een gering inlaatkanaalvolume, korte uitlaatspruitstukken
en een zogenoemd Mixed-Flow-Turbine met gering massatraagheidsmoment
zorgen voor een goed aanspreekgedrag. De maximale turbodruk bedraagt
bij vollast circa 1,6 bar (absoluut) en wordt bij een toerental van
2.250 tpm bereikt. Bij hogere toeren wordt de turbodruk begrensd en
bedraagt bij maximum vermogen (331 kW bij 6.000 tpm) circa 1,5 bar
(absoluut).
Topprestaties over het gehele toerengebied
In het segment van de Sport Utility Vehicles presenteert de nieuwe
Cayenne zich als een echte Porsche. Dat blijkt niet alleen uit het
karakteristieke Porsche-design, de krachtige motorisering en het
toonaangevende remsysteem, maar ook uit andere technische hoogtepunten
die voor het eerst in dit segment hun intrede doen. De Cayenne S
ontwikkelt zijn maximum koppel tussen 2.500 en 5.500 tpm. Met de
nieuwe 6-traps Tiptronic-transmissie sprint hij in 7,2 seconden van
0-100 km/h; zijn topsnelheid bedraagt 242 km/h. De Cayenne Turbo
overtreft deze waarden nogmaals aanzienlijk en biedt een
prestatiepotentieel van sportwagenniveau. Zijn maximum koppel bedraagt
620 Nm van 2.250 tot 4.750 tpm. Soeverein sprint hij in 5,6 seconden
van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 266 km/h.
Nieuwe zestraps Tiptronic S
De standaarduitrusting van de Cayenne Turbo omvat onder meer een
geheel nieuw ontwikkelde zestraps Tiptronic-transmissie. Deze is
speciaal afgestemd op de hoge koppel- en vermogenswaarden van de V8
turbomotor. Door de uitbreiding met een zesde overbrenging maakt hij
nog individueler schakelen in alle snelheidsgebieden mogelijk. Net als
bij de 911 Turbo gaat de aanpassing van de schakelpunten aan rijstijl
en rijomstandigheden geheel traploos. Zoals gebruikelijk bij Porsche
kan het handmatig schakelen ook via wipschakelaars in het stuur. De
versnellingen kunnen ook door het aantippen van de keuzehendel worden
geschakeld. Deze extra bedieningsmogelijkheid is vooral bestemd voor
veilig schakelen in het terrein.
Actieve veiligheid door innovatieve vierwielaandrijving en PSM
Beide Cayenne-modellen zijn standaard uitgerust met de nieuwe,
permanente vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM). Deze
speelt een belangrijke rol bij de totale rijdynamiek van de auto. In
de basisafstemming stuurt deze 62 procent van de aandrijfkracht naar
de achterwielen en 38 procent naar de voorwielen. Via een
elektromotorisch bediende en elektronisch geregelde lamellenkoppeling
kan de aandrijfverdeling al naar gelang de omstandigheden worden
gevarieerd. Zo kan indien noodzakelijk al het motorvermogen (100 %)
naar de voor- of achterwielen worden gestuurd.
Bovendien reageren de referentieveldgeregelde langssper en het als
optie verkrijgbare sperdifferentieel voor de achteras niet alleen op
tractieverlies aan de voor- of achteras. Sensoren meten bijvoorbeeld
ook de snelheid van de auto, de dwarsversnelling, de stuurhoek en de
gaspedaalstand. Zo kan PTM steeds de optimale spergraad voor beide
assen berekenen en het actueel benodigde aandrijfkoppel intelligent
over voor- en achteras kan verdelen. De vooruitziende blik van de
PTM-elektronica zorgt bijvoorbeeld voor een uitstekende
rijstabiliteit, een betere bestuurbaarheid en een betere controle over
de auto in het rijdynamische grensbereik.
Het eveneens standaard geïntegreerde Porsche Stability Management
(PSM) staat constant in verbinding met PTM, maar grijpt pas in het
grensbereik van de wegligging in. PSM, dat belangrijke systemen als
ABS, ASR en het automatische remdifferentieel (ABD) aanstuurt, is
bijvoorbeeld direct paraat bij kritisch over- of onderstuur. Het geeft
PTM dan de opdracht om de sperren te openen, zodat de auto vervolgens
door het gericht afremmen van individuele wielen snel kan worden
gestabiliseerd. Indien de remfunctie niet voldoende is voor het
stabiliseren van de auto, dan grijpt PSM ook in het motormanagement in
en regelt dan het aandrijfkoppel via de ontsteking en de gasklep.
