SENIORWEB
Gratis werkboek Aan huis gekluisterd, digitaal op pad
PERSBERICHT
Gratis werkboek Aan huis gekluisterd, digitaal op pad
SeniorWeb ontwikkelde voor lokale organisaties een werkboek om internet te ontsluiten voor de minder of niet mobiele ouderen en gehandicapten. Er zijn veel mogelijkheden deze groep op de digitale snelweg te krijgen, te houden en vooral te laten participeren. Echter, de vele beperkingen in evenzovele verschillende omstandigheden leveren een diversiteit aan situaties op waarvoor geen standaardoplossing geleverd kan worden. Om hierin de juiste weg te kunnen vinden, is het werkboek Aan huis gekluisterd, digitaal op pad geschreven. Het wordt verspreid onder functionarissen van organisaties waarvan vrijwilligers veel aan huisbezoek doen. Voor andere belangstellenden is het boek gratis te downloaden (www.seniorweb.nl/aanhuis).
Iemand aan de computer en het internet helpen blijkt een dankbare taak
te zijn. Daar kunnen waarschijnlijk wel honderdduizenden Nederlanders
over meepraten. De gretigheid waarmee Nederland internet geaccepteerd
heeft is ongekend. De groep ouderen liep een aantal jaren geleden
daarbij flink achter. De laatste jaren zijn de ouderen bezig met een
geweldige inhaalslag. Hieraan zijn enerzijds de (klein)kinderen en de
media debet. Maar anderzijds, in veel grotere mate, de ouderen zelf.
Erbij blijven, grip houden op de situatie, nieuwsgierigheid bevredigen
zijn allemaal ingrediënten die hen aanzetten tot leren; leren op een
manier die bij ouderen past. En leren doen ze in groten getale. Door
zelfstudie met een boek, met een steuntje in de rug van bijvoorbeeld
de kleindochter of via cursussen van organisaties als SeniorWeb (in
2002 had SeniorWeb 60.000 cursisten).
Er blijkt echter ook een groep ouderen te zijn die door hun (sociale)
immobiliteit niet of op een ongunstige manier met de computer en
internet in aanraking komt. Juist voor deze ouderen zou internet een
uitkomst zijn: het halen en verwerken van informatie, hobbies (weer)
oppakken, online contacten leggen die in veel gevallen tot offline
contacten leiden.
De in het werkboek beschreven methode laat zien dat het goed mogelijk
is deze aan huis gekluisterde doelgroep op het digitale pad te
krijgen. Dit moet echter met de nodige voorzichtigheid en creativiteit
geschieden. Het proces vanaf bewustwording tot en met de acceptatie
moet een natuurlijk proces zijn. Gebaseerd op maatwerk geleverd door
vertrouwde personen in eigen omgeving met een voor iedereen
verschillend tijdpad.
Een gevolg is dat voor bijna iedere situatie overleg nodig is tussen
cliënt, docent, (lokale) organisaties en uitvoerders van diverse
wetten. Hierbij is een contactpersoon - modern gezegd de
accountmanager - het aanspreekpunt voor alle partijen.
In dit afstemmingsproces kunnen naast creatieve oplossingen ook
spanningen ontstaan. Bijvoorbeeld in de relatie tussen cliënt en
contactpersoon over de vraag wat een ideale situatie is, in de relatie
tussen instellingen wie de kar moet/wil trekken, tussen een
betuttelende docent en een geëmancipeerde cliënt, tussen de uitvoerder
van de wet en degenen die de aanpassingen van de hardware in kaart
hebben gebracht.
Om organisaties en contactpersonen over deze (individuele) processen
te informeren en hen te ondersteunen is dit werkboek gemaakt. Met veel
doorverwijzingen naar waar adequate informatie te vinden is. Met
praktijkvoorbeelden en theoretische voorbeelden. Met kopieerbare
werkbladen die handvatten geven aan contactpersonen, zonder dwingend
opgelegd gedrag of handelwijze te bevatten.
Het werkboek wordt, al dan niet virtueel, gratis verspreid onder
functionarissen van organisaties waarvan vrijwilligers veel aan
huisbezoek doen, belangenbehartigende organisaties van patiënten en
ouderen en uiteraard de lokale SeniorWebgroepen.
De methode komt voort uit het project Educatie aan huis dat een onderdeel is van de bijdrage van SeniorWeb aan het Nationaal Actie Plan Elektronische Snelwegen in de periode 2000/2003