Nederlandse Spoorwegen Persbericht
Utrecht, 20 november 2002
Computerstoring ontregelt treinverkeer in Zuidwest-Nederland

Op woensdag 20 november 2002 is een deel van het treinverkeer in Zuidwest-Nederland tweeëneenhalf uur ernstig ontregeld geweest door een computerstoring bij Railverkeersleiding, de overheidsorganisatie die het verkeer op het spoorwegnet in Nederland regelt.

Op de trajecten van Roosendaal richting Vlissingen, Breda, Tilburg en Dordrecht v.v. liepen duizenden reizigers ernstige vertraging op, evenals in het internationale treinverkeer naar België en Frankrijk. NS en haar klanten werden zodoende ernstig gedupeerd.

Hoewel de oorzaak van deze ontregeling buiten de verantwoordelijkheid van NS valt, kunnen reizigers gebruik maken van de regeling "Geld Terug bij Vertraging".

NS heeft in totaal 30 bussen ingezet op de trajecten Roosendaal Bergen op Zoom, Roosendaal Oudenbosch, Roosendaal Breda en Roosendaal Essen (B). Op andere trajecten kon vervangend busvervoer geen daadwerkelijk alternatief bieden. Rond 13:45 uur was de storing verholpen maar in Zuidwest-Nederland moesten reizigers zeker nog geruime tijd rekening houden met vertraging.


* * * * *

Noot aan de redactie

Persinformatie
Utrecht, november 2002
Taken en verantwoordelijkheden op het spoor
NS vervoert reizigers; de overheid zorgt voor het spoor

Begin jaren '90 hebben de rijksoverheid en de politiek besloten om in Nederland het vervoer op het spoor los te koppelen van het beheer van de infrastructuur, invulling gevend aan Europese verplichtingen. Dat heeft ertoe geleid dat de publieke infrastructuurtaken werden ondergebracht in drie zogenoemde taakorganisaties (Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). Sinds 1995 werken deze bedrijven in opdracht en voor rekening van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De overheid is daarmee verantwoordelijk voor de infrastructuur en verkeersleiding. NS heeft sindsdien uitsluitend een rol als personenvervoerder en exploitant van stations.

NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren. Daarnaast speelt NS een belangrijke rol in de ontwikkeling en exploitatie van stations en stationsomgevingen. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie en vriendelijkheid verschaffen, aan sociale veiligheid bijdragen, voldoende vervoerscapaciteit creëren en schone treinen en stations realiseren. Dagelijks vervoert NS meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 380 stations. Bij NS werken ruim 24.000 mensen. In 2001 rapporteerde NS een netto resultaat van ¤ 88 miljoen op een netto omzet van ruim ¤ 2.4 miljard.

Andere vervoerders
Niet op alle spoorlijnen in Nederland rijden treinen van NS: op een aantal lijnen in het noorden en oosten van Nederland wordt het reizigersvervoer verzorgd door andere vervoerders zoals Syntus en Noordned. De komende jaren zal dit mogelijk in meer regio's het geval zijn, aangezien de overheid ervoor heeft gekozen om het openbaar vervoer in een aantal regio's aan te besteden. Op het Nederlandse spoorwegnet zijn inmiddels diverse goederenvervoerders actief. NS houdt zich sinds 2000 niet meer bezig met goederenvervoer.

Railinfrabeheer
Railinfrabeheer zorgt voor aanleg, onderhoud en beheer van het Nederlandse spoorwegnet, inclusief alle bijbehorende voorzieningen zoals stations, tunnels, overwegen, bovenleiding, seinen en wissels. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de veilige berijdbaarheid en optimale beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het spoor. Ook het opheffen van storingen en herstel van de infrastructuur na calamiteiten behoren tot de taken. Deze werkzaamheden, evenals het onderhoud aan het spoor, worden in opdracht van Railinfrabeheer uitgevoerd door erkende spooraannemers. Op veel plaatsen in het land vinden in opdracht van Railinfrabeheer nieuwbouwprojecten plaats. Variërend van nieuwe tunnels en nieuwe baanvakken - zoals de Betuweroute - tot compleet nieuwe stations. Ook regionale projecten, zoals de aanleg van een fietstunnel onder het spoor, die veelal in opdracht van een gemeente worden uitgevoerd, vallen onder de verantwoordelijkheid van Railinfrabeheer. Railinfrabeheer ontvangt jaarlijks middelen van de overheid voor onderhoud en instandhouding van het spoor.

Railned
Railned is de organisatie voor capaciteitsmanagement. Zij coördineert het doelmatig gebruik van de infrastructuur. Vervoerders van reizigers en goederen vragen capaciteit op het railnet, ook voor onderhoudswerk moet capaciteit worden vrijgemaakt. Dat kan leiden tot onverenigbare wensen. Railned integreert en beslist op basis van door de overheid vastgestelde regels over capaciteitsvragen van vervoerders en beheerders. Zij treedt zonodig op als scheidsrechter.

Railverkeersleiding
Railverkeersleiding leidt het treinverkeer over het openbare spoorwegnet; zij deelt in het operationele proces zogenaamde rijwegen toe aan de gebruikers van het spoorwegnet. Met behulp van een geautomatiseerd systeem bedient Railverkeersleiding de seinen en wissels en geeft zo deze rijwegen vrij. De organisatie zorgt er bij verstoringen voor dat het treinverkeer weer op gang kan komen. Vervoerders zorgen zelf voor de bijsturing van materieel en personeel. Bovendien coördineert Railverkeersleiding de werkzaamheden van de Calamiteitenorganisatie Rail, die in actie treedt wanneer zich (ernstige) ontregelingen op en rond het spoor voordoen. Railverkeersleiding informeert tenslotte vervoerders en derden (waaronder de media) over de actuele stand van zaken in de treindienst en informeert hierover (in opdracht van de reizigersvervoerders) reizigers op de stations via de omroep, de centrale treinaanwijzers, de halaanwijzer en teletekst.

Inspectie V&W
De inspectie van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat heeft namens de rijksoverheid de zorg voor de veiligheid van het railverkeerssysteem en houdt daar toezicht op.

Spoorwegpolitie
De Spoorwegpolitie maakt al enige jaren geen deel meer uit van NS, maar is onderdeel van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD).

NS-Persvoorlichting

Nederlandse Spoorwegen
Corporate Communicatie / Persvoorlichting
Postbus 2025 (IV 1k26)
2500 HA Utrecht
telefoon 030 - 235 70 70
fax 030 - 234 14 16