Hoofd Bedrijfschap Ambachten

Nieuw kwaliteitsbeleid Tweewielerbedrijven TWB

In november start de nieuwe schouwingsronde van Tweewielerbedrijven (TWB), een afdeling van BOVAG. In het kader van een nieuw gedegen kwaliteitsbeleid wordt er een classificatiesysteem ingevoerd waarbij tweewielerbedrijven zich kunnen onderscheiden door middel van een sterrensysteem. Bij BOVAG aangesloten tweewielerbedrijven kunnen zich voortaan tooien met drie, vier of vijf sterren. Het onafhankelijke keuringsinstituut ViaNorm uit Nieuwegein zal de keuringen gaan uitvoeren in opdracht van TWB.

Het vier- en vijfsterrensysteem berust op vrijwilligheid. Bedrijven kunnen zelf aangeven of ze daar wel of niet voor op willen gaan. Ook nieuw in het kwaliteitsbeleid is de mogelijkheid voor TWB om zogenoemde corrigerende schouwingen uit te voeren. TWB zal een strikte handhaving van het kwaliteitsbeleid hanteren. Dat betekent dat wanneer een bedrijf na een hele duidelijke en uitvoerige (herstel)procedure, niet wil of, in het uiterste geval niet kan voldoen aan de gemaakte afspraken en gestelde eisen, onherroepelijk beëindiging van het lidmaatschap volgt.

De consument wordt steeds mondiger, er is meer geld te besteden en daarvoor wordt kwaliteit geëist. Dat geldt dus ook voor de tweewielerbedrijven. In een branche waar de concurrentie toch behoorlijk groot is, staat het BOVAG-schild voor goede service, betrouwbaarheid en kwaliteit. Dat wekt vertrouwen bij de consument. Het is dan ook niet meer dan normaal dat wij als brancheorganisatie deze zaken regelmatig bij onze leden controleren. De ondernemers beseffen ook steeds meer dat het goed is als de minder op kwaliteit en service gerichte bedrijven door een keuring worden opgemerkt. Door een helder en duidelijk kwaliteitsbeleid worden de zogenaamde rotte appeltjes uit het mandje gevist. Dat is ook nadrukkelijk de bedoeling van het nieuwe kwaliteitsbeleid.

(BOVAG Nieuws, september 2002)

---