De uitstekende rijeigenschappen op de weg worden optimaal aangevuld
door de off-road-capaciteiten in het terrein. In zwaarder terrein kan
het Porsche Traction Management terugvallen op de in de tussenbak
geïntegreerde terreinoverbrenging. Indien het terrein dermate
geaccidenteerd wordt dat individuele wielen het bodemcontact
verliezen, dan garandeert een 100%-langssper in de vierwielaandrijving
dat toch kan worden doorgereden.
Ideaal onderstel voor weg en terrein
De Cayenne S en de Cayenne Turbo beschikken over een nieuw
onderstelconcept dat de basis vormt voor optimale rijdynamiek bij
maximale actieve veiligheid, rijcomfort en terreinvaardigheid. De
voorwielophanging is uitgevoerd als een brede vooras met dubbele
dwarsarmen aan een apart subframe. De grote afstand van de dwarsarmen
tot elkaar houdt de krachten in de wielophanging gering. Het gevolg is
een precieze wielgeleiding voor een uitstekende wendbaarheid bij
uiterst geringe storingsinvloeden. Daarnaast reduceert de elastische
ophanging van het subframe met grote rubber lagers eventuele
onderstelgeluiden in het interieur tot een minimum.
Om te kunnen voldoen aan de hoge rijdynamische eisen wordt voor de
achteras een gecompliceerd multi-link-concept toegepast. Dit is
optimaal berekend op zowel de tractiekrachten als de mogelijke
belastingen van de Cayenne. Voor meer comfort en meer rust is de
achteras eveneens via een subframe met grote, hydraulisch gedempte
rubber lagers aan de carrosserie bevestigd. Ongewenste
inveerbewegingen bij accelereren en remmen (anti-duik-geometrie)
worden gereduceerd door het ontwerp van de askinematiek. De grote
veerwegen maken rijden in het terrein comfortabeler. Bij het onderstel
met stalen schroefveren van de Cayenne S bedragen de in- en
uitveerwegen aan de vooras respectievelijk 104 en 116 millimeter en
aan de achteras 135 en 98 millimeter. Bij een bodemvrijheid van 217
millimeter bedraagt de aanloophoek 29,1 graden en de afloophoek 25,7
graden. De overloophoek is 159,6 graden en de doorwaaddiepte is 500
millimeter.
Uit deze waarden blijkt wel dat de Cayenne S reeds in de
standaarduitvoering een echte terreinspecialist is. Als optie is de
Cayenne S ook verkrijgbaar met de luchtvering die standaard is op de
Cayenne Turbo. Deze verschaft hem een nog grotere bodemvrijheid en
daarmee een nog betere terreinvaardigheid. Dankzij de luchtvering
bedragen de in- en uitveerwegen aan de vooras respectievelijk 102 en
118 millimeter en aan de achteras 124 en 125 millimeter. De
luchtvering garandeert een grotere bodemvrijheid in het terrein,
terwijl de niveauregeling een constante rijhoogte mogelijk maakt die
onafhankelijk is van de belading. Daarnaast zorgt het luchtgeveerde
onderstel door een automatisch iets verlagen van de auto bij
toenemende snelheid voor extra rijplezier en nog meer actieve
veiligheid. De luchtvering biedt met zes verschillende hoogteniveaus
een verstelbereik van 116 millimeter. Deze variëren van de stand
Inladen met 157 millimeter tot de stand Zwaar Terrein, die de Cayenne
een bodemvrijheid van 273 millimeter verschaft. In deze stand bedraagt
de aanloophoek 32,4 graden en de afloophoek 27,3 graden, zodat de
Turbo zelfs met relatief steile hellingen raad weet. Ook heuveltoppen
en bulten in het terrein vormen met een overloophoek van 155,3 graden
geen onoverkomelijke hindernis. En met een doorwaaddiepte van 555
millimeter zijn ritten door beekjes en diepe plassen ook geen
probleem.
Porsche biedt de luchtvering aan in combinatie met het eveneens nieuw
ontwikkelde, variabele dempingssysteem Porsche Active Suspension
Management (PASM). Deze elektronische demperregeling past continu de
dempingskracht aan. Dat gebeurt afhankelijk van de toestand van het
wegdek en de rijstijl.
Remsysteem in perfecte Porsche-traditie
Ook in dit voor het merk nieuwe segment gelden de oude en strenge
maatstaven die Porsche op remgebied hanteert. Zo moest de Cayenne
onder meer de beroemde en zwaarste remmentest ter wereld doorstaan: de
Porsche-fadingtest. Hier hebben de ingenieurs uit Weissach wederom hun
kennis en ervaring op remgebied bewezen. Voor een veilige en constante
vertraging en dat bij een toelaatbaar totaalgewicht van ruim 3.000 kg
worden aan de vooras inwendig geventileerde, 350 millimeter grote en
34 mm dikke remschijven met vaste, aluminium,
zeszuiger-monobloc-remklauwen toegepast. De achterwielen worden
afgeremd door 330 millimeter grote en 28 mm dikke remschijven met
vaste vierzuiger-monobloc-remklauwen. In verband met mogelijke
vervuiling bij off-road-rijden is afgezien van het perforeren van de
remschijven.
