Gemeente Brunssum

Laatste wijziging 20 november 2002 Publicaties - 20 november 2002
Winnaars kleurwedstrijd Brunssum wil C. Brocken (Maasbree) als burgemeester
Opening skatebaan Kerkeveld Raadsvergadering van 5 november Onderbrekingen door werkzaamheden CAI Hoorzitting commissie bezwaarschriften
Strengere controle foutparkeerders Raadsvergadering van 12 november Strooiroutes ter inzage Laat uw stem horen via het referendum Nieuwbouw bibliotheek weer stap dichterbij Spreekuren wethouders Gezondheid niet in gevaar op het Emmaterrein
Foto-expositie over Poolse gemeenschap SOCIALE ZAKEN / ZORG EN WONEN: "Liever praten dan bekeuren" Project Seniorenvoorlichting afgesloten Wijkpost Noord krijgt een 8 Afdeling Wonen & Zorg verhuist naar nieuw adres
Wijkatlas 2002 op internet Voor de vijfde keer 'Eindejaarsuitkering' voor minima!
Stedelijke vernieuwing in Brunssum Brunssum krijgt eervolle vermelding Werksleutel 2002
Koopzondagen 2002 Gemeente vergoedt eigen kosten gebitsprothese LOO Brunssumse evenementenzender Gemeente geeft PC's aan klanten Sociale Zaken
Een 7,3 voor wonen in Brunssum Info ReisNet Parkstad Limburg Weekmarkt Spreekuur maatschappelijk werk en politie in Egge Evenementenkalender 2002 Spreekuren wijkpost in Brunssum-Noord VERKEER/VERVOER: BOUWEN IN BRUNSSUM:
Kruispunt Servatiusstraat/Maastrichterstraat afgesloten Nieuwe Woningwet per 1 januari 2003
Beperkt parkeren Lindeplein Commissie Ruimtelijke kwaliteit bewaakt het 'gezicht van Brunssum'
Voetgangersoversteekplaats Trichterweg VOORKOM VERTRAGING VAN UW BOUWPLANNEN: vul uw bouwaanvraag goed in!
Wegwerkzaamheden Kerkeveld vanaf 16 oktober Telefonische spreekuren Brigadiers zorgen voor veilige oversteek Bereikbaarheid afdeling RO/BWT
Parkeerverwijssysteem helpt bezoekers Heeft m'n buurman bouwplannen? Verkeersspreekuur
MILIEU: RECONSTRUCTIE BODEMPLEINROUTE:
Bladkorven op proef Deel Akerstraat vanaf 12 oktober open Hou GFT apart!
Ondergrondse afvalcontainers in Brunssum DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK:
Inleveren asbest Dualisme in de gemeentepolitiek Papier ophalen in november Inspreekuur voor burgers Winnaars kleurwedstrijd

Op woensdag 13 november mochten de winnaars van de kleurwedstrijd 'Open Dag brandweerkazerne Brunssum' hun prijzen in ontvangst nemen. Dat gebeurde op de brandweerkazerne op het Emmaterrein, in bijzijn van ouders, broertjes en zusjes. De winnaars zijn Michelle Schmit (eerste prijs), Lina Hermans (tweede prijs) en Lichelle Verheijen (derde prijs).

Op zondag 15 september vond er een Open Dag plaats op de brandweerkazerne Brunssum, dit ter gelegenheid van de opening van het nieuwe gebouw. Vooraf aan de Open Dag verspreidde de brandweer drieduizend platen op de basisscholen in Brunssum, Hoensbroek en Heerlerheide. Daarvan werden er ruim duizend ingekleurd geretourneerd. De kleurpotlodencommissie ging vervolgens aan de slag om uit die enorme berg inzendingen de winnaar aan te wijzen. Dat bleek een pittig karwei, ook omdat de kwaliteit van de inzendingen zo hoog was! Uiteindelijk werden drie winnaars aangewezen. Alledrie verdienen ze een eerste prijs, aldus de jury, maar de juryleden bleken in het bijzonder gecharmeerd van de inzending van Michelle Schmit, die watjes had gebruikt voor de rookwolken op haar tekening.

Prijzen
De winnaars werden getrakteerd op drie mooie prijzen (een Harry Potter-spel, een Barbie-set en een gezelschapsspel). De winnende tekeningen hebben inmiddels, ingelijst en al, een vast plekje gekregen in de verblijfsruimte van de kazerne.

---

Voorkom vertraging van uw bouwplannen:
Vul uw bouwaanvraag goed in!

