Nieuw kwaliteitsbeleid Tweewielerbedrijven TWB
In november start de nieuwe schouwingsronde van Tweewielerbedrijven
(TWB), een afdeling van BOVAG. In het kader van een nieuw gedegen
kwaliteitsbeleid wordt er een classificatiesysteem ingevoerd waarbij
tweewielerbedrijven zich kunnen onderscheiden door middel van een
sterrensysteem. Bij BOVAG aangesloten tweewielerbedrijven kunnen zich
voortaan tooien met drie, vier of vijf sterren. Het onafhankelijke
keuringsinstituut ViaNorm uit Nieuwegein zal de keuringen gaan
uitvoeren in opdracht van TWB.
Het vier- en vijfsterrensysteem berust op vrijwilligheid. Bedrijven
kunnen zelf aangeven of ze daar wel of niet voor op willen gaan. Ook
nieuw in het kwaliteitsbeleid is de mogelijkheid voor TWB om
zogenoemde corrigerende schouwingen uit te voeren.
TWB zal een strikte handhaving van het kwaliteitsbeleid hanteren. Dat
betekent dat wanneer een bedrijf na een hele duidelijke en uitvoerige
(herstel)procedure, niet wil of, in het uiterste geval niet kan
voldoen aan de gemaakte afspraken en gestelde eisen, onherroepelijk
beëindiging van het lidmaatschap volgt.
De consument wordt steeds mondiger, er is meer geld te besteden en
daarvoor wordt kwaliteit geëist. Dat geldt dus ook voor de
tweewielerbedrijven. In een branche waar de concurrentie toch
behoorlijk groot is, staat het BOVAG-schild voor goede service,
betrouwbaarheid en kwaliteit. Dat wekt vertrouwen bij de consument.
Het is dan ook niet meer dan normaal dat wij als brancheorganisatie
deze zaken regelmatig bij onze leden controleren. De ondernemers
beseffen ook steeds meer dat het goed is als de minder op kwaliteit en
service gerichte bedrijven door een keuring worden opgemerkt. Door een
helder en duidelijk kwaliteitsbeleid worden de zogenaamde rotte
appeltjes uit het mandje gevist. Dat is ook nadrukkelijk de bedoeling
van het nieuwe kwaliteitsbeleid.
(BOVAG Nieuws, september 2002)
---
Hoofd Bedrijfschap Ambachten