Hoge-snelheidsbanden met homologatie tot 300 km/h
Voor de Cayenne werden speciale lichtmetalen velgen ontwikkeld in de
maten 18, 19 en 20 inch. Ook deze zijn ontworpen voor een zo laag
mogelijk gewicht en worden volgens de zogenoemde Flow-Forming-techniek
geproduceerd. Daarbij wordt het velgbed dunwandig uitgewalst. Dat
resulteert al naar gelang de velgmaat in een gewichtsreductie
variërend van een tot anderhalve kilogram. Af-fabriek staan de Cayenne
S en Cayenne Turbo op 8J x 18-velgen met 255/55 R 18-banden. Porsche
heeft voor de drie wielvarianten een volledig nieuwe bandenfamilie
laten ontwikkelen (terrein-, all-season-, winter- en zomerbanden) en
op hoge-snelheidsbestendigheid getest. Het resultaat: de Cayenne staat
op Y-zomerbanden, die zijn gehomologeerd voor een topsnelheid van 300
kilometer per uur.
Zeer sterke staalsoorten voor grote passieve veiligheid
De carrosserie is een uitstekend voorbeeld van de uitzonderlijke
kennis van Porsche op het gebied van lichtgewicht, stalen
constructies. Door de toepassing van de allermodernste materialen is
een uitstekende passieve veiligheid en een uitzonderlijk grote
carrosseriestijfheid gerealiseerd. Met een aandeel van 60 procent aan
zeer sterke staalsoorten neem de Cayenne een toppositie in de
auto-industrie in. Ongebruikelijk en bijzonder effectief is daarbij de
combinatie van verschillende materialen, hetgeen een grote vakkennis
op het gebied van verbindingstechnieken vereist. Een innovatie is de
toepassing van meerfase-staalsoorten, zogenoemd Dual-phase- en
TRIP-staal. Deze bezitten in verhouding tot zeer sterk staal een
grotere sterkte bij een goede onvormbaarheid. Het binnendeel van de
B-stijlen en de versterkingen in de A- en B-stijlen zijn als
rolbescherming uitgevoerd in TRIP-staal. Meerfase-staal met de
grootste sterkte wordt toegepast voor de dwarsdragers onder de stoelen
en bij de achterste dwarsdrager in de bodemplaat. Met de toepassing
van de reeds uit de Porsche sportwagens bekende, maatgesneden,
voorgevormde staaldelen, de zogenoemde Tailored Blanks, zijn lichte en
tegelijkertijd uiterst stabiele constructies voor de langsdragers en
de zijdelen van het dakframe gerealiseerd.
In het front van de auto wordt een langs- en dwarsdragerconstructie
toegepast die een intelligente verdeling van de bij een botsing
optredende krachten garandeert. Drie boven elkaar liggende
belastingniveaus nemen deformatie-energie op, verdelen de krachten
over de stijve bodemlangsdrager-, dorpel- en tunnelconstructie,
alsmede over de portierstructuur en reduceren zo de deformatie van het
interieur. Ook de schaalconstructie van de dorpels is uitzonderlijk.
Deze wordt aangevuld door een zeer sterk buiselement in het inwendige
van de dorpel om zo de indringing te reduceren bij het zijdelings
botsen tegen een paal of boom.
Nieuw: combinatie van zij- en curtain-airbags
In het interieur van de Cayenne wordt het concept van passieve
veiligheid consequent voortgezet. De fullsize-airbags voor bestuurder
en voorpassagier worden beide geactiveerd door een tweetraps
gasgenerator, die de intensiteit van de belasting op de inzittenden
reduceert. Tegelijkertijd presenteert de Cayenne een nieuw
flankbeschermingssysteem. Dit bestaat uit een in de stoel
geïntegreerde zij-airbag en een in het dakframe geïntegreerde
curtain-airbag, die zowel de voor- als de achterpassagiers beschermt.
De zij-airbags worden geactiveerd via vier extra sensoren ter hoogte
van de B-stijlen en de achterste wielkasten. Met name bij een
zijdelingse botsing tegen smalle hindernissen, zoals bijvoorbeeld
palen of bomen, biedt het systeem een grote bescherming.
Hoogwaardig en functioneel interieur
Ook bij het interieur van de Cayenne volgt Porsche zijn eigen stijl.
