Gemeente Zwolle

Print pagina

Kwaliteit dienstverlening gemeente verbeterd, maar nog niet genoeg


Datum uitgave:

Onderwerp: Burgerzaken

Net als in het jaar 2000 heeft de gemeente Zwolle dit voorjaar haar inwoners gevraagd een oordeel te vellen over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening. In 2000 leverde de gemeente dit het rapportcijfer 6,4 op. Dit keer scoorde de gemeente een 6,5. Het gaat dus de goede kant op, maar de 7 waar de gemeente naar streeft, is nog niet bereikt.

Onderzoek
Om de kwaliteit van de dienstverlening te kunnen meten heeft de gemeente een vragenlijst gestuurd naar 1900 personen die het afgelopen jaar contact hebben gehad met de gemeente. De respons was 38% (717 teruggestuurde vragenlijsten). De vragen betroffen diverse onderdelen van de gemeentelijke dienstverlening, zoals wachttijden, afhandelingstermijnen, betrouwbaarheid, klantgerichtheid, telefonische dienstverlening etc.

Verbeterpunten
Uit de uitkomsten van het onderzoek kan een aantal verbeterpunten worden gehaald:


* terugdringen van de wachttijden in de publiekshal
* verkorting van de afhandelingstermijnen van verzoeken
* snellere afhandeling van (eenvoudige) aanvragen
* beter nakomen van beloften en toezeggingen
* burgers meer inzicht geven in de redenen van een beslissing.
Begin 2003 komt de gemeente met een uitgewerkt plan van aanpak voor het terugdringen van de wachttijden en worden er plannen gemaakt voor het verder verbeteren van het serviceniveau van de publieke dienstverlening.

U kunt hier de PDF Kwaliteitsmonitor Publiekszaken 2000-2002 downloaden (kan enige tijd in beslag nemen) of de PDF Samenvatting Kwaliteitsmonitor Publiekszaken 2000-2002.

Bron: afdeling communicatie
Datum van 19-11-2002 tot 02-12-2002