Na 1 januari 2003 treedt de nieuwe Woningwet in werking. U hoeft dan niet meer voor álle bouwplannen een bouwvergunning aan te vragen. Niettemin blijft een relatief groot aantal bouwwerken onder de nieuwe Woningwet nog vergunningsplichtig. Heeft u voor een bouwwerk een bouwvergunning nodig, dan moet u die aanvragen bij uw gemeente. Belangrijk is dat u de bouwaanvraag correct en volledig invult, en dat u alle vereiste stukken tijdig aanlevert. Voldoet uw bouwaanvraag niet aan de gestelde eisen, dan kan de gemeente uw aanvraag niet in behandeling nemen - met alle gevolgen voor uw bouwplannen.

In Nederland heeft u voor veel bouwactiviteiten een vergunning nodig van de gemeente waar u gaat (ver)bouwen. Het gaat dan niet alleen om het bouwen van woningen, kantoren en winkels, maar ook om grotere en kleinere verbouwingen, zoals het oprichten van pergola's en schuttingen of het aanbrengen van bijvoorbeeld zonweringen, rolluiken, en (schotel)antennes.

De kwaliteit van een aanvraag voor een bouwvergunning wordt steeds belangrijker. Weliswaar hoeft na 1 januari 2003 niet meer voor elk bouwwerk een vergunning aan te vragen, maar u moet straks wél kunnen beoordelen óf uw bouwwerk vergunningsplichtig is, en zo ja, om welk soort vergunning het dan gaat.
De gemeente Brunssum constateert al enige tijd dat de kwaliteit van aanvragen voor bouwvergunning vaak onvoldoende is, bijvoorbeeld omdat formulieren onvolledig of onjuist zijn ingevuld, of omdat stukken ontbreken of niet voldoen aan de vereisten. Hierdoor kan de gemeente aanvragen niet, of pas na aanzienlijke vertragingen, in behandeling nemen. Daarnaast vergroten slecht onderbouwde aanvragen de kans dat verleende bouwvergunningen na bezwaarprocedures vernietigd worden.

Hieronder leest u wat er allemaal komt kijken bij de aanvraag van een bouwvergunning. Boodschap van dit verhaal: onderschat het niet en haal er desnoods deskundige hulp bij.

Aanvraagformulier
Als u bouwplannen heeft (voor na 1 januari 2003), moet u als eerste vaststellen of voor het bouwwerk een vergunning nodig is. Is dat het geval, dan dient u zich te wenden tot de afdeling Ruimtelijke Ordening/Bouw- en Woningtoezicht (RO/BWT) van de gemeente Brunssum. Voor uw aanvraag is een speciaal, landelijk ontworpen aanvraagformulier beschikbaar, de 'aanvraag bouwvergunning'. Dit formulier dient u volledig en correct in te vullen. Het invullen van dit formulier vraagt heel wat kennis en onderzoek. Zo dient u aan te geven of voor de betreffende bouwwerkzaamheden al eens eerder een bouwvergunning is aangevraagd. U dient te weten of er ook nog andere vergunningen nodig zijn (bijvoorbeeld milieuvergunning). Verder moet u er rekening mee houden dat u voor het invullen van het formulier uiteenlopende bronnen moet raadplegen, zoals de nieuwe Woningwet, het kadaster, en diverse NEN-normbladen. En heel belangrijk zijn ook de vereiste documenten die u mee moet leveren: kwaliteitsverklaringen, plattegronden en doorsnedetekeningen, geveltekeningen en detailtekeningen, foto's van bestaande situatie en omliggende bebouwing, en nog veel meer.

Vertragingen
Wanneer uw aanvraag voor een bouwvergunning bij de gemeente binnenkomt, zal eerst worden beoordeeld of deze compleet is. Als niet alle gegevens of tekeningen binnen zijn, kan de gemeente u binnen vier weken na ontvangst van de aanvraag in de gelegenheid stellen om alsnog de ontbrekende gegevens aan te leveren. Reageert u hier niet op, dan kan de gemeente beslissen om uw aanvraag níet in behandeling te nemen.

Het is, met andere woorden, belangrijk dat u uw aanvraag voor een bouwvergunning goed invult en onderbouwt. Het voorkomt vertragingen bij verlening van de bouwvergunning en daarmee mogelijk ook vertraging bij uitvoering van uw bouwplannen.
Er is nog een reden om uw aanvraag zorgvuldig in te vullen. Tegen een verleende bouwvergunning kunnen anderen bezwaar maken. Als blijkt dat een vergunning verleend is op basis van onjuiste of onvolledige gegevens, dan is de kans zeer groot dat bij het eerste het beste bezwaar de vergunning vernietigd wordt - met alle gevolgen voor uw bouwplannen.

