UWV

Klanten redelijk tevreden over UWV

21 november 2002

Uitkeringsgerechtigden, accountants- en adminstratiekantoren en werkgevers zijn redelijk tevreden over de dienstverlening van UWV (Uitvoering Werknemersverzekeringen. De klanten geven aan dat zij veel belang hechten aan de betrouwbaarheid en deskundigheid van UWV. Op het gebied van tijdigheid, het geven van duidelijke informatie en de uitvoering van reïntegratie kan de dienstverlening beter, aldus de klanten. Dit blijkt uit het Klanttevredenheidsonderzoek UWV 2002 dat in mei en juni van dit jaar is uitgevoerd onder ruim 24.000 klanten.

UWV is op 1 januari 2002 ontstaan uit het samengaan van de uitvoeringsinstellingen Cadans, Gak, Guo, Sfb en USZO en voormalig opdrachtgever Lisv. Doel van deze omvangrijke fusie is onder meer een klantgerichte dienstverlening. De norm die UWV zichzelf bij aanvang van de nieuwe organisatie voor de totale dienstverlening heeft gesteld, is minimaal een zes. Dit is gebaseerd op het uitgangspunt om ondanks de ingrijpende organisatieverandering de kwaliteit van het verstrekken van uitkeringen en het innen van premies op peil te houden. Die doelstelling is gerealiseerd, zo blijkt uit het onderzoek.

Redelijk tevreden, maar wel verbeteringen nodig Uitkeringsgerechtigden geven met een gemiddelde waardering van 6,4 aan dat zij overwegend tevreden zijn met de dienstverlening van UWV. Ook accountants- en administratiekantoren zijn met een waardering van 6,2 gematigd positief over UWV. Zij geven UWV daarbij voor het innen van de premies een 6,8 en voor het verstrekken van uitkeringen een 5,9. Werkgevers geven de dienstverlening van UWV over het geheel een 5,9. Daarbij vinden zij het innen van de premies een 6,8 waard en het verstrekken van uitkeringen een 5,8. Waar sprake is van waardering, betreft dat vooral een correcte uitvoering en de klantvriendelijkheid van de UWV-medewerkers. Klanten vinden dat er met name verbeteringen nodig zijn bij de tijdigheid van handelen, het geven van duidelijke informatie op het juiste moment en de uitvoering van reïntegratie.

Betrouwbaarheid belangrijkste aspect van dienstverlening Naast een oordeel over de dienstverlening heeft UWV zijn klanten ook gevraagd de drie belangrijkste aspecten van dienstverlening te noemen. Dit om een beeld te krijgen van de prioriteiten die klanten stellen. Alle klanten vinden betrouwbaarheid en deskundigheid het belangrijkste aspect van dienstverlening. Bij uitkeringsgerechtigden wordt dit gevolgd door betaling van de uitkering en behandeling door de verzekeringsarts. Voor werkgevers staan het hebben van een vast aanspreekpunt en tijdigheid op de tweede en derde plaats. Voor accountants- en administratiekantoren zijn dat respectievelijk telefonische bereikbaarheid en tijdigheid. Reïntegratie ofwel de begeleiding naar werk wordt door uitkeringsgerechtigden en werkgevers minder relevant gevonden.

Opzet onderzoek
Doel van het Klanttevredenheidsonderzoek is het verzamelen van informatie over zowel de tevredenheid van klanten over de dienstverlening als over de mogelijkheden voor verbetering. UWV heeft hiervoor de tevredenheid van uitkeringsgerechtigden, werkgevers en accountants- en administratiekantoren gemeten. Het onderzoek is in de maanden mei en juni 2002 uitgevoerd onder een representatieve steekproef van ruim 84.000 klanten. Zij hebben een vragenformulier ontvangen dat op basis van input van uitkeringsgerechtigden en werkgevers is opgesteld. UWV heeft op de uitgezette vragenformulieren een respons gekregen van gemiddeld 29 procent, ruim 24.000 klanten. UWV beschouwt het Klanttevredenheidsonderzoek 2002 als de start voor jaarlijkse vervolgonderzoeken volgens dezelfde methodiek, zodat vorderingen kunnen worden gemeten. Nu laten de resultaten zich moeilijk vergelijken met de resultaten van de organisaties die in UWV zijn opgegaan omdat die alle hun eigen onderzoeksmethode hanteerden.

Over UWV
UWV is verantwoordelijk voor de uitvoering van de werknemersverzekeringen, waaronder de Ziektewet, de Werkloosheidswet en de arbeidsongeschiktheidswetten WAO, WAZ en Wajong. UWV verzorgt de uitkering voor ruim 1,2 miljoen uitkeringsgerechtigden en int premies bij zo'n 400.000 werkgevers. In 2002 is daarmee ruim 20 miljard euro gemoeid.
Bij UWV werken in totaal ruim 22.000 medewerkers op meer dan 170 locaties.


---

----

Noot voor de redacties,