Meer investeren in preventie van jeugdzorg (332)
GS stellen voorontwerp beleidsplan jeugdzorg vast
Gedeputeerde Staten van Limburg willen nog meer investeren in de
preventie van jeugdzorg. Preventie kan voorkomen dat naar zwaardere
vormen van jeugdzorg moet worden overgestapt. Tegelijk moet de
zogenoemde harde kern jongeren met een repressief aanbod worden
aangepakt. Deze harde kern veroorzaakt in Limburg zon 60 tot 70% van
de jeugdcriminaliteit. Verder vinden Gedeputeerde Staten dat er een
(kinder)ombudspersoon moet komen. Dit om ongenoegens over het
functioneren van de jeugdzorg tijdig te (laten) horen. En de
financiële problemen rond de opvang van zwerfjongeren willen
Gedeputeerde Staten uiterlijk per 1 januari 2003 oplossen. Deze
voornemens zijn beschreven in het voorontwerp-Beleidsplan Jeugdzorg
2003-2006 dat het College van GS heeft aangeboden aan Provinciale
Staten. Het voorontwerp bevat alle voornemens van de Provincie Limburg
voor de jeugdzorg in de komende jaren. De Provincie Limburg besteedt
in 2003 zo'n 65 miljoen aan jeugdzorg.
De eerste problemen bij kinderen en jongeren worden meestal
gesignaleerd door het consultatiebureau, de kinderopvang of het
onderwijs. Zij zijn verantwoordelijk voor een snelle en effectieve
ondersteuning van ouders en kinderen. Om die ondersteuning te kunnen
geven moeten de mensen die daar werken voldoende deskundig zijn om die
eerste problemen ook te kunnen signaleren. En vervolgens moet er
iemand direct beschikbaar zijn om daaraan samen met ouders en kinderen
te werken. Dat gebeurt nu vaak op momenten dat het al te laat is en de
problemen niet meer met eenvoudige begeleiding zijn op te lossen.
Kinderen en jongeren worden dan naar de Jeugdzorg verwezen. Dat
gebeurt in Limburg ruim 11.000 keer per jaar. Door jeugdzorg al eerder
een taak te geven bij de deskundigheidsbevordering van medewerkers van
consultatiebureaus en de kinderopvang en de leerkrachten in het
onderwijs, kan op termijn minder van jeugdzorg gebruik worden gemaakt.
Gedeputeerde Staten vinden dat Bureau Jeugdzorg Limburg in 2003
minimaal 10% van het budget daaraan moet besteden. Nu is dat nog 5%.
Dat percentage moet de komende jaren verder oplopen.
Omdat ook gemeenten investeren in het deskundiger maken van
consultatiebureaus, kinderopvang en het onderwijs, wil de Provincie
Limburg dat zij meer dan nu het geval is de regie nemen voor de
volledige preventie van jeugdzorg. Reden voor de Provincie om de
aansturing van de lokale inzet van Bureau Jeugdzorg bij de gemeenten
neer te leggen. Nu doet de Provincie dat nog. Zo wordt het signaleren
van eerste problemen en de preventie daarvan vanuit één bestuurlijke
regie vormgegeven.
Naast preventie ook repressie
Gedeputeerde Staten kondigen verder in het beleidsplan aan op korte
termijn met voorstellen te willen komen die de zogenoemde harde kern
jongeren met een repressief en verplichtend aanbod confronteert
(voorbeelden zijn Youth at Risk en Ervaringsleren (in het buitenland).
In Zuid-Limburg zijn er 800 van zulke jongeren; zij zijn bekend bij
politie en instanties en veroorzaken 60 á 70% van de
jeugdcriminaliteit. Als deze jongeren met een verplichtend aanbod
worden aangesproken, dan levert dat een voor burgers zichtbaar en
aansprekend resultaat op. Daarnaast heeft de aanpak een positieve
uitstraling naar al die jongeren in onze provincie waarmee niets aan
de hand is (ruim 200.000) en die in de beeldvorming te lijden hebben
van de kleine groep jeugdcriminelen.
Zwerfjongeren
Gedeputeerde Staten willen per 1 januari 2003 een einde maken aan de
discussies over de financiering van zwerfjongeren. Zwerfjongeren zijn
met die discussies niet gediend. Voorgesteld wordt vanaf 1 januari
2003 álle minderjarige zwerfjongeren onder de verantwoordelijkheid van
de jeugdzorg te laten vallen; financiering vindt dan door de Provincie
Limburg plaats. Meerderjarige zwerfjongeren vallen onder de
maatschappelijke opvang die door de gemeenten wordt gefinancierd. Tot
nu toe werd steeds discussie gevoerd over de vraag of zwerfjongeren
(ongeacht hun leeftijd) wel of niet tot de jeugdzorg moeten worden
gerekend. Aan die discussie maken Gedeputeerde Staten nu een einde.
Over dit voorstel zijn principe-afspraken gemaakt met de gemeenten
Venlo, Maastricht en Heerlen. Zij zijn in de provincie Limburg
verantwoordelijk voor de maatschappelijke opvang. Ook de instellingen
voor jeugdzorg hebben laten weten aan deze oplossing te willen
meewerken. Gedeputeerde Eurlings heeft de Tweede Kamer gevraagd deze
tweedeling ook in de aanstaande Wet op de Jeugdzorg op te nemen.
Kinderombudsman
Gedeputeerde Staten constateren dat zich in onze provincie de vreemde
situatie voordoet dat bij de Provinciale Klachtencommissie
Jeugdhulpverlening nauwelijks klachten worden ingediend. Toch ontvangt
het College zeer regelmatig schriftelijke of mondelinge ongenoegens
van Limburgse burgers. Die gaan dan over het functioneren van de
jeugdzorg. Daarom willen Gedeputeerde Staten bekijken welke
mogelijkheden er bestaan om een (kinder)ombudspersoon in het leven te
roepen. Zo'n persoon moet laagdrempelig, niet-bureaucratisch en vooral
niet gehinderd door belemmerende regels en procedures, iedereen kunnen
ondersteunen die ongenoegens heeft over de jeugdzorg.
Provinciale Staten bespreken het voorontwerp Beleidsplan Jeugdzorg
2004 2006, met daarbij het Jaarplan Jeugdzorg 2003 in de vergadering
van december a.s.
20-11-2002 12:34