Meer informatie
Wilt u meer informatie over het aanvragen van een bouwvergunning? Kijk dan op internet, www.vrom.nl. Hier vindt u meer informatie over de nieuwe Woningwet, die vanaf 1 januari 2003 van kracht is. Ook leest u hier wat de indieningsvereisten zijn voor een aanvraag bouwvergunning. Verder kunt u van deze internetsite het aanvraagformulier bouwvergunning afhalen.
Heeft u geen internetaansluiting? Bovenstaande informatie en formulieren zijn ook verkrijgbaar aan de balie van Ruimtelijke Ordening/Bouw- en Woningtoezicht in het Bestuurscentrum aan het Lindeplein 1 (openingstijden: maandag-vrijdag tussen 8.30 en 12.30 uur en op woensdagmiddag tevens tussen 13.30 en 17.00 uur).
---

Vrijdag 22 november:
Opening skatebaan Kerkeveld

Op vrijdag 22 november vindt de officiële opening plaats van de skatebaan Kerkeveld. Om 14.00 uur verricht wethouder Jan Steiner de openingshandeling, daarna volgt er een demonstratie door funskaters. Omwonenden en buurtbewoners zijn van harte uitgenodigd om deze opening bij te wonen.

In de maanden september en oktober is de oude rolschaatsbaan van Kerkeveld opgeknapt. De 280 meter lange baan is opnieuw geasfalteerd en geschikt gemaakt als skatebaan. Verder hebben skaters op deze plek voortaan ook de beschikking over een eigen skatepark: jongeren kunnen zich hier uitleven op een piramide, funbox, een quarter- en een halfpipe en een olliebox. In het middengedeelte van de skatebaan ligt een basketbalveld, omrasterd met een spelkooi. Ook bevindt zich hier het trapveldje (dat overigens nog niet gebruikt kan worden omdat het gras nog moet ontkiemen). Alle toestellen hebben een dichte constructie; verder zijn toestellen en kooien uitgevoerd in geluidsarme materialen.
De skatebaan Kerkeveld is al vanaf zaterdag 19 oktober opengesteld voor jonge skaters, basketballers en andere sportieve geesten.

Openingstijden
De skatebaan en -park beschikken over twee ingangen, aan de Beatrixstraat en de Margrietstraat. Bij beide ingangen is een fietsenstalling aangebracht. Het terrein is toegankelijk op alle dagen vanaf 08.00 uur tot 22.00 uur (in de zomer) of tot zonsondergang (in de winter).

---

Onderbrekingen door werkzaamheden CAI

In de periode van 21 tot en met 29 november worden werkzaamheden verricht aan de CAI-Brunssum in de omgeving van de wijken Op de Vos en Treebeek. Gedurende die tijd kunnen er signaalonderbrekingen optreden, waardoor de radio- en televisieontvangst tijdelijk wegvalt. Internet-abonnees kunnen eveneens onderbrekingen verwachten. De gemeente Brunssum hoopt dat eventueel ongemak tot een minimum beperkt blijft.

---

Beperkt parkeren Lindeplein

Vanaf maandag 18 november is een aantal parkeerplaatsen op het Lindeplein niet beschikbaar. Het gaat om de parkeerplaatsen die direct langs de rijbaan zijn gelegen. De parkeerplaatsen zijn tijdelijk onbruikbaar omdat op het parkeerterrein kabels en leidingen worden vernieuwd en omgelegd.

De werkzaamheden zullen naar verwachting twee à drie weken duren.
---

Vanwege wegwerkzaamheden:
Kruispunt Servatiusstraat/Maastrichterstraat afgesloten

Op 29 en 30 november zal het wegdek van het kruispunt Servatiusstraat/Maastrichterstraat/Het Ambacht worden vervangen. Om die reden is het kruispunt van vrijdagavond 29 november tot zaterdagavond 30 november afgesloten voor al het verkeer.

Om de overlast voor het verkeer te beperken, zullen de frees- en asfalteringswerkzaamheden zoveel mogelijk binnen 24 uur plaatsvinden. Dat heeft echter wel enige geluidsoverlast voor omwonenden tot gevolg. De werkzaamheden beginnen vrijdagavond om 19.00 uur en duren tot ongeveer 23.30 uur. Zaterdagochtend worden de werkzaamheden om 07.00 uur hervat. Het werk zal die avond rond 19.00 uur -of eerder- worden afgerond.