Daarvoor zorgen onmiskenbare ontwerpelementen als het contactslot aan
de linkerzijde van het stuur, de ronde instrumenten met centraal
multifunctioneel display of het driespaaks stuurwiel met gekleurd
Porsche-wapen. De standaarduitrusting van de Cayenne S omvat onder
andere alarmsysteem, centrale vergrendeling met radiografische
afstandsbediening, boordcomputer, getint warmtewerend glas, elektrisch
bedienbare ramen en elektrisch verstelbare voorstoelen. Uiteraard zijn
de stoelen inclusief de achterbank bekleed met hoogwaardig leder.
Ook stuurwielrand, portiergrepen, handgrepen aan de middenconsole,
keuzehendel, armsteunen in de portierbekleding en deksel/armsteun van
middenconsole-bergvak zijn in de Cayenne S met leder bekleed. De
automatische airconditioning, inclusief actieve-koolstoffilter, met
individuele regeling voor bestuurder en voorpassagier, alsmede een
radio-cd-speler met dubbele tuner en tien luidsprekers zorgen in deze
basisuitvoering voor een goede klankkleur en een aangenaam
interieurklimaat.
Het interieur van de Cayenne Turbo onderscheidt zich door een
hoogwaardige ambiance, die is uitgevoerd met tal van karakteristieke
Porsche stylingelementen. Net als in de Cayenne S zijn dat
bijvoorbeeld het links van het stuur geplaatste contactslot, het
driespaaks stuurwiel met Tiptronic-functie en de vijf ronde
instrumenten die het sportieve karakter accentueren. Even grote, ronde
instrumenten voor snelheidsmeter en toerenteller maken de integratie
van een groot, centraal display met alle vereiste functies mogelijk.
Bij de Cayenne Turbo is dit centrale display uitgevoerd als een vijf
inch groot (beeldschermdiagonaal), TFT
(Thin-Film-Transistor)-LCD-display met hoog oplossend vermogen. De
Turbo wordt standaard uitgerust met het nieuw ontwikkelde Porsche
Communication Management (PCM) inclusief navigatiemodule,
boordcomputer, antenne-diversity en het speciaal op de Cayenne
afgestemde BOSE-Surround-Sound-System met 13 luidsprekers en een
uitgangsvermogen van 250 watt. Dit geeft een tot nu toe unieke 360
graden muziekbeleving, zoals in grote bioscopen. Bij het
luidsprekersysteem hoort tevens een actieve subwoofer met een vermogen
van 100 watt. De zogenoemde AudioPilot regelt automatisch de
klankkleur en het volume afhankelijk van stoorgeluiden die continu
door een in de auto ingebouwde microfoon worden gemeten.
De standaarduitvoering is nog omvangrijker dan in de Cayenne S. Zo wordt bijvoorbeeld voor uitrustingsdetails als paneeltjes in portieren en op het dashboard aluminium toegepast. De exclusieve standaarduitrusting omvat verder nog een uitgebreidere lederen bekleding, 6-traps Tiptronic S-transmissie, luchtvering, Bi-Xenon-koplampen met bochtverlichting, een elektrisch verstel- en verwarmbaar stuurwiel, elektrisch verstelbare comfortstoelen voorin met memory-functie en stoelverwarming, een verwarmbare achterbank en ParkAssistent voor gemakkelijk in- en uitparkeren.
Overtuigend vervoersconcept
De bagageruimte van de Cayenne-modellen, die standaard zijn uitgerust
met een bagagevangnet en een afdekking van de bagageruimte, heeft een
inhoud van 540 liter. Met enkele handgrepen kan de asymmetrisch
gedeelde (40:60) rugleuning van de achterbank voor een deel of in zijn
geheel worden neergeklapt. Daarmee kan de laadruimte tot maximaal
1.770 liter worden uitgebreid. Door de lage tildrempel kan bagage
gemakkelijk worden in- of uitgeladen. Voor het inladen van kleine
voorwerpen hoeft de achterklep niet eens te worden geopend, want ook
de apart openende achterruit biedt toegang tot de bagageruimte.
Wintersporters kunnen voor hun skis de doorlaadmogelijkheid met
skifoedraal gebruiken. En sportief ingestelde mensen met hele grote
bagage, zoals zweefvliegers of watersporters, kunnen hun Cayenne met
een trekhaak laten uitrusten. Het maximum aanhangergewicht van de
nieuwe Porsche bedraagt 3,5 ton. De klant heeft de keuze uit twee
verschillende trekhaaksystemen. Ten eerste is dat de handmatig
afneembare versie. De tweede, aanzienlijk comfortabelere variant is
een absolute wereldprimeur. Met een druk op de knop kan de trekhaak
elektrisch worden uitgeklapt (niet beschikbaar voor de USA-markt).