PRESS HERE
Grootste Beroepsvereniging in Nederland
Immense behoefte eindelijk ingevuld
Grootste beroepsvereniging van Nederland opgericht: 8.277.000 leden
Amsterdam, 20 november 2002. Vandaag werd de grootste professionele
organisatie van het land opgericht: De Klanten-Wegjaagclub Nederland.
De gehele werkende bevolking is van nature uit lid, wat blijkt uit hun
dagelijkse houding tegenover klanten. De Club wil een forum zijn voor
uitwisseling van kennis en ervaringen, en op die manier alle leden
uitzicht geven op toenemend werkplezier.
Volgens de oprichters beantwoordt de Club aan een van de grootste
latente behoeften van het land. 'Wie als klant goed om zich heen
kijkt, stelt het met eigen ogen vast', stelt oprichter Guido Thys,
'het negeren en mishandelen van klanten is een nationale passie.' De
ene persoon brengt er al wat meer van terecht dan de andere, en ook
tussen organisatie en bedrijven onderling zijn er grote verschillen.
En daar wil de Klanten Wegjaag-Club wat aan doen.
Onlangs bleek uit een onderzoek dat Nederlanders fluitend naar hun
werk gaan, maar er bij de voordeur mee ophouden. Dat komt omdat
klanten hen voortdurend van hun echte werk afhouden en zo ontstaat
stress. De meeste mensen hebben dan ook technieken ontwikkeld om deze
klanten op hun plaats te zetten, of om ze gewoon weg te jagen.
Virtueel clubhuis
Alle 8.277.000 werkzame personen van het land (bron: StatLine CBS
2002) profiteren daarom ook meteen van het gratis lidmaatschap. Ze
krijgen toegang tot het virtuele clubhuis op www.klantenwegjagen.nl.
Een bezoek aan deze site alleen al is een belevenis op zich. Bezoekers
vinden er tips en suggesties om hun klanten weg te pesten en zo bij te
dragen tot hun eigen arbeidsvreugde. Ze kunnen er boeken bestellen,
waaronder het 'Veldhandboek Klanten Wegjagen'. Ze hebben er toegang
tot de Hall of Fame, met notoire voorbeelden van klantmishandeling, en
de Hall of Shame, waar cases van klantgerichtheid opgesomd worden.
Klanten kunnen er de klok luiden, of, integendeel, geboren
natuurtalenten op het gebied van klantvijandigheid een Erelidmaatschap
toekennen.
Deballotage
Zijn er ook naarstig werkende Nederlanders die wél klantgericht te
werk gaan, en dus ten onrechte lid zijn? 'Jammer genoeg wel,' geeft de
voorzitter toe, 'maar voor deze mensen hebben we een
deballotage-procedure: zij kunnen de club snel verlaten.' Er zit
echter één addertje onder het gras: de Klanten Wegjaag-Club gelooft
kandidaat-exleden niet op hun woord. Alleen wanneer een klant de rol
van klokkenluider op zich neemt en de klantgerichte persoon verklikt,
of wanneer de organisatie dat doet, ontvangt het ex-lid een
Certificaat van Onvermogen en is met onmiddellijke ingang
uitgesloten.
De voorzitter
Voorzitter Guido Thys is zelf een spijtoptant. Met meer dan 750
presentaties en workshops voor 80.000+ deelnemers was hij Europa s
meest gevraagde spreker op het gebied van klantgerichtheid. 'Maar ik
geef het op,'meldt hij, 'mensen willen massaal hun klanten wegpesten.
Ik heb me vergist. Ik geef mijn klanten nu wat ze willen: hulp en
ondersteuning bij hun dagelijks passioneel gevecht met de klant. Wat
dan toch ook weer klantgericht is.... Het is ook nooit goed.'.
De toekomst
De Klanten Wegjaag-Club ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. 'Als
een klein groepje politici op amper 90 dagen tijd 1,8 miljoen kiezers
kan wegjagen, dan geeft dit aan hoe krachtig de combinatie van wil en
technieken is. Of kijkt u maar om u heen: openbaar vervoer, horeca,
verzekeringen, overheid, waar bent u wél echt welkom?' is de prangende
vraag van de Club. Momenteel werft ze actieve leden en viert ze de
start met een 'Win een Bentley'-wedstrijd op de website. De Nationale
Klantenwegjaagdagen en een alternatieve lintjesregen staan nog in de
steigers.