Cito

Conferentie over examens in voorjaar
Waardering Citogroep voor advies Onderwijsraad

`De Citogroep heeft waardering voor het advies van de Onderwijsraad. De beschrijving van meerdere sectoren (vo, mbo en ho) afzonderlijk en een onderlinge vergelijking, maken het tot een interessant advies. Het advies geeft een uitdagend beeld van de richting waarin de examens zich kunnen gaan ontwikkelen. Voor een deel zijn die ontwikkelingen ook al in gang gezet.' Dat is de eerste reactie van de Citogroep op het advies van de onderwijsraad `Éxaminering in ontwikkeling'. De Citogroep vervult in Nederland een belangrijke rol bij het ontwikkelen van toetsen en examens. Het advies van de Onderwijsraad biedt een uitgelezen kans om met direct betrokkenen, dat is op de eerste plaats het onderwijsveld, maar zeker ook Ministerie van OC&W, Centrale examencommissie vaststelling opgaven (Cevo), inspectie, vak- en onderwijsorganisaties verder van gedachten te wisselen over de verdere ontwikkelingen van de examens in het voortgezet onderwijs. Daartoe heeft de Citogroep plannen voor het voorjaar van 2003.

De Onderwijsraad maakt in zijn advies onder meer duidelijk dat de komende periode gewerkt moet worden aan maatwerk en flexibilisering van het examensysteem. Daarbij dient de publieke verantwoordingsfunctie op basis van een deugdelijke examinering gewaarborgd te blijven. Vermindering van het aantal centrale examens onder gelijktijdige kwaliteitsverbetering van de schoolexamens zijn daarbij interessante thema's.

Sommige voorstellen uit het advies sluiten aan bij werkzaamheden die de Citogroep, op eigen initiatief of in opdracht of op verzoek van anderen, reeds in uitvoering genomen heeft. Zo worden er al examens ontwikkeld waarbij de afname met behulp van de computer plaatsvindt. Ook nemen vaardigheden een steeds grotere plaats in de examens in. Voor andere voorstellen uit het advies, zoals de ontwikkeling van flexibele vormen van examinering en het toetsen van `competenties' beschikt de Citogroep reeds over de benodigde know how. Zo is het realiseren van meer flexibele vormen van examinering met gebruikmaking van de computer binnen enkele jaren uitvoerbaar, als de verantwoordelijken daartoe besluiten.

Conferentie
De Citogroep benadrukt dat bij de realisering van nieuwe vormen van examinering de mogelijkheden van scholen een belangrijke rol spelen. Zo zijn vmbo-scholen nauw betrokken geweest bij op de opzet van de examens die voor dit nieuwe schooltype voor het eerst in 2003 worden afgenomen. En of de inhoud van het centrale examen, nu vooral voor havo en vwo sterk cognitief en vakgericht, zal moeten veranderen is een vraag die ook vooral door scholen, minister en Tweede Kamer beantwoord moet worden.
De Citogroep heeft daarom in het voorjaar van 2003 een conferentie over de toekomstige examens in het voortgezet onderwijs gepland. In die conferentie zullen de belangrijkste door de Onderwijsraad aangegeven thema's een plaats krijgen: flexibiliseren, ict en competentietoetsing. Normhandhaving is daarbij ook een belangrijk onderwerp van gesprek.

Vmbo
De Onderwijsraad ziet de examens bij het vmbo als eerste veranderen. Dat is de Citogroep met de Raad eens. In april en mei 2003 zullen de eerste centrale examens voor het vmbo worden afgenomen. Het zijn moderne examens waarmee de emancipatie van het beroepsonderwijs kan worden versterkt. De Citogroep ziet net als de Onderwijsraad deze nieuwe examens niet als een eindpunt van de ontwikkelingen bij het vmbo. Ze zijn al gegroeid in de door de Raad geschetste richtingen. Ze hebben al veel meer dan in het verleden de omgeving van het toekomstige werken en leren als uitgangspunt. `Bij de schriftelijke examens is er veel aandacht voor de vaardigheden naast de louter theoretische kennis. Een centraal vmbo-examen bestaat niet meer uit een verzameling enkel vierkeuze vragen. Open en gesloten vraagvormen gerangschikt rond relevante contexten wisselen elkaar af. Er is veel aandacht voor de `beroepsvaardigheden' in de praktijkexamens. En dan gaat het niet alleen om het eindproduct, maar ook om het proces. Bij een examens Frans krijgen de kandidaten geen papier met meerkeuzevragen over een leestekst voorgelegd, maar moeten zij reageren op omroepberichten en e-mails sturen naar buitenlandse kinderen. De computer wordt ingezet om een virtuele werkelijkheid te maken zo ontleend aan de leefwereld.
Het toetsen van competenties, het gebruik van ICT zijn belangrijke zaken. En over een aantal jaren zullen de vmbo-examens er totaal anders uitzien dan nu. Maar het is een groeiproces, waarbij van tevoren moet worden nagegaan of de ideeën ook in de praktijk werken en of ze passen binnen wat docenten passend vinden. Meer informatie over deze examens is te vinden op www.vmbo-examengids.nl.

Havo en vwo
Ook de examens havo/vwo zijn door de komst van de tweede fase al veranderd. Maar ook voor deze examens geldt dat dit een groeiproces is dat stapsgewijs dient te verlopen. Daarbij zijn twee belangrijke ontwikkelingen te noemen. In examens worden nu meer expliciet vaardigheden getoetst. Voorbeelden daarvan zijn informatievaardigheden, vaardigheden die nodig zijn voor het bepalen van standpunten en onderzoeksvaardigheden. De havo/vwo examens zijn, in aansluiting op de examenprogramma's, nog sterk vakgericht, maar ook hier komt pure kennistoetsing nauwelijks meer voor en is er een brede inbedding van opgaven in levensechte contexten. De Citogroep ontwikkelde voor het schoolexamen al veel voorbeeldmateriaal voor toetsen van vaardigheden. Bijvoorbeeld handreikingen voor het toetsen van praktische opdrachten en de inrichting van het profielwerkstuk.
De Onderwijsraad constateert terecht dat de ontwikkeling van competenties in havo/vwo lastiger is dan in vmbo en ook dat het toetsen daarvan beter kan in het school- dan in het centraal examen. Sinds enige jaren wordt de computer al succesvolle en tot grote tevredenheid van het onderwijs gebruikt bij ckv2 examens op ruim 300 havo en vwo scholen. En ook de experimenten met computerexamens zijn veelbelovend. Na een aantal voorlopers, zoals natuurkunde, aardrijkskunde, Engels en biologie, start in 2003 een experiment met een examen in elk profiel in havo/vwo.