Omleiding
Gedurende de werkzaamheden is een omleiding uitgezet. Het verkeer vanuit Hoensbroek/Nuth/Amstenrade met bestemming centrum wordt omgeleid via Akerstraat-Noord, Emmaweg, N-276, Kennedylaan, Gouverneurstraat, Bexdellestraat, en Maastrichterstraat. Verkeer vanuit het centrum in de richting van
Hoensbroek/Nuth/Amstenrade wordt omgeleid via de route Maastrichterstraat, Bexdellestraat, Gouverneurstraat, Kennedylaan, N-276, Emmaweg, Akerstraat-Noord.

---

Voetgangersoversteekplaats Trichterweg

De gemeente Brunssum wil een voetgangersoversteekplaats aanleggen op de Trichterweg, nabij de aansluiting met de Ir. De Katsstraat. De oversteekplaats wordt uitgevoerd met een vluchtheuveltje.

Het ontwerp van deze oversteekplaats ligt in de periode van 21 november t/m 20 december 2002 voor eenieder ter inzage in het Bestuurscentrum, kamer 603. Wilt u een mondelinge toelichting op deze plannen, dan kunt u daartoe een afspraak maken (bel 045-5278402).

Gedurende bovengenoemde periode kan eenieder zienswijzen ten aanzien van het plan kenbaar maken bij het college van Burgemeester en Wethouders.

---

Hoorzitting commissie bezwaarschriften

De commissie voor de bezwaarschriften houdt op woensdag 27 november een openbare hoorzitting.

Om 15.30 uur behandelt de commissie een bezwaarschrift tegen een weigering om een bouwvergunning te verlenen voor het vergroten van een woonhuis.

De hoorzitting vindt plaats in de raadzaal in het Bestuurscentrum. De hoorzitting is openbaar en kan door iedereen worden bijgewoond.
---

De gemeenteraad kwam voor een vergadering bijeen op dinsdag 12 november. Tijdens deze vergadering werden onder meer de volgende besluiten genomen.
Aangepast saneringsplan woongebied Parkplan Emma 1996/1997. De raadsleden hebben dit plan met enkele aanvullende voorwaarden aangenomen. Zo zal er een compensatiefonds worden ingericht voor extra kosten in de toekomst, krijgen de bewoners na de hersanering een geschiktheidsverklaring en zullen bij de urban villa's nog metingen worden verricht in de liftschachten. Daarnaast hebben de raadsleden afgesproken dit plan te zien als goed vertrekpunt voor gesprekken met alle partijen die betrokken waren bij de sanering van het Emmaterrein. Het gaat daarbij om in dezen bevoegde c.q. verantwoordelijke partners de provincie, de gemeente Heerlen en de projectontwikkelaar Heuvelland. Met dit plan neemt de gemeente met nadruk haar verantwoordelijkheid voor de bewoners van dit woongebied ter hand.
bestemmingsplan. Om vestiging van het restaurant mogelijk te maken heeft de raad ingestemd met het opstarten van een vrijstellingsprocedure.
Brandsmastraat 17. Daarvoor is vrijstelling van het bestemmingsplan vereist. De raad is akkoord dat eerst een vrijstellingsprocedure voor deze bouw in gang wordt gezet. Wordt deze vrijstelling verleend, dan moet nog worden beoordeeld of een bouwvergunning kan worden verleend. Daarnaast heeft de raad een motie aangenomen waarin hij het college opdraagt gesprekken met de firma te voeren om in redelijkheid te komen tot een aanvaardbare oplossing voor dit bedrijf, waarbij verplaatsing ook een optie is.
De raad is akkoord gegaan met de 9e begrotingswijziging 2002. Afvaardiging Werkvoorzieningschap Oostelijk Zuid-Limburg De raad heeft mevrouw A. Huisman afgevaardigd in het algemeen bestuur van Werkvoorzieningschap OZL. Haar plaatsvervanger is de heer Van Nispen. De plaatsvervanger van de heer E. Geurts in het algemeen bestuur van OZL is de heer Peters.
Brandweer Parkstad Limburg+
De gemeenteraad van Brunssum heeft nu ingestemd met een De volgende raadsvergadering is op dinsdag 10 december 2002. Het eerstvolgende spreekuur is op dinsdag 26 november 2002. Het