Provincie Limburg

Meer investeren in preventie van jeugdzorg (332)

GS stellen voorontwerp beleidsplan jeugdzorg vast

Gedeputeerde Staten van Limburg willen nog meer investeren in de preventie van jeugdzorg. Preventie kan voorkomen dat naar zwaardere vormen van jeugdzorg moet worden overgestapt. Tegelijk moet de zogenoemde harde kern jongeren met een repressief aanbod worden aangepakt. Deze harde kern veroorzaakt in Limburg zon 60 tot 70% van de jeugdcriminaliteit. Verder vinden Gedeputeerde Staten dat er een (kinder)ombudspersoon moet komen. Dit om ongenoegens over het functioneren van de jeugdzorg tijdig te (laten) horen. En de financiële problemen rond de opvang van zwerfjongeren willen Gedeputeerde Staten uiterlijk per 1 januari 2003 oplossen. Deze voornemens zijn beschreven in het voorontwerp-Beleidsplan Jeugdzorg 2003-2006 dat het College van GS heeft aangeboden aan Provinciale Staten. Het voorontwerp bevat alle voornemens van de Provincie Limburg voor de jeugdzorg in de komende jaren. De Provincie Limburg besteedt in 2003 zo'n 65 miljoen aan jeugdzorg.

De eerste problemen bij kinderen en jongeren worden meestal gesignaleerd door het consultatiebureau, de kinderopvang of het onderwijs. Zij zijn verantwoordelijk voor een snelle en effectieve ondersteuning van ouders en kinderen. Om die ondersteuning te kunnen geven moeten de mensen die daar werken voldoende deskundig zijn om die eerste problemen ook te kunnen signaleren. En vervolgens moet er iemand direct beschikbaar zijn om daaraan samen met ouders en kinderen te werken. Dat gebeurt nu vaak op momenten dat het al te laat is en de problemen niet meer met eenvoudige begeleiding zijn op te lossen. Kinderen en jongeren worden dan naar de Jeugdzorg verwezen. Dat gebeurt in Limburg ruim 11.000 keer per jaar. Door jeugdzorg al eerder een taak te geven bij de deskundigheidsbevordering van medewerkers van consultatiebureaus en de kinderopvang en de leerkrachten in het onderwijs, kan op termijn minder van jeugdzorg gebruik worden gemaakt. Gedeputeerde Staten vinden dat Bureau Jeugdzorg Limburg in 2003 minimaal 10% van het budget daaraan moet besteden. Nu is dat nog 5%. Dat percentage moet de komende jaren verder oplopen.

Omdat ook gemeenten investeren in het deskundiger maken van consultatiebureaus, kinderopvang en het onderwijs, wil de Provincie Limburg dat zij meer dan nu het geval is de regie nemen voor de volledige preventie van jeugdzorg. Reden voor de Provincie om de aansturing van de lokale inzet van Bureau Jeugdzorg bij de gemeenten neer te leggen. Nu doet de Provincie dat nog. Zo wordt het signaleren van eerste problemen en de preventie daarvan vanuit één bestuurlijke regie vormgegeven.

Naast preventie ook repressie
Gedeputeerde Staten kondigen verder in het beleidsplan aan op korte termijn met voorstellen te willen komen die de zogenoemde harde kern jongeren met een repressief en verplichtend aanbod confronteert (voorbeelden zijn Youth at Risk en Ervaringsleren (in het buitenland). In Zuid-Limburg zijn er 800 van zulke jongeren; zij zijn bekend bij politie en instanties en veroorzaken 60 á 70% van de jeugdcriminaliteit. Als deze jongeren met een verplichtend aanbod worden aangesproken, dan levert dat een voor burgers zichtbaar en aansprekend resultaat op. Daarnaast heeft de aanpak een positieve uitstraling naar al die jongeren in onze provincie waarmee niets aan de hand is (ruim 200.000) en die in de beeldvorming te lijden hebben van de kleine groep jeugdcriminelen.

Zwerfjongeren
Gedeputeerde Staten willen per 1 januari 2003 een einde maken aan de discussies over de financiering van zwerfjongeren. Zwerfjongeren zijn met die discussies niet gediend. Voorgesteld wordt vanaf 1 januari 2003 álle minderjarige zwerfjongeren onder de verantwoordelijkheid van de jeugdzorg te laten vallen; financiering vindt dan door de Provincie Limburg plaats. Meerderjarige zwerfjongeren vallen onder de maatschappelijke opvang die door de gemeenten wordt gefinancierd. Tot nu toe werd steeds discussie gevoerd over de vraag of zwerfjongeren (ongeacht hun leeftijd) wel of niet tot de jeugdzorg moeten worden gerekend. Aan die discussie maken Gedeputeerde Staten nu een einde. Over dit voorstel zijn principe-afspraken gemaakt met de gemeenten Venlo, Maastricht en Heerlen. Zij zijn in de provincie Limburg verantwoordelijk voor de maatschappelijke opvang. Ook de instellingen voor jeugdzorg hebben laten weten aan deze oplossing te willen meewerken. Gedeputeerde Eurlings heeft de Tweede Kamer gevraagd deze tweedeling ook in de aanstaande Wet op de Jeugdzorg op te nemen.

Kinderombudsman
Gedeputeerde Staten constateren dat zich in onze provincie de vreemde situatie voordoet dat bij de Provinciale Klachtencommissie Jeugdhulpverlening nauwelijks klachten worden ingediend. Toch ontvangt het College zeer regelmatig schriftelijke of mondelinge ongenoegens van Limburgse burgers. Die gaan dan over het functioneren van de jeugdzorg. Daarom willen Gedeputeerde Staten bekijken welke mogelijkheden er bestaan om een (kinder)ombudspersoon in het leven te roepen. Zo'n persoon moet laagdrempelig, niet-bureaucratisch en vooral niet gehinderd door belemmerende regels en procedures, iedereen kunnen ondersteunen die ongenoegens heeft over de jeugdzorg.

Provinciale Staten bespreken het voorontwerp Beleidsplan Jeugdzorg 2004 2006, met daarbij het Jaarplan Jeugdzorg 2003 in de vergadering van december a.s.
20-11-2002 12:34