SENIORWEB

Gratis werkboek Aan huis gekluisterd, digitaal op pad

PERSBERICHT

Gratis werkboek Aan huis gekluisterd, digitaal op pad

SeniorWeb ontwikkelde voor lokale organisaties een werkboek om internet te ontsluiten voor de minder of niet mobiele ouderen en gehandicapten. Er zijn veel mogelijkheden deze groep op de digitale snelweg te krijgen, te houden en vooral te laten participeren. Echter, de vele beperkingen in evenzovele verschillende omstandigheden leveren een diversiteit aan situaties op waarvoor geen standaardoplossing geleverd kan worden. Om hierin de juiste weg te kunnen vinden, is het werkboek Aan huis gekluisterd, digitaal op pad geschreven. Het wordt verspreid onder functionarissen van organisaties waarvan vrijwilligers veel aan huisbezoek doen. Voor andere belangstellenden is het boek gratis te downloaden (www.seniorweb.nl/aanhuis).

Iemand aan de computer en het internet helpen blijkt een dankbare taak te zijn. Daar kunnen waarschijnlijk wel honderdduizenden Nederlanders over meepraten. De gretigheid waarmee Nederland internet geaccepteerd heeft is ongekend. De groep ouderen liep een aantal jaren geleden daarbij flink achter. De laatste jaren zijn de ouderen bezig met een geweldige inhaalslag. Hieraan zijn enerzijds de (klein)kinderen en de media debet. Maar anderzijds, in veel grotere mate, de ouderen zelf. Erbij blijven, grip houden op de situatie, nieuwsgierigheid bevredigen zijn allemaal ingrediënten die hen aanzetten tot leren; leren op een manier die bij ouderen past. En leren doen ze in groten getale. Door zelfstudie met een boek, met een steuntje in de rug van bijvoorbeeld de kleindochter of via cursussen van organisaties als SeniorWeb (in 2002 had SeniorWeb 60.000 cursisten).

Er blijkt echter ook een groep ouderen te zijn die door hun (sociale) immobiliteit niet of op een ongunstige manier met de computer en internet in aanraking komt. Juist voor deze ouderen zou internet een uitkomst zijn: het halen en verwerken van informatie, hobbies (weer) oppakken, online contacten leggen die in veel gevallen tot offline contacten leiden.
De in het werkboek beschreven methode laat zien dat het goed mogelijk is deze aan huis gekluisterde doelgroep op het digitale pad te krijgen. Dit moet echter met de nodige voorzichtigheid en creativiteit geschieden. Het proces vanaf bewustwording tot en met de acceptatie moet een natuurlijk proces zijn. Gebaseerd op maatwerk geleverd door vertrouwde personen in eigen omgeving met een voor iedereen verschillend tijdpad.
Een gevolg is dat voor bijna iedere situatie overleg nodig is tussen cliënt, docent, (lokale) organisaties en uitvoerders van diverse wetten. Hierbij is een contactpersoon - modern gezegd de accountmanager - het aanspreekpunt voor alle partijen. In dit afstemmingsproces kunnen naast creatieve oplossingen ook spanningen ontstaan. Bijvoorbeeld in de relatie tussen cliënt en contactpersoon over de vraag wat een ideale situatie is, in de relatie tussen instellingen wie de kar moet/wil trekken, tussen een betuttelende docent en een geëmancipeerde cliënt, tussen de uitvoerder van de wet en degenen die de aanpassingen van de hardware in kaart hebben gebracht.

Om organisaties en contactpersonen over deze (individuele) processen te informeren en hen te ondersteunen is dit werkboek gemaakt. Met veel doorverwijzingen naar waar adequate informatie te vinden is. Met praktijkvoorbeelden en theoretische voorbeelden. Met kopieerbare werkbladen die handvatten geven aan contactpersonen, zonder dwingend opgelegd gedrag of handelwijze te bevatten.

Het werkboek wordt, al dan niet virtueel, gratis verspreid onder functionarissen van organisaties waarvan vrijwilligers veel aan huisbezoek doen, belangenbehartigende organisaties van patiënten en ouderen en uiteraard de lokale SeniorWebgroepen.

De methode komt voort uit het project Educatie aan huis dat een onderdeel is van de bijdrage van SeniorWeb aan het Nationaal Actie Plan Elektronische Snelwegen in de periode 2000/2003