Steun kunstsector voor financieringsvoorstel D66
Cultuur
Boris Dittrich
21-11-2002 - Er is brede steun in de kunstwereld voor de voorstellen
van D66 om schenkingen van particulieren aan cultuurinstellingen
aantrekkelijker te maken. Dat bleek maandag tijdens het debat Buit ons
toch uit, dat door D66, de Boekmanstichting en de Mondriaanstichting
was georganiseerd.
Boris Dittrich
Boris Dittrich: stimuleer giften aan cultuur
D66-kamerlid Boris Dittrich stelde voor om private financiering te
stimuleren met verhoging van de maximale aftrekbaarheid van giften van
10 naar 20 procent. Ook wil Dittrich meer mogelijkheden voor matching
grants, waarbij de hoeveelheid overheidssubsidie afhankelijk wordt
gesteld van de hoeveelheid private financiering die een
kunstinstelling weet aan te trekken. Tot slot pleit D66 voor
voorlichting aan het publiek over het schenken aan cultuur. De
suggesties van D66 konden rekenen op brede instemming.
Inge de Bruin
Inge de Bruin: 'benader particulieren zorgvuldiger'
'Geld is het probleem niet', stelden kunstverzamelaar Inge de Bruin en ING-bestuurslid Cees Maas. Maas en De Bruin willen best meer geld aan musea schenken, maar dan moeten die musea hen wel wat professioneler benaderen en moet de overheid het geven wat royaler stimuleren.
Vanuit de zaal werd geopperd om ook de minimumaftrek voor giften af te
schaffen en het successierecht aan te passen. Fondsen, particulieren,
bedrijven en ook musea zélf waren het erover eens dat er meer moet
worden ondernomen op het gebied van private financiering, zo bleek
maandagavond tijdens het door D66, de Mondriaanstichting en de
Boekmanstichting georganiseerde debat. Er waren verschillende visies
op hoe het beter kan.
Volgens Theo Schuyt, hoogleraar filantropie aan de Vrij Universiteit,
komen Nederlandse musea er bekaaid van af: er gaat veel meer geld naar
sport en kerkelijke organisaties dan naar cultuur. Hij pleit er daarom
voor dat de culturele sector een 'filantropische infrastructuur'
creëert.
Philip Tijsma, bestuurskundige en beleidsmedewerker Cultuur bij D66,
onderzocht de private financiering van musea in de Verenigde Staten.
Hij stelt voor dat Nederlandse musea fondsenwerving naar Amerikaans
model professionaliseren, opdat de voordelen van het Nederlandse
subsidiesysteem gecombineerd kunnen worden met die van de Amerikaanse
systeem. Met een professionele aanpak weten Amerikaanse musea 39
procent van hun inkomsten van particulieren te werven, in Nederland is
dat slechts 8 procent.
Cees Maas
Geld is volgens Cees Maas (ING) niet het probleem
Volgens Cees Maas wordt het schenken voor bedrijven aantrekkelijker
wanneer musea een mission statement opstellen en duidelijk aangeven
wie hun doelgroep is. Dáár moeten ze dan gericht een sponsor bij
zoeken. Inge de Bruin, die zo'n 25 duizend gulden schonk aan de
tenstoonstelling Eye Infection in het Stedelijk Museum, vindt dat
musea niet erg hun best doen om particulieren te betrekken; ze
behandelen ze met dédain: 'Dan lees ik: ze zijn ook zo wispelturig,
die verzamelaars. Dan kopen ze weer een schilderij en dan weer een
boot.' De Bruin wordt zelden door Nederlandse musea benaderd voor een
bruikleen van hedendaagse kunst, terwijl ze regelmatig werk uitleent
aan het buitenland.
Kees van Twist
Kees van Twist: investeringsmaatschappij
Kees van Twist, directeur van het Groninger Museum, maakte bekend dat
hij, samen met de Gasunie een investeringsmaatschappij opricht voor
het financieren van grote tentoonstellingen. Extra inkomsten van het
museum, bijvoorbeeld uit blockbusters, worden in het fonds gestort.
Ronald de Leeuw vertelde over de ervaringen van het Rijksmuseum, dat
als een van de weinige Nederlandse musea een afdeling fondsenwerving
heeft. Sponsors willen zich volgens De Leeuw verbinden met succes,
niet met losers.
Ronald de Leeuw
Sponsors willen zich volgens Ronald de Leeuw verbinden met succes
Geert Boogaard van Stichting DOEN maakte bekend onder de naam Partners in Kunst een platform op te richten waarin musea, bedrijven, fondsen en individuen samen gaan werken aan private financiering.