AutoRai

20-11-2002

Honda Accord Auto van het Jaar in Japan

De nieuwe Honda Accord is Japan Auto van het Jaar 2002-2003 geworden. Het is de derde keer dat de Accord in Japan de hoogste auto-onderscheiding heeft gekregen; de generaties uit 1985 en 1993 gingen het nieuwste model voor.

Ook de Honda Jazz doet het bijzonder goed bij de internationale vakjurys. Het model werd reeds Auto van het Jaar 2001-2002 in Japan en is nu als vierde geëindigd in de Europese Auto van het Jaar-verkiezing.

Het Honda-succes in de meest prestigieuze autoverkiezingen ter wereld komt niet zomaar uit de lucht vallen. In Japan heeft Honda de felbegeerde Auto van het Jaar-titel nu al voor het derde achtereenvolgende jaar veroverd: met de nieuwe Civic- en Stream-reeks in 2000, de Jazz (in Japan Fit geheten) in 2001 en nu dan de Accord.

De nieuwe Accord, die begin februari 2003 in Nederland als sedan op de markt komt en later in het voorjaar ook als Tourer (stationwagon), is een bijzonder interessante nieuwkomer in het hogere D-segment. Hiroyuki Yoshino, Honda president en CEO: We zijn bijzonder verheugd dat we met de nieuwe Accord de eersten zijn die onder de nieuwe regels winnen. Mededingers waren zowel Japanse als geïmporteerde autos.

De 155 pk sterke Honda Accord sedan 2.0i is er vanaf 27.990 en de 2.4i met 190 pk vanaf 33.840. Eind 2003 is ook een geheel nieuwe dieselmotor beschikbaar, waarmee Honda nieuwe maatstaven zal zetten.

Internationale waardering voor de Jazz
De Honda Jazz doet niet onder voor zijn grote broer, als het gaat om de waardering van experts. Vorig jaar won het innovatieve model reeds de Auto van het Jaar-verkiezing in Japan en afgelopen zomer riep het gezaghebbende Britse autotijdschrift Auto Express de compacte Honda uit tot Car of the Year 2002. Nu hebben ook de 58 Europese juryleden van de Auto van het Jaar-verkiezing hun waardering geuit voor de Jazz. De vierde plek mag beslist gezien worden: in de eerste ronde deden maar liefst 78 kandidaten mee en de Jazz zat bij de zeven genomineerde modellen die uiteindelijk om de hoogste eer streden. De titel is gewonnen door de Renault Mégane.

De Honda Jazz oogstte lof voor zijn bijzonder praktische interieur. Dit blinkt onder andere uit door een laag achterste vloerdeel, mogelijk gemaakt door de brandstoftank onder de voorstoelen te positioneren. Hierdoor zijn de hoofd- en beenruimte achterin riant, zeker vergeleken met andere aanbiedingen in de compacte klasse. Bovendien draagt de multifunctionele achterbank bij aan de veelzijdige eigenschappen van de Honda Jazz. ABS met EBD, vier airbags, stuurbekrachtiging, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en elektrisch verstelbare spiegels zijn op alle versies standaard. De Jazz is er vanaf 15.260 en kopers profiteren dit jaar bovendien nog van de premies zuinig van 500 en schoon van 275.

Uitslag Auto van het Jaar Verkiezing 2002-2003 in Japan:


1. Honda Accord (Sedan en Wagon), 348 punten
2. Nissan Z, 321 punten

3. Mazda Atenza (6), 217 punten

4. Mini, 182 punten

5. Mercedes Benz E-klasse 117 punten